Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki

Yıl: 2017 Cilt: 23 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 387 - 424 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri ile saygınlıklarını yitirme kaygıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modelinde desenlenen araştırmanın örneklemini, Muğla ilinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan ve oransız küme örneklemesi yöntemi ile seçilen 530 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği ve Saygınlığını Yitirme Kaygısı Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri yüksektir ve en çok mesleki duyarlılık boyutunda profesyonellik sergilemektedirler. Öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri, cinsiyet, okul türü ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklar göstermiştir. Öğretmenlerin saygınlıklarını yitirme kaygıları ise orta düzeyin üzerindedir. Saygınlığını yitirme kaygıları, okul türüne göre anlamlı düzeyde farklılaşmakta, ancak cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklar göstermemektedir. Öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri ile ilgili boyutların tümü birlikte, öğretmenlerin saygınlıklarını yitirme kaygıları ile düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki vermektedir. Mesleki profesyonelliğin kişisel gelişim ve duygusal emek boyutlarının, öğretmenlerin saygınlıklarını yitirme kaygılarının anlamlı yordayıcıları olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Correlation between Occupational Professionalism of Teachers and Their Fear of Loss of Dignity

Öz:
The purpose of this study is to identify the correlation between occupational professionalism of teachers and their fear of loss of dignity. The sample for the study designed in accordance with the relational survey model is composed of 530 teachers who worked at primary schools, secondary schools and high schools in Muğla province, Turkey, and were selected through the disproportionate cluster sampling technique. The research data was gathered with the Occupational Professionalism of Teachers Scale and the Loss of Face Scale. Descriptive statistics, t-test, ANOVA and multiple regression analysis were used for analyzing the data. The data obtained shows that teachers have a high level of occupational professionalism and that they are the most professional in terms of occupational sensitivity. Occupational professionalism of teachers varies significantly by gender, type of school and seniority. On the other hand, teachers have an above-average fear of loss of dignity. Their fear of loss of dignity varies significantly by the type of school, yet shows no significant variation for gender or occupational seniority. All aspects of teachers' occupational professionalism and their fear of loss of dignity show a low and significant correlation. It was seen that personal development and emotional labor aspects of occupational professionalism are significant precursors for teachers' fear of loss of dignity.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altinkurt, Y., & Ekinci, C. E. (2016). Examining the relationships between occupational professionalism and organizational cynicism of teachers. Educational Process: International Journal, 5(3), 236-253.
  • Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2014). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile iş doyumları arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 4(2), 57- 71.
  • Andrew, M. D. (2005). Teacher preparation- transition and turmoil. In D. M. Moss, W. J. Glenn & R. L. Schwab (Eds.), Portrait of a profession: Teaching and teachers in the 21st century (pp. 27-61). Westport, CT: Praeger.
  • Appleyard, K., & Appleyard, N. (2014). The Professional teacher in further education. Northwich: Critical.
  • Arundale, R. B. (2010). Constituting face in conversation: Face, facework, and interactional achievement. Journal of Pragmatics, 42, 2078-2105.
  • Baiocchi-Wagner, E. (2011). "Facing threats": Understanding communication apprehensive instructors' face loss and face restoration in the classroom. Communication Quarterly, 59(2), 221-238.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bayhan, G. (2011). Öğretmenlerin profesyonelliğinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bolton, S. C. (2007). Dignity in and at work: Why it matters. In S. C. Bolton (Ed.), Dimensions of dignity at work (pp. 3-16). Oxford: Elsevier.
  • Büyükgöze, H., & Kavak, Y. (2017). Algılanan örgütsel destek ve pozitif psikolojik sermaye ilişkisi: Lise öğretmenleri örnekleminde bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 1-32.
  • Çalık, T., & Er, E. (2014). İlköğretim okulu öğretmenlerinin okulun değişime açıklığı ile değişim kapasitesi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(2), 151-172.
  • Çelik, M., & Yılmaz, K. (2015). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile tükenmişlikleri arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 102-131.
  • Cerit, Y. (2012). Okulun bürokratik yapısı ile sınıf öğretmenlerinin profesyonel davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(4), 497-521.
  • Çokluk, Ö. (2010). Logistic regression: Concept and application. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1357-1407.
  • Collins Concise Dictionary (2nd ed.). (1990). Glasgow: Collins. Cüceloğlu, D., & Erdoğan, İ. (2016). Öğretmen olmak: Bir can'a dokunmak. İstanbul: Final Kültür Sanat.
