ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 75 - 100 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Çalışmanın amacı, sosyal ağların öğretmenler ve öğretim elemanları tarafından nasıl ve ne sıklıkla kullanıldığı, öğrenci, öğretmen ve öğretim süreci açısından öneminin ne olduğu, kişisel ve eğitsel açıdan ne tür olumsuz yönlerinin olabileceği ve sosyal ağların geleceğine ilişkin ne tür gelişimler yaşanabileceği konusundaki görüşleri ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 Bahar yarıyılında Trakya Üniversitesi Hesaplamalı Bilimler yüksek lisans programına kayıtlı 4'ü öğretim elemanı ve 9'u öğretmen olan toplam 13 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, sosyal ağların eğitim açısından oldukça yararlı olduğu, öğrencilerin kendi aralarında ödev, not ve bilgi paylaşımları yapabildiği, öğretmenleri ile kolayca iletişim kurabildiği, öğretmen açısında da derslerinde çeşitli görsel materyallere ulaşımda kolaylık sağladığı, meslektaşları ile kolayca haberleşebildiği, öğrencilerin ödev ve projelerinin takibinin kolayca yapılabildiği görüşleri ifade edilmiştir. Çalışmada ayrıca, teknolojinin gelişimi ile sosyal ağ ortamlarına daha fazla uygulamaların eklenerek bu sayede eğitim sürecinde çok daha verimli kullanılabileceği ve ayrıca tüm bu olumlu durumların yanında sosyal ağlarda yaşanabilecek güvenlik açıklarının ve sosyal ağların bilinçsizce kullanımından doğabilecek sorunların hem öğretmen hem de öğrenci açısından çeşitli olumsuzluklara da neden olabileceği vurgulanmıştır
Anahtar Kelime:

OPINIONS OF TEACHERS AND INSTRUCTORS ABOUT USING ONLINE NETWORKS IN EDUCATIONAL CONTEXT

Öz:
The aim of this study is to introduce the opinions regarding how and how often the social networks are used by the teachers and instructors, what their significance is in terms of student, teacher and education process, what kind of negative features they may have considering personal and educational aspects and what kind of improvements will be experienced considering the future of social networks. The study group of the research consists of 13 participants including four instructors and nine teachers who enrolled in the Computational Sciences post graduate program of Trakya University in the spring term of 2014-2015 Academic Year. The research data were gathered through semi-structured interviews and content analysis techniques were utilized to analyze the data. As a result of the findings gathered, it has been stated that social networks are quite beneficial considering education, students can share information, homework and lecture notes, and they can have a contact with their instructors easily. When we consider the teachers, they can access various visual materials with ease to use in their classes, communicate with their colleagues easily, and follow the homework and projects of the students via social networks. Additionally, social networks can be used more efficiently in education process by adding more applications with the development of technology and also besides all these positive aspects, it is emphasized that security vulnerabilities to be experienced on the social networks and the problems arising in unconsciously use of social networks will cause various problems in terms of both teachers and students
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, S. ve Yenmiş, A. (2014). Eğitimde Sosyal Ağların Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Facebook Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, BÜROKON Özel Sayısı.
  • Ajjan, H. & Hartshorne, R. (2008). Investigating Faculty Decisions To Adopt Web 2.0 Technologies: Theory And Empirical Tests. The Internet and Higher Education, 11(2), 71−80.
  • Akıncı-Vural, Z. B. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348‐3382.
  • Al-Rahmi, W. M. & Othman, M. S. (2014).The Impact Of Social Media Use On Academic Performance Among University Students: A Pilot Study. Journal Of Informatıon Systems Research And Innovatıon. ISSN: 2289-1358.
  • Baran, B. (2010). Facebook As A Formal Instructional Environment. British Journal of Educational Technology, Vol 41, No 6, E146–E149.
  • Baran, B. ve Ata, F. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojileri Kullanma Durumları, Beceri Düzeyleri ve Eğitsel Olarak Faydalanma Durumları. Eğitim ve Bilim, Cilt 38, Sayı 169.
  • Barnes, J. A. (1954). Class And Committee In A Norwegian Island Parish. Human Relations, 7, 39-58.
  • Bilen, K., Ercan, O. ve Gülmez, T. (2014). Sosyal Ağların Kullanım Amacı ve Benimsenme Süreci; Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:3, Sayı:1 Makale No: 11 ISSN: 2146-9199.
