Yıl: 2017 Cilt: 43 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 23 - 28 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi

Öz:
Çalışmamızda Acil Servise başvuran ve herhangi bir bölüme konsültasyonu yapılan hastaların epidemiyolojik özelliklerinin belirlenmesi ve konsültasyon sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 2013 hasta dahil edildi. Hastaların yaş ve cinsiyet özellikleri, ön tanı/tanıları, hastaneye yatış veya sevk ve mortalite oranları gibi epidemiyolojik özellikleri ile konsülte edildiği bölümler, acil serviste kalış süreleri ve konsültasyon süreçleri araştırıldı. Hastaların 521 (%25.9)'i 16:00-19:59 saatleri arasında başvurmuş olup, en sık başvuru saatlerinin de bu saatler arasında olduğu saptandı. Acil serviste en sık konsültasyon isteme nedenleri; basit travma(%33.5) ve kardiyo-vasküler hastalıklardı (%9.5). Hastaların %58.6'sı acil servisten taburcu edilirken, %27.9'u değişik kliniklere yatırıldı ve %9.1'i başka bir sağlık kuruluşuna sevk edildi. Acil serviste 8 saatten uzun süre kalan hasta sayısı 407(%20.21) idi. Konsültasyon süresini uzatan nedenler arasında; en sık herhangi bir bölüm tarafınca uygulanan ek tedavi veya tanısal girişimlerin (%2.8) olduğu görüldü. Hastaların yaşı ile konsültasyon istenme sayısı ve hastaların acil servise başvurduğu saat ile konsültasyon istenme sayısı arasında anlamlı ilişki saptandı (p<0.05). Acil servislerin işleyişinde konsültasyonlar önemli yer tutmaktadır. Hızlı ve etkin bir konsültasyon işleyiş sistemi için acil servis hekimi ve konsültan hekimin işbirliği gerekli olup, bu süreç içerisinde rol alan tüm etkenlerin hasta yararına odaklı olması sağlanmalıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Acil Tıp Geriatri ve Gerontoloji Yoğun Bakım, Tıp

