Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 216 - 249 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları

Öz:
İlkokul 4. sınıf öğrenci ve öğretmenlerinin küresel vatandaşlık algıları ve Sosyal Bilgiler dersinde gerçekleştirilen uygulamaların ortaya çıkartılmasının amaçlandığı bu araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın verileri öğretmen ve öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Araştırma kapsamında 30 ilkokul 4. sınıf öğrencisi ve 15 öğretmenle görüşmeler yapılmıştır. Toplanan veriler tümevarım analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin dünya vatandaşlığı algıları dünya vatandaşlığına yönelik yaptıkları tanımlar, dünya vatandaşlarının sahip olması gereken özellikler ile dünya ve dünya vatandaşlığına yönelik farkındalıklar olarak ortaya çıkmıştır. Öğrenciler dünya vatandaşlığını tüm insanlar ve farklı topluluklar olarak tanımlamışlardır. Öğretmenlerin küresel vatandaşlığa yönelik algıları küresel vatandaşlığa yönelik yaptığı tanımlar ve küresel vatandaşların sahip olduğu özellikler biçiminde sınıflandırılmıştır. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin küresel vatandaşlık eğitiminde yaşanan öğretmenden, okulun imkânlarından, programdan kaynaklı sorunlar ve buna yönelik çözüm önerileri ortaya koyulmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Elementary School 4th Grade Students and Teachers’ Perceptions of Global Citizenship

Öz:
The aim of the study is to investigate pupils’ perceptions for global citizenship, and their teachers’ utilization of teaching and learning applications and activities that are supposed to have an effect on pupils’ perceptions. The study is a qualitative study. The data was collected through semi-structured interviews from 30 pupils and 15 teachers. The data gathered were analyzed with the inductive analysis method. The results revealed that the students’ perceptions of citizenship were classified as their definitions of citizenship and characteristics of citizenship. In relation to pupils’ perception of global citizenship there categories emerged from the data; their definition of global citizenship, having prerequisite of global citizenship and having awareness of the world and global citizenship. As for the teachers’ perceptions of global citizenship, they were classified as definitions of global citizenship and the characteristics of global citizenship. In addition, the research results also demonstrated that there were problems experienced in relation to the global citizenship education due to the teachers, the school facilities and the curriculum
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acun, İ., Akar, C., Demir, M. ve Göz, N. L. (2010). The relationship between critical thinking skills and citizenship behaviours. P.Cunningham ve N. Fretwell (Ed.),
  • Lifelong Learning and Active Citizenship içinde (ss. 495-500). London: CiCe. Acun, İ., Yücel, C., Önder, A. ve Tarman, B. (2013). Değerler; Kim ne kadar değer veriyor? Uşak University, Journal of Social Sciences, 6(1), 191-206.
  • Acun, I. (2014). Web-supported effective human rights, democracy and citizenship education? Computers ve Education, 70(1). 21-28.
  • Açıkalın, M. (2010a). Sosyal bilgiler eğitiminde yeni yaklaşımlar: Çokkültürlü ve küresel eğitim. Elemantary Education Online, 9(3), 1226-1237.
  • Açıkalın, M. (2010b). The influence of global education on the Turkish social studies curriculum. The Social Studies, 101(6), 254-259.
  • Balbağ, N. L. (2016). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin küresel vatandaşlık algılarının belirlenmesi ve sosyal bilgiler dersinde gerçekleştirilen uygulamalar (Yayınlanmamış doktora tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Banks, J. A.(2004). Diversity and citizenship education: Global perspectives. Indianapolis, IN: Jossey-Bass.
  • Banks, J. A. (2004). Teaching for social justice, diversity, and citizenship in a global world. In The Educational Forum, 68(4), 296-305.
  • Bîrzea, C. (2000). Education for democratic citizenship: A lifelong learning perspective. Strazburg: Council for Cultural Co-operation.
  • Bozkurt, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi bağlamında küresel eğitime ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Çakmak, Z., Bulut, B., ve Taşkıran, C. (2015). A study on the relationship between global citizenship perceptions and internet use of social studies pre-service teachers. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 5(1), 99-112.
  • Ceylan, Ş. (2014). Preschool teachers’ views on world citizenship education. Journal of Theoretical Educational Science 7(1), 78-93.
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. Elemantry Education Online,2(2), 28-34.