  • Cheung M. K. C., Chiu, P. Y. & Lee, M. K. O. (2011). Online Social Networks: Why Do Students Use Facebook? Computers In Human Behavior, 27, 1337–1343.
  • Cheung, C. M. K. & Lee, M. K. O. (2010). A Theoretical Model Of Intentional Social Action In Online Social Networks. Decision Support Systems, 49, 24–30.
  • Coklar, A. N. (2012). Evaluations of Students on Facebook as an Educational Environment. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, April 2012, 3(2).
  • Dupin-Bryant, P. A. (2012). Faculty Perceptions Of Pedagogical Benefits Of Web 2.0 Technologies And Variables Related To Adoption. Issues in Information Systems, Volume 13, Issue 1, pp. 258-263.
  • Dursun. Ö. Ö. ve Çuhadar, C. (2015) Sosyal Ağ Kullanıcılarının Bilişsel Kapılma Düzeyleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 241-253.
  • Ekici, M. ve Kıyıcı, M. (2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5/2, 156-167.
  • Ellison, N. B. (2008). Introduction: Reshaping Campus Communication And Community Through Social Network Sites. Student And Information Technology. ECAR Research Study 8.
  • Flad, K. (2010). The Influence of Social Networking Participation on Student Academic Performance Across Gender Lines. Counselor Education Master's Theses.
  • Gentile, B., Twenge, J. M., Freeman, E. C. & Keith Campbell, W. (2012).
  • The Effect Of Social Networking Websites On Positive Self-Views: An Experimental Investigation. Computers In Human Behavior, 28, 1929–1933.
  • Gupta, C. P., Singh, B. & Marwaha, T. (2013). Relationship between Social Media and Academic Performance in Distance Education. Universal Journal of Educational Research, 1(3): 185-190.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, R. O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türkiye'de Internet Konferansı, İstanbul, Türkiye.
  • Jones, N., Blackey, H., Fitzgibbon, K. & Chew, E. (2010). Get out of MySpace! Computers and Education, 54, 776–782.
  • Kabilan, M. K., Ahmad, N. & Abidin, M. J. Z. ( 2010). Facebook: An Online Environment For Learning Of English In Institutions Of Higher Education? Internet and Higher Education, 13, 179–187.
  • Karal, H. ve Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, Vol.1, No.3, 251-263.
  • Keleş, E. ve Demirel, P. (2011). Bir Sosyal Ağ Olarak Facebook’un Formal Eğitimde Kullanımı. 5th International Computer and Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ.
  • Kert, S. B. & Kert, A. (2010). The Usage Potential of Social Network Sites for Educational Purposes. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 486-507.
  • Kolek, E. A. & Saunders, D. (2008). Online Disclosure: An Empirical Examination Of Undergraduate Facebook Profiles. NASPA Journal, 45(1), 1–25
  • Köşkeroğlu Büyükimdat, M., Albayrak, D., Uğur Erdoğmuş, F., Yıldırım, S.,
  • Eryol, G. ve Ataman, Y. E. (2011). Öğretmen Adaylarının Facebook Kullanımları ve Facebook’un Mesleki Gelişimlerindeki Yeri Konusundaki Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 2, Özel Sayı, Sayfa 119-134.
  • Lavy, V. & Sand, E. (2014). The Effect of Social Networks on Student’s Academic and Non-Cognitive Behavioral Outcomes: Evidence from Conditional Random Assignment of Friends in School. Conference in the Chinese University of Hong Kong and at the Economic Workshop in IDC.
  • Mahajan, P. (2009). Use Of Social Networking In A Linguistically And Culturally Rich India. The International Information and Library, 41, 129-136.
  • Mazman, S. G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Mazman, S. G. & Koçak-Usluel, Y. (2011). Gender Differences In Using Social Networks. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol.10, 2.
  • Munoz, C. L. & Towner, T. L. (2009). Opening Facebook: How to Use Facebook in the College Classroom. Society For Information Technology And Teacher Education Conference In Charleston, South Carolina. Otrar, M. ve Argın, F. S. (2014). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin
  • Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:3, Sayı:3 Makale No: 01 ISSN: 2146-9199.
  • Özata, Z. (2013). Sosyal Medya. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını. ISBN:978-975-06-1540-5.
  • Özgür, H. (2013). Sosyal Ağların Benimsenmesi ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (DÜSBED) ISSN: 1308-6219.
