Yıl: 2017 Cilt: 25 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 167 - 176 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı

Öz:
Amaç: Çalışmanın amacı, hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algılarını belirlemektir. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın örneklemini, bir sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 400 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ve sağlık algısı ölçeği ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde; yüzdelik, tek yönlü varyans analizi, t testi, ki-kare, korelasyon ve bağımsız gruplarda iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamalarının 20.0±1.7, yüzde 81.8'inin kadın ve yüzde 34'ünün birinci sınıfta eğitim gördükleri bulundu. Öğrencilerin sağlık algısı ölçeği puan ortalaması 37.9±6.6 idi. Yaşa ve sınıflara göre sağlık algısı toplam puanı, kontrol merkezi ve kesinlik alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulundu (p<0.05). Tercih edilen tedavi yöntemine göre kontrol merkezi alt boyut puan ortalaması ve ifade edilen sağlık algısına ve sağlık algısı ölçeği toplam puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık saptandı (p<0.05). Sağlığını çok iyi olarak algılayan öğrencilerin sağlık algısı ölçeği toplam puan ortalamaları düşük olarak bulundu. Sonuç: Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin üçte ikisinin kendilerine göre algıladıkları sağlık düzeyinin yüksek olmasına karşın sağlık algısı puanlarının düşük olduğu görüldü. Bu sonuçlar ışığında, öğrencilerin sağlık algılarının geliştirilebilmesi için hemşirelik eğitiminde bu konuda farkındalığın artırılması önerilebilir
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Hemşirelik Psikoloji

