Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması

Yıl: 2017 Cilt: 20 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 186 - 209 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması

Öz:
Bu makale, Türkiye sinemasında son birkaç yılda hatırı sayılır oranda artış gösteren, kadın karakteri merkezine alarak hikâyesini evlilik ve "koca bul(a)ma(ma)" temaları etrafında kuran romantik komedi filmlerinden Kocan Kadar Konuş (Kıvanç Baruönü, 2015) ve Kocan Kadar Konuş: Diriliş (Kıvanç Baruönü, 2016) filmlerine odaklanmaktadır. Bu filmler çerçevesinde, perdede sıklıkla karşımıza çıkmaya başlayan bu türsel yükselişin ve tematik ilintililiğin, üretildiği sinemasal ve sosyo-politik bağlamla ilişkisinin ortaya konması hedeflenmektedir. Türsel geri dönüşler ya da yükselişler, temsil formlarındaki değişimler ya da yenilikler, toplumsal alandaki gelişmelerle ve bu gelişmeler nedeniyle yaşanılan söylemsel otorite mücadelesiyle sinemasalın etkileşiminin ifadeleridir. Bu ifadeler aynı zamanda bu mücadele ile farklı başa çıkma stratejileri olarak da okunabilir. Türkiye, bu filmlerin yeşerdiği sosyo-politik iklimde önemli değişimlere sahne oldu. Bir yandan, kendini özellikle özel alana müdahale ve kadın bedeni üzerinden tesis eden bir muhafazakârlaşma rüzgârının etkisine girdi; diğer yandan da bunun karşısında heterojen bir muhalefet alanının karşı rüzgârına tanıklık etti. Bu bağlamda geri dönen romantik komedi türü içinden yeşeren Kocan Kadar Konuş ve devam filmi Kocan Kadar Konuş: Diriliş, bekâr kadın, evlilik ve koca bul(a)ma(ma) tematik ısrarı üzerinden cinsiyet ve cinselliğe dair bize nasıl bir tahayyül kuruyor? Bu tahayyül, neden bu dönemde ortaya çıktı ve içinden çıktığı Türkiye sosyo-politik ikliminde hangi söylemsel geçişlere, mücadelelere işaret ediyor ve bunlarla nasıl başa çıkmayı tercih ediyor? Çalışmada, cinsiyet/cinsellik temsiller ine ve anlatıların biçimsel/tematik özelliklerine odaklanarak bu soruların yanıtlanması amaçlanmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

Husband Factor or Bringing Single Female Character in Line with Marriage

Öz:
Drawing upon Husband Factor (Kıvanç Baruönü, 2015) and Husband Factor: Resurrection(Kıvanç Baruönü, 2016), this article focuses on romantic comedies, which have showed a remarkable increase in recent years in the cinema of Turkey. Through the discussion of these films, which tell their marriage and (problematic) singleton stories revolving around female protagonists, it aims to reveal to relationship between the reemergence of the genre and its persistent thematic association and the cinematic and socio-political contexts. Resurrection of a genre, or changes in representational forms can be considered as the cinematic expressions of developments in the social realm. In the socio-politic climate from which these films emerged. Turkey witnessed important changes. On the one hand it has got into the mainstream of conservatism which established itself especially by interventions in personal sphere and by interference on female body. On the other hand, it has experienced the counterwind of a strong heterogenous opposition. Flourished from this air current, what do these two films with their thematic persistence on singleton and marriage tell us new about gender and sexuality? What kind of (gendered) imagination does it construct? And why does this imagination appear in this historical conjuncture? Which discursive struggles and shifts does it point at? And how does it cope with them? Following up these questions, this article aims to put forth a reflection on these films’ representations of gender/ sexuality and their formal/thematic specificities
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abisel, Nilgün (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phonenix.
