Yıl: 2016 Cilt: 24 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1655 - 1672 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmada fen lisesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik başarıları ile ilgili deneyimlerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla araştırma fenomenolojik araştırma olarak planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu homojen (benzeşik) örnekleme yöntemiyle belirlenen Konya Meram Fen Lisesi, 9. sınıfta öğrenim gören 20 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler nitel araştırma tekniklerinden görüşme yoluyla toplanmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen temalar şöyledir; öğrencilerin başarısında katkısı olan kişiler, okuldaki öğretimin niteliği, tamamlama eğitimleri, öğrencilerin kullandıkları öğrenme strateji, yöntem ve teknikler, ailenin ve öğrencinin hedeflerinde ortaklık, model alınan kişiler ve özellikleri ve öğrenme motivasyonunu etkileyen değişkenler
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Evaluation of Experiences regarding Academic Achievement of Science High School Student

Öz:
In this study aims to evaluate the experiences related to academic achievement of students in science high schools. This research is planned as phenomenological research. The study group consists of 20 students studying in 9th class in Konya Meram Science High School, determined by the homogeneous sampling method. Data were collected through interviews of qualitative research techniques. Semi-structured interviews was used as data collection form prepared by the researchers. Data was analyzed by the content analysis method. The themes that are obtained in this study;people who have contributed to the success of student, the quality of instruction in schools, completion training, learning strategies used of students, the partnership in the family and student’s goals, the person who received the model and features, variables that affecting learning motivation
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Tu, Q., M. A. Vonderembse., T.S. Ragu-Nathan. (2001). The impact of time-based manufacturing practices on mass customization and value to customer. Journal of Operations Management, 19, 201-217.
  • Tümen, D. (2008). Comenius Projelerinin Ekilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Türkoğlu, Ş.(2004). Türkiye’deki Okulların Comenius Projelerine Etkin Bir Şekilde Katılımı- nın Sağlanması Üzerine Araştırmalar ve Comenius 1-1 Fen Proje Başvurusu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türkiye Cumhuriyeti Avrupa Birliği Bakanlığı, http://www.ab.gov.tr/index. php?p=49710&l=1 (11.09.2014 tarihinde erişilmiştir).
  • Ültay, E. G. (2010). AB Projelerinde Proje Hazırlama Sürecindeki Değişkenlerin Yönetimi Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vabo, A. (2007). RAPPORT 26/2007 Evaluation of the Leonardo da Vinci and SOCRATES programmes in Norway Final report. [Electronic version]. Web: www.
  • nifustep.no;english.nifustep.no/index.php/content/download /25152/127160/ file/NIFU%20STEP%20Rapport%2026-2007.pdf adresinden 03.03.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (1998).Öğretmen ve Yöneticinin Etkililiğinin Öğretimdeki Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 13(4), 55-69.
  • Christenson, S. L., Rounds, T. & Gorney D. (1992) Family factors and student achievement: An avenue to increase students’ success. School Psychology Quarterly, 7(3), 178-206.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. USA: Sage Publication.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması. İlköğretim- Online Dergisi, 2 (2), 28-34.
  • Dinç, E. (2013). Nitel Araştırmada Geçerlik, Güvenirlik ve Etik. İçinde Turan, S. (Ed.), Nitel Araş- tırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber. (199-228). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dirlikli, M. & Furkan, H. (2013). Özel Dershanelerin Öğrencilerin Matematik Başarılarına Etkisinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 2(2), 78-92.
  • Duban, N.Y. (2006). İlköğretim 5. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrencilere Kazandırılan Öğrenme Stratejilerinin Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 22, 111-120.
  • Dursun, Ş. & Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematik başarısını etkileyen faktörler: Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 217-230.
  • Erdem, A.R. (2005). Öğrenmede Etkili Yollar: Öğrenme Stratejileri ve Öğretimi. İlköğretim Online, 4(1), 1-6.
  • Farooq, M. S., Chaudhry, A. H., Shafiq, M., & Berhanu, G. (2011). Factors affecting students’ quality of academic performance: a case of secondary school level. Journal of quality and technology management, 7(2), 1-14.
