Yıl: 2015 Cilt: 17 Sayı: 67 Sayfa Aralığı: 185 - 200 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının internet için eleştirel okuryazarlık durumlarının belirlenmesine yönelik olarak geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırma 2013-2014 öğretim yılında yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma gurubunu Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 449 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin 27 madde ve tek faktörden oluşan bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0,95 olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu uyum iyiliği indekslerinin kabul edilebilir ve iyi uyum sınırları içerisinde oldukları görülmüştür. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda "İnternet İçin Eleştirel Okuryazarlık Ölçeği"nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

DEVELOPMENT OF CRITICAL LITERACY SKILLS FOR INTERNET SCALE

Öz:
The purpose of this study was to develop a valid and reliable scale to determine preservice teachers' critical literacy skills regarding the Internet. The study was carried out with 449 pre-service teachers attending the Education Faculty of Giresun University in the academic year of 2013-2014. In order to determine the validity and reliability of the scale, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. As a result of the exploratory factor analysis, the scale was found to include 27 items and one factor. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient of the scale was calculated as 0.95. Confirmatory factor analysis revealed that the goodness of fit indices were at an acceptable good-fit level. According to the results of the validity and reliability analyses, the "Critical Literacy Scale for the Internet" was found to be a valid and reliable scale.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson,] .C.veGerbing,D.W.(1984).TheEffect of Sampling Error on Convergence, Improper Solutions, And Goodness--of--Fit Indices for Maximum Likelihood Confirmatory Factor Analysis. Psychometrika, 49(2), 155-173.
  • Balcı, A. (2009).Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik Ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York London: The Guilford Press.
  • Büyüköztürk,Ş.(2009).Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı(9. Baskı). AnkarazPegem Akademi Yayıncılık.
  • Coffey, H. (2008, Mayıs 13). Critical Literacy. _____http://Www.learnnc.org/lp/pages/4437>(2010, Aralık 04). çokluk, o, Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSSVe LISREL Uygulamalari. Ankara: Pegem Akademi. Department of Education in Tasmania, (2009). Critical Literacy. _____http://www.education.tas.gov.au/curriculum/standards/english/english/teachers/critlit> (2010, Eylül 07).
  • Freire, P., ve Macedo, D. P. (1987). Literacy: Reading the Word the World. New York, NY: Bergin Garvey.
  • Gregory, A. E. ve Cahill, M. A. (2009).Constructing Critical Literacy: Self-Reflexive Ways for Curriculum and Pedagogy. Critical Literacy: Theories and Practices, 3(2), 6-16.
  • Hoody, M. L. (2008). Critical Literacy in Primary Education: Policy, Praxis and The Postmodern.Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of Minnesota. ProQuest Dissertations Theses, 3332439. _____http://search.proquest.com/docview/304512529/fulltextPDF/134F8CEOF183EED2EDO/17accou ntid=7181>(2010, Ocak 10).
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. NY: Guilford Publications, Inc.
  • Lewison M., Flint A. S. ve Van Sluys K. (2002). Taking on Critical Literacy: The Journey of Newcomers and Novices. Language Arts, 79 (5), 382--392.
  • McLaughlin, M. DeVoogd, G. L. (2004). Critical Literacy as Comprehension: Expanding Reader ResponseJournal ofAdolescent Adult Literacy, 48, 52-62.
  • Molden, K. (2007). Critical Literacy, the Right Answer for the Reading Classroom: Strategies. Reading Improvement, Spring, 44(1), 50-56. _____https://res0urces.oncourse.iu.edu/ access/ content/ user/ mikuleck/ Filemanager_ Public_ Files/L501/English%20and%20Literature/Molden%202007%20Critical%20Literacy°/o 20Teaching%2OStrategies.pdf>(2010, Ocak 10).
  • Pallant, J. (2003). SPSS Survival Manual.Buckingham: Open University Press. Schermelleh--Engel, K., Moosbrugger, H.veMuller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness--of-Fit Measures.MethodsofPsychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • The Literacy and Numeracy Secretariat. (2009). Capacity Building Series, Critical Literacy. _____http ://www.edu.gov.on.ca/eng/literacynumeracy inspire/research/Critical_Literacy.pdf>(2010, Mart 7).
  • Vasquez, V. M. (2004). Negotiating Critical Literacies with Young Children. Mahwah,NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Woodcock, C. (2009). Fight the Dragons: Using Online Discussion to Promote Critical Literacy in Teacher Education.Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(2), 95-116._____http://www.citejournal.org/vol9/iss2/languagearts/article1.cfm> (2014, Eylül 15)
APA DAL S, AKTAY S (2015). İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. , 185 - 200.
Chicago DAL Sibel,AKTAY SAYIM İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. (2015): 185 - 200.
MLA DAL Sibel,AKTAY SAYIM İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. , 2015, ss.185 - 200.
AMA DAL S,AKTAY S İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. . 2015; 185 - 200.
Vancouver DAL S,AKTAY S İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. . 2015; 185 - 200.
IEEE DAL S,AKTAY S "İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI." , ss.185 - 200, 2015.
ISNAD DAL, Sibel - AKTAY, SAYIM. "İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI". (2015), 185-200.
APA DAL S, AKTAY S (2015). İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. Akademik Araştırmalar Dergisi, 17(67), 185 - 200.
Chicago DAL Sibel,AKTAY SAYIM İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. Akademik Araştırmalar Dergisi 17, no.67 (2015): 185 - 200.
MLA DAL Sibel,AKTAY SAYIM İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. Akademik Araştırmalar Dergisi, vol.17, no.67, 2015, ss.185 - 200.
AMA DAL S,AKTAY S İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. Akademik Araştırmalar Dergisi. 2015; 17(67): 185 - 200.
Vancouver DAL S,AKTAY S İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI. Akademik Araştırmalar Dergisi. 2015; 17(67): 185 - 200.
IEEE DAL S,AKTAY S "İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI." Akademik Araştırmalar Dergisi, 17, ss.185 - 200, 2015.
ISNAD DAL, Sibel - AKTAY, SAYIM. "İİNTE_BNETUİ_çİN I_ELE_ŞTİREL OKU RYAZARLI OLÇEGI GELIŞTIRME ÇALIŞMASI". Akademik Araştırmalar Dergisi 17/67 (2015), 185-200.