Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators
Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 46 - 74 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators
Öz: -
Anahtar Kelime: Konular:
Administrators’ and Teachers’ Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators
Öz: The assessment, selection and assignment of principals working at public schools in Turkey have continued to be problematic. The purpose of this study is to examine the perceptions of principals and teachers regarding the recent change in the selection method and the qualifications of school administrators. The study depends on a phenomenology approach of qualitative research. A semi-structured interview approach was employed in the collection and analysis of the data. According to the results, participants expressed some concerns regarding the transparency and justice of selection process but considered variation in the selection criteria to be positive. It is indicated that principals appointed to schools through the current system are determined to develop a team spirit and a positive school culture. In addition, it is suggested that in-service training provided to principals for their development should be practice-based.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ada, Ş., & Gümüş, S. (2012). The reflection of instructional leadership concept on educational administration master’s programs: A comparison of Turkey and the United State of America. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 462-474.
- Akın, U. (2012). Okul yöneticilerinin seçimi ve yetiştirilmesi: Türkiye ve seçilmiş ülkelerden farklı uygulamalar, karşılaştırmalar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 1-30.
- Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (4), 463-484.
- Aslanargun, E. (2012). Okul müdürlerini sahip olması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 1327-1344.
- Arabaci, İ. B., Şanli, Ö., & Altun, M. (2015). Okul yöneticilerinin yetiştirilme ve atama yöntemlerine ilişkin sendika temsilcilerinin, maarif müfettişlerinin ve okul yöneticilerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 166-186.
- Balcı, A. (2008). Türkiye’de eğitim yönetiminin bilimleşme düzeyi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 181-209.
- Bolat, S. (1996). Eğitim örgütlerinde iletişim: HÜ Eğitim Fakültesi uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 75-80.
- Bridges, E. (1967). Instructional leadership: A concept re-examined. Journal of Educational Administration, 5(2), 136–147.
- Brieve, F. J. (1972). Secondary principals as instructional leaders. NASSP Bulletin, 56(368), 11-15.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
- Cemaloğlu, N. (2005). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme ve istihdamı varolan durum, gelecekteki olası gelişmeler ve sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 237-252.
- Çelik, V. (1998). Eğitimde dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 423-442.
- Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15–24
- Goldman, H. & Heald, J. E. (1968). Teacher expectations of administrative behavior. Educational Administration Quarterly, 4(3) 29-40.
- Gonzalez, M. (2012). Mindful leadership: The 9 ways to self-awareness, transforming yourself, and inspiring others. Ontaria, Canada: John Wiley & Sons.
- Gümüş, E., & Bellibaş, M. Ş. (2015). Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada’da okul müdürlerinin genel profili ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılım düzeyleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 158- 179.
- Gümüş, S., & Bellibaş, M. Ş. (2013). Eğitim yönetimi doktora eğitiminde uygulama temelli bir yaklaşım: Eğitim doktorası (Ed. D.). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(1), 7-29.
- Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(4), 531-548.
- Hallinger, P., Bickman, L., & Davis, K. (1996). School context, principal leadership, and student reading achievement. The Elementary School Journal, 96(5), 527-549.
- Karip, E., & Köksal, K. (1996). Etkili eğitim sistemlerinin geliştirilmesi.Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 245-257.
- Tüzün Kalemci, İ. (2007). Güven, örgütsel güven ve örgütsel güven modelleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 93-118
- Karabatak, S. (2015). Türkiye’de okul yöneticilerinin yetiştirilmesi ve yurtiçi alanyazında sunulan model önerilerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(3), 79-107.
- Karip, E., & Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi, 5(2), 193-207.
- Korkmaz, M. (2005). Yöneticilerinin yetiştirilmesi: Sorunlar – çözümler ve öneriler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
- Marks, H. M. & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly, 39(3), 370-397.
- Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. Chicago, IL: Jossey-Bass.
- Özdemir,S., Karadağ,N., & Kılınç,A.Ç. (2013). Öğrenen örgütlerde liderlik: Okul müdürleri üzerine nitel bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 17-34.
- Robinson, V. M., Lloyd, C. A., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635-674.
- Spillane, J. P., Halverson, R., & Diamond, J. B. (2001). Investigating school leadership practice: A distributed perspective. Educational Researcher, 30(3), 23-28.
- Supovitz, J., Sirinides, P., & May, H. (2010). How principals and peers influence teaching and learning. Educational Administration Quarterly, 46(1), 31-56.
- Şişman, M. (2011). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
- Şişman, M., & Turan, S. (2004). Dünyada eğitim ve yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlica yönelimler ve Türkiye için çikarilabilecek bazi sonuçlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-26.
- Türkmenoğlu, G., & Bülbül, T. (2015). Okul yöneticilerinin göreve geliş biçimlerinin okul kültürüne yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 526-549.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yolcu, H., & Bayram, A. (2015). Okul yöneticisi seçme sürecini deneyimleyen yönetici adaylarının sözlü sınav yöntemine ilişkin algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 102-126.
APA | BOZKURT C, Bellibaş M (2016). Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. , 46 - 74. |
Chicago | BOZKURT Cemil,Bellibaş Mehmet Şükrü Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. (2016): 46 - 74. |
MLA | BOZKURT Cemil,Bellibaş Mehmet Şükrü Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. , 2016, ss.46 - 74. |
AMA | BOZKURT C,Bellibaş M Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. . 2016; 46 - 74. |
Vancouver | BOZKURT C,Bellibaş M Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. . 2016; 46 - 74. |
IEEE | BOZKURT C,Bellibaş M "Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators." , ss.46 - 74, 2016. |
ISNAD | BOZKURT, Cemil - Bellibaş, Mehmet Şükrü. "Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators". (2016), 46-74. |
APA | BOZKURT C, Bellibaş M (2016). Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 46 - 74. |
Chicago | BOZKURT Cemil,Bellibaş Mehmet Şükrü Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6, no.1 (2016): 46 - 74. |
MLA | BOZKURT Cemil,Bellibaş Mehmet Şükrü Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.6, no.1, 2016, ss.46 - 74. |
AMA | BOZKURT C,Bellibaş M Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(1): 46 - 74. |
Vancouver | BOZKURT C,Bellibaş M Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(1): 46 - 74. |
IEEE | BOZKURT C,Bellibaş M "Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators." Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, ss.46 - 74, 2016. |
ISNAD | BOZKURT, Cemil - Bellibaş, Mehmet Şükrü. "Administrators' and Teachers' Perceptions regarding the Selection Method and Qualifications of School Administrators". Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6/1 (2016), 46-74. |