Yıl: 2015 Cilt: 23 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 57 - 65 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği

Öz:
Hemşireler Florance Nightingale'den bu yana, değerlendirme yapma becerileri, öncelik belirleme, iletişim, işbirliği ve eleştirel düşünme becerileri ile afet yönetiminde çeşitli roller üstlenmişlerdir. Bu nedenle günümüzde hemşireler; oluşabilecek afetlere karşı hazırlıklı olmak ve afet durumları için gerekli olan bilgi ve becerileri kazanmakla sorumlu tutulmaktadır. Kendi uzmanlık alanları ne olursa olsun hemşirelerin afet yönetimini bilmesi ve afetlerin tüm evrelerinde görev almaları sağlanmalıdır. Afet hemşiresinin kendisinden beklenen nitelikler doğrultusunda hizmet verebilmesi için rol ve sorumlulukları, eğitimi, hizmet kapsamı ve afet hemşireliği alanındaki araştırmalar gibi birçok konunun ele alınması gerekmektedir. Bu gereksinim ülkemizde de afet hemşireliğinin görünür kılınmasının, afet hemşiresinin çağdaş rol ve fonksiyonlarına uygun olarak görev tanımlarının yapılması, çalışma alanı bulması ve eğitim alt yapısının oluşturulması için önemli bir gereklilik olarak değerlendirilebilir. Bu çalışmada bu gereksinimden yola çıkarak afetlerde toplum sağlığının korunmasında önemli bir kavram olan afet hemşireliği konusu ele alınmış, mevcut durum değerlendirilerek, öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An Important Concept of Protecting Public Health in Disaster Situations: Disaster Nursing

Öz:
Since Florence Nightingale, nurses have undertaken a variety of roles in disaster management with their evaluation making skills, prioritization, communication, cooperation and critical thinking skills. Therefore, nurses are held responsible for gaining necessary knowledge and skills in disaster management and to be prepared for possible disasters. Nurses whatever their area of expertise should know disaster management and should be entitled to take charge in all phases of disaster. In order that a disaster nurse can serve skillfully as expected, many issues are needed to be addressed such as his/her responsibilities, training, and scope of services, performing researches in the fi eld of disaster nursing, etc. This requirement can be assessed as a key necessity in Turkey as well for the creation of the training infrastructure, terms of references defi nition and fi nding workspace in compliance with modern roles and function of nurses. In this study, the issue of disaster nursing which is important for public health is assessed, current situation is evaluated and recommendations are developed in line with the requirements mentioned above.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği (2010). Aile sağlığı elemanının görev yetki ve sorumlulukları, http://www.saglik.gov. tr/TR/belge/1-10376/aile-hekimligi-uygulama-yonetmeligi.html (20.12.2013).
  • Alim, S., Kawabata, M., Nakazawa, M. (2014). Evaluation of disaster preparedness training and disaster drill for nursing students. Nurse Education Today, 35(1): 25-31.
  • Bayraktar, N. (2013). Afetlerde hemşirelik hizmetlerinin organizasyonu. Altıntaş, H. (Ed.). Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara, 195-218.
  • Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) (2014). Türkiye deprem veri merkezi, http://tdvm.afad.gov.tr/WebPortal/welcome.jsf (27.11.2014).
  • Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) (2014). Van depremi faaliyet raporu, http://tdvm.afad.gov.tr/ (27.11.2014).
  • Broussard, B., Myers, R., Meaux, J. (2008). The impact of hurricanes katrina and rita on louisiana school nurses. The Journal of School Nursing, 24(2): 78-80.
  • Cusack, L., Arbon, P., Ranse, J. (2010). What is the role of nursing students and schools of nursing during disaster? A discussion paper. Collegian, 17(4): 193-197.
  • Davies, K., Higginson, R. (2005). The human factors in a disaster. Nursing Clinics of North America, 40(3): 579-586.
  • Deeny, P., McFetridge, B. (2005). The impact of disaster on culture, self and identity: Increased awareness by healthcare professionals is needed. Nursing Clinics of North America, 40(3): 431-440.
