Yıl: 2015 Cilt: 23 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 215 - 223 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri

Öz:
Amaç: Bu araştırma; hemşirelik öğrencilerinin ve klinikte çalışan hemşirelerin klinik uygulamada öğrenciye yapılan rehberlik ile ilgili görüşlerini belirlemek amacı ile yapıldı.Yöntem: Çalışma Kırşehir'de bulunan bir Devlet Hastanesi'nde ve Sağlık Yüksekokulu'nda yapıldı. Araştırmanın evrenini 160 klinisyen hemşire ve 2010-2011 eğitim öğretim yılında bu hastanede iç hastalıkları hemşireliği dersi stajına çıkan 84 öğrenci hemşire, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 107 hemşire ve 84 öğrenci oluşturdu. Anket formları öğrenciler ve hemşireler için araştırmacılar tarafından ayrı ayrı oluşturuldu, hemşirelere klinik ortamda, öğrencilere derste uygulandı. Verilerin değerlendirilmesinde ise SPSS 16.0 programındaki yüzdelik ve frekans testleri kullanıldı.Bulgular: Hemşirelerin; %85'i öğrencileri soru sormaya cesaretlendirdiklerini ve sordukları soruları yanıtladıklarını, %77,6'sı öğrencilerin klinik becerilerini gözlemlediğini ve gözlem sonucu uygulama becerilerinde güçlü ve geliştirilmesi gereken kısımları geri bildirim şeklinde verdiklerini, %79,4'ü uygulama becerisi zayıf/yetersiz öğrenciye doğrusunu gösterdiğini ifade ederken; öğrencilerin %45,2'si sordukları sorulara cevap alamadıklarını, %60,7'si klinik uygulamalarının hemşireler tarafından gözlemlenmediğini, %63,1'i ise klinik beceri sonrası herhangi bir geribildirim almadığını belirtti. Öğrencilerin yalnızca %8,3'ü yetersiz/zayıf uygulamaların doğrusunun gösterildiğini ifade etti.Sonuç: Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinin klinik hemşirelerinin eğitimlerine katkılarının az olduğunu ve klinik eğitimlerinde hemşirelerin yeterince sorumluluk almadıkları görüşünde olduğu bulunmuştur. Buna karşın, klinik hemşireleri ise öğrencilere hasta bakımı, takip ve tedavisinde, servis işleyişinde yeterince destek olduklarını ve klinik öğretimde kendilerini öğrenciler için iyi bir rol modeli olarak gördüklerini belirtmişlerdir. Çalışmanın sonuçları sadece tanımlayıcı bulguları içermektedir ve çalışma verilerinin konu ile ilgili temel veri sağladığı düşünülmektedir. Konu ile ilgili araştırma yapacak araştırmacılara farklı örneklem gruplarında ve farklı araştırma tasarımlarını kullanarak çalışmaları önerilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik Davranış Bilimleri

Opinions of Clinic Nurses and Nursing Students about The Guiding to The Students in Nursing Practice

Öz:
Aim: The aim of the present study was to determine the opinions of clinic nurses and nursing students about the guiding to the students in nursing practice.Method: Research took place in a State Hospital and a School of Health Sciences in Kırşehir. The universe of the study consists of 160 clinic nurses and 84 trainee student nurses having done their internal medicine training program in this hospital in 20102011 educational year. The sample of the research consists of 107 nurses accepting to take part in the research and 84 students. The questionnaires were designed separately for students and nurses by the researchers and were applied to the nurses in clinic and to the students during class. In the assessment of the datum, percent and frequency tests in SPSS 16.0 program were used. Results: While % 85.0 of the nurses stated that they encouraged students to ask questions and replied to them, %77,6 of the nurses stated that they observed the students' clinic skills and as a result of this observation, they informed the students about the weak and strong points of their skills in order to improve via feedback, % 79,4 of the nurses stated that they taught the right to the student with a weak or lack skill in application, %45,2 of the students stated that they couldn't get any answer to their question, %60,7 stated that clinic applications were observed by the nurses, % 63,1 of the students stated that they didn't get any feedback following the clinic skill, only % 8,3 of the students stated that the correct form of the weak or lack application skills was shown.Conclusion: Consequently, while students of nursery think that clinic nurses contribute little to their training and that clinic nurses do not take enough responsibility, in clinic trainings, clinic nurses state that they support clinic students enough in patient care, watch and treatment, and that they see themselves as good role models in clinic education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdolun, N. (1997). Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda hem- şirelik eğitimi ve hemşire eğitimcinin rolü. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu "Uluslararası Katılımlı" Sempozyum Kitabı, Kıbrıs, 337-341.
