Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi

Yıl: 2017 Cilt: 37 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 63 - 91 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitim öğrencilerinin öğretimsel etkinliklere mobil ortamda katılmalarına yönelik tutumlarının Teknoloji Kabul Modeli'ne (TKM) göre incelenmesidir. Bu amaçla tarama yöntemi kullanılarak öğrencilerin kabul düzeyleri, bu düzeylerin mobil deneyimler ve demografik değişkenlerle ilişkisi araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Atatürk Üniversitesi uzaktan tezsiz yüksek lisans programlarına devam eden 740 lisansüstü öğrenciden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen 74 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı demografik sorulardan ve TKM temelinde önceden geliştirilmiş mobil internet kullanım ve kabul ölçeğinden oluşmaktadır. Ölçek 5 faktör altında 20 adet 5'li Likert tipi maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, ortalama değerleri ve ANOVA, Kruskall-Wallis H ve Mann-Whitney U testlerinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, uzaktan eğitim öğrencilerinin mobil internet kabul ve kullanım düzeylerinin olumlu olduğu bulunmuştur. Ayrıca sonuçlarda kısa süreli mobil deneyime sahip öğrenciler ile hiç kullanmayan öğrencilerin kabul düzeyleri arasında farklılık olduğu bulunmuştur. Uzaktan eğitim sağlayıcıları öğrencilerin mobil etkinlikler ve destekler için teknoloji kabul açısından hazır olduklarını göz önünde bulundurmalıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Investigation of Distance Learners' Mobile Internet Usage for Instructional Activities Based on The Technology

Öz:
The purpose of this study to investigate distance learners' attitude towards mobile internet usage for instructional activities based on the Technology Acceptance Model (TAM). For this purpose, survey research method was used to identify acceptance level and relations of acceptance with mobile experiences and demographics. The convenience sampling method was used. The sample consists of 74 from 740 graduate students attending four non-thesis online master's programs at Atatürk University in 2015-2016 autumn semester. The programs are criminal justice, business, marketing and management of health institutions. The instrument used for data collection includes demographic questions and a technology acceptance questionnaire with 20 five-point Likert type items in 5 factors. The questionnaire had been developed before to measure technology acceptance of mobile internet usage based on TAM. In order to analyze the data, frequency, percentage, mean values and ANOVA, Kruskall-Wallis H and Mann-Whitney U tests were used. According to findings, the mobile internet usage attitudes of distance learners were found positive. It was also derived from the findings that even small amount of mobile usage makes difference with non-users in acceptance level. Distance education providers should consider the students' readiness situations of technology acceptance for mobile activities and mobile supports.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Anderson, T. (2003a). Modes of interaction in distance education: Recent developments and research questions. In M. Moore (Ed.) Handbook of Distance Education. (p. 129-144). Mahwah, NJ.: Erlbaum.
  • Anderson, T. (2003b). Getting the mix right again: An updated and theoretical rationale for interaction. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(2). Retrieved from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/149/230
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç , E. Ç., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem akademi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi ( 2.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chuttur, M.Y. (2009). Overview of the technology acceptance model: Origins, developments and future directions. Working Papers on Information Systems, 9(37), 9-37.
  • Çivici, T., & Kale, S. (2007). Mimari tasarım bürolarında bilişim teknolojilerinin kullanımını etkileyen faktörler: Bir yapısal denklem modeli. İnşaat Yönetimi Kongresi Bildiriler Kitabı, 30-31.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 319-340.
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Deloiite. (2013). Türkiye mobil tüketici anketi 2013. Retrieved 01.12.2015, from http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technologymedia-telecommunications/tr_globalmobilesecurirtysurvey_infographic.pdf
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Addison-Wesley, Reading
  • Gülnar, B. (2008). Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının tasarım, geliştirme ve değerlendirme aşamaları (SUZEP örneği). Selçuk Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi, (19), 259.
  • Gündüz, Ş., Aydemir, O., & Işıklar, Ş. (2011). 3Gteknolojisi ile geliştirilmiş m- öğrenme ortamları hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 101-113.
  • Horton, W. (2000). Designing Web Based Training. Wiley, New York.
  • Hung, M., & Chou, C. (2015). Students' perceptions of instructors' roles in blended and online learning environments: A comparative study. Computers & Education, 81, 315-325. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.022
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi, Ankara
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keegan, D. (1996), Foundations of Distance Education. New York: Routledge.
  • Khanh, N.T.V.,& Gim, G. (2014). Factors influencing mobile-learning adoption intention: An empirical investigation in high education. Journal of Social Sciences. 10(2):51-62. http://dx.doi.org/10.3844/jssp.2014.51.62
  • Ko, S., & Rossen, S. (2010). Teaching online: A practical guide. New York, NY: Routledge.
