Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması
Yıl: 2017 Cilt: 32 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 494 - 512 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması
Öz: Bu araştımanın amacı, güncellenen 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan "Öğretmen Destek Programı" ile öğretmenlere aktarılması ve bu destek sürecinin öğretmenlerin 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının uygulamalarına nasıl yansıdığını incelemektir. Araştırma, eylem araştırması olup araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak hizmet veren okul öncesi eğitim kurumlarından seçilen iki bağımsız anaokulundan toplam 19 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan öğretmenlerin eğitim öncesinde program ile ilgili bilgilerini değerlendirme formu, öğretmenlerin eğitim sonrasında program ile ilgili bilgilerini değerlendirme formu ile toplanmıştır. Ayrıca, zümre toplantısı gözlem notlarından ve öğretmen görüşme formlarından veri kaynağı olarak yararlanılmıştır. Toplanan veriler tümevarım tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma öğretmenlerin, öğrenme merkezlerini planlama, öğrenme merkezlerinde çocukları ilgi alanına göre yönlendirmeyi daha etkin uygulamaya başladıklarını, sınıf içi gözlem konusunda daha etkin kararlar alabildikleri görülmüştür. Öğretmen Destek Programı'nın yalnızca çalışılan gruba katkıyla sınırlı kalmadığı, meslektaş paylaşımı yoluyla diğer öğretmenlere de ulaştığı görülmüştür.
Anahtar Kelime: The Reflection of Teacher Support Program on Practice in Preschool Education
Öz: The aim of the study is to convey updated 2013 Preschool Education Program to preschool teachers by means of “Teacher Support Program” developed by the researchers and to examine how this support program process reflect on preschool teachers practices of 2013 Preschool Education Program. This study is an action research and the participants of the study include 19 preschool teachers who are selected from two independent preschool affiliated to Ministry of National Education of Turkey in Eskişehir. Data was gathered by forms developed by researchers to assess knowledge of preschool teachers prior and after the implementation of the program, observation notes from group meetings and teacher interview forms. Data were analyzed with inductive method. Results show that preschool teachers become more competent in planning learning centers after the Teacher Support Program. Moreover, teachers begin to use techniques effectively like capacity technique in learning centers and leading children for different learning centers. Another result of the study indicates that teachers make decisions about classroom observations more elaborately. In addition to these, Teacher Support Program does not just reach the preschool teachers who are participated in study but also other preschool teachers via colleague sharing
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Buldu, M. (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Milli Eğitim Dergisi, 204, 114-134.
- Demirkol, M. (2010). İlköğretim okullarında öğretmenlere yönelik okul-temelli hizmet içi eğitim etkinliklerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 188, 158-173.
- Drago-Severson, E.E. (1994). What does “staff development” develop? How the staff development literature conceives adult growth. Unpublished qualifying paper, Harvard University.
- Durmuş, E. (2013). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
- Ertürk, G., Özen Altınkaynak, Ş., Veziroğlu, M. Ve Erkan, S. (2014). Okul öncesi öğretmenlerin üniversite deneyimlerinin mesleki yaşantılarına etkisine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (3), 897-908.
- Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev. Edt). (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Guskey, T. R. (2000). Evaluating professional development. Thousand Oaks, CA: Corwin.
- Huberman, M. Professional careers and professional development: Some intersections. In Guskey, T. &
- Huberman, M. (Eds.) (1995) Professional Development in Education: New Paradigms and Practices. New York: Teachers College Press.
- İlğan, A. (2013). Öğretmenler için etkili mesleki gelişim faaliyetleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı. 41-56.
- Kaçan, G. (2004). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişime ilişkin isteklilik düzeyleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1), 57-66.
- Kaya, S. ve Kartallıoğlu, S. (2010). Okul temelli mesleki gelişim modeline yönelik koordinatör görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 115-130.
- Özen, R. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programlarının etkilerine ilişkin görüşleri (Düzce ili örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (2), 141-160.
- Özoğlu, M. (2010). Mill Eğitim Bakanlığı’nda Hizmet İçi Eğitimin Yeniden Yapılandırılması Panel ve Çalıştayı. MEB Hizmet içi Eğitim Dairesi Başkanlığı.
- Sparks, D., & Hirsh, S. (1997). A new vision for staff development. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Şen Yüksek, (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumları ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları üzerine bir araştırma (Uşak ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Şişman, M. (1999). Öğretmenliğe giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- TED. (2009). Öğretmen yeterlikleri. (I. Basım). Ankara: Adım Okan Matbaacılık.
- Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları.
- Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 361-370.
- Uşun, S. ve Cömert, D. (2003). Okul öncesi öğretmenlerinin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 125-138.
- Yağcı, E. (2003, Mayıs) Türkiye’de öğretmenlerin hizmet içi eğitimi uygulamaları, sorunlar ve öneriler. Eğitimde Yansımalar VII: Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Sivas.
- Yaylacı, A. F. (2013). Öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin yaklaşım sorunu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı. 25-40.
APA | ERDOĞAN S, YILDIRIM A, Parpucu N, ÜLKÜ Ü (2017). Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. , 494 - 512. |
Chicago | ERDOĞAN Serap,YILDIRIM ASLI,Parpucu Nurbanu,ÜLKÜ Ülkü Büşra Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. (2017): 494 - 512. |
MLA | ERDOĞAN Serap,YILDIRIM ASLI,Parpucu Nurbanu,ÜLKÜ Ülkü Büşra Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. , 2017, ss.494 - 512. |
AMA | ERDOĞAN S,YILDIRIM A,Parpucu N,ÜLKÜ Ü Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. . 2017; 494 - 512. |
Vancouver | ERDOĞAN S,YILDIRIM A,Parpucu N,ÜLKÜ Ü Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. . 2017; 494 - 512. |
IEEE | ERDOĞAN S,YILDIRIM A,Parpucu N,ÜLKÜ Ü "Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması." , ss.494 - 512, 2017. |
ISNAD | ERDOĞAN, Serap vd. "Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması". (2017), 494-512. |
APA | ERDOĞAN S, YILDIRIM A, Parpucu N, ÜLKÜ Ü (2017). Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 494 - 512. |
Chicago | ERDOĞAN Serap,YILDIRIM ASLI,Parpucu Nurbanu,ÜLKÜ Ülkü Büşra Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, no.2 (2017): 494 - 512. |
MLA | ERDOĞAN Serap,YILDIRIM ASLI,Parpucu Nurbanu,ÜLKÜ Ülkü Büşra Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.32, no.2, 2017, ss.494 - 512. |
AMA | ERDOĞAN S,YILDIRIM A,Parpucu N,ÜLKÜ Ü Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(2): 494 - 512. |
Vancouver | ERDOĞAN S,YILDIRIM A,Parpucu N,ÜLKÜ Ü Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(2): 494 - 512. |
IEEE | ERDOĞAN S,YILDIRIM A,Parpucu N,ÜLKÜ Ü "Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, ss.494 - 512, 2017. |
ISNAD | ERDOĞAN, Serap vd. "Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32/2 (2017), 494-512. |