Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması

Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Suplementary Sayfa Aralığı: 1613 - 1632 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması

Öz:
Bu araştırmanın amacı Türkiye ve ABD sosyal bilgiler öğretim programlarını değerler eğitimi açısından karşılaştırmaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması modelindedir. Veriler her iki ülkenin ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programlarından doküman incelemesi yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda Türkiye sosyal bilgiler öğretim programında duyarlılık, sorumluluk, dayanışma, bilimsellik, yardımseverlik, vatanseverlik gibi bireysel ve toplumsal değerlerlerin daha çok vurgulandığı; ABD sosyal bilgiler öğretim programlarında ise duyarlılık, bilimsellik, sorumluluk, yardımlaşma, gibi bireysel ve toplumsal değerlerin yanında bireysel haklara saygılı olma, çeşitlilik (farklılık), kamu yararı, çatışmaları önleme gibi demokratik değerlerin de sıkça vurgulandığı tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sosyoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akengin, H., Tuncel, G., Şirin, A., & Sargin, S. (2009). A Comparative study on value ranking of the Turkish teaching department studens in two universities. College Student Journal, 43, 1191-1203.
  • Bacon, P., Bencloski, J., Buggey, J., Cunha, S., Fournier, E., Frank, R., et al. (2005). Primary school social studies United States textbook 4 (ed. M. J. Berson.). Newyork: Harcourt School Publishers.
  • Baydar, P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler programında belirlenen değerlerin kazanım düzeyleri ve bu süreçte yaşanılan soruların değerlendirilmesi. Yayımlanmamıs yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bennett, W. J. (2006). The teacher, the curriculum, and values education development. New Directions for Higher Education, 31, 27-34.
  • Bloor, M., & Wood, F. (2006). Keywords in qualitative methods. London: Sage.
  • Brady, L. (2011). Teacher values and relationship: Factors in values education. Australian Journal of Teacher Education, 36, 5-29.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chapin J. R., & Messick R. G. (2002). Elementary social studies (A practical guide). New Jersey: A Person Education Company.
  • Chapin, J. R. (2009). Elementary social studies a practical guide. New Jersey: Perason Education, Inc.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6, 69-82.
  • Demirhan İşcan, I. C. (2011). Values education and some suggestions to teachers Hacettepe University. Journal of Education, 40, 245-255.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencilerine verilen insani değerler eğitim programın etkililiğiğnin sınanması. Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H., (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14, 21-29.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 255–286). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ekşi, H. (2003).Temel insanî değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1, 79-96.
  • Ellis, A. K. (2002). Teaching and learning elementary social studies. Boston: A Pearson Education Company.
  • Güngör, E. (1978). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları, 8.
  • Hoge, J. D., Field, S. L., Foster, S. J., & Nickell, P. (2004). Realworld investigations for social studies (Inquiries for middle and high school students based on the ten NCSS standars). New Jersey: Pearson Education, Inc., Upper Saddle River.
  • Kale, N. (2007). Nasıl bir değerler eğitimi? Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (s. 313–322). İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138-145.
  • Katılmış, A., Ekşi, H. ve Öztürk, C. (2010). Sosyal bilgiler dersi kazanımlarıyla bütünleştirilmiş bilimsellik odaklı karakter eğitimi programının etkililiği. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 50–87.
  • Kenan S. (2009). Modern eğitimde kaybolan nokta: Değerler eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 259-295.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kıncal, R. ve Isık, H. (2005). Elementary school principal’s level of practicing democratic values. International Journal of Educational Reform, 14 (3), 326-333.
  • Koç, K. (2007). İlköğretim 7. sınıflarda okutulan vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinde öğrenciye kazandırılması amaçlanan evrensel değerlere ilişkin tutumlar üzerinde öğretim sürecinin etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Kuş, Z., Merey, Z. ve Karatekin, K. (2011, Ekim). İlköğretim sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler üzerine nitel bir çalışma (Milli Eğitim Yayınları örneği). Değerler Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Lepage, P., Akar, H., Temli, Y., Şen, D., Hasser, N., & Ivins, I. (2011). Comparing teachers’ views on morality and moral education, a comparative study in Turkey and the United States. Teaching and Teacher Education, 2, 366-375.
