Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 75 - 85 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi

Öz:
Türkiye'de yaşayan ve liseden mezun olmuş veya mezun olabilecek durumda olup da yükseköğretime devam etmek isteyen öğrenciler okumak istedikleri bölüm için aldıkları puanla yerleşebileceği üniversiteleri gözden geçirmekte ve bu üniversiteler arasında tercih yapmak durumunda bulunmaktadırlar. Öğrencilerin üniversite tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik yapılan çalışmalarda ortaya çıkan genel sonuç tercihleri etkileyen çok sayıda kriter olduğudur. Bu çalışma ile lise son sınıf öğrencilerinin üniversite tercihinde etkili olduğu düşünülen faktörlerin ikili karşılaştırma yöntemi kullanılarak ölçeklenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı Artvin ili merkez ilçesinde bulunan Artvin Anadolu Lisesi ve Kazım Karabekir Anadolu Lisesi'nin son sınıfında öğrenim gören 100 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın bulguları neticesinde lise son sınıf öğrencilerinin üniversite tercihinde etkili olduğu düşünülen faktörlerin elde edilen ölçek değerleri incelendiğinde genel olarak üniversite tercihi yaparken göz önünde bulundurulan birinci faktörün "üniversitenin eğitim kalitesi" olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversitelerin bu bağlamda prestijlerini ve eğitim kalitelerini artırma adına daha çok çalışmalara yer vermesi öğrenciler açısından önemli görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Scaling of the Factors That Are Thought To Be Effective on the University Preferences of the Last Grade Students of High School By Means of Paired Comparison Method

Öz:
The students who live in Turkey and graduated or will able to graduate from the high school and wants to continue higher education looks in to the universities he/she may be placed with the points they receive for the department they want to study at and are required to make preference among these universities. The general result arisen in the studied conducted to determine the factors affecting the university preferences is that there exist many criteria effecting the preferences. By this study, scaling of the factors that are thought to be effective on the university preferences of the last grade students of high school is aimed by means of paired comparison method. The research has been conducted over the 10 students who take education in the last classes of Artvin Anatolian High School and Kazım Karabekir Anatolian High School which are located in Artvin Province, centre county im 2014-2015 education year. When the scale values of the factors that are thought to be effective on the university preferences of last grade students of high school as a result of the findings of the research, it is concluded that the first facto considered while making university preference is the ''educational quality of the university'. The universities' giving place to studies in order to improve their prestige and educational qualities more in this regard is seemed to be important from the point of view of the students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Absher, K. & Crawford, G. (1996). Marketing the community college starts with understanding students' perspectives. Community College Review, 23(4), 59-67.
  • Akar, C. (2012). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: iktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Amca, H. (2011). Üniversitelerin Tercih Edilmesini Etkileyen Faktörler. http://www.emu.edu.tr/amca/universitelerinTercihiEdilmesiniEtkileyenFaktorler.pdf adresinde 20.06.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Anıl, D. & Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Briggs, S. & Wilson, A. (2007). Which university? A study of the influence of cost and information factors on Scottish undergraduate choice. Journal of Higher Education Policy and Management, 29(1), 57-72.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Coccari, R. & Javalgi, R. (1995). Analysis of students' needs in selecting a college or university in a changing environment. Journal of Marketing for Higher Education, 6(2), 27-39.
  • Filiz, Z. & Çemrek, F. (2007).Üniversite öğrencilerinin barınma sorunlarının uygunluk analizi ile incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207-223.
  • Kacur, M. & Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 273-297.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları
  • Keling, S. B. A. & Krishnan, A. & Nurtjahja, O. (2007). Evaluative criteria for selection of private universities and colleges in Malaysia. Journal of International Management Studies, 2(1), 1-11.
  • Kılınçarslan, Ş. (2010). Türkiye'de üniversitelerin yönetim sorunları ve çözüm önerileri. Türk Eğitim-Sen, 237-244.
  • Kozak, M. & Coşar, Y. (2009). Üniversite adaylarının ÖSYS tercihlerinde kullandıkları karar verme stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15, 59, 399-419.
  • Ming, J.S.K. (2010). Instutional factors influencing students' college choice decision in Malaysia: A conceptual framework. International Journal of Business and Social Science, 1(3), 53-58
  • Moogan, Y.J. & Baron, S. (2003). An analysis of students characteristics within the student decision making process. Journal of Further and Higher Education, 27(3), 271-287.
  • Shank, M.D. & Beasley, F. (1998). Gender effects on the university selection process. Journal of Marketing for Higher Education, 8(3), 63-71.
  • Soutar, G. & Turner, J. (2002). Students' preferences for university: a conjoint analysis. The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları
  • Veloutsou, C. & Lewis, J. W. & Paton, R. A. (2004). University selection: information requirements and importance. The International Journal of Educational Management, 18(3), 160-171.
  • Welki, A.M. & Navratil, F.J. (1987). The role of applicants' perceptions in the choice of a college. College and University, 62(2), 147-160.
  • Wright, P. & Kriewal, M.A. (1980) State-of-mind effects on the accuracy with which utility functions predict marketplace choice. Journal of Marketing Research, 17, 277-293.
  • Yılmaz, Ö. (2012). Öğrencilerin üniversite tercihini etkileyen kriterlerin belirlenmesinde analitik hiyerarşi proses uygulaması ve Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
APA ANIL D, ÖZER TAYMUR M, ÖZTEMUR B (2017). 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. , 75 - 85.
Chicago ANIL Duygu,ÖZER TAYMUR MELİKE,ÖZTEMUR Begüm 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. (2017): 75 - 85.
MLA ANIL Duygu,ÖZER TAYMUR MELİKE,ÖZTEMUR Begüm 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. , 2017, ss.75 - 85.
AMA ANIL D,ÖZER TAYMUR M,ÖZTEMUR B 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. . 2017; 75 - 85.
Vancouver ANIL D,ÖZER TAYMUR M,ÖZTEMUR B 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. . 2017; 75 - 85.
IEEE ANIL D,ÖZER TAYMUR M,ÖZTEMUR B "12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi." , ss.75 - 85, 2017.
ISNAD ANIL, Duygu vd. "12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi". (2017), 75-85.
APA ANIL D, ÖZER TAYMUR M, ÖZTEMUR B (2017). 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 75 - 85.
Chicago ANIL Duygu,ÖZER TAYMUR MELİKE,ÖZTEMUR Begüm 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.1 (2017): 75 - 85.
MLA ANIL Duygu,ÖZER TAYMUR MELİKE,ÖZTEMUR Begüm 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.1, 2017, ss.75 - 85.
AMA ANIL D,ÖZER TAYMUR M,ÖZTEMUR B 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(1): 75 - 85.
Vancouver ANIL D,ÖZER TAYMUR M,ÖZTEMUR B 12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(1): 75 - 85.
IEEE ANIL D,ÖZER TAYMUR M,ÖZTEMUR B "12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.75 - 85, 2017.
ISNAD ANIL, Duygu vd. "12. Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/1 (2017), 75-85.