  • Darling-Hammond, L. (1997). The right to learn: A blueprint for creating schools that work. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Day, C., & Harris, A. (2002). Teacher Leadership, Reflective Practice and School Improvement. In K. Leithwood & P. Hallinger (Eds.), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration (pp. 957-977). Dordrecht: Kluwer.
  • Day, C., & Lee, J. C. K. (2011). Emotions and educational change: Five key questions. In C. Day & J. C. K. Lee (Eds.), New understandings of teacher's work: Emotions and educational change (pp. 1-11). London: Springer.
  • Demirkasımoğlu, N. (2010). Defining "Teacher Professionalism" from different perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 2047-2051.
  • Ellis, S., & Tod, J. (2015). Promoting behaviour for learning in the classroom: Effective strategies, personal style and professionalism. New York: Routledge.
  • Eraut, M. (1994). Developing professional knowledge and competence. London: Falmer Press.
  • Erickson, R. J., & Wharton, A. S. (1997). Inauthenticity and depression: Assessing the consequences of interactive service work. Work and Occupations, 24 (2), 188-213.
  • Etzioni, A. (Ed.). (1969). The semi-professions and their organization. New York: Free Press.
  • Evans, L. (2008). Professionalism, professionality and the development of education professionals. British Journal of Educational Studies, 56(1), 20-38.
  • Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press.
  • Furlong, J., Barton, L., Miles, S., Whiting, C., & Whitty, G. (2000). Teacher education in transition: Re-forming professionalism? Buckingham: Open University Press.
  • Goffman, E. (1967). Interaction ritual: Essays on face-to-face behavior. New York: Anchor Books.
  • Gökçe, F. (2014). Sınıfta öğrenme ve öğretme sürecinin yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Greenwood, E. (1957). Attributes of a profession. Social Work, 2(3), 45-55.
  • Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1995). Multivariate data analysis. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Hargreaves, A. (2000). Four ages of professionalism and professional learning. Teachers and Teaching: History and Practice, 6(2), 151-182.
  • Harris, A., & Lambert, L. (2003). Building Leadership Capacity for School Improvement. London: Open University.
  • Hildebrandt, S. A., & Eom, M. (2011). Teacher professionalization: Motivational factors and the influence of age. Teaching and Teacher Education, 27(2), 416- 423.
  • Hodson, R. (2003). Dignity at work. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hoşgörür, T., & Yorulmaz, Y. İ. (2015). The Relationship between Teachers' Leadership Behaviours and Emotional Labour. Journal of Educational Sciences Research, 5(2), 165-190.
  • Hoşgörür, V. (2012). İletişim. In Z. Kaya (Ed.), Sınıf Yönetimi (pp. 149-179). Ankara: Pegem Akadem Hoşgörür, V. (2014). School development applications in Turkey. Education, 134(3), 404-419.
  • Howsam, R. B., Corrigan, D. C., Denemark, G. W., & Nash, R. J. (1976). Educating a profession. Report of the bicentennial commission on education, for the profession of teaching. Washington D.C.: American Association of Colleges for Teacher Education.
  • Hoyle, E. (1995). Changing conceptions of a profession. In H. Busher & R. Saran (Eds.), Managing teachers as professionals in schools (pp. 59-70). London: Kogan Page.
  • Hult, A., & Edström, C. (2016). Teacher ambivalence towards school evaluation: promoting and ruining teacher professionalism. Education Inquiry, 7(3), 305- 325.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil.
  • Karaca, D. (2015). İlk ve ortaokullarda bürokratikleşme düzeyinin öğretmen profesyonelliğine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kılınç, A. Ç. (2014). Öğretmen profesyonelizminin bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 39(174), 105-118.
  • Koşar, S. (2015). Öğretmen profesyonelizminin yordayıcıları olarak okul müdürüne güven ve öz yeterlik. Eğitim ve Bilim, 40(181), 255-270.
  • Lawn, M. (2005). Modern times? Work, professionalism and citizenship in teaching. London: Falmer Press.
  • Lortie, D. (1969). The balance of control and autonomy in elementary school teaching. In A. Etzioni (Ed.), The semi-professions and their organizations: Teachers, nurses and social workers (pp. 1-53). New York: Free Press.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (Çev. O. Akınhay & D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Maslow, A. H. (1954). Motivation and Personality. Harper & Row.
  • McKernan, J. (2008). Curriculum and imagination: Process theory, pedagogy and action research. New York: Routledge.
  • Muijs, D., & Harris, A. (2003). Teacher leadership - improvement through empowerment? An overview of the literature. Educational Management & Administration, 31(4), 437-448.
  • OECD. (2016). Supporting teacher professionalism: Insights from TALIS 2013. Paris: OECD.
