Yıl: 2014 Cilt: 39 Sayı: 173 Sayfa Aralığı: 169 - 180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri

Öz:
Bu araştırmada, ilköğretim beş, altı, yedi ve sekizinci sınıf öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek türlerinin sıklık ve önem düzeyi puanlarının, sosyal destek kaynaklarına göre anlamlı bir fark gösterip göstermediği incelenmiştir. Tarama modelinde yürütülen bu araştırmaya, İstanbul ilindeki 19 ilköğretim okulunun beş, altı, yedi ve sekizinci sınıflarına devam eden 2148 (1068 kız, 1080 erkek) öğrenci katılmıştır. "Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Ölçeği (ÇESDÖ)" ile toplanan veriler, Tekrarlı Ölçümler İçin Anova ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin algıladıkları sosyal destek türlerinin sıklık ve önem düzeyi puanlarının, sosyal destek kaynaklarına (aile, öğretmenler, sınıf arkadaşları, yakın arkadaş, okuldaki diğer insanlar) göre anlamlı bir fark gösterdiği bulunmuştur (p
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, L., & Sayıl, M. (2006). Three different types of elementary school students’ school achievements, perceived social support, school attitudes and behavior-adjustment problems. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 293-300.
  • Bauman, S.S.M., Wang, N., DeLeon, C.W., Kafentzis, J., Zavala-Lopez, M., & Lindsey, M.S. (2004). Nontraditional students’ service needs and social support resources: A pilot study. Journal of College Counseling, 7(1), 13-17.
  • Bell, B.J. (2006). Wilderness orientation: Exploring the relationship between college preorientation programs and social support. Journal of Experiential Education, 29(2), 145-167.
  • Birch, D.A. (1998). Identifying sources of social support. The Journal of School Health, 68(4), 159-161.
  • Caplan, G. (1974). Support systems and community mental health: Lectures on conceptual development. New York, USA: Behavioral Publications.
  • Chambers, E.A., Hylen, M., & Schreiber, J.B. (2006). Achievement and at-risk middle school students’ perspectives of academic support. Journal of Research in Character Education, 4(1-2), 33-46.
  • Cheng, S.T., & Chan, A.C.M. (2004). The multidimensional scale of perceived social support: Dimensionality and age and gender differences in adolescents. Personality and Individual Differences, 37(2004), 1359-1369.
  • Cırık, İ., Oktay, A., & Fer, S. (2011). Çocuk ve ergenler için sosyal destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. e-Journal of New World Sciences, 6(1), 940-957.
  • Coffman, D.L., & Gilligan, T.D. (2002). Social support, stress, and self-efficacy: Effects on students’ satisfaction. Journal of College Student Retention, 4(1), 53-66.
  • Cohen, S., & Wills, T.A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 310-357.
  • Dahlen, E.R., & Martin, R.C. (2005). The experience, expression, and control of anger in perceived social support. Personality and Individual Differences, 39(2005), 391-401.
  • Davidson, L.M., & Demaray, M.K. (2007). Social support as a moderator between victimization and internalizing-externalizing distress from bullying. School Psychology Review, 36(3), 383-405.
  • Dunn, S., Putallaz, M., Sheppard, B., & Lindstrom, R. (1987). Social support and adjustment in gifted adolescents. Journal of Educational Psychology, 79(4), 467-473.
  • Duru, E. (2008). The predictive analysis of adjustment difficulties from loneliness, social support, and social connectedness. Educational Sciences: Theory & Practice, 8(3), 849-856.
  • Duyan, V., Çamur Duyan, G., Gökçearslan Çifçi, E., Sevin, Ç., Erbay, E., & İkizoğlu, M. (2008). Lisede okuyan öğrencilerin yalnızlık durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 28-41.
  • Eldeleklioğlu, J. (2006). The relationship between the perceived social support and the level of depression and anxiety in university students. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(3), 742- 752.
