Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları

Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 379 - 402 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları

Öz:
Farklılaştırılmış öğretim aynı sınıfta yer alan farklı özelliklere sahip öğrencilere aynı ders sürecinde farklı öğrenme yaşantıları oluşturmayı amaçlayan pedagojik bir yaklaşımdır. Bu sayede ders süresinin sınıftaki tüm öğrencilerin öğrenmesi bakımından en verimli şekilde kullanılması sağlanır. Türkiye'de genelde farklılaştırılmış öğretim ile ilgili, özelde ise sosyal bilgiler ve tarih eğitimde farklılaştırılmış öğretimle ilgili çalışma sayısı oldukça sınırlıdır. Bu kapsamda bu çalışma Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından desteklenen "Farklılaştırılmış Beceri ve Yeterlik Temelli Sosyal Bilgiler ve Tarih Dersleri" kapsamında sahadaki sorunların ve ihtiyaçların betimlenmesi amacıyla 174 sosyal bilgiler ve tarih öğretmeni ile tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin mesleki yeterliklerine yönelik olumlu algıları ile bizatihi sınıf içindeki uygulamalarının birbiri ile uyumlu olmadığı görülmüştür. Katılımcılar büyük oranda kendilerini mesleki bakımdan başarılı görmelerine rağmen, büyük çoğunluğunun genelde eğitim araştırmalarının özelde ise farklılaştırılmış öğretimle ilgili araştırmaların işaret ettiği uygulamalardan uzak bir sınıf içi pratiğe sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Bulgular, öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim uygulamaları, cinsiyet, branş ve mesleki deneyim değişkenlerine göre farklılık göstermemiştir.
Anahtar Kelime:

Teachers' Perceptions and Applications for Differentiated Instruction in Social Studies and History Lessons

