Yıl: 2017 Cilt: 32 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 312 - 326 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ikili puanlanan çok boyutlu yapıların, farklı örneklem büyüklüğü, boyutlararası korelasyon ve boyut sayısı koşulları altında, tek boyutlu ve çok boyutlu Madde Tepki Kuramı'na (MTK) dayalı olarak kestirilen madde ve birey parametrelerini karşılaştırmaktır. Simülasyon verileri ile yürütülen bu araştırma, temel araştırma niteliğindedir. Her iki modele göre kestirilen madde ve birey parametre değerlerine ait standart hatalar, hata kareleri ortalaması ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, iki boyutlu veri yapıları ve boyutlararası korelasyon değerinin yüksek olduğu durumlarda tek boyutlu ve çok boyutlu MTK'dan elde edilen madde parametre değerlerine ait hatalar yüksek oranda farklılaşmamıştır. Bunun yanında, veri yapısının üç ve beş boyutlu olduğu durumda tek boyutlu MTK'dan elde edilen madde parametre değerlerine ait hata miktarları artmaktadır. Madde parametrelerine ait standart hatalar, örneklem büyüklüğünün artması ile daha düşük değerler almıştır. Yetenek parametre kestirimlerinden elde edilen standart hatalar incelendiğinde, tüm koşullar için çok boyutlu MTK'nın daha düşük hatalarla kestirim yaptığı görülmüştür. Araştırma sonucunda, çok boyutlu yapıların analiz edilmesinde çok boyutlu MTK'nın daha iyi sonuçlar verdiği, özellikle birey parametrelerinin kestiriminde ve bireyler hakkında kararlar vermede tek boyutlu MTK'ya göre daha doğru sonuçlar ürettiği belirlenmiştir. Ulusal ve uluslararası düzeyde uygulanan geniş ölçekli sınavlar, birçok alt boyuttan oluştuğundan, bu sınavlarda bireylerin yetenek kestirimleri için çok boyutlu modellerin kullanılması önerilebilir
Anahtar Kelime:

Konular: Mühendislik, Elektrik ve Elektronik

Examining Multidimensional Structure in View of Unidimensional and Multidimensional Item Response Theory

Öz:
The purpose of the study is to compare item-person parameters that are estimated based on unidimensional and multidimensional Item Response Theory (IRT) of dichotomously scored multidimensional constructs, under the following conditions: different sampling sizes, inter-dimensional correlation and the number of dimensions. The study which is carried out with simulative data is an example of basic research. The standard errors of the item-person parameters estimated on the basis of the both models are evaluated with root mean square error. According to the research findings, the two-dimensional data constructs and the errors in the item parameter values obtained from unidimensional and multidimensional Item Response Theory, where the inter-dimensional correlation value is found high, do not significantly vary. Additionally, the number of errors in the item parameter values obtained from unidimensional IRT, in which there is three-dimensional and five-dimensional data construct increases. The standard errors of the item parameters have lower values as the sampling size increases. When the standard errors obtained from the person parameter estimations are considered, it is seen that multidimensional IRT under any conditions estimates with lower errors. As a result of the study, it is concluded that multidimensional IRT is found to give better results in the analysis of multidimensional constructs and to give more accurate results than unidimensional IRT, particularly in person parameter estimations and decision making. It could be advisable to employ multidimensional models since large scale assessments on national and international scales have various subdimensions for personal skills estimation
Anahtar Kelime:

