Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma

Yıl: 2017 Cilt: 37 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 47 - 62 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma

Öz:
Bu araştırmada, eğitlence uygulamalarının akademik başarı üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Ulusal ve uluslararası alanyazında 2004-2014 yılları arasında yapılmış çalışmaların analize dâhil edildiği araştırmada meta-analiz yönteminden yararlanılmıştır. Taramalar sonucunda öntest-sontest uygulanan 36 çalışma (6 makale, 30 tez) araştırmaya dâhil edilerek meta-analitik işlemler için sabit etkiler modeliyle (SEM) rastgele etkiler modeli (REM) uygulanmıştır. Oyunla ilgili çalışmaların akademik başarıya yönelik REM etki büyüklüğü değeri (ES=0.685) Cohen'in (1992) sınıflamasına göre orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bulunmuştur. Eğitlence türlerine göre gruplar arası etki büyüklüğünde anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır (Z=7.136; p=0.011). Araştırma sonuçları eğitlence uygulamalarının akademik başarı açısından etkili olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Effect of Edutainment Applications upon Academic Achievement: A Meta-Analytic Study

Öz:
This study aimed to determine the effect of edutainment applications upon academic achievement. Collected from national and international lliterature between the years of 2004-2014, six articles and thirty theses which applied pretest-posttest control group model were chosen for the study. Meta-analysis was preferred as study method and both fixed and random effects model (FEM/REM) were made use of. When the studies about games including academic achievement scores were analyzed depending on FEM, the effect size value (ES=0.685) was found to be at medium range according to Cohen's (1992) classification. There was significant difference among intergroup effect size in terms of edutainment types (Z=7.136; p=0.011). The study results showed that edutainment applications have positive effect on academic achievement.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bakar, A., Tüzün, H. ve Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanımına İlişkin Algıları: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 27-37.
  • Batdı, V. (2012).Yabancı Dil Öğretiminde Eğitsel Oyunların Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 317-324.
  • Bayırtepe, E. ve Tüzün, H. (2007). Oyun-Tabanlı Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Bilgisayar Dersindeki Başarıları ve Özyeterlik Algıları Üzerine Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 41-54.
  • Bernard, R. M., Abrami, P. C., Lou, Y., Borokhovski, E., Wade, A., Wozney, L. et al. (2004). How Does Distance Education Compare With Classroom Instruction? A Meta-Analysis of the Empirical Literature. Review of Educational Research, 74, 349-361.
  • Bütüner, İ. (2010). İlköğretim Matematik Öğretiminde Şarkı Kullanımının Bazı Değişkenler Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Camnalbur, M. ve Erdoğan, Y. (2008). Bilgisayar Destekli Öğretimin Etkililiği Üzerine Bir Meta Analiz Çalışması: Türkiye Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(2), 497-505.
  • Carr, J. M. (2012). Does Math Achievement Happen When Ipads And Game-Based Learning Are Incorporated Into Fifth-Grade Mathematics Instruction? Journal of Information Technology Education: Research, 11, 269-286.
  • Chuang, T. Y. & Chen, W. F. (2009). Effect of Computer-Based Video Games On Children: An Experimental Study. Educational Technology and Society, 12(2), 1-10.
  • Cohen, J. (1992). Statistical Power Analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • DeCoster, J. (2004). Meta-Analysis Notes. 20 Nisan 2013 tarihinde _____http://www.stathelp.com/notes.html> adresinden erişilmiştir.
  • Demirkan, S. N. (2006). İlköğretim 6. Sınıf Uzayı Keşfediyoruz Ünitesinin Etkileşimli Video Destekli Öğretimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bakar, A., Tüzün, H. ve Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanımına İlişkin Algıları: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 27-37.
  • Batdı, V. (2012).Yabancı Dil Öğretiminde Eğitsel Oyunların Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 317-324.
  • Bayırtepe, E. ve Tüzün, H. (2007). Oyun-Tabanlı Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Bilgisayar Dersindeki Başarıları ve Özyeterlik Algıları Üzerine Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 41-54.
  • Bernard, R. M., Abrami, P. C., Lou, Y., Borokhovski, E., Wade, A., Wozney, L. et al. (2004). How Does Distance Education Compare With Classroom Instruction? A Meta-Analysis of the Empirical Literature. Review of Educational Research, 74, 349-361.
  • Bütüner, İ. (2010). İlköğretim Matematik Öğretiminde Şarkı Kullanımının Bazı Değişkenler Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Camnalbur, M. ve Erdoğan, Y. (2008). Bilgisayar Destekli Öğretimin Etkililiği Üzerine Bir Meta Analiz Çalışması: Türkiye Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(2), 497-505.