  • Çelikten, L. (2016). Sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık düzeyleri ile öğrencilere aktarmak istedikleri değerlere ilişkin görüşleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Çermik, F. (2015). Sosyal girişimcilik, küresel vatandaşlık ve çevre davranışı arasındaki ilişki: yapısal Eşitlik Modellemesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Çolak, K. (2015). Sosyal bilgiler ile vatandaşlık ve demokrasi eğitimi derslerinde küresel vatandaşlık eğitimi (Yayınlanmamış doktora tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2nd Basım). Ankara: Anı Yayınları.
  • Engin, G. ve Sarsar, F. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel vatandaşlık düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 150-161.
  • Ersoy, A. F. (2012). Sosyal bilgiler dersinde öğretmenlerin etkili vatandaşlık eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ersoy, A. F. (2014). Annelerin vatandaşlık algısı, çocuklarında vatandaşlık bilinci geliştirme uygulamaları ve karşılaştıkları sorunlar. Educational Sciences: Theory ve Practice, 12(3), 2111-2124.
  • Ersoy, A. F. (2013). Global citizenship education in social studies: experiences of Turkish teachers and students in international conflict and war. Journal of Qualitative Research in Education, 1(1), 7-30.
  • Esendemir, Ş. (2008). Türkiye’de ve dünyada vatandaşlık eski sorular yeni cevaplar. Ankara: Birleşik Publishing
  • Fairbrass, S. (2002). Citizenship or Global Citizenship. Teaching Business ve Economics, 6(3), 42-48
  • Garii, B. (2000). US Social studies in the 21st century: Internationalizing the curriculum for global citizens. The Social Studies, 91(6), 257-264.
  • Gibson, K., L., Rimmington, G. M, ve Landwehr-Brown, M. (2008). Developing global awareness and responsible world citizenship with global learning. Roeper Review, 30(1), 11-23.
  • Göl, E. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Göz, N. L. (2010). İlköğretimde demokrasi ve vatandaşlık incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Göz, N. L., Balbağ, M. Z. ve Çermik, F. (2015, Mayıs). Öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık düzeylerinin incelenmesi. 14. Uluslararası İlköğretim Öğretmenleri Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Bartın, Türkiye.
  • Gündüz, M. ve Gündüz, F. (2007). Yurttaşlık bilinci. (3rd edition). Ankara: Anı Publishing.
  • Gürdoğan Bayır, Ö., Göz, N. L. ve Bozkurt, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde küresel vatandaşlık. Journal of Education Sciences Research, 4(2), 145-162.
  • Hillyard, A. K. (2011). Constructions of global citizenship: An Albertan case study (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Lisansüstü Çalışmalar ve Araştırmalar Enstitüsü, Alberta Üniversitesi, Alberta.
  • İçen, M. vve Akpınar, E. (2012). Küresel vatandaşlık eğitiminin uluslararası sorunların çözümündeki rolü. Erzincan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 5(2), 277-289.
  • Kaçmazoğlu, H. B. (2002). Doğu-Batı çatışması açısından globalleşme. Journal of Education Research, 6, 44-55.
  • Kasai, M. (2007). Global education in practice: A case study of one Japanese highschool (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ohio Devlet Üniversitesi, Ohio.
  • Kılınç, E. ve Korkmaz, U. (2015). From national to global citizenship turkish perspectives on the meaning of global citizenship. M. Merryfield, T. Augustine, ve J. Harshman (Ed.),
  • Research in Global Citizenship Education içinde (ss. 163-188). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Kan, Ç. (2009a). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık eğitimi. Kastamonu Education Journal, 17(3), 895-904.
  • Kan, Ç. (2009b). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Journal of Pamukkale University, Education Faculty 26, 25-30.
  • Kaymakci, S. (2012). Global education in the Turkish social studies teacher training programme. Croatian Journal of Education, 14(4), 817-854.
  • Lawson, H. (2001). Active citizenship in schools and the community. Curriculum Journal, 12(2), 163-178.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu. MEB Tebliğler Dergisi, 63-125.
  • NCSS (2002). Creating effective citizens. Washington, DC: National Council for the Social Studies.
  • Oxfam (2006). Developing global citizens within Curriculum for Excellence. Glasgow: Learning and Teaching Scotland. https://issuu.com/ltscotland/docs/dgc_resource adresinden 26 Nisan 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Oxfam (2006). Education for global citizenship: A guide for schools. Learning and Teaching in Scotland. Retrieved 26.04.2016 from http://www.oxfam.org.uk/education/globalcitizenship/global-citizenship-guides . Özyurt, C. (2008). Küreselleşme, ulusal eğitim ve siyasal toplumsallaşma. M. Safran ve D.
