İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi
Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Suplementary Sayfa Aralığı: 1513 - 1534 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi
Öz: Karakter eğitimi; özsaygıyı, sorumluluğu, dürüstlüğü vb. iyi bir vatandaş olmayı sağlamak için geliştirilmiş planlı ve sistematik bir yaklaşım olarak tanımlanmıştır. Örtük programın öğeleri, okuldaki bireylerin sahip oldukları değerler, inançlar, tutumlar ile okuldaki işleyişin önemli birer parçası olan norm ve kurallar, törenler ve kişilerarası iletişimin niteliğidir. Bu araştırma, ilköğretim okullarında karakter eğitimi kapsamında değerlerin kazandırılmasında örtük programın önemini ortaya çıkarmak düşüncesiyle, ilköğretim programlarının uygulanması sürecinde okullarda yapılan örtük programı destekleyici etkinlikler ve bu etkinliklere katılan öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Örtük programı destekleyici etkinlikler olan; sosyal ve kültürel etkinlikler, serbest zaman etkinlikleri ve sportif etkinlikler, belirli gün ve haftaların kutlanması, sosyal kulüp çalışmaları ilköğretim öğrencilerinin değerleri algılayabilmeleri, içselleştirebilmeleri ve uygulayabilmeleri açısından güçlü birer değer kazandırma aracı olarak görülebilir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2009-2010 eğitim öğretim yılı içerisinde Eskişehir ili MEB'e bağlı 3 ilköğretim okulunun örtük programı destekleyici yaptıkları etkinliklerin incelenmesi ve bu etkinliklere katılan öğrencilerin görüşleri çerçevesinde yürütülmüştür. Verilerin analizinde doküman incelemesi ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir il merkezindeki 3 ilköğretim okuluna devam eden 6. 7. ve 8. sınıf olmak üzere toplam 40 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda ilköğretim programlarının değerlere yer verdiği ve değerlerin kazanılması, içselleşmesi sürecinde örtük programı destekleyici etkinliklerin önemli bir yer tuttuğu belirlenmiştir
Anahtar Kelime: Konular:
-
Öz: Karakter eğitimi; özsaygıyı, sorumluluğu, dürüstlüğü vb. iyi bir vatandaş olmayı sağlamak için geliştirilmiş planlı ve sistematik bir yaklaşım olarak tanımlanmıştır. Örtük programın öğeleri, okuldaki bireylerin sahip oldukları değerler, inançlar, tutumlar ile okuldaki işleyişin önemli birer parçası olan norm ve kurallar, törenler ve kişilerarası iletişimin niteliğidir. Bu araştırma, ilköğretim okullarında karakter eğitimi kapsamında değerlerin kazandırılmasında örtük programın önemini ortaya çıkarmak düşüncesiyle, ilköğretim programlarının uygulanması sürecinde okullarda yapılan örtük programı destekleyici etkinlikler ve bu etkinliklere katılan öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Örtük programı destekleyici etkinlikler olan; sosyal ve kültürel etkinlikler, serbest zaman etkinlikleri ve sportif etkinlikler, belirli gün ve haftaların kutlanması, sosyal kulüp çalışmaları ilköğretim öğrencilerinin değerleri algılayabilmeleri, içselleştirebilmeleri ve uygulayabilmeleri açısından güçlü birer değer kazandırma aracı olarak görülebilir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2009-2010 eğitim öğretim yılı içerisinde Eskişehir ili MEB’e bağlı 3 ilköğretim okulunun örtük programı destekleyici yaptıkları etkinliklerin incelenmesi ve bu etkinliklere katılan öğrencilerin görüşleri çerçevesinde yürütülmüştür. Verilerin analizinde doküman incelemesi ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir il merkezindeki 3 ilköğretim okuluna devam eden 6. 7. ve 8. sınıf olmak üzere toplam 40 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda ilköğretim programlarının değerlere yer verdiği ve değerlerin kazanılması, içselleşmesi sürecinde örtük programı destekleyici etkinliklerin önemli bir yer tuttuğu belirlenmiştir
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
- Arthur, J. (2003). Character education in British education policy [Electronic version]. Journal of Resarch in Character Education, 1 (1), 43-58.
- Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Başaran, İ. E. (2005). Eğitim psikolojisi, gelişim, öğrenme ve ortam (6. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Battistich, V. (2005). Character education, prevention and youth development [Electronic version]. Retrieved October 15, 2011 from http://www.character.org/atf/cf{77B36AC3-5057- 4795-8A8F-9B2FCB86F3EB}Battistich_Paper.pdf.web.
- Benninga, J. S. (Ed.) (1991). Moral, character and civic education in the elemantary school. New York: Teachers Colege Pres.
- Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda ders dışı etkinlikler. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
- Canbay, A. (2007). İlköğretim okullarında sosyal etkinlikler ve müzik kulübünün önemi. Milli Eğitim Dergisi, 36 (174), 163- 170.