  • Bowler, Alexia (2013). “Towards a New Sexual Conservatism in Postfeminist Romantic Comedy.” Postfeminism and Contemporary Hollywood Cinema. Joel Gwynne ve Nadine Muller (der.) içinde. Londra: Palgrave Macmillan. 185-203.
  • Burns, Amy (2013). “The Chick’s ‘New Hero’: (Re)Constructing Masculinity in the Postfeminist ‘Chick Flick’.” Postfeminism and Contemporary Hollywood Cinema. Joel Gwynne ve Nadine Muller (der.) içinde. Londra: Palgrave Macmillan. 131-148.
  • Butler, Judith (1999). Gender Trouble. New York ve Londra: Routledge.
  • Butler, Judith (1998). “Toplumsal Cinsiyet Yanıyor: Sahiplenme ve Yıkma Sorunları.” Çev., Mehmet Moralı. Defter (34): 123-141.
  • Çakırlar, Cüneyt ve Özlem Güçlü (2013). “Gender, Family and Home(land) in Contemporary Turkish Cinema.” Resistance in Contemporary Middle Eastern Cultures: Literature, Cinema and Music. K. Laachir ve S. R. Talajooy (der.) içinde. Londra: Routledge. 167-183.
  • Çetin Özkan, Zuhal (2009). “Geleneksel Türk Sinemasında ErkeŞin DeŞişen şmgesi.” Erkek KimliŞinin DeŞişe(meyen) Halleri. Huriye KuruoŞlu (der.) içinde. şstanbul: Beta. 117-142.
  • Ferriss, Suzanne ve Mallory Young (2008). “Introduction: Chick Flicks and Chick Culture.” Chick Flicks: Contemporary Women at the Movies. S. Ferriss ve M. Young (der.) içinde. New York and Oxon: Routledge. 1-25.
  • Garrett, Roberta (2007). Postmodern Chick Flicks: The Return of Woman’s Film. London: Palgrave Macmillan.
  • Grindon, Leger (2011). The Hollywood Romantic Comedy: Conventions, History and Controversies. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell.
  • Gürbilek, Nurdan (2007). Kör Ayna Kayıp Lark. şstanbul: Metis.
  • Hall, Stuart (1998). “Notes on Deconstructing the Popular.” Cultural Theory and Popular Culture: A Reader. John Storey (der.) içinde. Harlow: Pearson/Prentice Hall. 442-453.
  • Hermes, Joke (2005). “Ally McBeal, Sex and the City and the Tragic Success of Feminism.” Feminism in Popular Culture. J. Hollows ve R. Moseley (der.) içinde. Oxford ve New York: Berg. 79-95.
  • Jameson, Fredric (1981). The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca, NY: Cornell University.
  • Jameson, Fredric (1979). “Reification and Utopia in Mass Culture”. Social Text (1): 130-148.
  • Kırel, Serpil (2014). “Seksenlerin şffet'inin Peşinde: Popüler Sinemanın Eril Yüzünü Tartışmak.” Sıradışı Uyumsuz Muhalif: Bir Entelektüeli Yitirmek. şncilay Cangöz ve Özgül Birsen (der.) içinde. şstanbul: Beta. 122-152.
  • Koç, Handan (2014a) “Feminist Olarak Türkiye’ye Bakmak.” (Erişim tarihi: 18.05.2016) http://www.handankoc.com/feminist-olarak-turkiyeye-bakmak/
  • Koç, Handan (2014b). “Handan Koç: Yeni Muhafazakârlık Bir Tür Yeni Faşizmdir.” Politus. (Erişim tarihi: 18.05.2016) http://www.politus.com.tr/detay/handankoc-yeni-muhafazakarlik-bir-tur-yeni-fasizmdir/
  • Koç, Handan (2012). “O kadar kolay geri dönmeyiz!” Sendika.org. (Erişim tarihi: 18.05.2016) http://sendika10.org/2012/07/handan-koc-o-kadar-kolay-geridonmeyiz/
  • Krutnik, Frank (2002). “Conforming Passions: Contemporary Romantic Comedy.” Genre and Contemporary Hollywood. Steve Neale (der.) içinde. Londra: British Film Institute. 130-147.
