Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 138 - 160 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine

Öz:
Bu araştırmanın amacı; kaynaştırma öğrencilerini eğiten öğretmenlerin,yeterliklerini ortaya çıkarmak ve karşılaştırmaktır. Özel durum çalışmasıyöntemiyle yürütülen araştırma, üç farklı okulda (il, ilçe ve köyden birer okul)kaynaştırma eğitimi veren 15 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Veri toplamakamacıyla, öğretmenlerle mülakat yapılmıştır. Elde edilen veriler betimselanaliz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda,öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi konusunda genel olarak kendileriniyetersiz gördükleri söylenebilir. İl, ilçe ve köyde çalışma durumlarına göreise, köyde çalışan öğretmenlerin öğrencilerine karşı daha duyarlı olduklarısaptanmıştır. Ayrıca kaynaştırma öğrencileri için herhangi bir kaynak kitabınolmaması öğretmenler için en önemli eksikliklerden biri olarak görülmüştür.Öğretmenlere verilen kaynaştırma eğitimi seminerlerinin arttırılması ve buseminerlerin daha çok uygulamaya dönük olması, öğretmenlerinyeterliklerini arttırabilmek için üniversite eğitimlerinde özel eğitim derssaatlerinin arttırılması, MEB tarafından kaynaştırma eğitimi için kaynakkitaplar yayınlanması önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Angelides, P., Stylianou, T. ve Gibbs, P. (2006). Preparing teachers for inclusive education in Cyprus. Teaching And Teacher Education, 22(4), 513-522.
  • Ataman, A., (2002). Kaynaştırmada Sınıf Öğretmeninin Rolleri ve Yetiştirme Sorunları. XI.Uluslar Arası Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Atay, M. (1995). Özürlü Çocukların Normal Yaşıtlarıyla Birlikte Eğitim Aldıkları Kaynaştırma Programlarına Karşı Öğretmen Tutumları Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara; Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Babaoğlan, E., & Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354.
  • Batu, E. S. (2008). Başarılı Bir Kaynaştırma Uygulaması İçin Öğretmenlerin Sınıflarında Yapabilecekleri. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 18, 26-28.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ve branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • Cankaya, Ö., Korkmaz, İ. (2012). İlköğretim I. kademede kaynaştırma eğitimi uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13( 1), 1-16.
  • Chow, S. H. L. (1976). Effects of a mediated training course on teachers and students in mainstreaming programs.
  • Çuhadar, Y. (2006). İlköğretim 1-5 Sınıflarda Kaynaştırma Eğitimine Tabi Olan Öğrenciler İçin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Hazırlanması, Uygulanması, İzlenmesi ve Değerlendirilmesi İle İlgili Olarak Sınıf Öğretmenleri ve Yöneticilerin Görüşlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Tecrübeli Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (3), 719-732.
  • Ekiz, D. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı) , Ankara: Anı Yayıncılık. Eripek, S., (2004). Türkiye’de Zihin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına İlişkin
  • Olarak Yapılan Araştırmaların Gözden Geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 25-32.
  • Gözün, Ö., Yıkmış, A. (2004). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Konusunda Bilgilendirilmelerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarının Değişimindeki Etkililiği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 65-77.
  • İzci, E. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının “özel eğitim” konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 106-114.
  • Jordan, A., Schwartz, E., McGhie-Richmond, D., (2009). Preparing teachers for ınclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 25(4), 535-542.
  • Kargın, T., (2004). Baş Makale: Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kırcaali, İ. G., (1998). Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri. ( Ed: S. Eripek) Özel Eğitim, (s.17-22).
  • Kilgore, A. M. (1982). Implementing educational equity practices in a field-based teacher education. Nebraska: The National Conference of the Association of Teacher Educators.
  • Leyser, Y., & Abrams, P.D.(1983). A shifttothepositive: An effective programme for changing pre-service teachers’ attitudes toward the disabled. Educational Review, 35(1), 35-43.
  • Lindsay, G., (2007). Educational psychology and the effectiveness of inclusive education/ mainstreaming. British Journal of Educational Psycology, 77(1), 1- 24.
