Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 779 - 795 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI

Öz:
Bu araştırmada, Alkharusi (2016) tarafından geliştirilen Eğitimsel Değerlendirmelerde Etik İlkelere Bağlılık Ölçeği'nin (EDEİBÖ) Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırma, 420 öğretmenden oluşan bir çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada ölçeğin yapı geçerliğini incelemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA sonucunda ölçeğin orijinal formundaki üç faktörlü yapının Türk kültüründe doğrulandığı belirlenmiştir. Ortaya çıkan faktörler ölçeğin orijinal formunda olduğu gibi Testin Güvenli Uygulanması, Gizlilik ve Saydamlık olarak isimlendirilmiştir. EDEBİÖ'deki alt ölçekler ve ölçeğin geneli için hesaplanan Cronbach alfa güvenirlik katsayılarının .61 ile .75 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Madde analizi sonunda, madde toplam korelasyonlarının ölçekteki tüm maddeler için .30 alt sınırının üzerinde olduğu saptanmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Ekoloji

THE TURKISH ADAPTATION OF THE ADHERENCE TO ETHICAL PRINCIPLES IN EDUCATIONAL ASSESSMENT SCALE

Öz:
The purpose of this study is to adapt the Adherence to Ethical Principles in Educational Assessment Scale (AEPEAS) developed by Alkharusi (2016) to Turkish. The research was conducted on a study group consisted of 420 teachers. In the study, confirmatory factor analysis (CFA) was applied in order to test the construct validity of the scale. According to results of CFA, it was determined that the three-factor structure of the original form of scale was confirmed in the Turkish culture. The emerging factors were named as test integrity, confidentiality and transparency like in the original form of the scale. The internal consistency reliability coefficients of the subscales in the AEPEAS and the overall scale were found to vary between .61 and .75. As a result of item analysis, it was determined that the item total correlations were higher than the lower limit of .30 for all items in the scale
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Ekoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Alkharusi, H.A. (2016). Measuring teachers’ adherence to ethical principles in educational assessment. Asian Social Science, 12(4), 149-158. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v12n4p149
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 113-128.
  • Aydın, İ. (2011). Öğretmenlik meslek etiği. 27 Ekim 2016 tarihinde http://inayetaydin.blogspot.com.tr/2011/09/ogretmenlik-meslek-etigi.html adresinden erişilmiştir.
  • Barrett, D. E., Casey, J.E., Visser, R.D. and Headley, K.N. (2012). How do teachers make judgments about ethical and unethical behaviors? Toward the development of a code of conduct for teachers. Teaching and Teacher Education, 28, 890-898. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2012.04.003
  • Bayram, N. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming. New York, NY: Taylor and Francis Group.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2013). Uygulamalı etik. İstanbul: Say Yayınları.
  • Colnerud, G. (1997). Ethical conflicts in teaching. Teaching and Teacher Education, 13(6), 627 635. http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(97)80005-4
  • Crooks, T.J. (1988). The impact of classroom evaluation practices on students. Review of Educational Research, 58(4), 438-481. http://dx.doi.org/10.3102/00346543058004438
  • Cunningham, G.K. (2005). Assessment in the classroom: Constructing and interpreting texts. London: Falmer Press.
  • Çelebi, N. ve Akbağ, M. (2012). Genel liselerde çalışan öğretmenlerin etik davranışlarını belirlemeye yönelik bir araştırma. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 425-441.
  • Çelik, H.E. veYılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi: Temel kavramlar-uygulamalar-programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirtaşlı, N., Önen, E. ve Kıbrıslıoğlu, N. (2016). Eğitimde ve psikolojide ölçme ve değerlendirme derneği (EPODDER) üyeleri için etik ilkeler. 11 Kasım 2016 tarihinde http://www.epodder.org/wpcontent/uploads/2016/06/EPODDER_etik_ilkeler.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Erdem, A.R. ve Şimşek, S. (2013). Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 185-203. http://dx.doi.org/10.14520/adyusbd.627
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Estaji, M. (2011). Ethics and validity stance in educational assessment. English Language and Literature Studies, 1(2), 89-99. http://dx.doi.org/10.5539/ells.v1n2p89
  • Field, A. (2009). Discovering statics using SPSS. London: SAGE Publications Ltd.
  • Fisher, Y. (2013). Exploration of values: Israeli teachers’ professional ethics. Social Psychology of Education, 16(2), 297-315. http://dx.doi.org/10.1007/s11218- 013-9211-0
  • Gözütok, F.D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 83-99. http://dx.doi.org/10.1501/Egifak_0000000021
  • Green, S.K., Johnson, R.L., Kim, D.H. and Pope, N.S. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23(7), 999-1011. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.042
  • Gündüz, Y. ve Coşkun, Z.S. (2011). İlköğretim öğrencilerinin öğretmenlerinin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 95-110.
