Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması

Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 306 - 321 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması

Öz:
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki sınıf ortamı hedef algıları (motive edici etkinlikler, özerkliğin desteklenmesi, öğrenmeye yönelik değerlendirmeler) ile öğrencilerin öğrenme yaklaşma ve performans yaklaşma hedef yönelimleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemi, Erzurum ilinden dört devlet okulunda öğrenim görmekte olan 316 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada ele alınan değişkenler arasındaki önerilen ilişkileri içeren model, LISREL 8.8 programı kullanılarak yol (path) analizi ile test edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; motive edici etkinlikler ve özerkliğin desteklenmesi, öğrencilerin öğrenme yaklaşma hedef yönelimini pozitif yönde tahmin ederken, öğrenmeye yönelik değerlendirmeler ise öğrencilerin performans yaklaşma hedef yönelimini pozitif yönde tahmin etmektedir.
Anahtar Kelime:

Predicting Goal Orientations of Students in Science through Perceived Classroom Goal Structures

Öz:
This study investigated the relationship between middle school students' perceptions of classroom goal structures (motivating tasks, autonomy support, and mastery evaluation) and students' mastery approach and performance approach goal orientations in science. The sample of the study consisted of 316 middle school students studying at four government schools in Erzurum. The proposed relationships between the variables of the study were tested by conducting path analysis through LISREL 8.8 program. Results showed that motivating tasks and autonomy support positively predicted mastery approach goal orientation while mastery evaluation positively predicted performance approach goal orientation.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260.
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261.
  • Arkün, S., & Aşkar, P. (2010). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarını değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 1-12.
  • Church, M. A., Elliot, A. J., & Gable, S. L. (2001). Perceptions of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93, 43-54.
  • Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256.
  • Eccles, J. S., Wigfield, A., Midgley, C., Reuman, D., Iver, D. M. & Feldlaufer, H. (1993). Negative effects of traditional middle schools on students' motivation. The Elementary School Journal, 93(5), 553-574.
  • Epstein, J. (1989). Family structures and student motivation: A development perspective. In C. Ames, & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education (Vol. 3, pp. 259-295). San Diego, CA: Academic Press.
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. New York: Teachers College Press.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Gherasim, L. R., Butnaru, S., & Mairean, C. (2013). Classroom environment, achievement goals and maths performance: Gender differences. Educational Studies, 39(1), 1- 12.
  • Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004). Predicting high school students' cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary Educational Psychology, 29(4), 462-482.
  • Hıdıroğlu, F. M. (2014). The role of perceived classroom goal structures, self-efficacy, and the student engagement in seventh grade students' science achievement. Unpublished master thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (2007), LISREL 8.80. Scientific Software International. Kaplan, A., & Midgley, C. (1999). The relationship between perceptions of the classroom goal structure and early adolescents' affect in school: The mediating role of coping strategies. Learning and Individual Differences, 11(2), 187-212.
  • Koul, R., Roy, L., & Lerdpornkulrat, T. (2012). Motivational goal orientation, perceptions of biology and physics classroom learning environments, and gender. Learning Environments Research, 15(2), 217-229.
  • Lau, S., & Nie, Y. (2008). Interplay between personal goals and classroom goal structures in predicting student outcomes: A multilevel analysis of person-context interactions. Journal of Educational Psychology, 100(1), 15-29.
  • Linnenbrink, E. A. (2004). Person and context: Theoretical concerns in achievement goal theory. In: M. L. Maehr, & P. R. Pintrich (Eds), Advances in motivation and achievement (Vol. 13, pp. 159-184). Greenwich, CTI: JAI Press.
  • Meece, J. L., Anderman, E. M., & Anderman, L. H. (2006). Classroom goal structure, student motivation, and academic achievement. Annual Review of Psychology, 57, 487-503.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). London: Pearson.
  • Midgley, C., Kaplan, A. & Middleton, M. (2001). Performance-approach goals: Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost? Journal of Educational Psychology, 93(1), 77-86.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 92-104.
  • Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Merrill.
  • Sungur, S. (2007). Modeling the relationships among students' motivational beliefs, metacognitive strategy use, and effort regulation. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(3), 315-326.
  • Sungur, S., & Güngören, S. (2009). The role of classroom environment perceptions in selfregulated learning and science achievement. Elementary Education Online, 8(3), 883-900.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme, Yaşadıkça Eğitim, 74, 49-52.
  • Şenler, B., & Sungur, S. (2007, Kasım). Hedef yönelimi anketinin Türkçe'ye çevrilmesi ve adaptasyonu. Paper presented at the 1. Ulusal İlköğretim Kongresi, Ankara, Turkey.
  • Tapola, A., & Niemivirta, M. (2008). The role of achievement goal orientations in students' perceptions of and preferences for classroom environment. British Journal of Educational Psychology, 78(2), 291-312.
  • Yerdelen-Damar, S. Y., & Aydın, S. (2015). Fen öğrenme yaklaşımlarının öğrenme ortamı algıları ve hedef yönelimleri ile ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 269-293.
  • Yeşilyurt, E. (2011). Yapılandırmacı öğrenme temelli bir öğretim programının oluşturulmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6(4), 865-885.
  • Wolf, S. J., & Fraser, B. J. (2008). Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using inquiry-based laboratory activities. Research in Science Education, 38(3), 321-341.
APA SUBAŞI M, Taş Y (2017). Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. , 306 - 321.
Chicago SUBAŞI MÜNEVVER,Taş Yasemin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. (2017): 306 - 321.
MLA SUBAŞI MÜNEVVER,Taş Yasemin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. , 2017, ss.306 - 321.
AMA SUBAŞI M,Taş Y Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. . 2017; 306 - 321.
Vancouver SUBAŞI M,Taş Y Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. . 2017; 306 - 321.
IEEE SUBAŞI M,Taş Y "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması." , ss.306 - 321, 2017.
ISNAD SUBAŞI, MÜNEVVER - Taş, Yasemin. "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması". (2017), 306-321.
APA SUBAŞI M, Taş Y (2017). Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 306 - 321.
Chicago SUBAŞI MÜNEVVER,Taş Yasemin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2017): 306 - 321.
MLA SUBAŞI MÜNEVVER,Taş Yasemin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2017, ss.306 - 321.
AMA SUBAŞI M,Taş Y Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 306 - 321.
Vancouver SUBAŞI M,Taş Y Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 306 - 321.
IEEE SUBAŞI M,Taş Y "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.306 - 321, 2017.
ISNAD SUBAŞI, MÜNEVVER - Taş, Yasemin. "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Hedef Yönelimlerinin Sınıf Ortamı Hedef Algıları ile Yordanması". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2017), 306-321.