Analysis of the Process of Consultations in the Emergency Department

Öz:
In this study, we aimed to evaluate the epidemiological characteristics of the patients who are admitted to Emergency Department (ED) and the process of consultations. 2013 patients were included in the study. The epidemiological characteristics of patients such as age and gender, prediagnosis/diagnosis, hospitalization or referring to other hospital and mortality rates and the consulted departments, stay length in ED and process of consultation were investigated. 521 (25.9%) of patients applied to hospital between 16:00-19:59 hours and these were the most common appeal hours. The most frequent reasons of consultation requests were,not-complicated traumas (33.5%), cardio-vascular diseases (9.5%) in ED.58.6% of patients were discharged from ED, 27.9% of the patients were hospitalized to different clinics, %9.1 of the patients were referred to another health center. 407 (20.21%) patients stayed in the ED longer than 8 hours. Additional therapies or diagnostic interventions (2.8%) which were performed by any department increased the lenght of consultation. There was a significant relationship between the number of consultation request and the patients age and time of the admission to the ED (p<0.05). Consultations in the emergency department is very important. The emergency physician and the consultant physician cooperation is necessary for a fast and effective consultation system, and all factors involved in process should work for the benefit of the patient.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Acil Tıp Geriatri ve Gerontoloji Yoğun Bakım, Tıp
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Mengert TJ. General care of the emergency department patient. Mengert TJ, Eisenberg MS, Copass MK (eds). In: Emergency Medical Therapy. 4th ed. W.B. Saunders Company, St. Louis. 1996:1-28
  • 2. Weiss SJ, Derlet R, Arndahl J, et al. Estimating the degree of emergency department overcrowding in academic medical centers: Results of the national ED overcrowding study (NEDOCS). Acad Emerg Med 2004;11:38-50.
  • 3. Ersoy G, Ayrık C, Karcıoğlu Ö ve ark. Acil servis nedir? Nasıl olmalıdır? In: Acil Servis ve Akademik Acil Tıp. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, 2002;1-33.
  • 4. Cander B. Acil servis ve sorunları. Yeni Türkiye 2001;39:652-6. 5. Moskop JC, Sklar DP, Geiderman JM, et al. Emergency department crowding, part 1-concept, causes, and moral consequences. Ann Emerg Med 2009;53:605-11.
  • 6. Emergency Department Crowding: high-Impact solutions. The American college of emergency physicians (ACEP) task force report on boarding. April 2008. www.ACEP.org. Erişim Tarihi: 07.04.2014.
  • 7. Liu S, Hobgood C, Brice JH. Impact of critical bed status on emergency department patient flow and overcrowding. Acad Emerg Med 2003;10:382-5.
  • 8. Trzeciak S, Rivers EP. Emergency department overcrowding in the United States: an emerging threat to patient safety and public health. Emerg Med J 2003;20:402-5.
  • 9. Cowan RM, Trzeciak S. Clinical review: Emergency department overcrowding and the potential impact on the critically ill. Critical Care 2005; 9:291-5.
  • 10. Andrulis DP, Kellermann A, Hintz EA, et al. Emergency department and crowding in United States teaching hospitals. Ann Emerg Med 1991;20:980-6.
  • 11. Woods RA, Lee R, Ospina MB, et al. Consultation outcomes in the emergency department; exploring rates and complexity. Can J Emerg Med 2008;10:25-31.
  • 12. Holliman CJ. The art of dealing with consultants. J Emerg Med 1993;11: 633-4.
  • 13. Atilla R, Çımrın AH. Konsültasyon önerileri. In: Acil Servis ve Akademik Acil Tıp. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, 2002;184-7.
  • 14. Mandelberg JH, Kuhn RE, Kohn MA. Epidemiologic analysis of an urban, public emergency department's frequent users. Acad Emerg Med 2000;7: 637-46.
  • 15. Gail M, O'Brien GM, Shapiro MJ, et al. Inappropriate emergency department use: the eye of the beholder. Acad Emerg Med 1995;2:349-52.
  • 16. Demircan C, Çekiç C, Akgül N, ve ark. Acil Dahiliye Ünitesi hasta profili: 1 yıllık deneyim. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005;31:39-43.
  • 17. Gürsoy V. Acil serviste dahiliye konsültasyonu yapılan hastaların epidemiyolojik özellikleri ve konsültasyonla ilişkili sorunların irdelenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Anabilim Dalı, uzmanlık tezi, Bursa, 2014.
  • 18. Edirne T, Edirne Y, Atmaca B, ve ark. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Servis hastalarının özellikleri. Van Tıp Dergisi 2008;15(4):107-11.
  • 19. Köse A, Köse B, Öncü MR, ve ark. Bir devlet hastanesi acil servisine başvuran hastaların profili ve başvurunun uygunluğu. Gaziantep Tıp Derg 2011;17:57-62.
  • 20. Aydın T, Aydın ŞA, Köksal O, ve ark. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Acil Servisine başvuran hastaların özelliklerinin ve acil servis çalışmalarının değerlendirilmesi. Akademik Acil Tıp Dergisi 2010:9:163- 8.
  • 21. Ay D, Akkas M, Sivri B. Patient population and factors determining length of stay in adult ED of Turkish University Medical Center.
APA DÖNMEZ S, DURAK V, Torun G, KÖKSAL Ö, AYDIN S (2017). Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. , 23 - 28.
Chicago DÖNMEZ Serdar Suha,DURAK Vahide Aslıhan,Torun Gökhan,KÖKSAL Özlem,AYDIN SULE Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. (2017): 23 - 28.
MLA DÖNMEZ Serdar Suha,DURAK Vahide Aslıhan,Torun Gökhan,KÖKSAL Özlem,AYDIN SULE Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. , 2017, ss.23 - 28.
AMA DÖNMEZ S,DURAK V,Torun G,KÖKSAL Ö,AYDIN S Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. . 2017; 23 - 28.
Vancouver DÖNMEZ S,DURAK V,Torun G,KÖKSAL Ö,AYDIN S Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. . 2017; 23 - 28.
IEEE DÖNMEZ S,DURAK V,Torun G,KÖKSAL Ö,AYDIN S "Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi." , ss.23 - 28, 2017.
ISNAD DÖNMEZ, Serdar Suha vd. "Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi". (2017), 23-28.
APA DÖNMEZ S, DURAK V, Torun G, KÖKSAL Ö, AYDIN S (2017). Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 43(1), 23 - 28.
Chicago DÖNMEZ Serdar Suha,DURAK Vahide Aslıhan,Torun Gökhan,KÖKSAL Özlem,AYDIN SULE Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 43, no.1 (2017): 23 - 28.
MLA DÖNMEZ Serdar Suha,DURAK Vahide Aslıhan,Torun Gökhan,KÖKSAL Özlem,AYDIN SULE Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol.43, no.1, 2017, ss.23 - 28.
AMA DÖNMEZ S,DURAK V,Torun G,KÖKSAL Ö,AYDIN S Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2017; 43(1): 23 - 28.
Vancouver DÖNMEZ S,DURAK V,Torun G,KÖKSAL Ö,AYDIN S Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2017; 43(1): 23 - 28.
IEEE DÖNMEZ S,DURAK V,Torun G,KÖKSAL Ö,AYDIN S "Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi." Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 43, ss.23 - 28, 2017.
ISNAD DÖNMEZ, Serdar Suha vd. "Acil Serviste Gerçekleştirilen Konsültasyon Sürecinin İncelenmesi". Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 43/1 (2017), 23-28.