  • Andrews, M., Roberts, D. (2003). Supporting student nurses learning in and through clinical practice: The role of the clinical guide. Nurse Education Today, 23: 474-481.
  • Ay, F. (2007). Hemşirelik eğitiminde yeterliliğin sağlanması için yeni bir yaklaşım: Rehber hemşire (koçluk) sistemi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(5): 52-65.
  • Bayar, K., Çadır, G., Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull, 8(1): 37- 42.
  • Bayraktar, N. (1996). Öğrenci hemşirelerin klinik ortamda öğrenimlerine etki eden faktörlere ilişkin düşünceleri. III. Hemşirelik Eğitimi Sempozyum Kitabı, İstanbul Üniversitesi Basın ve Film Merkezi, İstanbul, 462-471.
  • Burns, I., Patersn, I. M. (2005). Clinical practice and placement support: Supporting learning in practice. Nurse Education in Practice, 5: 3-9.
  • Chapple, M., Aston, E. S. (2004). Practice learning teams: A partnership approach to supporting student' clinical learning. Nurse Education in Practice, 4: 143-149.
  • Çavuşoğulu, H. (1991). Hemşire eğitimcinin klinik öğretime ilişkin sorumlulukları. Türk Hemşireler Dergisi, 41(4): 21-27.
  • Dalton, L. (2005). Use of clinical space as an indicator of student nurse's professional development and changing need for support. Nurse Education Today, 25: 126-131.
  • Erdoğan, N., Oktay, S. (1997). Hemşirelik yüksekokullarında eğitimin yönetimi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu "Uluslararası Katılımlı" Sempozyum Kitabı, Kıbrıs, 177-181.
  • Eskimez, Z., Alparslan, N., Öztunç, G. (2005). Hemşirelerin Adana Sağlık Yüksekokulu öğrencileri ve öğretim elemanlarının klinik uygulamalarına ilişkin görüşleri. Anadolu Hemşirelik Bilimleri Dergisi /Journal Of Anatolıa Nursıng And Health Scıences, 8(3): 30-39.
  • Fadıloğlu, Ç., Esen, A., Akyol, A. D. (1997). Öğrenci ve mezun hemşirelerin klinik uygulamalara ilişkin beklentilerinin karşılaştı- rılması. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu "Uluslararası Katılımlı" Sempozyum Kitabı, Kıbrıs, 30-36.
  • Gibbons, S. W., Adamo, G., Padden, D. (2002). Clinical evaluation in advanced practice nursing education. Journal of Nursing Education, 41(5): 215-221.
  • Gökçebay, N., Bakır, S., Mutlu, G., Kaya, B. (1997). Hemşirelikte sürekli eğitim ve klinik. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu "Uluslararası Katılımlı" Sempozyum Kitabı, Kıbrıs, 294-296.
  • Gümral, N., Coşar, F. (2006) Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin okul-hastane işbirliği ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 13: 21-24.
  • Hemşirelik Yönetmeliği (2010). Hemşerinin görev, yetki ve sorumlulukları, http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/hemsirelikyonetmeligi.aspx (05.06.2012)
  • Higgins, A., Margaret, M. C. (2005). Psychiatric nursing student' experiences of having a mentor during their first practice placement: An Irish perspective. Nurse Education in Practice, 5: 218- 224.
  • Hughes, S. J. (2004). The mentoring role of the personal tutor in the "Fitness for practice" curriculum: An all wales approach. Nurse Education in Practice, 4: 271-278.
  • Karaöz, Ş. (1997). Hemşirelik esasları dersi alan öğrencilerin klinik uygulamaya ilişkin değerlendirmeleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1(1): 23-30.
  • Kaya, H., Akçin, E. (2005). İşbirliğine dayalı öğrenme nedir? Hem- şirelik eğitimindeki yeri nedir?. İstanbul Üniversitesi Florence Nıghtingale Hemşirelik Yüksekokul Dergisi, 13(54): 10-16.
  • Khorshid, L., Eşer, İ., Zaybak, A., Güneş, Ü. Y., Çınar, Ş. (2007). Hem- şirelik yüksekokulu mezunlarının aldıkları lisans eğitimine ilişkin gö- rüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 23(1): 1-14.