  • Ersoy, Ş. (2013). Afet Raporu "Dünya ve Türkiye", http://www. yildiz.edu.tr/images/images/2013%20AFET%20RAPORU_v2.pdf (28.11.2014).
  • Fothergill, A., Palumbo, V. M., Rumbur, B., Reinier, K., McIntosb, B. (2005). The volunter potential of inactive nurses for disaster preparedness. Public Health Nursing, 22(5): 414-421.
  • Fountain, R. ve ark. (2014). Preparing for disasters: Education and management strategies explored. Nurse Education in Practice, 8(1): 1-8.
  • Fung, O. W., Loke, A. Y., Lai, C. K. (2008). Disaster preparedness among Hongkong nurses. Journal of Advanced Nursing, 62(6): 698-703.
  • Hemşirelik Yönetmeliği (2010). Hemşirelerin görev, yetki ve sorumlulukları, http://rega.basbakanlik.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4. htm (01.01.2014).
  • International Council of Nurses (ICN) (2006). Position statement: Nurses and disaster preparedness, http://www.icn.ch/PS_A11_ NursesDisaster-Prep.pdf (10.11.2013).
  • International Nursing Coalition for Mass Casualty Education (INCMCE) (2003). Educational competencies for registered nurses responding to mass casualty incidents, http://www.nursing.vanderbilt. edu/incmce/competencies.html (24.11.2013).
  • Japanese Nursing Association (JNA) (2011). Nursing in Japan, https://www.nurse.or.jp/jna/english/nursing/ (12.09.2013).
  • Jose, M., Dufrene, C. (2014). Educational competencies and technologies for disaster preparedness in undergraduate nursing education: An integrative review. Nurse Education Today, 34(4): 543-551.
  • Kahn, C. A., Schultz, C. H., Miller, K. T., Anderson, C. L. (2009). Does START triage work? An outcomes assessment after a disaster. Annals of Emergency Medicine, 54(3): 424-430.
  • Kuntz, S., Frable, P., Qureshi, K., Strong, L. (2008). Dis aster preparedness white paper for community/ public health nursing educators. Health Affairs, 25(4): 362-369.
  • Magnaye, B., Lindsay, S., Ann, M., Gilbert, R., Heather, J. (2011). The role, preparedness and management of nurses during disasters. International Scientifi c Research Journal, 3(4): 270-294.
  • O'Connor, R. E. ve ark. (2004). Linkages of acute care and emergency medical services to state and local public health programs: The role of interactive information systems for responding to events resulting in mass injury. Prehospital Emergency Care, 8(3): 237-253.
  • O'Boyle, C., Robertson, C., Secor-Turner, M. (2006). Public health emergencies: Nurses' recommendations for effective actions. AAOHN Journal, 54(8): 347-353.
  • Ohara, M. ve ark. (2009). The present situation of disaster nursing education at nursing colleges and universities in Asian region. Japan Society of Disaster Nursing, 1-13, http//www.jsdn.gr.jp/.../ The%20Present%20Situatio (13.05.2013).
  • Olchin, L., Krutz, A. (2012). Nurses as fi rst responders in a mass casualty. Journal of Trauma Nursing: the Offi cial Journal of the Society of Trauma Nurses, 19(2): 122-129.
  • Ökdem, Ş., Abbasoğlu, A., Doğan, N. (2000). Hemşirelik tarihi, gelişimi ve eğitimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllığı, 1(1): 5-11.
  • Polivka, B. J. ve ark. (2008). Public health nursing competencies for public health surge events. Public Health Nursing, 25(2): 159-165.
  • Reilly, M. J., Markenson, D., DiMaggio, C. (2007). Comfort level of emergency medical service providers in responding to weapons of mass destruction events: Impact of training and equipment. Prehosp Disaster Med, 22(4): 297-303.
  • Robinson, J. (2010). Nursing and health policy perspectives. International Nursing Review, 59(4): 438.
  • Rogers, B., Lawhorn, E. (2007). Disaster preparedness: Occupational and environmental health professionals' response to Hurricanes Katrina and Rita. AAOHN Journal, 55(5): 197-207.
  • Sanders, J., A., Frisch, N., Wing, S. (2005). Nursing students' perceptions about disaster nursing. Disaster Management Response, 3(3): 80-85.
