Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 746 - 761 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi

Öz:
Yapılan bu araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının (3-5 yaş) en çok izledikleri çizgi filmlerin belirlenerek, bu çizgi filmlerde geçen bilimsel ifadelerin ve ifadelerde bulunan bilimsel kavramların açığa çıkarılması ve bu çizgi filmlerde yer alan uygun sahnelere yönelik bilimsel içerik önerisinde bulunulması amaçlanmıştır. Bunun için araştırmacılar tarafından Edirne ilinde sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik açıdan farklı 4 anaokulundaki toplam 205 okul öncesi çocuğuna tek tek sorularak en çok izledikleri çizgi filmler belirlenmiştir. Çocukların en çok izledikleri çizgi filmlerin sırasıyla Keloğlan, Pepee, Afacan ve 7 Kafadar, Jibber ve Jabber şeklinde olduğu tespit edilmiştir. İncelenen çizgi filmlerde geçen bilimsel ifade sayılarının ve bilimsel kavram çeşidinin oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Yine bazı çizgi filmlerin bazı bölümlerinde daha çok bilimsel ifadeler yer almasına rağmen bazı bölümlerinde ise hiç bulunmadığı görülmüştür. Ayrıca çizgi filmlerde pek çok sahnenin de aslında bilimsel kavramların verilebilmesine uygun olduğu tespit edilmiştir. Bu sahneler için uygun olabilecek bilimsel içerik önerisinde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Scientific Analysis of Cartoons Which Children Watch the Most in Preschool Period

Öz:
In this research, it was aimed to determine the most popular cartoons of pre-school children (3-5 years old), to remove the scientific concepts in these cartoons and to present scientific content for appropriate scenes in these cartoons. For this, researchers asked 205 pre-school children in 4 different kindergartens different from socio-cultural and socioeconomical in Edirne province. The most watched cartoons of children are Keloğlan, Pepee, Afacan and 7 Kafadar, Jibber and Jabber. It has been found that the numbers of scientific expression and scientific concept in the cartoons studied are very low. Also, although some of the cartoons have more scientific expressions in some parts, some have not. Scientific content that may be appropriate for these scenes has been proposed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdüsselam, Z. (2013). Çizgi filmlerin Fen öğretimine etkisi: Kuvveti Keşfedelim örneği.
  • Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, İlköğretim Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Aktaş Arnas, Y. (2002). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitiminin Amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6(7), 1-6.
  • Akıncı, A. (2013). Okul öncesi döneme yönelik hazırlanan çizgi filmlerde değerlerin sunumu: TRT Çocuk kanalı örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Alicenap, Ç. (2012). Japon çizgi film (anime) sanatı, hayao miyzazaki çözümlemesi ve Türkiye örneği. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S., & Kahveci, G. (2007). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Aral, N., Kandır, A., & Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim ve anasınıfı programları. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Arslan, P. (2016). Çizgi filmlerde lider özelliklerinin eğitimdeki yeri. Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Aşçı, E. (2006). Televizyondaki çizgi ve animasyon karakterlerin farklı yerleşim yerlerinde yaşayan çocukların tüketici davranışlarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ev Ekonomisi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Artz, L. (2014). Animating hierarchy: Disney and the globalization of capitalism. Global media journal, 1(1).
  • Ayan, S. (2016). Çizgi filmlerin söz varlığı üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bilis, P. Özgökbel. (2011). Çizgi filmlerde temsil edilen toplumsal değerler sistemi. Doktora tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Dalacosta, K., Paparrigopoulou-Kamariotaki, M., Palyvos, J. A. & Spyrellis, N. (2009). Multimedya application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computer & Education, 52, 741-748.
  • Dierking, L. D., Falk, J. H., Rennie, L., Anderson, D., & Ellenbogen, K. (2003). Policy statement of the "informal science education" ad hoc committee. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 108-111.
  • Can, A. (1995). Okul öncesi çocuklara yönelik televizyon programları içinde çizgi filmlerin çocukların gelişimine ve iletişimine etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Cowie, H., & Jennifer, D. (2017). Participatory Methods in Research with Children: The Scripted Cartoons Narrative of Bullying (SCAN) Drawings Method. Applied Qualitative Research in Psychology, 101-114.
  • Erdoğan, İ. & Korkmaz, A. (1994). Popüler kültür ve iletişim. Ankara: Ümit Yayınları. Güler, D. (1989). Çocuk TV ve Çizgi Film, Açık Öğretim Fakültesi İletişim Bilimleri Dergisi, 5, 163-179.