  • Mabry, A. Rochelle (2006). “About A Girl: Female Subjectivity and Sexuality in Contemporary Chick Culture.” Chick Lit: The New Woman's Fiction. S. Ferriss and M. Young (der.) içinde. New York: Routledge. 191-206.
  • McDonald, Tamar Jeffers (2007). Romantic Comedy: Boy Meets Girl Meets Genre. Londra: Walldflower.
  • Morteimer, Claire (2010). Romantic Comedy. New York: Routledge.
  • Mulvey, Laura (2010). “Görsel Haz ve Anlatı Sineması.” Sinema: Tarih-KuramEleştiri. Seçil Büker ve Y. Gürhan Topçu (der.) içinde. Çev., Nilgün Abisel. şstanbul: Kırmızı Kedi. 211-229.
  • Neale, Steve (2000). “Questions of Genre.” Film and Theory: An Anthology. R. Stam ve T. Miller (der.) içinde. Maiden, MA: Blackwell. 157-178.
  • Neale, Steve (1992). “The Big Romance or Something Wild?: Romantic Comedy Today.” Screen 33 (3): 284-99.
  • Neale, Steve ve Frank Krutnik (1990). Popular Film and Television Comedy. Londra ve New York: Routledge.
  • Oktan, Ahmet (2009). “Türk Sinemasında Hegemonik Erkeklikten Erkeklik Krizine: Yazı-Tura ve Erkeklik Bunalımının Sınırları.” Erkek KimliŞinin DeŞişe(meye)n Halleri. Huriye KuruoŞlu (der.) içinde. şstanbul: Beta. 183-207.
  • Orta, Nermin (2014). “DeŞiştiren ve Dönüştüren Aşk: Romantik Komedilerde Toplumsal Cinsiyet ve Aşk şlişkisi.” Sinecine 5(2): 35-60.
  • Özkazanç, Alev. (2011). “Türkiye Zina Realitesini Tanımalı!” T24. (Erişim tarihi: 18.05.2016) http://t24.com.tr/haber/doc-dr-alev-ozkazanc-turkiye-zinarealitesini-tanimali,165599
  • Öztan, Ece (2014). “Domesticity of Neoliberalism: Family, Sexuality and Gender in Turkey.” Turkey Reframed: Constituting Neoliberal Hegemony. şsmet Akça, Ahmet Bekmen ve Barış Alp Özden (der.) içinde. London ve New York: Pluto Press. 174-187.
  • Paker, Murat (2016). “Gezi Dersleri.” Türkiye Debelenirken: Psiko-Politik Yüzleşmeler. şstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. 263-270.
  • Radner, Hilary (2011). Neo-Feminist Cinema: Girly Films, Chick Flicks and Consumer Culture. New York ve Londra: Routledge.
  • Ryan, Michael ve Douglas Kellner (2010). Politik Kamera: ÇaŞdaş Hollywood Sinemasının şdeolojisi ve Politikası. şstanbul: Ayrıntı.
  • Shumway, David R. (2003). Modern Love: Romance, Intimacy and the Marriage Crisis. New York: NYU Press.
  • Stacey, Jackie (1990). “Romance.” The Women’s Companion to International Film. S. Radstone ve A. Kuhn (der.) içinde. Londra: Virago. 345-6.
  • Stevens, Kyle (2009). “What a Difference a Gay Makes: Marriage in 1990s Romantic Comedy.” Falling in Love Again: Romantic Comedy in Contemporary Cinema. S. Abbott ve D. Jermyn (der.) içinde. Londra ve New York: I.B. Tauris. 132-145.
  • Ulusay, Nejat (2004). “Günümüz Türk Sinemasında ‘Erkek Filmleri’nin Yükselişi ve Erkeklik Krizi.” Toplum ve Bilim (101): 144-161.
