Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 59 - 73 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI

Öz:
İnternet kolay erişim ve çoklu ortam desteği sayesinde, her alanda olduğu gibi özel eğitim alanında da temel bilgi kaynağı konumundadır. Engelli çocuğa sahip ailelerde, gerek iletişim gerek destek amaçlı bilgi boyutunda internetten yararlanmaktadır. Bu araştırmada engelli çocuğa sahip ailelerin internet kullanım profilleri ile engelli çocukları için interneti kullanım durumları araştırılmıştır. Bu amaçla işitme, fiziksel ve zihinsel engelli çocuğa sahip 15'er aile ile (toplam 45 anne-baba) ile görüşme yapılmıştır. Araştırma nitel yöntemle desenlenmiş, elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bu kapsamda odak noktası engelli çocuk olarak kabul edilmiş olup, engelli çocuğa sahip olan ailelerin internet kullanımı ile aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. Engelli çocuğa sahip olan ailelerin yarıya yakını internetten yeterince yararlanamadığını söylemektedir. Yararlanamama nedeni olarak en çok internet okuryazarı olmama, internette sunulan bilginin karmaşıklığı ve kullanmak istememe nedenlerini ifade etmişlerdir. Engel türüne göre ailelerin internetten yararlanma konusundaki düşünceleri değişmekte olup, özellikle işitme engelli aileler fiziksel ve zihinsel engelli çocuğu olan ailelere göre daha çok interneti kullandıklarını belirtmişlerdir. İnternetten yeterince yararlandığını ifade eden ailelerin en çok yararlandığı konular ise çocuğun nasıl eğitim alacağı, çocuğunun engeli ile ilgili konular, çocuğun engelini tedavi ettirme yolları ile ilgili ve çocuğun kullanması gereken cihazları arama şeklinde sıralanabilir. Bu konuda internetin iyileştirmesine yönelik ailelerin getirdiği öneriler ise ailelerin kendilerine yönelik eğitimlerin verilmesi ve bilinçlendirilmesi, internetteki bilginin daha sade ve anlaşılabilir olarak sunulması, sitelerin sade tasarlanması gibi öneriler olmuştur
Anahtar Kelime:

PARENT WITH HANDICAPPED CHILDREN AND USE OF INTERNET ABOUT THEIR CHILDREN

Öz:
Due to easy access and multimedia support, Internet has become the main source of information in the field of special education, as it in any area. Parents with handicapped children make use of Internet for both communication and gathering information for support. The present research investigates Internet using profiles of parents with handicapped children and how they use the Internet for their handicapped children. For this purpose, the researchers interviewed 15 parents with hearing-impaired children, 15 with physically handicapped children, and 15 parents with mentally retarded (a total of 45 parent). The research adopted qualitative design, and obtained data were analysed via content analysis. In this context, the focal point was taken as the handicapped children, and the following findings were obtained related to Internet use of parents with handicapped children. Almost half of the parents reported that they couldn’t make full use of Internet and the most frequently stated reasons by them were Internet illiteracy, complication of the information on the Internet, and they didn’t want to use Internet. In terms of the type of the handicap their children have, there were some differences between the ideas of parents about Internet use, and parents of hearing impaired children used Internet more than the others. The parents who stated that they made good use of Internet also reported that they used Internet to gather information on the education of their children, handicap of their children, and treatment, and search for devices. The participating parents suggested to develop Internet use on the subject matter that, parents are educated and awareness is raised among them, the information online is presented in a simpler way, and the websites also have simpler designs
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alper, S. & Raharinirina, S. (2006). Assistive technology for individuals with disabilities: A review and synthesis of the literature. Journal of Special Education Technology, 21(2), 47-82.
  • Arman, N. (2009). Zihinsel engelli çocuğa sahip anne ve babaların algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile tükenmişlik ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • Burgstahler, S. (2003).The role of technology in preparing youth with disabilities for postsecondary education and employment. Journal of Special Education Technology, 18, 7-19.
  • Büyüköztürk, Ş. ,Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cavkaytar, A. (2008). Children in need of Special Education and Special Education. Ankara.
  • Coşkun, Y. ve Akkaş, G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyleri İle Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1) , 214-216.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). N.J.: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Fırat, M. ve Kurt, A. A. (2015). Development and application of internet information pollution scale / İnternet’te bilgi kirliliği ölçeğinin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Theory and Practice in Education, 11(1), 89-103.
  • Gall, M. D.,Borg, W. R. Ve Gall, J. P. (1996). Educational research an introduction (6.baskı). USA: Longman Publisher.
  • Haksız, M. (2014). Investigation of tablet computer use in special education teachers’ courses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 4th World Conference on Learning Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2013), 141, 1392–1399.
  • Küçüker, S. (2001). Erken eğitimin gelişimsel geriliği olan çocukların annebabalarının stres ve depresyon düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 3(1), 1-11
  • Özsoy, Y. Özyürek, M. Eripek, S. (1997) Özel Eğitime Giriş, Karatepe Yayınları, Ankara.
  • Sarı, H.(2009), Ağır ve çok engelli öğrencilerin etkili kaynaştırılması için stratejiler, Özel Eğitime Giriş. Ed. Ayşegül Ataman. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 309 -323
  • Sivrikaya, T., Çifçi-Tekinarslan, İ. (2013). Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Annelerde Stres, Sosyal Destek ve Aile Yükü, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Özel Eğitim Dergisi, 14(2) 17-29.
  • Şeker, T., B. (2005). Bilgi Teknolojilerindeki Gelişmeler Çerçevesinde Bilgiye Erişimin Yeni Boyutları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 13.
  • TÜİK, (2014). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. 03 Ağustos 2015 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden alınmıştır.
  • Varol, N. (2005). Aile Eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA EFİLTİ E, ÇOKLAR A (2016). ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. , 59 - 73.
Chicago EFİLTİ ERKAN,ÇOKLAR Ahmet Naci ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. (2016): 59 - 73.
MLA EFİLTİ ERKAN,ÇOKLAR Ahmet Naci ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. , 2016, ss.59 - 73.
AMA EFİLTİ E,ÇOKLAR A ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. . 2016; 59 - 73.
Vancouver EFİLTİ E,ÇOKLAR A ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. . 2016; 59 - 73.
IEEE EFİLTİ E,ÇOKLAR A "ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI." , ss.59 - 73, 2016.
ISNAD EFİLTİ, ERKAN - ÇOKLAR, Ahmet Naci. "ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI". (2016), 59-73.
APA EFİLTİ E, ÇOKLAR A (2016). ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 59 - 73.
Chicago EFİLTİ ERKAN,ÇOKLAR Ahmet Naci ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.1 (2016): 59 - 73.
MLA EFİLTİ ERKAN,ÇOKLAR Ahmet Naci ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.1, 2016, ss.59 - 73.
AMA EFİLTİ E,ÇOKLAR A ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 59 - 73.
Vancouver EFİLTİ E,ÇOKLAR A ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 59 - 73.
IEEE EFİLTİ E,ÇOKLAR A "ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI." Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.59 - 73, 2016.
ISNAD EFİLTİ, ERKAN - ÇOKLAR, Ahmet Naci. "ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNE-BABALARIN ÇOCUĞU İLE İLGİLİ İNTERNETTEN YARARLANMA DURUMLARI". Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (2016), 59-73.