Öz:
Differentiated instruction is a pedagogical approach aiming at creating different learning experiences for students of different characteristics who are in the same class. In doing so, one ensures efficient learning experiences for everyone within the lesson time. The number of studies about differentiated instruction and in particular differentiated instruction in social studies and history education is very limited in Turkey. This study was carried out in the context of a project entitled Differentiated, Skills and Competences-based Instruction in Social Studies and History Lessons funded by the EU and Turkish Republic in order to describe challenges and needs with 174 social studies and history teachers. A questionnaire was used to collect data. According to the findings, the teachers' positive perceptions about their professional practices do not overlap with their classroom practices. Although the majority of the respondents consider themselves professionally successful, their practices do not reflect those practices that advocated by in general educational studies and in particular those studies that carried out on differentiated instruction. There is no statistically significant differences in findings in terms of classroom practices in relation to the variables of gender, subject and work experience.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, C.. & Pierce, R.L. (2006). Differentiating instruction. A practical guide to tiered lessons in the elementary grades. Texas: Prufrock Press Inc.
  • Barbe, W. B., Swassing, R. H., & Milone, M. N. (1979). Teaching through modality strengths: Concepts and practices. Columbus, Ohio: Zaner-Bloser.
  • Beler, Y. & Avcı, S. (2011). Öğretimin farklılaştırılmasında etkili bir strateji: Katlı öğretim.
  • Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3). 109-126
  • Bligh, D. (1998). What's the use of lectures (5th Ed.). Exeter: Intellect.
  • Earl, L. M. (2013). Assessment as learning: Using classroom assessment to maximize student learning. Tousands Oaks: Corwin.
  • Freeman, S., Eddya, S. L., McDonougha, M., Smith, M. K., Okoroafora, N., Jordta, H. & Wenderotha, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. In Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 111 (23), 8410-8415
  • Gibbs, G. (2013). Lectures don't work, but we keep using them. Retrieved, 21 February 2017, from https://www.timeshighereducation.com/news/lectures-dont-work-but-we-keepusing them/2009141.article
  • Hargreaves, A. & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. New York: Teachers College Press.
  • Heacox, D. (2002). Differentiating ınstruction in the regular classroom: How to reach and teach all learners, grades 3-12. Minneapolis: Free Spirit Publishing.
  • Karadağ, R. (2014). Dünyada ve Türkiye'de farklılaştırılmış öğretimle ilgili yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1301-1322
  • Koeze, P. A. (2007). Differentiated instruction: The effect on student achievement in an elementary school. Doctoral thesis, Eastern Michigan University.
  • McAdamis, S. (2001). Teachers tailor their instruction to meet a variety of student needs. Journal of Staff Development. 22(2), 1-5.
  • McBride, B. (2004). Data-driven instructional methods: "One-strategy-fits-all" doesn't work in real classrooms. T.H.E Journal, 31(11), 38-40.
  • McCoy, J. D. & Ketterlin-Geller, L. R. (2004). Rethinking instructional delivery for diverse student populations. Intervention in School and Clinic, 40(2), 88-95.
  • McQuarrie, L., McRae, P., & Stack-Cutler, H. (2008). Differentiated instruction provincial research review. Edmonton: Alberta Initiative for School Improvement.
  • McTighe, J., & Brown, J. (2005). Differentiated instruction and educational standards: Is detente possible? Theory Into Practice, 44, 234-244
  • Mertol, H. (2014). Türkiye ve ABD''de üstün zekaıi çocuklara sosyal bilgiler dersi veren öğretmenlerin görüş ve uygulamaları (Hope Projesi ve Bilsem Örneği). Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi.
  • Öztürk, M. (2014). Dijitalleşen dünyada öğretmen eğitimi. Yeni Türkiye, 59 (Türk Eğitim Özel Sayısı-II).
  • Öztürk, M. ve Palancı M. (2015). Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi: Kavramsal çerçeve.
  • Öztürk, M., Saydam, A. & Palancı, M. (eds.) Demokrasi, yurttaşlık ve insan hakları eğitimi: İlkokul 4. sınıf için etkinlik örnekleri. Orka: Kayseri.
  • Powers, E. A. (2008). The use of independent study as a viable differentiation technique for gifted learners in the regular classroom. Gifted Child Today, 31 (3), 57-65.
  • Rock, M., Gregg, M., Ellis, E., & Gable, R. A. (2008). REACH: A framework for differentiating classroom instruction. Preventing School Failure, 52(2), 31-47.
  • Swift, K. M. (2009). The effects of differentiated instruction in social studies has on student performance. Retrieved from https://minds.wisconsin.edu/handle/1793/43347 (02 Şubat 2017).
  • Tieso, C. (2005). The effects of grouping practices and curricular adjustments on achievement. Journal for the Education of the Gifted, 29(1), 60-89.
  • Tomlinson, C. A. (2001). Grading for success. Educational Leadership, 58(6) 12-15.
  • Tomlinson, C. A. (2004). Research evidence for differentiation. School Administrator, 61(7), 30-34.
  • Tomlinson, C.A. (2007). Öğrenci gereksinimlerine göre farklılaştırılmış eğitim (Çeviri Kitap). Sev Yayıncılık: İstanbul.
  • Tomlinson, C.A. (2009). Intersections between differentiation and literacy instruction: Shared principles worth sharing. New England Reading Association Journal, 45(1), 28-35.
  • Waid, N. (2016). Social studies teachers' use of differentiated instruction to help struggling learners. Doctoral dissertation, College of Education of Walden University, USA.
APA ÖZTÜRK M, MUTLU N (2017). Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. , 379 - 402.
Chicago ÖZTÜRK Mustafa,MUTLU NEŞET Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. (2017): 379 - 402.
MLA ÖZTÜRK Mustafa,MUTLU NEŞET Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. , 2017, ss.379 - 402.
AMA ÖZTÜRK M,MUTLU N Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. . 2017; 379 - 402.
Vancouver ÖZTÜRK M,MUTLU N Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. . 2017; 379 - 402.
IEEE ÖZTÜRK M,MUTLU N "Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları." , ss.379 - 402, 2017.
ISNAD ÖZTÜRK, Mustafa - MUTLU, NEŞET. "Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları". (2017), 379-402.
APA ÖZTÜRK M, MUTLU N (2017). Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 379 - 402.
Chicago ÖZTÜRK Mustafa,MUTLU NEŞET Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2017): 379 - 402.
MLA ÖZTÜRK Mustafa,MUTLU NEŞET Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2017, ss.379 - 402.
AMA ÖZTÜRK M,MUTLU N Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 379 - 402.
Vancouver ÖZTÜRK M,MUTLU N Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 379 - 402.
IEEE ÖZTÜRK M,MUTLU N "Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.379 - 402, 2017.
ISNAD ÖZTÜRK, Mustafa - MUTLU, NEŞET. "Sosyal Bilgiler ve Tarih Derslerinde Farklılaştırılmış Öğretime Yönelik Öğretmen Algıları ve Uygulamaları". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2017), 379-402.