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M. ve Baysal, N. (2012). Sosyal Ağ Sitelerinin Eğitsel Ortamlardaki İşlevselliği. e-Journal of New World Sciences Academy Volume: 7, Number: 2, Article Number: 1C0516, ISSN:1306-3111.
  • Öztürk, M. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanma Amaçları ve Eğitimde Kullanımıyla İlgili Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Öztürk, M. ve Akgün, Ö. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanma Amaçları ve Bu Sitelerin Eğitimlerinde Kullanılması ile İlgili Görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2/3, ss. 49-67.
  • Pasek, J., More E. & Hargittai, E. (2009). Facebook and Academic Performance: Reconciling A Media Sensation With Data. Peer-Reviewed Journal On The Internet, 14(5), 3-20.
  • Paul, J. A, Baker, H. M. & Cochran, J. D. (2012). Effect Of Online Social Networking On Student Academic Performance. Computers in Human Behavior, 28, 2117–2127.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A. & Calvert, S. L. (2009). College Students’ Social Networking Experiences On Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.
  • Peter, O. (2015). Social Media and Academıc Performance Of Students In Unıversıty Of Lagos. Being A Research Project Submitted To The Department Of Educational Administration, Faculty Of Education, University Of Lagos.
  • Salvation, M. & Adzharuddin, N. A. (2014). The Influence of Social Network Sites (SNS) upon Academic Performance of Malaysian Students. International Journal of Humanities and Social Science Vol. 4, No. 10(1).
  • Selwyn, N. (2007). Web 2.0 Applications As Alternative Environments For Informal Learning-A Critical Review. Paper Presented At The OECD-KERIS Expert Meeting. Alternative Learning Environments In Practice: Using ICT To Change İmpact And Outcomes.
  • Skiera, B., Hinz, O. & Spann, M. (2015). Social Media and Academic Performance: Does the Intensity of Facebook Activity Relate to Good Grades? Social Media and Academic Performance, sbr 67, Page 54-72.
  • Tamayo, J. D. & Cruz, G. S. (2014). The Relationship of Social Mediawith the Academic Performance of Bachelor of Science in Information Technology Students of Centro Escolar University-Malolos. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 4, Issue 5, 1 ISSN 2250-3153.
  • Thuseethan, S. & Kuhanesan, S. (2014). Influence of Facebook in Academic Performance of Sri Lankan University Students. Global Journal of Computer Science and Technology,14(4).
  • Tınmaz, H. & Çağıltay, K. (2012). Social Networking Website Analyses: Usable And Instructional Facebook. Educational Sciences and Practice, 11(21), 69-82.
  • Tiryakioğlu, F. ve Erzurum, F. (2011). Bir Eğitim Aracı Olarak Ağların Kullanımı. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Togay, A., Akdur, T. E., Yetişken, İ. C. ve Bilici, A. (2013). Eğitim Süreçlerinde Sosyal Ağların Kullanımı: Bir MYO Deneyimi. Akademik Bilişim Konferansı, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Tonbuloğlu, İ. ve İşman, A. (2014). Öğretmenlerin Sosyal Ağları Kullanım Profillerinin İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yuen, S. & Yuen, P. (2008). Social Networks In Education. In G. Richards, In Proceedings Of World Conference On Elearning In Corporate, Government, Healthcare, And Higher Education, pp. 1408-1412.
APA AKGÜN F (2016). ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 75 - 100.
Chicago AKGÜN Fatma ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2016): 75 - 100.
MLA AKGÜN Fatma ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2016, ss.75 - 100.
AMA AKGÜN F ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2016; 75 - 100.
Vancouver AKGÜN F ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2016; 75 - 100.
IEEE AKGÜN F "ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.75 - 100, 2016.
ISNAD AKGÜN, Fatma. "ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2016), 75-100.
APA AKGÜN F (2016). ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 75 - 100.
Chicago AKGÜN Fatma ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.1 (2016): 75 - 100.
MLA AKGÜN Fatma ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.1, 2016, ss.75 - 100.
AMA AKGÜN F ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 75 - 100.
Vancouver AKGÜN F ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 75 - 100.
IEEE AKGÜN F "ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.75 - 100, 2016.
ISNAD AKGÜN, Fatma. "ÖĞRETMENLERİN VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ SOSYAL AĞLARIN EĞİTİMSEL AÇIDAN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (2016), 75-100.