Yıl: 2013 Cilt: 6 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 520 - 534 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables

Öz:
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç beceri düzeylerini belirlemek, bu becerilerin sınıf düzeyine ve cinsiyete göre nasıl değiştiğini ve fen başarısı ile ilişkisini incelemektir. Çalışmanın deseni betimsel taramadır. Araştırma verileri, kişisel bilgi formu ve Aydoğdu (2006) tarafından geliştirilen Bilimsel Süreç Becerileri Testi aracılığıyla toplanmıştır. Bilimsel Süreç Becerileri Testi, cevaplarının nedenleriyle istendiği, güvenirliği 0.70 olan dokuz maddelik çoktan seçmeli soru ve yedi senaryodan oluşmaktadır. Araştırmaya, sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 143 öğretmen adayı katılmıştır. Elde edilen veriler t testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyonu ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılaştığını göstermiştir. Diğer yandan öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre bilimsel süreç becerilerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ayrıca, bu becerilerle fen başarısı arasında orta düzeyde pozitif bir ilişkinin (r=0.38) olduğu tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Süreç Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
The purpose of this study is to determine levels of science process skills of pre-service classroom teachers and to examine relationships between their science process skills and science achievement. The study had a descriptive survey design. Data were collected through “Personal Information Form” and “Science Process Skills Test” (SPST) which was developed by Aydoğdu (2006). The SPST consists of nine multiple–choice items with a reliability coefficient of .70, which requires reasoning for responses and seven scenarios. The SPST was administered to 143 pre-service classroom teachers in a public university and data were analyzed by t test, Pearson productmoment correlations, and one way analysis of variance (ANOVA). Results indicated that science process skills of students differed on their grade level, but not on gender. Besides, moderate positive correlation (r=.38) was found between science process skills and science achievement
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Anonymous. (2006). Process skills. Retrieved from http://www.mrconant.org/
  • Arslan, A. (1995). İlkokul öğrencilerinde gözlemlenen bilimsel beceriler (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji öğretiminde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Aydoğdu, B., Yıldız, E., Akpınar, E., & Ergin, Ö. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerini etkileyen etmenlerin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 32(346), 21-27.
  • Aydoğdu, B., & Ergin, Ö. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 15-36.
  • Beaumont-Walters, Y., & Soyibo, K. (2001). An analysis of high school students’ performance on five integrated science process skills. Research in Science & Technological Education, 19(2), 133-145.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in education (5th ed.). London: Routledge.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., & Turgut, M. F. (1996). Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Çepni, S., & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı. İlköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dana, L. (2001). The effects of the level of inquiry of situated secondary science laboratory activities on students' understanding of concepts and the nature of science, ability to use process skills and attitudes toward problem solving (Unpublished doctoral dissertation). University of Massachusetts, Lowell, Massachusetts.
  • Demir, (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç becerileriyle ilgili yeterliliklerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Enger, S. K., & Yager, R. E. (Eds.). (1998). Iowa assesment handbook. Iowa City, Iowa: Science Education Center, The University of Iowa.
  • Ergin, Ö., Şahin, E. Ş., & Öngel, S. E. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Germann, P. J., Haskins, S., & Auls, S. (1996). Analysis of nine high school biology laboratory manuals: Promoting scientific inquiry. Journal of Research in Science Teaching, 26(3), 237-250.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education, 6(1), 129-144.
  • Helseth, E. A., Yeany, R. H., & Barstor, W. (1981). Predicting science achievement of university students in the basis of selected entry characteristics. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Catskills, Ellenville, NY. Retrieved from http://www-sa.ebsco.com
  • Huppert, J., Lomask, S. M., & Lazarowitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: Students’ cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education, 24(8), 803-822.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42-51.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (14. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korucuoğlu, P. (2008). Fizik öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerini kullanım düzeylerinin fizik tutumu, cinsiyet, sınıf düzeyi ve mezun oldukları lise türü ile ilişkilerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Laçin-Şimşek, C. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online, 9(2), 433-445.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Güncellenen Öğretim Programları ve Kurul Kararları. http://www.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Myers, B. E., Washburn, S. G., & Dyer, J. E. (2004). Assessing agriculture teachers’ capacity for teaching science ıntegrated process skills. Journal of Southern Agricultural Education Research, 54(1), ?-?.