  • MEB (2000). Özel eğitim hakkında kanun hükmünde kararname ve özel eğitim hizmetleri yönetmeliği ile ilgili ilçe milli eğitim müdürlükleri emir yazıları. Ankara.
  • MEB 2010. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2000). Özel eğitim hakkında kanun hükmünde kararname ve özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Ankara. Milli Eğitim Bakanlığın Basımevi.
  • Morgalis, H. & Mccobe, P. (2004). Self-Efficiency A Key To_mproving The Motivation Of Struggling Learners. Clearing House. 70
  • Özbaba, N., (2000). Okul öncesi eğitimcilerin ve ailelerin özel eğitime muhtaç çocuklar ile normal çocukların entegrasyonuna (kaynaştırılmasına) karşı tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özgür, İ. (2004). Engelli Çocuklar ve Eğitimi & Özel Eğitim. Adana: Karahan Kitapevi. 1. Baskı.
  • Rakap, S. ve Kaczmarek, L. (2010). Teachers Attitudes Towards Inclusion in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 25,1, 59 – 75.
  • Saraç, T. ve Çolak, A. (2012). Kaynaştırma Uygulamaları Sürecinde İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüş ve Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 13-28.
  • Sarı, H. ve Bozgeyikli, H. (2003). Öğretmen adaylarının özel eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi: karşılaştırmalı bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 183-203.
  • Strain, P., & Kerr, M.M. (1981). Mainstreaming of Children in Schools. Researchand Programmatic Issues. Academic PressInc. New York.
  • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T., (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Şahbaz, Ü. (2008). Kaynaştırma Hakkında Doğru Bildiğimiz Yanlışlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 18, 28-30.
  • Temel, Z. F. (2000). Okul Öncesi Eğitimcilerinin Engellilerin Kaynaştırılmasına İlişkin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148-155.
  • Uysal, A. (2003). Kaynaştırma uygulaması yapan öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin Görüşleri. 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Ankara: Kök Yayıncılık, 121-135.
  • Vural, M. (2008). Kaynaştırma Sınıfı Öğretmenlerinin Öğretimin Uyarlanmasına İlişkin Yaptıkları Çalışmaların Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Yehuda, S.B., Leyser, Y., ve Last, U. (2010). Teacher Educational Beliefs and Sociometric Status of Special Educational Needs (SEN) Students in Inclusive Classrooms. International Journalof Inclusive Education, 14 (1), 17 – 34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
APA GÜN ŞAHİN Z, GÜRBÜZ R (2016). Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. , 138 - 160.
Chicago GÜN ŞAHİN Zühal,GÜRBÜZ Ramazan Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. (2016): 138 - 160.
MLA GÜN ŞAHİN Zühal,GÜRBÜZ Ramazan Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. , 2016, ss.138 - 160.
AMA GÜN ŞAHİN Z,GÜRBÜZ R Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. . 2016; 138 - 160.
Vancouver GÜN ŞAHİN Z,GÜRBÜZ R Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. . 2016; 138 - 160.
IEEE GÜN ŞAHİN Z,GÜRBÜZ R "Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine." , ss.138 - 160, 2016.
ISNAD GÜN ŞAHİN, Zühal - GÜRBÜZ, Ramazan. "Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine". (2016), 138-160.
APA GÜN ŞAHİN Z, GÜRBÜZ R (2016). Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 138 - 160.
Chicago GÜN ŞAHİN Zühal,GÜRBÜZ Ramazan Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6, no.1 (2016): 138 - 160.
MLA GÜN ŞAHİN Zühal,GÜRBÜZ Ramazan Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.6, no.1, 2016, ss.138 - 160.
AMA GÜN ŞAHİN Z,GÜRBÜZ R Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(1): 138 - 160.
Vancouver GÜN ŞAHİN Z,GÜRBÜZ R Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(1): 138 - 160.
IEEE GÜN ŞAHİN Z,GÜRBÜZ R "Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine." Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, ss.138 - 160, 2016.
ISNAD GÜN ŞAHİN, Zühal - GÜRBÜZ, Ramazan. "Kaynaştırma Öğrencilerini Eğiten Ortaokul Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine". Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6/1 (2016), 138-160.