  • YeŞenoŞlu, Metin ve Simten Coşar (2013). “AKP ve Toplumsal Cinsiyet Meselesi: Neoliberalizm ve Patriyarka Arasında Mekik Dokumak.” şktidarın Liddeti: AKP’li Yıllar, Neoliberalizm ve şslamcı Politikalar.” Simten Coşar ve Gamze Yücesan-Özdemir (der.) içinde. şstanbul: Metis. 158-181.
  • Zizek, Slavoj (2010). “Toplumsalın Kalbindeki Film.” Filmlerle Sosyoloji. Bülent Diken ve Carsten B. Laustsen (der.) içinde. şstanbul: Metis. 11-15.
  • Annie Hall (Woody Allen, 1977)
  • Aşk Geliyorum Demez (Murat Leker, 2009)
  • Aşk Nerede (Semra Dündar, 2015)
  • Aşk Mevsimi [The Graduate] (Mike Nichols, 1967)
  • Aşk Olsun (Murat Serezli ve Neslihan Yıldız Alak, 2015)
  • Aşk Tutulması (Murat Leker, 2008)
  • Aşka Veda [Down with Love] (Peyton Reed, 2003)
  • Ay Çarpması [Moonstruck] (Norman Jewison, 1987)
  • Bridget Jones’un GünlüŞü [Bridget Jones’s Diary] (Sharon Maquire, 2001)
  • Evlenmeden Olmaz (Yasemin Türkmenli, 2015)
  • Harry Sally ile Tanışınca [When Harry Meets Sally] (Rob Reiner, 1989)
  • Herşey Aşktan (Andaç HaznedaroŞlu, 2016)
  • Hadi şnşallah (Ali Taner Baltacı, 2014)
  • Kocan Kadar Konuş (Kıvanç Baruönü, 2015)
  • Kocan Kadar Konuş: Diriliş (Kıvanç Baruönü, 2016)
  • Kör Randevu [Blind Date] (Blake Edwards, 1987)
  • Mesajınız Var [You’ve Got Mail] (Nora Ephron, 1998)
  • Romantik Komedi (Ketche, 2010)
  • Romantik Komedi 2 (Ketche, 2013)
  • Sex and the City (Michael Patrick King, 2008)
  • Leytan Marka Giyer [Devil Wears Prada] (David Frankel, 2006)
APA GÜÇLÜ Ö (2017). Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. , 186 - 209.
Chicago GÜÇLÜ ÖZLEM Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. (2017): 186 - 209.
MLA GÜÇLÜ ÖZLEM Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. , 2017, ss.186 - 209.
AMA GÜÇLÜ Ö Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. . 2017; 186 - 209.
Vancouver GÜÇLÜ Ö Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. . 2017; 186 - 209.
IEEE GÜÇLÜ Ö "Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması." , ss.186 - 209, 2017.
ISNAD GÜÇLÜ, ÖZLEM. "Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması". (2017), 186-209.
APA GÜÇLÜ Ö (2017). Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. Kültür ve İletişim, 20(39), 186 - 209.
Chicago GÜÇLÜ ÖZLEM Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. Kültür ve İletişim 20, no.39 (2017): 186 - 209.
MLA GÜÇLÜ ÖZLEM Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. Kültür ve İletişim, vol.20, no.39, 2017, ss.186 - 209.
AMA GÜÇLÜ Ö Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. Kültür ve İletişim. 2017; 20(39): 186 - 209.
Vancouver GÜÇLÜ Ö Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması. Kültür ve İletişim. 2017; 20(39): 186 - 209.
IEEE GÜÇLÜ Ö "Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması." Kültür ve İletişim, 20, ss.186 - 209, 2017.
ISNAD GÜÇLÜ, ÖZLEM. "Kocan Kadar Konuş ya da Son Dönem Türkiye Sinemasının “Hayırlısıyla” Bekâr Kadın Karakter Hizalaması". Kültür ve İletişim 20/39 (2017), 186-209.