  • Peyton, P. R. (2003). Dignity at work: Eliminate bullying and create a positive working environment. New York: Brunner-Routledge.
  • Pirson, M., & Kostera, M. (2017). Introduction to dignity and organization. In M. Kostera & M. Pirson (Eds.), Dignity and the organization (pp. 1-9). London: Springer Nature (Macmillan Publishers). doi: 10.1057/978-1-137-55562-5
  • Rayner, C. (2007). Preparing for dignity: Tackling indignity at work. In S. C. Bolton (Ed.), Dimensions of dignity at work (pp. 176-190). Oxford: Elsevier.
  • Robinson, W. (2014). A learning profession? Teachers and their professional development in England and Wales 1920-2000. Rotterdam: Sense.
  • Robson, J. (2006). Teacher professionalism in further and higher education: Challenges to culture and practice. Abingdon: Routledge.
  • Sayer, A. (2007). What dignity at work means. In S. C. Bolton (Ed.), Dimensions of dignity at work (pp. 17-29). Oxford: Elsevier.
  • Seo, S. J. (2016). Teaching efficacy belief as a new paradigm for teacher career development and professionalism in Korea. In S. Garvis & D. Pendergast (Eds.), Asia-Pacific perspectives on teacher self-efficacy (pp. 53-69). Rotterdam: Sense.
  • Skinner, B. F. (1971). Beyond freedom and dignity. Harmondsworth: Penguin.
  • Sockett, H.T. (1983). Toward a professional code in teaching. In P. Gordon, H.
  • Perkin, H. T. Socektt , & E. Hoyle (Eds.), Is teaching a profession? Bedford way papers 15 (pp.26-43). London: Institute of education.
  • Topkaya, N., & Yaka, B. (2012). Saygınlıgını yitirme kaygısı ölçegi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalısması. Unpublished research report.
  • Topkaya, N., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Dilek, S. A. (2013). Saygınlığını yitirme kaygısı ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkiler. Akademik Bakış, 36, 1-20.
  • Tschannen-Moran, M. (2009). Fostering teacher professionalism in schools: The role of leadership orientation and trust. Educational Administration Quarterly, 45(2), 217-247.
  • Weber, M. (1968). (G. Roth & C. Wittich, Eds.). Economy and Society: An outline of interpretive sociology. New York: Bedminster.
  • Whitty, G. (2000). Teacher professionalism in new times. Journal of In-Service Education, 26(2), 281-295.
  • Wood, D. R. (2001). Teacher as citizen: Professional development and democratic responsibility. In H. T. Sockett, E. K. DeMulder, P. C. LePage, & D. R. Wood, (Eds.), Transforming teacher education: Lessons in Professional Development (pp. 33-48). Westport, CT: Greenwood.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2014). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 11(2), 332-345.
  • Yorulmaz, Y. İ., Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2015). The relationship between teachers' occupational professionalism and organizational alienation. Educational Process: International Journal, 4(1-2), 31-44.
  • Yorulmaz, Y. İ., Çolak, İ., & Yaşa, R. (2017). The examination of teachers' loss of face. Second International Symposium on Philosophy, Education, Art and History of Science, 03-07 2017 (pp. 263-264). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Zane, N., & Yeh, M. (2002). The use of culturally-based variables in assessment: Studies on loss of face. In K. S. Kurasaki, S. Okazaki, S., & S. Stanley (Eds.), Asian American mental health: Assessment methods and theories (pp. 123-138).
  • NY: Kluwer Academic.
APA HOSGORUR T (2017). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. , 387 - 424.
Chicago HOSGORUR TUGBA Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. (2017): 387 - 424.
MLA HOSGORUR TUGBA Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. , 2017, ss.387 - 424.
AMA HOSGORUR T Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. . 2017; 387 - 424.
Vancouver HOSGORUR T Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. . 2017; 387 - 424.
IEEE HOSGORUR T "Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki." , ss.387 - 424, 2017.
ISNAD HOSGORUR, TUGBA. "Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki". (2017), 387-424.
APA HOSGORUR T (2017). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(3), 387 - 424.
Chicago HOSGORUR TUGBA Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 23, no.3 (2017): 387 - 424.
MLA HOSGORUR TUGBA Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.23, no.3, 2017, ss.387 - 424.
AMA HOSGORUR T Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2017; 23(3): 387 - 424.
Vancouver HOSGORUR T Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2017; 23(3): 387 - 424.
IEEE HOSGORUR T "Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23, ss.387 - 424, 2017.
ISNAD HOSGORUR, TUGBA. "Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri ile Saygınlıklarını Yitirme Kaygıları Arasındaki İlişki". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 23/3 (2017), 387-424.