  • Carr, J. M. (2012). Does Math Achievement Happn When Ipads And Game-Based Learning Are Incorporated Into Fifth-Grade Mathematics Instruction? Journal of Information Technology Education: Research, 11, 269-286.
  • Chuang, T. Y. & Chen, W. F. (2009). Effect of Computer-Based Video Games On Children: An Experimental Study. Educational Technology and Society, 12(2), 1-10.
  • Cohen, J. (1992). Statistical Power Analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • DeCoster, J. (2004). Meta-Analysis Notes. 20 Nisan 2013 tarihinde _____http://www.stathelp.com/notes.html> adresinden erişilmiştir.
  • Demirkan, S. N. (2006). İlköğretim 6. Sınıf Uzayı Keşfediyoruz Ünitesinin Etkileşimli Video Destekli Öğretimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Köse, Y. (2013). A Study On Using VideosForVocabulary Learning. Unpublishedmasterthesis, Çağ University, Zonguldak.
  • Küçükönder, H. (2007). Meta-analiz ve tarımsal uygulamalar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • MEB (2012). Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Millington, N. T. (2011). Using Songs Effectively to Teach English to Young Learners. Language Education in Asia, 2(1), 134-141.
  • Navvaro, S. P. (2009). Pedagogical Songs: learn by doing game based activities. E Learning Papers, 13, 1-14.
  • Neisa, C. M. (2008). Using Rock Music As a Teaching-Learning Tool. Profile Issues in Teachers` Professional Development, 9, 163-180.
  • Nichols, A. (2008). Utilizing Music to Teach Basic Spatial Conceptsto Preschool Children: the Impact on Acquisition.Unpublished mastery thesis, Ball State University, Muncie, India.
  • Öndin, Z. (2008). İnteraktif Videonun Eğitimde Kullanılmasını Sağlayan Bir DVD Uygulaması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztosun, Ö. (2002). İlköğretim Okullarında Müziklendirilmiş Fişlerle Yapılan Eğitimin İlkokuma Öğretimine Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Öztürk, D. (2007). Bilgisayar Oyunlarının Çocukların Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Rosenberg, M. S., Adams, D. C. & Gurevitch, J. (2000). MetaWin: Statistical Software For Meta-Analysis Version 2.0. Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.
  • Sowunmi, O. & Aladejana, F. (2013). Effectof Simulation Games and Computer Assisted Instruction on Performance In Primary Science In Lagos State Nigeria. West East Journal of Social Sciences, 2(2), 117-122.
  • Şaktanlı, S. C. (2007). İlköğretim 4. Sınıf İngilizce Dersindeki Şarkıların Müzik Öğretmeni Destekli Öğretiminin Öğrencilerin İngilizce Dersine İlişkin Tutumları ve Başarıları Üzerine Etkisi. Ankara Talâtpaşa İlköğretim Okulu Örneği). Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Şaşmaz Ören, F.ve Erduran Avcı, D. (2004). Eğitimsel Oyunla Öğretimin Fen Bilgisi Dersi "Güneş Sistemi Ve Gezegenler" Konusunda Akademik Başarı Üzerine Etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 67-76.
  • Tüysüz, C. (2009). Effect of the Computer Based Game On Pre-ServiceTeachers' Achievement, Attitudes, Metacognition And Motivation In Chemistry. Scientific Research and Essay, 4(8), 780-790.
  • Vahdat, S. & Behbahani, A. R. (2013). The Effect of Video Games on Iranian EFL Learners' Vocabulary Learning. The Reading Matrix, 13(1), 61-71.
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca, H. (2014). İlkokul Matematik Derslerinde Müzik Destekli Öğretimin Başarı, Tutum ve Kalıcılık Üzerindeki Etkisi. İdil, 3(11), 1- 26.doi: 10.7816/idil-03-11-01 İDİL.
APA BATDI V (2017). Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. , 47 - 62.
Chicago BATDI Veli Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. (2017): 47 - 62.
MLA BATDI Veli Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. , 2017, ss.47 - 62.
AMA BATDI V Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. . 2017; 47 - 62.
Vancouver BATDI V Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. . 2017; 47 - 62.
IEEE BATDI V "Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma." , ss.47 - 62, 2017.
ISNAD BATDI, Veli. "Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma". (2017), 47-62.
APA BATDI V (2017). Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 47 - 62.
Chicago BATDI Veli Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37, no.1 (2017): 47 - 62.
MLA BATDI Veli Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.37, no.1, 2017, ss.47 - 62.
AMA BATDI V Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 37(1): 47 - 62.
Vancouver BATDI V Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 37(1): 47 - 62.
IEEE BATDI V "Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, ss.47 - 62, 2017.
ISNAD BATDI, Veli. "Eğitlence Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analitik Bir Çalışma". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37/1 (2017), 47-62.