  • Fisher, C., Marliave, R. & Filby, N.N. (1979). Improving Teaching by Increasing” Academic Learning Time.”.Educational Leadership, 37(1), 52-54.
  • Goodykoontz, E. N. (2008). Factors that Affect College Students’ Attitude toward Mathematics (Doctoral dissertation, West Virginia University).
  • Gümüşeli, A.İ. (2004). Ailenin Katılım ve Desteğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2(6), 14-17.
  • Halawah, I. (2011). Factors influencing college students’ motivation to learn from Students’ perspective. Education, 132 (2), 379-390.
  • İpek, C. (2011). Velilerin Okul Tutumu ve Eğitime Katılım Düzeyleri ile Aileye Bağlı Bazı Faktörlerin İlköğretim Öğrencilerinin Seviye Belirleme Sınavları (SBS) Üzerindeki Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 69-79.
  • Kapıkıran, Ş. & Özgüngör, S. (2009). Ergenlerin sosyal destek düzeylerinin akademik başarı ve güdülenme düzeyi ile ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16 (1), 21-30.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1) 69-83.
  • Kelecioğlu, H. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 135-144.
  • Kılıç, M. (2008). Öğrenmenin Doğası. Binnur Yeşilyaprak (ed). Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim. (154-176). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kulaksızoğlu, A, Çakar, M. & Dilmaç, B. (1999). Türkiye’de Özel Okullar Hakkındaki Tutumla İlgili Bir Araştırma. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 11, 233-246. Lumpkin, A. (2008). Teachers as role models teaching character and moral virtues. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 79 (2), 45-49.
  • Marchant, G. J., Paulson, S. E. & Rothlisberg, B. A. (2001). Relations of middle school students’ perceptions of family and school contexts with academic achievement. Psychology in the Schools, 38 (6), 505-519.
  • McInerney, D. M., Cheng, R. W. Y., Mok, M. M. C., & Lam, A. K. H. (2012).
  • Academic selfconcept and learning strategies direction of effect on student academic achievement. Journal of Advanced Academics, 23(3), 249-269.
  • Morgil, İ, Yılmaz, A. & Geban, Ö. (2001). Özel Dershanelerin Üniversiteye Girişte Öğrenci Başarı- sına Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, 89-96.
  • Nelson, S. (1990). Instructional Time as a Factor in Increasing Student Achievement. Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Neuenschwander, M.P., Vida, M., Garrett, J.L. & Eccles, J.S. (2007). Parents’ expectations and students’ achievement in two western nations. International Journal of Behavioral Development. 31 (6), 594–602.
  • Nicolaidou, M., & Philippou, G. (2003). Attitudes towards mathematics, self-efficacy and achievement in problem solving. European Research in Mathematics Education III. Pisa: University of Pisa.
  • OECD. (2013). PISA 2012 Results in Focus.
  • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgan, H. & Tekin, A. (2011). Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Sınıf Yönetimine Etkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 421-434.
  • Rivkin, S. G., Hanushek, E. A. & Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417-458.
  • Savaşçı, H. S. (2010). Sosyoekonomik Değişkenlerin ve Okulun Eğitim Kaynaklarının İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı Düzeyleri ile İlişki Durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Burdur.
  • Selçuk, Z. (2005). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel.
  • Semerci, Ç. (2004). Test Temelli Öğrenme. XIII. Eğitim Bilimleri Kongresi (6-9 Temmuz2004). İnö- nü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. (23. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Seven, M.A. & Engin, A.O. (2008). Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Shein, P.P. & Chiou, W. (2011). Teachers as role models for students’ learning styles. Social Behavior And Personality, 39 (8), 1097-1104.