  • Güneş, V. (2010). Çizgi film karakterlerinin çocukların satın alma davranışı üzerine etkileri. Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Günşen, G. (2015). Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocukları üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kılınç, F. (2013). Çizgi filmlerdeki temel sosyal değerler: Pepee ve Pocoyo örneği. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Lannes, D., Flavoni, L. & De Meis, L. (1998). Theconcept of science among children of different ages and cultures. Biochemical Education 26, 199-204.
  • Newton, D. P. & Newton, L. D. (1992). Young children's perceptions of science and scientist. International Journal of Science Education 14(3), 331-348.
  • Nguanjairak, R., Duangsong, R., Patcharanuchat, P., Muangsom, N., & Bradshaw, P. (2017). Effectiveness of multimodal dental health education with animated cartoons for improving knowledge, attitudes, oral hygiene practices and reducing dental plaque in 7-9 year-old children in Khon Kaen Province. Journal of Public Health and Development, 14(3), 69-82.
  • Özer, Ö. (2015). İki bin sonrası sinemalarda gösterilen çizgi filmlerin okul öncesinde kazandırılması gereken değerler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Rai, S., Waskel, B., Sakalle, S., Dixit, S., & Mahore, R. (2017). Effects of cartoon programs on behavioural, habitual and communicative changes in children. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3(6), 1375-1378.
  • Sansarcı, E. (2014). Erişkinler için yapılan çizgi filmlerin günlük hayattaki işlevleri Simpsonlar isimli çizgi film üzerinden içerik analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Tasarımı Ana Sanat Dalı, İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (2013). Bilişsel gelişim kuramları, gelişim, öğrenme ve öğretim. (23. Baskı). Ankara: Yargı Yayıncılık.
  • Setten, E., & Cornwell, T. B. (2017). Princesses & Cupcakes: How Food Is Portrayed in Cartoons And It's Impact On Consumption. In Robert Mittelstaedt Doctoral Symposium, 279-292.
  • Sevim, Z. (2013). Çizgi filmlerin değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Uşak.
  • Soydan, S. B., Alakoç Pirpir, D., & Azak, H. (2017). Aggressive behaviours of 48-to 66- month-old children: predictive power of teacher-student relationship, cartoon preferences and mother's attitude. Early Child Development and Care, 187(8), 1244-1258.
  • Teske, J., Clausen, C. K., Gray, P., Smith, L. L., Al Subia, S., Szabo, M. R. & Rule, A. C. (2017). Creativity of third graders' leadership cartoons: Comparison of moodenhanced to neutral conditions. Thinking Skills and Creativity, 23, 217-226.
  • Güler, A. (2013). Soyutun somutlaştırılması: Çizgi filmlerin kültürel işlevleri. 1. Çocuk ve Medya Kongresi Bildirile Kitabı, Cilt 1, 207-216.
  • İlhan, V., & Çetinkaya, Ç. (2013). İlkokul öğrencilerinin tematik çocuk kanallarındaki çizgi filmleri izleme alışkanlıkları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 317- 326. ISSN: 2146-9199.
  • Ünlüsoy, A. (2007). The spiderman phenomenon" young children's understanding of cartoon superheroes. Master's dissertation, Middle East Technical University, Department of Early Childhood Education, Ankara.
  • Ünver, T. (2002). Bir popüler kültür ürünü: Çizgi film Pokemon. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Ankara.
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği. International Prediodical For The Language, Literatuare and History of Turkish, 8(10), 707-719.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Qualitative research methods in social sciences. Ankara: Seçkin Publishing
APA Bayır E, GÜNŞEN G (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. , 746 - 761.
Chicago Bayır Eylem,GÜNŞEN Gülşah Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. (2017): 746 - 761.
MLA Bayır Eylem,GÜNŞEN Gülşah Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. , 2017, ss.746 - 761.
AMA Bayır E,GÜNŞEN G Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. . 2017; 746 - 761.
Vancouver Bayır E,GÜNŞEN G Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. . 2017; 746 - 761.
IEEE Bayır E,GÜNŞEN G "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi." , ss.746 - 761, 2017.
ISNAD Bayır, Eylem - GÜNŞEN, Gülşah. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi". (2017), 746-761.
APA Bayır E, GÜNŞEN G (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 746 - 761.
Chicago Bayır Eylem,GÜNŞEN Gülşah Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2017): 746 - 761.
MLA Bayır Eylem,GÜNŞEN Gülşah Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2017, ss.746 - 761.
AMA Bayır E,GÜNŞEN G Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 746 - 761.
Vancouver Bayır E,GÜNŞEN G Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 746 - 761.
IEEE Bayır E,GÜNŞEN G "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.746 - 761, 2017.
ISNAD Bayır, Eylem - GÜNŞEN, Gülşah. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2017), 746-761.