  • Miles, M. B., & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2011a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 4-5 sınıflar oğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Yazar. [Bu program taslağı 28 Eylül 2011 tarihinde Talim Terbiye Kurulun’dan gözden geçirelerek güncellenen taslağı alınmıştır]
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2011b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7 sınıflar oğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Yazar. [Bu program taslağı 28 Eylül 2011 tarihinde Talim Terbiye Kurulun’dan gözden geçirelerek güncellenen taslağı alınmıştır]
  • National Council for the Social Studies (NCSS). (1994). National council for the social studies: Expectations of excellence, national curriculum standards for social studies. Washington, D.C.: NCSS.
  • National Council for the Social Studies (NCSS). (2010). National council for the social studies. National curriculum standards for social studies: A framework for teaching, learning, and assessment. Washington, D.C.: NCSS.
  • NCSS Task Force on Scope and sequence. (1989). In search of a scope and sequence for social studies. Social Education, 53, 376-387.
  • Parker, W. C. (2009). Social studies in elementary education. Boston: Perason Education Inc.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 73-88.
  • Seefeldt, C. (1997). Social studies fort the preschool – primary child. New Jersey: Prentice – Hall, Inc.
  • Sunal, C. S., & Haas, M. E. (2005). Social studies for the elementary and middle grades: A constructivist approach. Boston: Pearson Education, İnc.
  • Tezcan, M. (1991). Sosyolojiye giriş. Ankara: Gelişim Yayınevi.
  • Tezgel, R. (2006). Yeni ilköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programında insan hakları ve değer eğitimi. II. Uygulamalı Etik Kongresi Bildiri Kitabı içinde (s. 637-645). Ankara: ODTÜ Yayınları.
  • Topkaya, E. Z., & Yavuz, A. (2011). Democratic values and teacher self-efficacy perceptions: A case of pre-service english language teachers in Turkey. Australian Journal of Teacher Education, 36, 32-49.
  • Tozlu, N. ve Topsakal, C. (2007). Avrupa birliğine uyum çerçevesinde değerler eğitimi. Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s.177–202). İstanbul.
  • Van Cleaf, D. W. (1991). Action in elementary social studies. New Jersey: Parentice Hall, Englewood Cliff.
  • Wasburn, L. H. (1997). Accounts of slavery: An analysis of United States history textbooks from 1900 to 1992. Theory and Research in Social Education, 25, 470-91.
  • Xiaoman, Z. (2006). Moral education and values education in curriculum reform in China. Frontiers of Education in China, 2, 191-200.
  • Yel, S. ve Aladağ, S. (2009). Sosyal bilgilerde değerler öğretimi. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler oğretimi içinde (s. 243-265). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yigittir, S. ve Öcal, A. (2011). Lise tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi konusundaki görüşleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (20), 117-124.
  • Zarrillo, J. J. (2004). Teaching elementary social studies principles and applications. New Jersey: Perason Merrill Parentice Hall.
APA MEREYA Z, KUŞ Z, karatekin k (2012). Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. , 1613 - 1632.
Chicago MEREYA Zihni,KUŞ Zafer,karatekin kadir Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. (2012): 1613 - 1632.
MLA MEREYA Zihni,KUŞ Zafer,karatekin kadir Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. , 2012, ss.1613 - 1632.
AMA MEREYA Z,KUŞ Z,karatekin k Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. . 2012; 1613 - 1632.
Vancouver MEREYA Z,KUŞ Z,karatekin k Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. . 2012; 1613 - 1632.
IEEE MEREYA Z,KUŞ Z,karatekin k "Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması." , ss.1613 - 1632, 2012.
ISNAD MEREYA, Zihni vd. "Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması". (2012), 1613-1632.
APA MEREYA Z, KUŞ Z, karatekin k (2012). Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2 Suplementary), 1613 - 1632.
Chicago MEREYA Zihni,KUŞ Zafer,karatekin kadir Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.2 Suplementary (2012): 1613 - 1632.
MLA MEREYA Zihni,KUŞ Zafer,karatekin kadir Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.2 Suplementary, 2012, ss.1613 - 1632.
AMA MEREYA Z,KUŞ Z,karatekin k Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2 Suplementary): 1613 - 1632.
Vancouver MEREYA Z,KUŞ Z,karatekin k Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2 Suplementary): 1613 - 1632.
IEEE MEREYA Z,KUŞ Z,karatekin k "Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.1613 - 1632, 2012.
ISNAD MEREYA, Zihni vd. "Türkiye ve ABD İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Açısından Karşılaştırılması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/2 Suplementary (2012), 1613-1632.