Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 117 - 134 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ

Öz:
Tüketicilerin ağızdan ağza pazarlama (AAP) yoluyla birbirlerini etkiledikleri daha önce yapılan araştırmalarda ortaya çıkarılmasına rağmen, internetin gelişimi ile birlikte yeni bir ortam olan online yorumların etkinliği ve AAP üzerindeki etkisi hakkında yeterince araştırma yapılmadığı görülmektedir. Bu amaç doğrultusunda online tüketici yorumlarına ait genel tutum ile AAP'nın boyutları olan pozitif ve negatif AAP arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Ayrıca bu ilişkide satın alma niyetinin aracılık rolüyle ilgili tespitler yapılmıştır. Kota örnekleme yöntemiyle Trakya Üniversitesi'nden 500 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. Veriler 43 sorudan oluşan anket yöntemiyle ve anlık olarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi için SPSS 21.0 ve AMOS 21 programları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda online tüketici yorumlarına ait genel tutum ile pozitif AAP arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmesine rağmen, online tüketici yorumlarına ait genel tutum ile negatif AAP arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Satın alma niyetinin online tüketici yorumlarına ait genel tutum ile pozitif AAP arasındaki ilişkide aracılık etkisine sahip olduğu tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

RELATIONSHIP BETWEEN THE GENERAL ATTITUDE OF THE ONLINE CONSUMER REVIEWS AND WORD OF MOUTH MARKETING

Öz:
Although previous researchs revealed that consumers affect each other through word of mouth marketing (WOMM), there are not enough researchs on online reviews as a new environment with the development of the internet efficiency and its impact on the. For this purpose the relationship between the general attitude toward the online consumer review and the dimensions of WOMM -positive and negative WOMMhas been investigated. Moreover, the mediating role of intention of buying on the this relationship has been evaluated. The participants were selected by quota sampling method and 500 students were selected from Trakya University. The data were collected at the same point of time (cross-sectional data) and the survey consisted of 43 questions. The data collected were analyzed by using SPSS STATISTIC and AMOS 21 programs. As a result of this research, it is found that there’s a significant relationship between general attitudes toward online consumer reviews and positive WOMM. However, a significant relationship between the general attitude toward online consumer reviews and negative WOMM could not be identified. It has been concluded that intention of buying has a mediating role on the relationship of general attitude toward online consumer reviews and positive WOMM
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2012). Modern Pazarlama, Değişim Yayınları, Sakarya.
  • Arndt, J. (1967), “Role of Product- Related Conversations in the Diffusion of A New Product”, Journal of Marketing Research, Vol: 4, pp. 291–295.
  • Arslan, A. Elektronik Ticaret Kalitesinin Ağızdan Ağıza Pazarlamaya Etkisi, (Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Dönem Projesi), Edirne 2014, s. 68-77.
  • Bansal, H. S. & Peter. A. V. (2000), “Word of Mouth Processes within a Services Purchase Decision Context”, Journal of Service Research, Vol:3 No:2, pp. 166-177.
  • Chen, Y. & Xie, J. (2008), “Online Consumer Review: A New Element of Marketing Communications Mix”, Management Science, Vol. 54, No. 3, pp. 477- 491.
  • Cheung, C. M. & Lee, K. O. (2008), Online Consumer Reviews: Does Negative Electronic Word-of-Mouth Hurt More?, Proceedings of the Fourteenth Americas Conference on Information Systems, Toronto, Canada, Report No: 1-10.
  • Cheung, C. M., Lee, M. K. & Thadani, D. R. (2009), The Impact of Positive Electronic Word of Mouth on Consumer Online Purchasing Decision, Springer Berlin, Heidelberg.
  • Çepni, B., Ağızdan Ağıza Pazarlama Kapsamında Demografik ve Sosyal Faktörlerin Üniversite Öğrencilerinin Sinema Filmi Tercihleri Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi, (Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi), Trabzon 2011.
  • East, R.; Hammond, K. & Lomax, W. (2008), “Measuring the Impact of Positive and Negative Word of Mouth On Brand Purchase Probability”, International Journal of Research in Marketing, 25(3), pp. 215-224.
  • Erdil, M., Online Tüketici Yorumlarının Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkileri, (İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi), İstanbul 2014.
  • File, K. M., Cermak, D. S. P. & Prince R. A. (1994), “Word-of-Mouth Effects in Professional Services Buyer Behavior”, The Service Industries Journal, 14(3), pp. 301-314.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975), Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Reading, MA: Addison-Wesley. Gildin. S. Z. (2002), “Understanding the Power of Word-of-Mouth”, Reviste De Administraçao Mackenzie, Cilt:4, No:1, s. 91-106.