Konular: Mühendislik, Elektrik ve Elektronik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ackerman, T. (1994). Using multidimensional ıtem response theory to understand what ıtems and tests are measuring. Applied Measurement in Education, 7(4), 255-278.
  • Ackerman, T. (1996). Graphical representation of multidimensional item response theory analyses. Applied Psychological Measurement, 20, 311-329.
  • Ackerman, T.A., Gierl, M.J., & Walker, C.M. (2003). Using multidimensional ıtem response theory to evaluate educational and psychological tests. Educational Measurement: Issues and Practice: MIRT Instructional Module.
  • Ansley, T. M., & Forsyth, R. A. (1985). An examination of the characteristics of unidimensional IRT parameter estimates derived from two-dimensional data. Applied Psychological Measurement, 9(1), 39–48.
  • Babcock, B. (2009). Estimating a Noncompensatory IRT Model Using a Modified Metropolis Algorithm. Unpublished Doctoral Dissertation, University Of Minnesota
  • Baker, F. (2001). The basics of item response theory. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation, University of Maryland College Park, MD.
  • Bashkov, B. M. (2015). Examining the Performance of the Metropolis-Hastings Robbins-Monro Algorithm in the Estimation of Multilevel Multidimensional IRT Models. Unpublished Doctoral Dissertation, University of James Madison.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test teorisi ve Uygulaması. Ankara: SYM Yayınları
  • Bolt, D. M., & Lall, V. F. (2003). Estimation of compensatory and non-compensatory multidimensional ıtem response models using markov chain monte carlo. Applied Psychological Measuement, 27, 395. http://apm.sagepub.com adresinden 8 Haziran 2015’te alınmıştır.
  • Cai, L. (2013). flexMIRT R version 2: Flexible multilevel multidimensional item analysis and test scoring [Computer software]. Chapel Hill, NC: Vector Psychometric Group.
  • Çakıcı-Eser, D. (2015). Çok boyutlu madde tepki kuramının farklı modellerinden çeşitli koşullar altında kestirilen parametrelerin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Crocker L., & Algina J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New York: CBS Collage Publishing,
  • Eunike, W., & Benedikt, H. (2014). Multidimensional ıtem response theory models in vocational ınterest measurement an ıllustration using the AIST-R. Journal of Psychoeducational Assessment, 32(4), 342-355.
  • Finch, H. (2010) Item parameter estimation for MIRT model: Bias and precision of confirmatory factor analysis based models. Applied Psychological Measurement, 34(1), 10-26.
  • Gibbons, R. D., Immekus, J., & Bock, R. D. (2007). Didactic workbook: The added value of multidimensional IRT models. National Cancer Institute Technical Report.
  • Hambleton, R. K., Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1991). Fundamentals of item response theory. California: Sage Publications Inc.
  • Hambleton, R.K., & Swaminathan, H. (1989). Item response teory: Principles and applications. USA: Kluwer Nijhoff Publishing
  • Harwell, M., Stone, C.A., Hsu, T.C., & Kirisci L. (1996). Monte Carlo studies in item response theory. Applied Psychological Measurement, 20(2), 101-125.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kirisci, L., Hsu, T., & Yu, L. (2001). Robustness of item parameter estimation programs to assumptions of unidimensionality and normality. Applied Psychological Measurement, 25(2), 146-162.
  • Kreiter, C. D. (1993). An emprical ınvestigation of compensatory and noncompensatory test ıtems in simulated and real data. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Iowa.
  • Luecht, R. (2004) MIRTGEN 2.0 [Bilgisayar Yazılımı]. Yazardan alınmıştır. zer- zkan, Y. (2012). Öğrenci başarılarının belirlenmesi sınavından (ÖBBS) klasik test kuramı, tek boyutlu ve çok boyutlu madde tepki kuramı modelleri ile kestirilen başarı puanlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Reckase, M. D. (2007). Multidimensional item response theory. C. R. Rao, S. Sinharay, (Ed), Handbook of statistics 26: psychometrics (607-642). North Holland: Elsevier B. V.
  • Reckase, M. D. (2009). Multidimensional item response theory. New York, NY: Springer.
  • Seungho Yang, M. A. (2007). A Comparison of unidimensional and multidimensional rasch models using parameter estimates and fit indices when assumption of unidimensionality is violated. Unpublished Doctoral Dissertation. The Ohio State University.
  • Toit, M. (2003). IRT from SSI. BILOG-MG MULTILOG PARSCALE TESTFACT. Scientific Software International Inc.
  • Turgut, F. (1995) Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık
  • Walker, C. M. & Beretvas, S. N. (2003). Comparing multidimensional and unidimensional proficiency classifications: multidimensional irt as a diagnostic aid. Journal of Educational Measurement, 40 (3), 255- 275.
  • Way, W. D., Ansley, T. N., & Forsyth, R. A. (1988). The comparative effects of compensatory and noncompensatory two dimensional data on unidimensional IRT estimates. Applied Psychological Measurement, 12(3), 239–252.
  • Wiberg, M. (2012). Can a multidimensional test be evaluated with unidimensional item response theory? Educational Research and Evaluation, 18(4), 307-320
  • Yıldırım, C. (1973). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yoo, H. (2011). Evaluatıng several multıdımensıonal adaptıve testıng procedures for dıagnostıc assessment. Unpublished Doctoral Dissertation. Unıversıty of Massachusetts Amherst.
  • Zhang, J. (2012). Calibration of response data using MIRT models with simple and mixed structures. Applied Psychological Measurement, 36(5), 375-398.
APA İNCELENMESİ Ç, GÜL E, KOÇ N (2017). Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. , 312 - 326.
Chicago İNCELENMESİ Çok Boyutlu Yapıların,GÜL Emrah,KOÇ Nizamettin Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. (2017): 312 - 326.
MLA İNCELENMESİ Çok Boyutlu Yapıların,GÜL Emrah,KOÇ Nizamettin Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. , 2017, ss.312 - 326.
AMA İNCELENMESİ Ç,GÜL E,KOÇ N Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. . 2017; 312 - 326.
Vancouver İNCELENMESİ Ç,GÜL E,KOÇ N Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. . 2017; 312 - 326.
IEEE İNCELENMESİ Ç,GÜL E,KOÇ N "Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi." , ss.312 - 326, 2017.
ISNAD İNCELENMESİ, Çok Boyutlu Yapıların vd. "Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi". (2017), 312-326.
APA İNCELENMESİ Ç, GÜL E, KOÇ N (2017). Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 312 - 326.
Chicago İNCELENMESİ Çok Boyutlu Yapıların,GÜL Emrah,KOÇ Nizamettin Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, no.2 (2017): 312 - 326.
MLA İNCELENMESİ Çok Boyutlu Yapıların,GÜL Emrah,KOÇ Nizamettin Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.32, no.2, 2017, ss.312 - 326.
AMA İNCELENMESİ Ç,GÜL E,KOÇ N Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(2): 312 - 326.
Vancouver İNCELENMESİ Ç,GÜL E,KOÇ N Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(2): 312 - 326.
IEEE İNCELENMESİ Ç,GÜL E,KOÇ N "Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, ss.312 - 326, 2017.
ISNAD İNCELENMESİ, Çok Boyutlu Yapıların vd. "Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramına Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32/2 (2017), 312-326.