Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması

Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 475 - 503 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması

Öz:
Araştırmanın amacı dinamik değerlendirme süreçleri ile öğretim programlarının akademik ve bilişsel gereklilikleri arasındaki boşluklar doldurularak oluşturulan Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği'nin 48-66 aylık çocuklar için Türkçe uyarlaması ve geçerlik güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Ataşehir, Kadıköy, Üsküdar ve Maltepe İlçelerinde belirlenen okul öncesi eğitim kurumlarına 2015-2016 eğitim öğretim yılında devam eden 48-66 aylık, 76 kız ve 82 erkekçocuk olmak üzere toplam 158 çocuk oluşturmaktadır. Ölçek, çalışma grubunu oluşturan çocuklarla araştırmacı tarafından bireysel olarak uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; yapı geçerliliğini analiz etmek üzere çocukların BİUÖ Görevler Bölümü Alt Ölçeklerinden elde ettikleri ön test puanları ile son test puanları arasındaki farklılık incelendiğinde; Görevler Bölümü Alt Ölçekleri için her bir alt ölçekte .001 düzeyinde, toplam puan olarak ise .05 düzeyinde anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ölçme aracının geçerliğini sınamak üzere yapılan Görevler Bölümü Alt Ölçekleri ile Davranış Gözlem Ölçeği arasındaki ilişkiler incelenmiş ve pozitif yönlü orta, üst düzey korelasyonların olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte ölçeğin toplam güvenirlik katsayısı Cronbach's Alpha değeri Görevler Bölümü Alt Ölçekleri için .749 ve Davranış Gözlem Ölçeği için .997 olarak hesaplanmıştır. Görevler Bölümü Alt Ölçeklerinin birbirleri ile ve Davranış Gözlem Ölçeklerinin birbirleri ile olan ilişkileri incelendiğinde pozitif yönlü orta ve üst düzey korelasyonların olduğu görülmüştür. Davranış Gözlem Ölçeği için hakemler arası tutarlık incelemiş ve tüm alt boyutlarda hakemler arası tutarlığın .90 ve üzeri bir korelasyon değerine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği'nin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Turkish Adaptation of Application of Cognitive Functions Scale and Its Validity- Reliability Study

Öz:
The aim of this study is to create Turkish adaptation and do validity and reliability study of Application of Cognitive Functions Scale which has been developed by filling in the blanks between academic and cognitive requirements of learning programs for children aged between 48 and 66 months. Relational screening model was used in the study and the study group consisted of 76 girls, 82 boys, totaly 158 children; who continuing determined preschool education institutes at Istanbul: Ataşehir, Kadıköy, Üsküdar and Maltepe districts in 2015-2016 education year. The scale was administered by the researcher with the study group. The data obtained from the research was analysed using the appropriate statistical methods. According to the results, for construct validity when the difference between children's pretest and post scores from ACFS Tasks Section Subscales was examined, it was determined that there is a significant difference at each subscale for Tasks Section Subscales at the level of .001 and in total scores at the level of .05. For reliability of the scale, the relationships between Tasks Section Subscales and Behavior Observation Scale were examined and it was determined that there are positive high correlations. Total reliability coefficient Cronbach's Alpha value was calculated as .749 for Tasks Section Subscales and .997 for Behavior Observation Scale. When the relationships within Tasks Section Subscales and Behavior Observation Scale were examined, it was seen that there are positive medium and high level correlations. For Behavior Observation Scale, inter-rater reliability was examined and it was found that inter-rater reliability has a level of .90 and higher correlation value in all subdimensions. Findings of the study were discussed in light of the relevant literature and it was concluded that Application of Cognitive Functions Scale was a reliable and valid scale.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akşin-Yavuz, E. (2016). Bilişsel işlevlerin uygulanması ölçeği'nin geçerlik-güvenirlik çalışması ve 48-66 aylık çocukların bilişsel işlevlerinin gelişiminin incelenmesi.
  • Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akşin-Yavuz, E. ve Zembat, R. (2016). Dinamik değerlendirme yaklaşımı ve okul öncesi eğitimde kullanımı. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi,2(2), 11-21.
  • Aranov, Z. (1999). Validity and reliability of the ACFS behaviour observation rating scale.Master of arts thesis, Touro College.
  • Baysen, E., & Silman, F. (2012). Yapılandırmacı yaklaşım. Zeki Kaya(Ed.).Öğrenme ve öğretme kuramlar yaklaşımlar ve modeller içinde, Bölüm 9, s.271-299. Ankara: Pegem Akademi.
  • Blake, B.,& Pope, T. (2008). Developmental psychology: ıncorporating Piaget's and Vygotsky's theories in classrooms. Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 1(1), 59-67.
  • Bodrova, E. & Leong, D. J. (2010). Tools of the mind the Vygotskian approach to early childhood education. T. Güler (Çev). Ankara: Anı. (2007). ISBN 978-605-4434- 01- 5
  • Boers, E., Janssen, M. J., Minnaert, A. E. M. G.,& Ruijssenaars, W. A. J. J. M. (2013). The Application of dynamic assessment in people communicating at a prelinguistic level: a descriptive review of the literature. International Journal of Disability, Development and Education, 60(2), 119-145.
  • Bredekamp, S. (2015). Effective practices in early childhood education. Özkan Özgün (Çev). Ankara: Nobel.(2014). ISBN 978-605-320-201-1.
  • Burton, V. J., & Watkins, R.V. (2007). Measuring word learning: Dynamic versus static assessment of kindergarten vocabulary. Journal of Communication Disorders,40(5), 335-356.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 12. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. ISBN: 978-975-6802-74-8
  • Calero, M. D., Mata, S., Carles, R., Vives, C., López-Rubio, S., Fernández -Parra, A., & Navarro, E. (2013). Learning potential assessment and adaptation to the educational context: the usefulness of the ACFS for assessing immigrant preschool children. Psychology in the Schools,50(7), 705-721.
  • Chipman, S. F., & Segal, J. W. (2014). Higher cognitive goals for education: An introduction. In Judith W. Segal, Susan, F. Chipman ve Robert Glaser (Eds.).
  • Thinking and learning skills volume 1: Relating instruction to research. Chapter 1, p.1-21. New York: Routledge.
  • Cho, E.L., & Hwang. H-l. (2010). A preliminary study for the Application of Cognitive Function Scale in Korean setting. Korean Journal of Child Studies, 31(3), 235-254.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz. (Çev. Aypay, A.). Ankara: Anı. (Özgün Çalışma 2014).
  • Coolican, H. (2014). Research methods and statistics in psychology. New York: Psychology. ISBN: 978-0-203-76983-6.
  • DeVellis, R. F. (2014). Scale development. T. Totan (Çev.) Ankara: Nobel. (2012). ISBN: 978-605-133-937-5.
  • Dolu, N. (2015). Öğrenmenin nörofizyolojisi. Ed. Mehmet Arslan. Öğrenmenin nörofizyolojisi öğretimde yeni yaklaşımlar içinde, Bölüm 1, s.1-29. Ankara: Anı.
  • Earl, L. M. (2013). The Promise and challenge of classroom assessment. Assessment as learning using classroom assessment to maximize student learning, (s. 1-10). Second Edition. California: Corwin, Sage Publications.
  • Feuerstein, R. S., Hoffman, M. B., Rand, Y., Jensen, M. R., Tzuriel, D., & Hoffmann, D. B. (1985). Learning to Learn: Mediated Learning Experiences and Instrumental Enrichment. Special Services in the Schools,3(1-2), 49-82.
  • Feuerstein, R., Rand, Y., Hoffman, M., Hoffman, M., & Miller, R. (2004). Voices from the pastCognitive modifiability in retarded adolescents: effects of instrumental enrichment. Pediatric Rehabilitation, 7(1), 20-29.
  • Feuerstein, R., Rand, Y., & Rynders, J. E. (1988). Don't accept me as ı am. US: Springer. ISBN 978-0-306-42964-4.