  • Shunk, D.H. (2009). Öğrenme: Giriş, Sorunlar ve Tarihsel Bakış Açıları. İçinde Şahin, M. (Ed.), Öğrenme Teorileri. (1-26). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Slavin, R.E. (2013). Öğrenci Çeşitliliği. İçinde Yüksel, G. (Edt), Eğitim Psikolojisi Kuram ve Uygulama (78-113). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Slavin, R.E. (2013). Öğrencileri Öğrenmeye Motive Etmek. İçinde Yüksel, G. (Edt), Eğitim Psikolojisi Kuram ve Uygulama (284-312). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Stewart, E. B. (2008). School structural characteristics, student effort, peer associations, and parental involvement the influence of school-and individual-level factors on academic Achievement. Education and Urban Society, 40(2), 179-204.
  • Sünbül, A.M. (1998.) Öğrenme Stratejilerinin Öğrenci Erişisi ve Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Şen, A. İ. ve Koca, A.Ö. (2005). Orta öğretim öğrencilerinin Matematik ve Fen derslerine yönelik olan olumlu tutumları ve nedenleri. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 186–201.
  • Täht, K., Must, O., Peets, K. & Kattel, R. (2014). Learning motivation from a cross- cultural perspective: a moving target?. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 20 (4), 255-274. DOI: 10.1080/13803611.2014.929009
  • Tomal, N. (2008). Ortaöğretim 9. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersinde Öğrenme Stratejilerini Kullanma Durumları. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 113-127.
  • Tonga, D. (2014). A qualitative study on the prospective social studies teachers’ role model preferences. International Journal of Academic Research Part B, 6(1), 94-101. DOI: 10.7813/2075- 4124.2014/6-1/B.14
  • Topses, G. (2003). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel. Toth, P. & Rudas, I.J. (2012). The examination of the learning variables of students at secondary vocational schools. International Journal of Innovative Interdisciplinary Research, 3, 68-81.
  • Turan, İ. ve Alaz, A. (2007). Özel dershanelerde Coğrafya öğretiminin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 279-292.
  • Ulusoy, A. (2007). Eğitim- Öğrenme İlişkisi ve Temel Kavramlar. A. Ulusoy (ed). Eğitim Psikolojisi. 230-239. Ankara: Anı.
  • Uysal, R. (2009). Seviye Belirleme Sınavlarına (SBS) Yönelik Hazırlık Kursları Düzenleyen Dershanelere Devam Eden Öğrencilerin ve Öğrenci Velilerinin Dershane Beklentilerinin Belirlenmesi ve Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Ünal, S. & Ada, S. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel.
  • Wentzel, K. R. & Wigfield, A. (1998). Academic and social motivational influences on students’ academic performance. Educational Psychology Review,10(2), 155- 175.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA YAVUZ M, Gülmez D, ÖZKARAL T (2016). Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. , 1655 - 1672.
Chicago YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,ÖZKARAL Tuğba C Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. (2016): 1655 - 1672.
MLA YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,ÖZKARAL Tuğba C Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. , 2016, ss.1655 - 1672.
AMA YAVUZ M,Gülmez D,ÖZKARAL T Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. . 2016; 1655 - 1672.
Vancouver YAVUZ M,Gülmez D,ÖZKARAL T Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. . 2016; 1655 - 1672.
IEEE YAVUZ M,Gülmez D,ÖZKARAL T "Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi." , ss.1655 - 1672, 2016.
ISNAD YAVUZ, MUSTAFA vd. "Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi". (2016), 1655-1672.
APA YAVUZ M, Gülmez D, ÖZKARAL T (2016). Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1655 - 1672.
Chicago YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,ÖZKARAL Tuğba C Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 24, no.4 (2016): 1655 - 1672.
MLA YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,ÖZKARAL Tuğba C Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.24, no.4, 2016, ss.1655 - 1672.
AMA YAVUZ M,Gülmez D,ÖZKARAL T Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2016; 24(4): 1655 - 1672.
Vancouver YAVUZ M,Gülmez D,ÖZKARAL T Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2016; 24(4): 1655 - 1672.
IEEE YAVUZ M,Gülmez D,ÖZKARAL T "Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 24, ss.1655 - 1672, 2016.
ISNAD YAVUZ, MUSTAFA vd. "Fen Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile İlgili Deneyimlerinin Değerlendirilmesi". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 24/4 (2016), 1655-1672.