Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 868 - 883 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışma, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören öğrencilerin sosyal ve akademik yeterlik algı düzeylerinin belirlenmesi; öğrencilerin akademik başarı not ortalaması ile sosyal ve akademik yeterlik algıları arasındaki ilişkilerin ortaya konması amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama araştırması modelinde yürütülen çalışmada 289 Türkçe öğretmen adayının görüşü alınmıştır. Öğretmen adaylarının sosyal ve akademik yeterlik algıları "Ergenler için Yeterlik Algısı" ölçeği ve tek bir madde ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, çok değişkenli varyans analizi (MANOVA), pearson korelasyon katsayısı ve Wilcoxon işaretler testi hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkçe öğretmen adaylarının sosyal ve akademik yeterlik algılarının ortalamanın üzerinde olduğu belirlenmiştir. Kadın öğrencilerin sosyal yeterlik algılarının erkek öğrencilere göre daha yüksek düzeyde olduğu; üçüncü ve dördüncü sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin birinci ve ikinci sınıfta öğrenim gören öğrencilere göre de akademik yeterliklerinin daha yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin sosyal yeterlik ve akademik yeterlik algılarına ilişkin ölçekten ve tek bir maddeden almış oldukları cevapların anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

INVESTIGATION OF SOCIAL AND ACADEMIC COMPETENCE PERCEPTIONS OF TURKISH TEACHER CANDIDATES

Öz:
This study was conducted in order to determine the perception level of social and academic competence of the students studying in the department of Turkish Language Education and to investigate the relationship between academic achievement grade average of these students and their social and academic competence perceptions. In the study, correlational survey research model was used, and 289 Turkish teacher candidates' views were taken. Teacher candidates' perceptions of social and academic competence were determined by the "Competence Perception Scale for Adolescents" scale and a single item. Descriptive statistics, multivariate analysis of variance (MANOVA), Pearson correlation coefficient and Wilcoxon signed test were calculated. As a result of the calculations, it is found out that the social and academical competence perceptions of the Turkish teacher candidates are higher than the average level. The social competence perceptions of the female students are higher than the male students’, and the third and fourth-grade students have higher academic competencies than the first and second-grade students.' It has been determined that the answers of the students about the perceptions of social and academical competence from the scale and from a single item show a meaningful difference
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bacanlı, Hasan (1999). Sosyal beceri eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bandura, A. (1982). Self-Efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37(2),122-147.
  • Bandura, A. (1989). Social learning theory. Annals Of Child Development. Greenwhich.
  • Batar, M. ve Aydın, İ. S. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım öz yeterlik inançlarının değerlendirilmesi. International Journal of Language Academy, 2(4), 579-598.
  • Bohlin, G., Hagekull, B. And Andersson, K. (2005). Behavioral inhibition as a precursor of peer social competence in early school age: The interplay with attachment and nonparental care. Merrill-Palmer Quarterly, 51(1), 1-19.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. PegemA Akademi, Ankara.
  • Campbell, L. and Campbell, B. (1999). Multiple ıntelligences and student achievement: success stories from six schools. Va: Alexandria.
  • Capel, S., Leask, M. and Turner, T. (1995). Learning to teach in the secondary school: A companion to school experience. London: Routledge.
  • Coie, J. D. and Cillessen, A. H. (1993). Peer rejection: Origins and effects on children's development. Current Directions in Psychological Science, 2, 89-92.
  • Cutting, A. L. and Dunn, J. (2006). Conversations with siblings and with friends: Links between relationship quality and social understanding. British Journal of Developmental Psychology, 24, 73–87.
  • Cüceloğlu, D . (2009). İnsan ve davranışı. Ankara: Remzi Kitabevi. Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(2), 567-576.
  • Dönmez, N. ve Arı, M. (1992). 12–30 Aylık türk çocuklarında dilin kazanılması. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 2, 36-58.
  • Fraenkel, J.R. and Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research ın education. New York: McGraw-Hill İnternational Edition.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. New York, NY: Basic.
  • Gürocak, S. (2007). Anasınıfına devam eden 60–72 ay çocukların dil gelişimi ve ince motor gelişimi açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76.
  • Kiriaki D. (2011). Pragmatics Skills in preschool age children. TWIST Conference of Linguistics. (http://media.leidenuniv.nl)
  • Mayer, J. D. and Salovey, P. (1993). The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence, 17. 433-443.
  • Özer, A., Kurt, G. D., Kızıldağ, S., Zorbaz, S. D., Arıcı, F., Acar, T. ve Ergene, T. (2016).
  • Ergenler için yeterlik algısı ölçeğinin (YAÖ) geliştirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1);237-250.
  • Rydell, A., Berlin, L. and Bohlin, G. (2003). Emotionality, emotion regulation, and adaptation among 5- to 8-year-old children. Emotion, 3, 30–47.
  • Sarason, B. R. (1981). The dimensions of social competence: Contributions from a variety of research areas. J. D. Wine, & M. D. Smye içinde, Social competence (p. 100-124). New York: Guilford Press.
  • Ünal, F. ve Sever, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel okumaya yönelik özyeterlik algıları. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 33-42.
  • Watson, A. C., Painter, K. M. and Bornstein, M. H. (2001). Longitudinal relations between 2 years olds' language and 4 years olds' theory of mind. Journal of Cognition and Development, 2, 449-457.
  • Wentzel, K. R. (1993). Does being good make the grade? Social behavior and academic competence in middle school. Journal of Educational Psychology, 85(2), 357- 364.
  • Woolfolk, A. (2010) Educational psychology. Ohoi: Allyn & Bacon.
APA SAYIN A, TAKIL N (2017). TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. , 868 - 883.
Chicago SAYIN Ayfer,TAKIL NAZİFE BURCU TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. (2017): 868 - 883.
MLA SAYIN Ayfer,TAKIL NAZİFE BURCU TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. , 2017, ss.868 - 883.
AMA SAYIN A,TAKIL N TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. . 2017; 868 - 883.
Vancouver SAYIN A,TAKIL N TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. . 2017; 868 - 883.
IEEE SAYIN A,TAKIL N "TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ." , ss.868 - 883, 2017.
ISNAD SAYIN, Ayfer - TAKIL, NAZİFE BURCU. "TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ". (2017), 868-883.
APA SAYIN A, TAKIL N (2017). TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 868 - 883.
Chicago SAYIN Ayfer,TAKIL NAZİFE BURCU TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2017): 868 - 883.
MLA SAYIN Ayfer,TAKIL NAZİFE BURCU TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2017, ss.868 - 883.
AMA SAYIN A,TAKIL N TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(2): 868 - 883.
Vancouver SAYIN A,TAKIL N TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(2): 868 - 883.
IEEE SAYIN A,TAKIL N "TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.868 - 883, 2017.
ISNAD SAYIN, Ayfer - TAKIL, NAZİFE BURCU. "TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL VE AKADEMİK YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2017), 868-883.