  • Fındık Tanrıbuyurdu, E., & Güler Yıldız, T. (2014). Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 317-328.
  • Flor-Maduel, H. (2008). Relationship between early writing and phonological working memory among kindergarten children: dynamic versus static assessment. Journal of Cognitive Education and Psychology, 7(2), 296-297.
  • Graaf, J., Segers, E., & Verhoeven, L. (2015). Scientific reasoning abilities in kindergarten: Dynamic assessment of the control of variables strategy. Instuctional Science,43(3), 381-400.
  • Grünewald, M., & Hössjer, O. (2012). A General statistical framework for multistage designs. Scandinavian Journal of Statistics,39, 131-152. DOI: 10.1111/j.1467- 9469.2011.00745.x
  • Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007) Dynamic assessment ın practice. Clinical and educational applications. Cambridge University Press, New York.
  • Işıtan, S., & Turan, F. (2014). Çocuklarda dil gelişiminin değerlendirilmesinde bir anlatı analizi yaklaşımı olarak öykü anlatımı. Eğitim Bilimleri ve Uygulama,13(25), 105- 124.
  • İnal, G., & Ömeroğlu, E. (2011). Bilişsel Yetenekler Testi Form 6'nın 61-72 aylar arasında olan çocuklar için geçerlik güvenirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim,4(2), 198- 207.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi "kavramlar ilkeler teknikler (26. Basım). Ankara: Nobel Akademik.
  • Lidz, C. S. (1990). The Preschool Learning Assessment Device: An approach to the dynamic assessment of young children. European Journal of Psychology of Education, 5(2), 167-175.
  • Lidz, C. S. (2000b). The Application of cognitive functions scale (ACFS): an example of curriculum based dynamic assessment. In Carol S. Lidz ve Julian G. Elliott (Eds).
  • Dynamic assessment: prevaliling models and applications(pp. 407-442). Advances in cognition and educational practice vol 6. New York: Elsevier Science Inc.
  • Lidz, C. S. (2004). Successfull application of a dynamic assessment procedure with deaf students between the ages of four and eight years. Educational and Child Psychology, 21(1), 59-73.
  • Lidz, C. S. (2014). Leaning toward a consensus about dynamic assessment: Can we? Do we want to? Journal of Cognitive Education and Psychology, 13(3), 292-307.
  • Lidz, C. S., & Van Der Aalsvoort, G. M. (2005). Usefulness of the Application of Cognitive Functions Scale with young children from the Netherlands. Transylvanian Journal of Psychology, Special Issue, 87-105.
  • Lin, Z. (2010). Interactive dynamic assessment with children learning EFL in kindergarten. Early Childhood Education Journal, 37(4), 279-287.
  • Mata, S., & Calero, D. M. (2014). Dynamic assessment: the Spanish Version of the Application of Cognitive Functions Scale. Spanish Journal of Psychology, 17(e89), 1-9.
  • Messick, S. (1995). Validity of psychological assessment. American Psychologist,50(9), 741-749.
  • Özkaptan, D. S. (2012). Zeka ve ölçümü. Nöropsikoloji Dergisi, 1(1), 40-45.
  • Palut, B. (2005). Dinamik ölçme ve değerlendirme. Eğitim ve Bilim, 30(138), 28-37.
  • Peterson, D. B., Allen, M. M., & Spencer, T. D. (2016). Predicting reading difficulty in first grade using dynamic assessment of decoding in early kindergarten: A large-scale longitudinal study. Journal of Learning Disabilities, 49(2), 200-215.
  • Shurin, R. (1999). Concurrent and discriminant validty of a dynamic assessment procedure with special needs and typical preschool children. Master's thesis, Touro College, New York.
  • Smith-Donald, R., Raver, C.C., Hayes, T., & Richardson, B. (2007). Preliminary construct and concurrent validity of preschool self-regulation assessment (PSRA) for FieldBased Research. Early Childhood Research Quarterly, 22, 173-187.