  • Elliott, S.N., Malecki, C.K., & Demaray, M.K. (2001). New directions in social skills assessment and intervention for elementary and middle school students. Exceptionality, 9(1-2), 19-32.
  • Elmacı, F. (2006). The role of social support on depression and adjustment levels of adolescents having broken and unbroken families. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 421-431.
  • Fer, S., & Cırık. İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme: Kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Fezer, M. (2008). Adolescent social support network: Student academic success as it relates to source and type of support received (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest database. (UMI:3307683).
  • Finch, J.F., Barrera, M., Okun, M.A., Bryant, W.H.M., Pool, G.J., & Snow-Turek, A. (1997). The factor structure of received social support: Dimensionality and the prediction of depression and life satisfaction. Journal of Social and Clinical Psychology, 16(3), 323-342.
  • Friedlander, L.J., Reid, G.J., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social support self-esteem and stress as predictor of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development, 48(3), 259-274.
  • Gaylord-Harden, N.K., Ragsdale, B.L., Mandara, J., Maryse, H., Richards, M.H., & Petersen, A.C. (2007). Perceived support and internalizing symptoms in African American adolescents: Selfesteem and ethnic identity as mediators. J Youth Adolescence, 36(1), 77-88.
  • Hamdan-Mansour, A.M., & Dawani, H.A. (2008). Social support and stress among university students in Jordan. Int J Ment Health Addiction, 6(3), 442-450.
  • Helsen, M., Vollebergh, W., & Meeus, W. (2000). Social support from parents and friends and emotional problems in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(3), 319-335.
  • Holt, K., & Espelage, D.L. (2007). Perceived social support among bullies, victims, and bully-victims. J Youth Adolescence, 36(8), 984-994.
  • Johnson, D.W., & Johnson, T.R. (1983). Social interdependence and perceived academic and personal support in the classroom. The Journal of Social Psychology, 120(1), 77-82.
  • Jung, J. (1987). Toward a social psychology of social support. Basic and Applied Social Psychology, 8(1-2), 57-83.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Koçkar, A.İ., & Gençöz, T. (2004). Personality, social support, and anxiety among adolescents preparing for university entrance examinations in Turkey. Current Psychology, 23(2), 138-146.
  • Kutsal, D., & Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 283-297.
  • Lidy, K.M., & Kahn, J.H. (2006). Personality as a predictor of first-semester adjustment to college: The meditational role of perceived social support. Journal of College Counseling, 9(2), 123-134.
  • Malecki, C.K., & Demaray, M.K. (2003). What type of support do they need? Investigating student adjustment as related to emotional, informational appraisal, and instrumental support. School Psychology Quarterly, 18(3), 231-252.
  • Malecki, C.K., Demaray, M.K., & Elliott, S.N. (2004). A working manual on the development of the child and adolescent social support scale. DeKalb, IL: Northern Illinois University.
  • Malecki, C.K., & Demaray, M.K. (2006). Social support as a buffer in the relationship between socioeconomic status and academic performance. School Psychology Quarterly, 2(4), 375-395.
  • Meadows, S.O. (2007). Evidence of parallel pathways: Gender similarity in the impact of social support on adolescent depression and delinquency. Social Forces, 85(3), 1143-1167.
  • Meehan, M.P., Durlak, J.A., & Bryant, F.B. (1993). The relationship of social support to perceived control and subjective mental health in adolescents. Journal of Community Psychology, 21(1), 49-55.
  • Negga, F., Applewhite, S., & Livingston, I. (2007). African American college students and stress: School racial composition, self-esteem and social support. College Student Journal, 4(4), 823-830.
  • Pearson, J.E, (1986). The definition and measurement of social support. Journal of Counseling and Development, 64(6), 390-395.
  • Ramsay, S., Jones, E., & Barker, M. (2007). Relationship between adjustment and support types: Young and mature-aged local and international first year university students. Higher Education, 54(2), 247-265.