  • Ostlund, K. L. (1992). Science process skills: Assessing hands-on student performance. New York: Addison-Wesley.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills (Research matters – to the science teacher No. 9004). Retrieved from http://www.narst.org/publications/research/skill.cfm
  • Rambuda, A. M., & Fraser, W. J. (2004). Perceptions of teachers of the application of science process skills in the teaching of geography in secondary schools in the Free State province. South African Journal of Education, 24(1), 10-17.
  • Rillero, P. (1998). Process skills and content knowledge. Science Activities, 35(3), 3-4.
  • Saat, R. M. (2004). The acquisition of integrated science process skills in a web-based learning environment. Research in Science ve Technological Education, 22(1), 23-40
  • Sinan, O., & Uşak, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 333-348.
  • Sittirug, H. (1997). The predictive value of science process skills, attitude towards science, and cognitive development on achievement in a Thai teacher institution (Unpublished doctoral dissertation). University of Missouri, Columbia.
  • Şahin-Pekmez, E, Aktamış, H., & Can, B. (2010). Fen laboratuvarı dersinin öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 93-112.
  • Şaşmaz, F. Ö., & Tatar, N. (2006, May 4-6). The relationships between science process skills and academic achievements of candidate teachers of science in primary education. Paper presented at the Third International Symposium of Teacher Training, Çanakkale, Turkey.
  • Şimşekli, Y., & Çalış, S. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinde bilimsel süreç becerilerinin gelişimine fen bilgisi laboratuvarı dersinin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 183-192.
  • Temiz, B. K. (2001). Lise 1. sınıf fizik dersi programının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye uygunluğunun incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Türkmen, L., Ercan, S., & Süren, T. (2006, 13-15 Eylül). Son sınıf düzeyinde öğrenim gören öğretmen adaylarının bilimsel işlem beceri düzeyleri. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş sözlü bildiri, Muğla, Türkiye.
  • Yeany, R. H., Yap, K. C., & Padilla, M. J. (1984). Analyzing hierarchical relationship among modes of cognitive reasoning and integrated science process skills. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, LA.
APA AYDOĞDU B, BULDUR S (2013). An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. , 520 - 534.
Chicago AYDOĞDU Bülent,BULDUR SERKAN An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. (2013): 520 - 534.
MLA AYDOĞDU Bülent,BULDUR SERKAN An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. , 2013, ss.520 - 534.
AMA AYDOĞDU B,BULDUR S An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. . 2013; 520 - 534.
Vancouver AYDOĞDU B,BULDUR S An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. . 2013; 520 - 534.
IEEE AYDOĞDU B,BULDUR S "An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables." , ss.520 - 534, 2013.
ISNAD AYDOĞDU, Bülent - BULDUR, SERKAN. "An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables". (2013), 520-534.
APA AYDOĞDU B, BULDUR S (2013). An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(4), 520 - 534.
Chicago AYDOĞDU Bülent,BULDUR SERKAN An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6, no.4 (2013): 520 - 534.
MLA AYDOĞDU Bülent,BULDUR SERKAN An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, vol.6, no.4, 2013, ss.520 - 534.
AMA AYDOĞDU B,BULDUR S An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2013; 6(4): 520 - 534.
Vancouver AYDOĞDU B,BULDUR S An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2013; 6(4): 520 - 534.
IEEE AYDOĞDU B,BULDUR S "An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables." Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6, ss.520 - 534, 2013.
ISNAD AYDOĞDU, Bülent - BULDUR, SERKAN. "An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6/4 (2013), 520-534.