- Çağdaş, A. ve Seçer, Z. (2002). Çocuk ve ergende sosyal ve ahlak gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme (10. bs). Ankara: Pegem A Yayınları.
- Doğanay, A. (2009). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 77-96.
- Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 79-96.
- Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi,1 (4), 25-34.
- Halıcı, P. (2005). Yatılı ilköğretim bölge okullarına devam eden ve ailesi ile birlikte yaşayan 12-14 yaş grubu çocukların saldırganlık eğilimleri ile benlik kavramlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- İnal, U. (2009). Adana il sınırları ki yatılı ilköğretim bölge okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşam kalitesi algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Jackson, P. W. (1990). Life in classrooms (2nd ed.). New York: Teachers College Pres.
- Karatay, H. (2011). Karakter eğitiminde edebi eserlerin kullanımı. Turkish Studies-International Periodical For The languages, Terature and History of Turkic, 6 (1),1439-1454.
- Lavoie, R. (2006). Mastering the hidden curriculum of school, ıt’s so much work to be your friend. Retrieved October 10, 2011 from http://www.schwablearning.org/articles.asp?r=996.
- Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and resposibility. New York: Bantam Books.
- Lickona, T. (1993). The return of character education. Educational Leadership, 51 (3), 6-11.
- Lickona, T., Schaps, E., & Lewis, C. (1997). Eleven principles of effective character education. Social Studies Review, 37 (1), 29-31.
- Lynch, K. (1989), The hidden curriculum-reproduction in education, an appraisal. The Falmer Pres: Philsdelphia.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage.
- Moroz, W., & Reynolds, P. (2000). Teaching and learning in primary society & environment. Australia: MASTEC publication.
- Paykoç, F. (1995). Sosyal bilgiler eğitiminde çağdaş eğilimler. İlköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretimi ve sorunları içinde (s. 46-68). Ankara: TED Yayınları.
- Ryan, K. (1993). Mining the values in the curriculum. Educational Leadership, 51 (3), 16-18.
- Ryan, K., & Bohlin, K. E. (1999). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life (ERIC Document Reproduction Service No. ED423501).
- Sarı, M. (2007). Demokratik değerlerin kazanımı sürecinde örtük program, düşük ve yüksek okul yaşam kalitesine sahip iki ilköğretim nitel bir çalışma. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Terzi, A. R. (2000). Örgüt kültürü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Tezcan, M. (2003). Gizli müfredat, eğitim sosyolojisi açısından bir kavram çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 53-59.
- Türedi, H. (2008). Örtük programın eğitimdeki önemi yeri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme teoriler teknikler (6. bs.). Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık.
- Wren, D. J. (1999). School culture: Exploring the hidden curriculum. Adolescence, 34 (135), 593-596.
- Yavaş Karataş, N. (2006). Yatılı ilköğretim bölge okullarında okuyan öğrencilerin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Yıldırım, K. (2009). Türk sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin deneyimleri: fenomonolojik bir yaklaşım. Eğitim Araştırmaları-Eurasion Journal of Educational Research, 35, 165-184.
- Yin, R. K. (2003). Case study researh, design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA.: Sage Publications.
- Yüksel, S. (2002). Yüksek öğretimde eğitim-öğretim faaliyetleri ve örtük program. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 361-370.
- Yüksel, S. (2004). Örtük program-eğitimde saklı uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Yüksel, S. (2005). Kohlberg ve ahlak eğitiminde örtük program: yeni ilköğretim programlarında yer alan ahlaki değerleri kazandırma için bir açılım. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 329-338.
- Yüksel, S. (2007). Örtük programın öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek derslerine yönelik düşüncelerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50 (Bahar), 321-34.
APA | ÇUBUKÇU Z (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. , 1513 - 1534. |
Chicago | ÇUBUKÇU Zühal İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. (2012): 1513 - 1534. |
MLA | ÇUBUKÇU Zühal İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. , 2012, ss.1513 - 1534. |
AMA | ÇUBUKÇU Z İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. . 2012; 1513 - 1534. |
Vancouver | ÇUBUKÇU Z İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. . 2012; 1513 - 1534. |
IEEE | ÇUBUKÇU Z "İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi." , ss.1513 - 1534, 2012. |
ISNAD | ÇUBUKÇU, Zühal. "İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi". (2012), 1513-1534. |
APA | ÇUBUKÇU Z (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2 Suplementary), 1513 - 1534. |
Chicago | ÇUBUKÇU Zühal İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.2 Suplementary (2012): 1513 - 1534. |
MLA | ÇUBUKÇU Zühal İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.2 Suplementary, 2012, ss.1513 - 1534. |
AMA | ÇUBUKÇU Z İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2 Suplementary): 1513 - 1534. |
Vancouver | ÇUBUKÇU Z İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2 Suplementary): 1513 - 1534. |
IEEE | ÇUBUKÇU Z "İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.1513 - 1534, 2012. |
ISNAD | ÇUBUKÇU, Zühal. "İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/2 Suplementary (2012), 1513-1534. |