  • Richman, J.M., Rosenfeld, L.B., & Bowen, G.L. (1998). Social support for adolescents at risk of school failure. Social Work, 43(4), 309-323.
  • Rushi, P.J. (2007). Questioning the utility of self-efficacy measurements for Indians. International Journal of Research & Method in Education, 30(2), 193-206.
  • Shumaker, S.A., & Brownell, A. (1984). Toward a theory of social support: Closing conceptual gaps. Journal of Social Issues, 40(4), 11-36.
  • Siyez, D.M. (2008). Adolescent self-esteem, problem behaviors, and perceived social support in Turkey. Social Behavior and Personality, 36(7), 973-984.
  • Smith, T., & Renk, K. (2007). Predictors of academic-related stress in college students: An examination of coping, social support, parenting, and anxiety, NASPA Journal, 44(3), 405-431.
  • Suldo, S.M., Friedrich, A.A., White, T., Farmer, J., Minch, D., & Michalowski, J. (2009). Teacher support and adolescents’ subjective well-being: A mixed-methods investigation. School Psychology Review, 38(1), 67-85.
  • Tomul, E. (2009). İlköğretim okullarındaki sosyal adalet uygulamalarına ilişkin yönetici görüşleri. Eğitim ve Bilim, 34(152), 126-137.
  • Vaux, A. (1985). Variations in social support associated with gender, ethnicity, and age. Journal of Social Issues, 41(1), 89-110.
  • Vaux, A., & Wood, J. (1987). Social support resources, behavior, and appraisals: A path analysis. Social Behavior and Personality, 15(1), 105-109.
  • Winemiller, D.R., Mitchell, E., Sutliff, J., & Cline, D.J. (1993). Measurement strategies in social support: A descriptive review of the literature. Journal of Clinical Psychology, 49(5), 638-648.
  • Young, J.F., Berenson, K., Cohen, P., & Garcia, J. (2005). The role of parent and peer support in predicting adolescent depression: A longitudinal community study. Journal of Research on Adolescence, 15(4), 407-423.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 81-87.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 258-267.
  • Yıldırım, İ. (2007). Üniversite seçme sınavına hazırlanan Türk öğrencilerde depresyon, sınav kaygısı ve sosyal destek. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 29, 171-184.
  • Yıldırım, İ., Gençtanırım, D., Yalçın, İ., & Baydan, Y. (2008). Academic achievement, perfectionism and social support as predictors of test anxiety. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 287- 296.
APA CIRIK İ, OKTAY A, FER S (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. , 169 - 180.
Chicago CIRIK İLKER,OKTAY AYLA,FER SEVAL İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. (2014): 169 - 180.
MLA CIRIK İLKER,OKTAY AYLA,FER SEVAL İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. , 2014, ss.169 - 180.
AMA CIRIK İ,OKTAY A,FER S İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. . 2014; 169 - 180.
Vancouver CIRIK İ,OKTAY A,FER S İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. . 2014; 169 - 180.
IEEE CIRIK İ,OKTAY A,FER S "İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri." , ss.169 - 180, 2014.
ISNAD CIRIK, İLKER vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri". (2014), 169-180.
APA CIRIK İ, OKTAY A, FER S (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 39(173), 169 - 180.
Chicago CIRIK İLKER,OKTAY AYLA,FER SEVAL İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. Eğitim ve Bilim 39, no.173 (2014): 169 - 180.
MLA CIRIK İLKER,OKTAY AYLA,FER SEVAL İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, vol.39, no.173, 2014, ss.169 - 180.
AMA CIRIK İ,OKTAY A,FER S İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(173): 169 - 180.
Vancouver CIRIK İ,OKTAY A,FER S İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(173): 169 - 180.
IEEE CIRIK İ,OKTAY A,FER S "İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri." Eğitim ve Bilim, 39, ss.169 - 180, 2014.
ISNAD CIRIK, İLKER vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri". Eğitim ve Bilim 39/173 (2014), 169-180.