  • Dilek (Ed.), 21. Yüzyılda kimlik, vatandaşlık ve tarih eğitimi içinde (ss.211-227).
  • İstanbul: Yeni İnsan Publishing.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd edition). Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Rapoport, A. (2010). We cannot teach what we don’t know: Indiana teachers talk about global citizenship education. Education, Citizenship and Social Justice, 5(3), 179-190
  • Schattle, H. (2008). Education for global citizenship: Illustrations of ideological pluralism and adaptation, Journal of Political Ideologies, 13(1), 73–94.
  • Schissler, H. (1990). Limitations and priorities for international social studies textbook research. International Journal of Social Education, 4(3), 81-89.
  • Sunal, C. S. ve Haas, M. E. (2002). Socia lstudies for the elementary and middle grades: A constructive approach. Boston: Allyn and Bacon.
  • Tarman, B. ve Acun, İ. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi ve yeni bir sosyal bilgiler hareketi. Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 1-16.
  • Topkaya, Y., ve Coşkun, K. (2016). Küresel vatandaşlik bilinci üzerinde sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerlerin etki boyutu. Journal of Social Sciences, 6(11), 238-252.
  • Tormey, R., ve Gleeson, J. (2012). The gendering of global citizenship: Findings from a large-scale quantitative study on global citizenship education experiences. Gender and Education, 24(6), 627-645.
  • Türkcan, B. ve Bozkurt, M., (2015). İlkokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi bağlamında kimlik, kültür ve yurttaşlık algıları. Turkish Studies, 10(11), 1501-1526.
  • Qualifications and Curriculum Authority (1998). Education for Citizenship and the Teaching of Democracy in Schools. Vatandaşlık üzerine danışma grubu nihai raporu (Rapor: The Crick Report). Londra, İngiltere.
  • Uydaş, İ. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel vatandaşlık bağlamında çokkültürlülük hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi (Çanakkale ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Uydaş, İ. ve Genç, S. Z. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel vatandaşlık bağlamında çokkültürlülük hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. International Turkish Literature Culture Education Journal, 4(1), 416-429.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M. ve Anagün, Ş. (2005). İlköğretimde öğrencilere çevre bilinci kazandırmada probleme dayalı öğrenme kapsamında geliştirilen örnek uygulamalar.
  • 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde (ss. 580-585). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Yaşar, Ş. (2008). Sosyal bilgiler ve dünya vatandaşlığı. Ş. Yaşar (Ed.), Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (ss. 229-245). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yeşil, R. (2002). Okul ve ailede insan hakları ve demokrasi eğitimi. (1st edition). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yeşil, R. (2001). İlköğretim düzeyinde okul ve ailenin demokratik davranışlar kazandırmadaki etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K. (2013). İlköğretim öğrencilerinin vatandaşlık eğitimi ile ilgili temel kavramlara ilişkin algılarının incelenmesi. Hacettepe University Journal Of Education, 28(1),453- 463.
APA BALBAĞ N, TÜRKCAN B (2017). İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. , 216 - 249.
Chicago BALBAĞ NUR LEMAN,TÜRKCAN Burçin İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. (2017): 216 - 249.
MLA BALBAĞ NUR LEMAN,TÜRKCAN Burçin İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. , 2017, ss.216 - 249.
AMA BALBAĞ N,TÜRKCAN B İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. . 2017; 216 - 249.
Vancouver BALBAĞ N,TÜRKCAN B İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. . 2017; 216 - 249.
IEEE BALBAĞ N,TÜRKCAN B "İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları." , ss.216 - 249, 2017.
ISNAD BALBAĞ, NUR LEMAN - TÜRKCAN, Burçin. "İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları". (2017), 216-249.
APA BALBAĞ N, TÜRKCAN B (2017). İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(2), 216 - 249.
Chicago BALBAĞ NUR LEMAN,TÜRKCAN Burçin İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8, no.2 (2017): 216 - 249.
MLA BALBAĞ NUR LEMAN,TÜRKCAN Burçin İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol.8, no.2, 2017, ss.216 - 249.
AMA BALBAĞ N,TÜRKCAN B İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2017; 8(2): 216 - 249.
Vancouver BALBAĞ N,TÜRKCAN B İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2017; 8(2): 216 - 249.
IEEE BALBAĞ N,TÜRKCAN B "İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları." Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8, ss.216 - 249, 2017.
ISNAD BALBAĞ, NUR LEMAN - TÜRKCAN, Burçin. "İlkokul 4. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8/2 (2017), 216-249.