  • Menzi, N., Önal, N., & Çalışkan, E. (2012). Mobil teknolojilerin eğitim amaçlı kullanımına yönelik akademisyen görüşlerinin teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 13(1).
  • Mutlu, M. E., Yenigün, H. U., & Uslu, N. (2006). Açıköğretimde Mobil Öğrenme: Açıköğretim E-Öğrenme Hizmetlerinden Mobil Bilişim Aygıtlarıyla Yararlanma Olanaklarının Değelendirilmesi. Bilgi Teknolojileri IV & Akademik Bilişim, 9-11.
  • Oral, B., Temel, H., Güler, E. (2004). Kimya eğitimi öğrencilerinin bilgisayar destekli öğretim uygulamasına ilişkin algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(8), 42-51.
  • Oran, M.K., & Karadeniz, Ş. (2007). Internet tabanlı uzaktan eğitimde mobil öğrenmenin rolü. Akademik Bilişim'07 - IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya
  • Özen, Y., & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren- örneklem sorunu/Population-sampling issue on social and educational research studies. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(15).
  • Prensky, Marc. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1-6.
  • Reigeluth, C.M. (2013). Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. 2). Routledge.
  • Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations. New York: Free Press.
  • Saran, M., Seferoğlu, G., & Çağıltay, K. (2009). Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners' fingertips. Eurasian Journal of Educational Research, 34(1), 97-114.
  • Solak, M. (2012). Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına karşı tutumlarının teknoloji kabul modeline göre incelenmesi. (Yüksek Lisans), Sakarya üniversitesi, Sakarya.
  • Şıklar, E., Tunalı, D., & Gülcan, B. (2015). Mobil internet kullanımının benimsenmesinde yakınsama faktörüyle teknoloji kabul modeli. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 99-110.
  • Turan, A. H., & Çolakoğlu, B. E. (2011). Yüksek öğrenimde öğretim elemanlarının teknoloji kabulü ve kullanımı: Adnan Menderes Üniversitesinde ampirik bir değerlendirme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 106-121.
  • TÜİK. (2015). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2015. Retrieved 17.12.2015, from http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660
  • Ursavas Ö.F., Sahin S., & Mcilroy D. (2014). The role of discipline in determining Turkish pre-service teachers' behavioral ıntentions to use ICT. Education and Science, 39(175), 136-153.
  • Vázquez-Canoa, E. (2014). Mobile distance learning with smartphones and apps in higher education. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 1505-1520.
  • Venkatesh, V., & Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-315.
  • Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204.
  • Wang, Y.S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information & Management, 41(1), 75-86.
  • Wang, Y., Wu, M., & Wang, H. (2009). Investigating the determinants and age and gender differences in the acceptance of mobile learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 92-118.
  • Zhou, Y. (2014). Impact of mobile learning on distance education.2nd International Conference on Teaching and Computational Science (ICTCS 2014), 165-168.
APA Bolat Y, Aydemir Arslan M, KARAMAN S (2017). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. , 63 - 91.
Chicago Bolat Yusuf İslam,Aydemir Arslan Melike,KARAMAN SELÇUK Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. (2017): 63 - 91.
MLA Bolat Yusuf İslam,Aydemir Arslan Melike,KARAMAN SELÇUK Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. , 2017, ss.63 - 91.
AMA Bolat Y,Aydemir Arslan M,KARAMAN S Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. . 2017; 63 - 91.
Vancouver Bolat Y,Aydemir Arslan M,KARAMAN S Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. . 2017; 63 - 91.
IEEE Bolat Y,Aydemir Arslan M,KARAMAN S "Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi." , ss.63 - 91, 2017.
ISNAD Bolat, Yusuf İslam vd. "Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi". (2017), 63-91.
APA Bolat Y, Aydemir Arslan M, KARAMAN S (2017). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 63 - 91.
Chicago Bolat Yusuf İslam,Aydemir Arslan Melike,KARAMAN SELÇUK Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37, no.1 (2017): 63 - 91.
MLA Bolat Yusuf İslam,Aydemir Arslan Melike,KARAMAN SELÇUK Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.37, no.1, 2017, ss.63 - 91.
AMA Bolat Y,Aydemir Arslan M,KARAMAN S Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 37(1): 63 - 91.
Vancouver Bolat Y,Aydemir Arslan M,KARAMAN S Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 37(1): 63 - 91.
IEEE Bolat Y,Aydemir Arslan M,KARAMAN S "Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, ss.63 - 91, 2017.
ISNAD Bolat, Yusuf İslam vd. "Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37/1 (2017), 63-91.