  • Küçük, L. (2011). İletişim ve terapötik iletişim. Ay-Akça, F. (Ed.). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. 3. basım, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti., İstanbul.
  • Kyrkjebqa, J. M., Hage, I. (2005). What we know and what they do: Nursing students' experiences of improvement knowledge in clinical practice. Nurse Education Today, 25: 167-175.
  • Özbayır, T. ve ark. (2011). Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 27(1): 1-9.
  • Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset, Ankara. Özgür, G., Karaaslan, A., Kılıç, M. (1997). Eğitimci hemşirelerin uygulamalı eğitim ile ilgili görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 13(1-3): 33-44.
  • Özhan, E. N., Bulut, H., Demir, S. G. (2010). Nursing students' opinions regarding the clinical practice guide. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2): 2162-2165.
  • Özkan, S. (2001). Hasta eğitiminde hemşirenin rolü. 1. Uluslararası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitim Kongresi Kitabı, Nevşehir, 275.
  • Snelson, C. M. ve ark. (2002). Caring as a theoretical perspective for a nursing faculty mentoring program. Nurse Education Today, 22: 654-660.
  • Taşocak, G. (1997). Hemşirelik Eğitiminin Açık Bir Sistem Olarak İrdelenmesi. Hemşirelik Lisans Eğitiminin İrdelenmesi Workshop'u, Sivas.
  • Tavşanlı, N. G., Arslan, G. G., Taşpınar, A. (2012). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim alanında temel yetkinliklerinin değerlendirilmesi. İ.Ü.F.N. Hem. Derg., 20(1): 43-52.
  • Terakye, G. (Ed.) (1998). Hasta Hemşire İlişkileri. Genişletilmiş 5. basım, Zirve Ofset, Ankara.
  • Ulupınar, S., Ekizler, H. (1997). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin okulları ile ilgili görüşlerine ilişkin niteliksel bir çalışma. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu "Uluslar arası Katılımlı" Sempozyum Kitabı, Kıbrıs, 188-194.
  • Ulupınar, S., Genç, Z. (1997). Özel bir hastanede yapılan hizmet içi eğitim programının değerlendirilmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu "Uluslararası Katılımlı" Sempozyum Kitabı, Kıbrıs, 311-314.
  • Ünsar, S. (2008). Hemşirelerin performanslarını geliştirmeye yönelik bir koçluk model önerisi, http://www.universitetoplum.org/pdf/ pdf_UT_356.pdf (06.06.2012)
APA BİÇER S, CEYHAN Y, ŞAHİN F (2015). Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. , 215 - 223.
Chicago BİÇER Sevil,CEYHAN Yasemin Şadiye,ŞAHİN Filiz Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. (2015): 215 - 223.
MLA BİÇER Sevil,CEYHAN Yasemin Şadiye,ŞAHİN Filiz Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. , 2015, ss.215 - 223.
AMA BİÇER S,CEYHAN Y,ŞAHİN F Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. . 2015; 215 - 223.
Vancouver BİÇER S,CEYHAN Y,ŞAHİN F Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. . 2015; 215 - 223.
IEEE BİÇER S,CEYHAN Y,ŞAHİN F "Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri." , ss.215 - 223, 2015.
ISNAD BİÇER, Sevil vd. "Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri". (2015), 215-223.
APA BİÇER S, CEYHAN Y, ŞAHİN F (2015). Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 23(3), 215 - 223.
Chicago BİÇER Sevil,CEYHAN Yasemin Şadiye,ŞAHİN Filiz Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 23, no.3 (2015): 215 - 223.
MLA BİÇER Sevil,CEYHAN Yasemin Şadiye,ŞAHİN Filiz Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , vol.23, no.3, 2015, ss.215 - 223.
AMA BİÇER S,CEYHAN Y,ŞAHİN F Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2015; 23(3): 215 - 223.
Vancouver BİÇER S,CEYHAN Y,ŞAHİN F Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2015; 23(3): 215 - 223.
IEEE BİÇER S,CEYHAN Y,ŞAHİN F "Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri." Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 23, ss.215 - 223, 2015.
ISNAD BİÇER, Sevil vd. "Hemşirelik Öğrencileri ve Klinik Hemşirelerin Klinik Uygulamada Öğrenciye Yapılan Rehberlik ile İlgili Görüşleri". Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 23/3 (2015), 215-223.