  • Sato, M., Atogami, F., Nakamura, Y., Kusaka, Y.,Yoshizawa, T. (2014). Remote community-based public health nursing during a disaster: An ethnographic case study in Japan. Australasian Emergency Nursing Journal, 17(3): 106-111.
  • Savage, C., Kub, J. (2009). Public health and nursing: A natural partnership. International Journal of Environmental Research and Public Health, 6(11): 2843-2848.
  • Scannell, E. A. (2005). Lessons learned and advice from Vietnam War nurses: A qualitative study. Journal of Advanced Nursing, 49(6): 600-607.
  • Stanley, S. A. ve ark. (2008). The explore surge trail guide and hiking workshop: Discipline-specifi c education for public health nurses. Public Health Nursing, 25(2): 166-175.
  • The International Disaster Database (EM-DAT) (2014). Turkey country profi le disaster list, http://www.emdat.be/search-detailsdisaster-list (15.11.2014).
  • Türk Hemşireler Derneği (THD) (2011). Van depremi ve hemşireler, http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/anasayfa-icerik/vandepremi-ve-hemsireler.aspx (15.11.2014).
  • Ulusoy, F. (1998). Türkiye'de hemşirelik eğitiminin tarihsel süreci. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2(1): 1-8.
  • Vatan, F., Salur, D. (2010).Yönetici hemşirelerin hastanelerdeki deprem afet planları konusundaki görüşlerinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1): 32-44.
  • Veenema, T. (2007). Disaster Nursing and Emergency Preparedness for Chemical, Biological, and Radiological Terrorism and Other Hazards. 1. basım, Springer Publishing Company, New York. Vogt, V., Kulbok, P. A. (2008). Care of client in disaster settings community health nursing. Advocacy for Population Health, 5(2): 759-800.
  • World Health Organization (WHO) (2006). The contribution of nursing and midwifery in emergencies, http://www.who.int/.../nursing_consultation_report (28.10.2013).
  • World Health Organization (WHO) and International Council of Nurses (ICN) (2009). ICN framework of disaster nursing competencies, Geneva.
  • World Health Organization (WHO) (2009). Global standards for the initial education of professional nurses and midwives, Geneva.
  • Yamamoto, A. (2006). Mid-term report on the project "Disaster nursing in a ubiquitous society" in the academic years 2003 and 2004. Japan Journal of Nursing Science, 3(1): 65-69.
  • Zarea, K., Beiranvand, S., Sheini-Jaberi, P., Nikbakht-Nasrabadi, A. (2014). Disaster nursing in Iran: Challenges and opportunities. Australasian Emergency Nursing Journal, 17(4): 190-196.
APA KALANLAR B, KUBİLAY G (2015). Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. , 57 - 65.
Chicago KALANLAR Bilge,KUBİLAY Gülümser Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. (2015): 57 - 65.
MLA KALANLAR Bilge,KUBİLAY Gülümser Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. , 2015, ss.57 - 65.
AMA KALANLAR B,KUBİLAY G Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. . 2015; 57 - 65.
Vancouver KALANLAR B,KUBİLAY G Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. . 2015; 57 - 65.
IEEE KALANLAR B,KUBİLAY G "Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği." , ss.57 - 65, 2015.
ISNAD KALANLAR, Bilge - KUBİLAY, Gülümser. "Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği". (2015), 57-65.
APA KALANLAR B, KUBİLAY G (2015). Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 23(1), 57 - 65.
Chicago KALANLAR Bilge,KUBİLAY Gülümser Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 23, no.1 (2015): 57 - 65.
MLA KALANLAR Bilge,KUBİLAY Gülümser Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , vol.23, no.1, 2015, ss.57 - 65.
AMA KALANLAR B,KUBİLAY G Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2015; 23(1): 57 - 65.
Vancouver KALANLAR B,KUBİLAY G Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2015; 23(1): 57 - 65.
IEEE KALANLAR B,KUBİLAY G "Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği." Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 23, ss.57 - 65, 2015.
ISNAD KALANLAR, Bilge - KUBİLAY, Gülümser. "Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği". Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 23/1 (2015), 57-65.