  • Godes, D. & Mayzlin, D. (2004), “Using Online Conversations to Study Word of Mouth Communication”, Marketing Science, Vol: 23, No: 4, pp: 545-560.
  • Goyatte, I., Ricard, L., Bergeron, J. & Marticotte, F. (2010), “e-Wom Scale: Word of Mouth Measurement Scale for e-Services Context”, Canadian Journal of Administrative Science, Vol: 27, pp: 5-23.
  • Johnston, R. & Mehra, S. (2002), “Best-practice Complaint Management” The Academy of Management Executive, Vol: 16, No: 4, pp: 145-154.
  • Karaca, Y. (2010). Tüketici Satın Alma Karar Sürecinde Ağızdan Ağıza Pazarlama, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Kitapcı, O., Taştan, S., Dörtyol, G. T. ve Akdoğan, C. (2012), “Ağızdan Ağıza Çevrimiçi İletişimin Otellerdeki Oda Satışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt No 2, Sayı 13, s. 267.
  • Kutluk A. ve Avcıkurt C, (2014), “Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Müşterilerin Satın Alma Karar Süreçlerine Etkisi ve Bir Uygulama: İstanbul Seyahat Acenteleri Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:7, Sayı:29, s. 615.
  • Lin, C., Wu, Y. & Chen, J. V. (2013), Electronic Word-of-mouth: The Moderating Roles of Product Involvement and Brand Image, Proceedings of 2013 International Conference on Technology Innovation and Industrial Management, Phuket, Peport No: 29-47.
  • Litvin, Stephan W., Ronald E. Goldsmith & Bing Pan (2008), “Electronic Word of Mouth in Hospitality and Tourism Management”, Tourism Management, Vol:29, No:3, pp. 260-271.
  • Menkveld, B. (2013), Exploring Credibility in Electronic Word-of-Mouth, (University of Twente, Master Thesis), The Netherland. Meydan, C.H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, McGraw-Hill, NewYork.
  • Park, D. H., Lee, J. & Han, I. (2007), “The Effect of On-line Consumer Reviews on Consumer Purchasing Intention: The Moderating Role of Involvement”, International Journal of Electronic Commerce, Vol: 11, No: 4, pp: 125-148.
  • Phelps, J., Lewis, R., Mobilio, L., Perry, D. & Raman, N. (2004), “Viral Marketing or Electronic Word-of-Mouth Advertising: Examining Consumer Responses and Motivations to Pass Along Email”, Journal of Advertising Research, pp: 333-348.
  • Rosen, E. (2000). The Anatomy of Buzz: How to Create Word-of-Mouth Marketing, Doubleday, New York.
  • Samutachak, B. & Li, D. (2012), “The Effect of Centality and Prominence of Nodes in the Online Social Network on Word of Mouth Behaviors”, Journal of Academy of Business and Economics, Vol: 12, No: 2, pp: 125-148.
  • Sun, T., Youn, S., Wu, G. ve Kuntaraporn, M. (2006), “Online Word-ofMouth (or Mouse): An Exploration of Its Antecedents and Consequences”, Journal of Computer-Mediated Communication, Vol:4, No: 11, pp: 1104-1127.
  • Whyte, W.H. Jr. (1954), “The Web of Word of Mouth”, Fortune, Vol:50 No:5, s. 140-143.
APA AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç, AKYOL A (2016). ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 117 - 134.
Chicago AKDOĞAN AYŞE AKYOL Çağatay,AKYOL AYŞE ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. (2016): 117 - 134.
MLA AKDOĞAN AYŞE AKYOL Çağatay,AKYOL AYŞE ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 2016, ss.117 - 134.
AMA AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç,AKYOL A ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2016; 117 - 134.
Vancouver AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç,AKYOL A ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2016; 117 - 134.
IEEE AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç,AKYOL A "ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ." , ss.117 - 134, 2016.
ISNAD AKDOĞAN AYŞE AKYOL, Çağatay - AKYOL, AYŞE. "ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ". (2016), 117-134.
APA AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç, AKYOL A (2016). ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 117 - 134.
Chicago AKDOĞAN AYŞE AKYOL Çağatay,AKYOL AYŞE ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.1 (2016): 117 - 134.
MLA AKDOĞAN AYŞE AKYOL Çağatay,AKYOL AYŞE ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.1, 2016, ss.117 - 134.
AMA AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç,AKYOL A ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 117 - 134.
Vancouver AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç,AKYOL A ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 117 - 134.
IEEE AKDOĞAN AYŞE AKYOL Ç,AKYOL A "ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ." Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.117 - 134, 2016.
ISNAD AKDOĞAN AYŞE AKYOL, Çağatay - AKYOL, AYŞE. "ONLİNE TÜKETİCİ YORUMLARINA AİT GENEL TUTUM İLE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİ". Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (2016), 117-134.