  • Stringer, P., Elliott, J., & Lauchlan, F. (1997). Dynamic assessment and its potential for educational psychologists. Educational Psychology in Practice: theory, research and practice in educational psychology,12(4), 234-239.
  • Trawick-Swith, J. (2010). Çocuk gelişimi kuramları (M. Buldu, Çev. 2013). Edt. Akman, B. Erken çocukluk döneminde gelişim. Çok kültürlü bir bakış açısıiçinde, (34-64) (Bölüm 3). Ankara: Nobel Akademik.
  • Tzuriel, D. (2000). Dynamic assessment of young children: educational and intervention perspectives. Educational Psychology Review, 12(4),385-435.
  • Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. In the set of: Handbook of psychosocial characteristics of exceptional children. Set Editors: Vicki L. Schwean and Donald H. Saklofske. New York: Springer Science+Business Media, LLC.
  • Tzuriel, D., & Flor-Maduel, H. (2010). Prediction of early literacy by analogical thinking modifiability among kindergarten children. Journal of Cognitive Education and Psychology, 9(3), 207-226.
  • Ülke-Kürkçüoğlu, B. (2012). 0-6 yaş arası çocukların temel gelişimsel özellikleri: bilişsel gelişim ve dil gelişimi. İ. H. Diken, (Ed.) Erken çocukluk eğitimi içinde, (136- 167),(Bölüm:4), (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Van Der Aalsvoort, G. M., & Lidz, C. S. (2007). Cross-Cultural validation study of the application of cognitive functions scale. Journal of Applied School Psychology, 24(1), 91-108.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The Development of higher psychological processes. Michael Cole, Vera John-Steiner, Sylvia Scribner ve Ellen Souberman (Eds). Cambridge, MA: Harvard University.
  • Wiedl, K. H., Mata, S., Waldorf, M., & Calero, M. D. (2014). Dynamic testing with native and migrant preschool children in Germany and Spain, using the Application of Cognitive Functions Scale. Learning and Individual Differences, 35, 34-40.
  • Yeow, K. S. (2011) Developing children's cognitive functions and increasing learning effectiveness: An Intervention using the Bright Start Cognitive Curriculum for Young Children. Durham theses, Durham University. Available at Durham ETheses Online: http://etheses.dur.ac.uk/625/ (E.T. 14.02.2016)
  • Yıldırım, Ö. (2008). Vygotsky'nin sosyokültürel teorisi ve dil öğretiminde dinamik ölçme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 301-308.
  • Yılmaz-Yakışık, B. (2012). Dynamic assessment of ELT students' speaking skills. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
APA AKŞİN YAVUZ E, ZEMBAT R (2017). Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. , 475 - 503.
Chicago AKŞİN YAVUZ Ezgi,ZEMBAT RENGİN Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. (2017): 475 - 503.
MLA AKŞİN YAVUZ Ezgi,ZEMBAT RENGİN Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. , 2017, ss.475 - 503.
AMA AKŞİN YAVUZ E,ZEMBAT R Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. . 2017; 475 - 503.
Vancouver AKŞİN YAVUZ E,ZEMBAT R Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. . 2017; 475 - 503.
IEEE AKŞİN YAVUZ E,ZEMBAT R "Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması." , ss.475 - 503, 2017.
ISNAD AKŞİN YAVUZ, Ezgi - ZEMBAT, RENGİN. "Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması". (2017), 475-503.
APA AKŞİN YAVUZ E, ZEMBAT R (2017). Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 475 - 503.
Chicago AKŞİN YAVUZ Ezgi,ZEMBAT RENGİN Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2017): 475 - 503.
MLA AKŞİN YAVUZ Ezgi,ZEMBAT RENGİN Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2017, ss.475 - 503.
AMA AKŞİN YAVUZ E,ZEMBAT R Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 475 - 503.
Vancouver AKŞİN YAVUZ E,ZEMBAT R Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2): 475 - 503.
IEEE AKŞİN YAVUZ E,ZEMBAT R "Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.475 - 503, 2017.
ISNAD AKŞİN YAVUZ, Ezgi - ZEMBAT, RENGİN. "Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2017), 475-503.