  • Gündüz, Y. ve Coşkun, Z.S. (2012). Öğrenci algısına göre öğretmen etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 111-131.
  • Ilgaz, S. ve Bilgili, T. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 199-210.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Knauss, L.K. (2001). Ethical issues in psychological assessment in school settings. Journal of Personality Assessment, 77(2), 231-241. http://dx.doi.org/10.1207/S15327752JPA7702_06
  • Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri, 423, 7-9. Marcoulides, G.A. and Schumacker, R.E. (2009). New developments and techniques in structural equation modeling. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Mertler, C.A. (2003, October). Preservice versus in-service teachers' assessment literacy: Does classroom experience make a difference? Paper presented at the Annual Meeting of the Midwestern Educational Research Association, Columbus, OH. 25 Ekim 2016 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED482277.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Meydan, C.H., ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Meyers, L.S, Gamst, G. and Guarino, A.J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation. London: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler. 21 Ekim 2016 tarihinde http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/15/03/133782/dosyalar/2015_07 /06040146_meslekietik.pdf?CHK=34c06eebf243b80219a03ee11ee50cd9 adresinden erişilmiştir.
  • Öztürk Aynal, Ş., Kumandaş H., ve Ersanlı, K. (2013). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik mesleki etik ilkeleri ölçeği geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 14(1), 429-442.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows. Australia: Australian Copyright.
  • Pelit, E. ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 95-119.
  • Pope, N., Green, S.K., Johnson, R.L. and Mitchell, M. (2009). Examining teacher ethical dilemmas in classroom assessment. Teaching and Teacher Education, 25(5), 778-782. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2008.11.013
  • Schumacker, R.E and Lomax, R.G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling. New York, NY: Routledge.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-offit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schmeiser, C. B., Geisinger, K. F., Johnson-Lewis, S., Roeber, E. D. and Schafer, W. D. (1995). Code of professional responsibilities in educational measurement. Educational Measurement: Issues and Practice, 14, 17-24. http://dx.doi.org/10.1111/j.1745-3992.1995.tb00864.x
  • Shapira-Lishchinsky, O. (2011). Teachers’ critical incidents: Ethical dilemmas in teaching practice. Teaching and Teacher Education, 27(3), 648-656. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.11.003
  • Sipahi, B., Yurtkoru, S., ve Çinko, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Şentürk, C. (2009). Öğretmenlik mesleğinde etik. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 111, 25-29.
  • Tekindal, S. (2009). Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için araç oluşturma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • The Association of American Educators (b.t.) Code of ethics for educators. 26 Ekim 2016 tarihinde https://www.aaeteachers.org/index.php/about-us/aae-code-of-ethics adresinden erişilmiştir.
  • Urbina, S. (2004). Essentials of psychological testing. New Jersey: John Wiley and Sons. Inc.
  • Yeşilyurt E., ve Kılıç, M.E. (2014). Ortaokul öğrencilerinin algılarına göre öğretmenlerin etik değerlere uyma düzeylerinin değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi, 18(60), 471-486.
  • Yılmaz, K., ve Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. İş Ahlakı Dergisi, 2(4), 71-88.
APA İLHAN M, GÜLER N, KİNAY İ (2017). EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. , 779 - 795.
Chicago İLHAN Mustafa,GÜLER Neşe,KİNAY İsmail EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. (2017): 779 - 795.
MLA İLHAN Mustafa,GÜLER Neşe,KİNAY İsmail EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. , 2017, ss.779 - 795.
AMA İLHAN M,GÜLER N,KİNAY İ EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. . 2017; 779 - 795.
Vancouver İLHAN M,GÜLER N,KİNAY İ EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. . 2017; 779 - 795.
IEEE İLHAN M,GÜLER N,KİNAY İ "EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI." , ss.779 - 795, 2017.
ISNAD İLHAN, Mustafa vd. "EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI". (2017), 779-795.
APA İLHAN M, GÜLER N, KİNAY İ (2017). EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 779 - 795.
Chicago İLHAN Mustafa,GÜLER Neşe,KİNAY İsmail EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2017): 779 - 795.
MLA İLHAN Mustafa,GÜLER Neşe,KİNAY İsmail EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2017, ss.779 - 795.
AMA İLHAN M,GÜLER N,KİNAY İ EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(2): 779 - 795.
Vancouver İLHAN M,GÜLER N,KİNAY İ EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(2): 779 - 795.
IEEE İLHAN M,GÜLER N,KİNAY İ "EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.779 - 795, 2017.
ISNAD İLHAN, Mustafa vd. "EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2017), 779-795.