Department of Nursing Students’ Perception of Health

Öz:
Aim: The purpose of the study is to determine students’ health perceptions in the nursing department. Method: A descriptive-designed study enrolled 400 nursing students in the health sciences department. Data were evaluated on a health perception scale from answers to a questionnaire consisting of 14 questions developed by researchers. A one-way analysis of variance, correlation, chi-square, t-test, and the average differences between the two independent samples were used for statistical analysis.Results: Students had an average age of 20.0±1.7 years, 81.8% were women, and 34.0% were freshmen. The mean score on the health perception scale was 37.9±6.6. Health perception overall score based on class and age was significantly different between mean scores of certainty subscale and control center subscale (p<0.05). Control center subscale mean score, expressed health perception, and total health perception scale were significantly different according to the preferred method of treatment compared (p<0.05). Total health perception scores were found to be low of students perceived as having good health. Conclusion: Although two-thirds of students perceive their own health to be on a high level, the results of this study revealed low perceived health perception scores. Based on these results, students in nursing education need to improve health perception since it is advisable to raise awareness about this issue
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Hemşirelik Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıksöz, S., Uzun, Ş. ve Arslan, F. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 55(3), 181-187.
  • Alpar, S. E., Şenturan, L., Karabacak, U., & Sabuncu, N. (2008). Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish university nursing students from beginning to end of nurse training. Nurse Education in Practice, 8(6), 382-388.
  • Araz, A., Harlak, H. ve Meşe, G. (2007). Sağlık davranışları ve alternatif tedavi kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(2), 112-122.
  • Aristizabal-Castano, I., & San-Martin-Rodriguez, L. (1998). Hábitos de salud de los profesionales de enfermería. Revista Rol de Enfermería, 21, 15-18.
  • Ayaz, S., Tezcan, S. ve Akıncı, F. (2005). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 26-34.
  • Bahar-Özvarış, Ş. (2009). Sağlığın geliştirilmesi kavramı. D. Aslan (Ed.), Halk sağlığı ile ilgili güncel sorunlar ve yaklaşımlar içinde (s. 10-14). Ankara: Ankara Tabip Odası.
  • Bottorff, J. L., Johnson, J. L., Ratner, P. A., & Hayduk, L. A. (1996). The effects of cognitive-perceptual factors on health promotion behavior maintenance. Nursing Research, 45(1), 30-36.
  • Can, G., Ozdilli, K., Erol, O., Unsar, S., Tulek, Z. Savaser, S., … Durna, Z. (2008). Comparison of the health-promoting lifestyles of nursing and non-nursing students in Istanbul, Turkey. Nursing & Health Science, 10(4), 273-280.
  • Cevizci, S., Uludağ, A., Tunga-Babaoğlu, Ü., Karaahmet, E., Vural, A., Şahin, E. M., … Ünver, A. (2015). Dezavantajlı öğrencilerde sağlık algısının ve psikososyal becerilerin geliştirilmesi: Okul tabanlı bir müdahale çalışması. TAF Preventive Medical Bulletin, 14(1), 39-48.
  • Oyur-Çelik, G., Tuna-Malak, A., Bektaş, M., Yılmaz, D., SamiYümer, A., Öztürk, Z., ... Demir, E. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. The Anatolian Journal of Clinical Investigation, 3(3), 164-169.
  • Göker, K., Yıldız, H., Karabacak, E. ve Doğan, B. (2015). Türkiye’de çalışan dermatologların tamamlayıcı ve alternatif tıp yöntemleri hakkında bilgi ve yaklaşımları. Türkderm, 49, 31- 36.
  • Hui, W. H. (2002). The health-promoting lifestyles of undergraduate nurses in Hong Kong. Journal of Proffesional Nursing, 18(2), 101-111.
  • Kadıoğlu, H. ve Yıldız, A. (2012). Sağlık Algısı Ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 32(1), 47-53.
  • Kang, R. (1995). Building community capacity for health promotion: a challenge for public health nurses. Public Health Nursing, 12(5), 312-318.
  • Karadeniz, G., Yanıkkerem-Uçum, E., Dedeli, Ö. ve Karaağaç, Ö. (2008) Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(6), 497-502.
  • Kaya, M., Özvarış, Ş., Atlaş, H., Altay, M., Atik, Ç. ve Aytekin, M. (2009). Ankara’da bir sağlık ocağına ve belediyeye ait bir spor kompleksine başvuran 18 yaş ve üzeri kadınların sağlığı geliştirici yaşam biçim düzeylerinin belirlenmesi. Toplum Hekimliği Bülteni, 28(1), 8-13.
  • Koçoğlu, D. ve Akın, B. (2009). Sosyoekonomik eşitsizliklerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve yaşam kalitesi ile ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi, 2(4), 145-154.
  • Koraltan, A. (2017). Eve bağımlı hastalara bakım verenlerin genel sağlık algısı ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin araştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2008). Hastanede çalışan hemşirelerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 89-105.
  • Özbaşaran, F., Çakmakçı-Çetinkaya, A. ve Güngör, N. (2004). Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlık davranışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3), 43-55.
  • Sarı, G. ve Kipay, S. S. (2008). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin alternatif / tamamlayıcı tedavi yöntemlerini kullanma durumlarının belirlenmesi. VI. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi, Poster Bildiri.
  • Sevindik, F. (2011). Fırat Üniversitesi öğrencilerinde problemli internet kullanımı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Şimşek, H., Öztoprak, D., İkizoğlu, E., Safalı, F., Yavuz, Ö., Onur, Ö., … Çiftçi, Ş. (2012). Tıp fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 26(3), 151-157.
  • Tambağ, H. ve Turan, Z. (2012). Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına halk sağlığı hemşireliği dersinin etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1, 46-55.
  • Topkaya, N. ve Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-37.
  • Tuğut, N. ve Bekar, M. (2008). Üniversite öğrencilerinin sağlığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(3), 17-26.
  • Ulla-Diez, S. M., & Pérez-Fortis, A. (2010). Socio-demographic predictors of health behaviors in Mexican college students. Health Promotion International, 25(1), 85-93.
  • Ünalan, D., Şenol, V., Öztürk, A. ve Erkorkmaz, Ü. (2007). Meslek Yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve özbakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 14(2), 101-109.
  • Whitehead, D. (2005). Health promoting hospitals: the role and function of nursing. Journal of Clinical Nursing, 14(1), 20-27.
  • World Health Organization (WHO) (2014). Who we are, what we do. Retrieved from http://www.who.int/about/en/ Yalçınkaya, M., Gök-Özer, F. ve Yavuz-Karamanoğlu, A. (2007).
  • Sağlık çalışanlarında sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6): 409- 420.
  • Yetkin, A. ve Uzun, Ö. (2000). Eğitimi sağlıkla ilgili olan ve olmayan yüksekokul öğrencilerinin sağlık davranışlarının karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2), 1-10.
  • Yılmazel, G., Çetinkaya, F. ve Naçar, M. (2013). Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(3), 261-270.
  • Zaybak, A. ve Fadıloğlu, Ç. (2004). Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(1), 77-95.
APA ÇİLİNGİR D, AYDIN A (2017). Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. , 167 - 176.
Chicago ÇİLİNGİR DİLEK,AYDIN Aydanur Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. (2017): 167 - 176.
MLA ÇİLİNGİR DİLEK,AYDIN Aydanur Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. , 2017, ss.167 - 176.
AMA ÇİLİNGİR D,AYDIN A Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. . 2017; 167 - 176.
Vancouver ÇİLİNGİR D,AYDIN A Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. . 2017; 167 - 176.
IEEE ÇİLİNGİR D,AYDIN A "Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı." , ss.167 - 176, 2017.
ISNAD ÇİLİNGİR, DİLEK - AYDIN, Aydanur. "Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı". (2017), 167-176.
APA ÇİLİNGİR D, AYDIN A (2017). Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 25(3), 167 - 176.
Chicago ÇİLİNGİR DİLEK,AYDIN Aydanur Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 25, no.3 (2017): 167 - 176.
MLA ÇİLİNGİR DİLEK,AYDIN Aydanur Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , vol.25, no.3, 2017, ss.167 - 176.
AMA ÇİLİNGİR D,AYDIN A Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2017; 25(3): 167 - 176.
Vancouver ÇİLİNGİR D,AYDIN A Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2017; 25(3): 167 - 176.
IEEE ÇİLİNGİR D,AYDIN A "Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı." Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 25, ss.167 - 176, 2017.
ISNAD ÇİLİNGİR, DİLEK - AYDIN, Aydanur. "Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı". Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 25/3 (2017), 167-176.