Yıl: 2016 Cilt: 4 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 155 - 175 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI

Öz:
Her geçen gün gelişen bilgi ve iletişim teknolojisindeki gelişmeler interneti günlük yaşamın vazgeçilmezleri arasına almıştır. İnternet ortamında, kullanıcıların kendilerini tanımlayarak her kültürden farklı kullanıcı ile iletişime geçtiği, bunun yanında normal sosyal yaşamda kullanılan jest ve mimik hareketlerini simgeleyen sembollerle duygu ve düşüncelerini sanal olarak ifade ettiği, bu şekilde sosyal iletişim kurduğu ortamlar "sosyal ağ" olarak tanımlanmaktadır. Sosyal ağların yaygınlaşması, günümüzde artık her şey gibi sosyalliğin de ölçülebilir bir hal almasını sağlamıştır. Sosyalliğin ölçütü de büyük oranda sosyal paylaşım siteleri olmuştur. Özellikle öğrenciler arasında çokça kullanılan sosyal ağların hayatın vazgeçilmezi haline gelmesi dikkat çekmektedir. Bu çalışma; Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu'nda okuyan öğrencilerin sosyal ağlara bakış açılarının analizini tespit etmek üzere hazırlanmıştır. Bu bağlamda öğrencilere anket uygulanmış, elde edilen veriler analiz edilerek sosyal ağları hangi amaçla kullandıkları değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre katılımcıların internet kullanım sıklığı ile sosyal medya kullanımı arasında doğru orantı olduğu tespit edilmiş ayrıca cinsiyet değişkenine göre sosyal medya kullanım sürelerinde farklılıklar tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji İktisat Davranış Bilimleri

ATTITUDES OF STUDENTS IN VOCATIONAL COLLEGE ABOUT USE OF SOCIAL MEDIA

Öz:
The fast-paced developments and improvements in information and communication technologies have made internet an inseparable part of daily life. In the Internet environment, users identify themselves by every culture different users from contacting it, as well as normal social life used gestures and mimics the movements symbolizing the symbols thoughts and feelings as virtual stated that the social contact that the media "social networking" is defined as. The spread of social networks specifically now allows the measurability of socialization as in everything else. And the measure of socialization has largely become the social networking sites. It is an interesting fact that the social networks, used intensively especially by students, have become an indispensable part of life. This study aims to discover the opinions of students attending Kırklareli University Social Sciences Vocational School on social networking. For this purpose, students are surveyed, and the data collected is analyzed to discover the reasons behind students' using the social networks. According to the results of the participants it was found to be a direct correlation between the frequency of use of social media and Internet usage was also identified differences in the use of social media time according to gender.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji İktisat Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajjan, H., ve Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests, The Internet and Higher Education, 11(2), 71-80.
  • Akar, E. (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri-Bir Pazarlama İletişim Kanalı Olarak İşleyişi, Anadolu University Journal Of Social Sciences, 10 (1), 107-122
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS Uygulamaları, İstanbul: İdeal-Kültür Yayıncılık
  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar Ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 137-162.
  • Akyazı, E., Ünal, A. T. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Amaç, Benimseme, Yalnızlık Düzeyi İlişkisi Bağlamında Sosyal Ağları Kullanımı, Global Media Journal Turkish Edition, 6 (3), 1-24.
  • Alabay, M. N. (Aralık 2011). Sosyal Medyada Tüketiciler Ve Pazar Bölümleme Uygulamaları [Bildiri], 16. Türkiye'de İnternet Konferansları, İzmir.
  • Batman, M. (2014). Erzurum İli Örneğinde İlkokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Farkındalığı Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Bostancı, M. (2010). Sosyal Medyanın Gelişimi Ve İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Boyd, D. M., ve Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 127-145.
  • Brandtzæg, P. B. ve Heim, J. (Haziran 2009). Why people use social networking sites. Proceedings of the HCI International 19-24 July 2009-San Diego, CA, USA,. In A.A. Ozok and P.
  • Zaphiris (Ed.): Online Communities, LNCS. Springer-Verlag (s.143-152). Berlin Brown, R. (2009). Public Relations and the Social Web, London: Kogan Page.
  • Buss, A. ve Strauss, N. (2009). The Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand On The Web. USA: New Riders Press. Retrieved from.
  • Çetin, E. (Eylül 2009). Sosyal iletişim ağları ve gençlik. Facebook örneği, Uluslararası Davraz Kongresi 24-27 Eylül 2009-Davraz: Isparta: Bildiriler (s.1094-1105). Isparta
  • Çildan, C., Ertemiz, M., Tumuçin, H. K., Küçük, E., ve Albayrak, D. (Eylül 2012). Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü [Bildiri], Akademik Bilişim 2012, İstanbul.
  • Demirel, A. (2013). E-Ticarette Sosyal Medya Etkilerinin İncelenmesiyle Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C. ve Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites, Journal of ComputerMediated Communication, 12(4), 7-25.
  • Erkul, R. Erdem (2009). Sosyal Medya Araçlarının (Web 2.0) Kamu Hizmetleri ve Uygulamalarında Kullanılabilirliği, Türkiye Bilişim Derneği Bilişim Dergisi, 116, 96-101
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F., ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı, inettr'10, Sayı 2(4), 30-37.
  • Hacıefendioğlu, Ş. (2010). Sosyal Paylaşım Sitelerinde Üye Bağlılığı Üzerine Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 56-71.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir alan çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 52-69.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye'deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kabilan, M. K., Ahmad N. ve Abidin, M.J.Z. (2010). Facebook: An online environment for learning of English in institutions of higher education?, The Internet and Higher Education, 13 ( 4), 179 - 187.
  • Kahraman, M. (2013). Sosyal Medya 101 2.0 Pazarlamacılar için Sosyal Medyaya Giriş, İstanbul: Mediacat Kitapevi
  • Kaplan, M. ve Haenlein, M. (2009). The Fairyland of Second Life: About Virtual Social Worlds and How to Use Them, Business Horizons 52 (6), 59-68.
  • Kara, T. (2013). Sosyal Medya Endüstrisi, İstanbul: Beta Yayınları
  • Karademir, T. ve Alper, A. (Eylül 2011). Öğrenme Ortamı Olarak Sosyal Ağlarda Bulunması Gereken Standartlar [Bildiri], 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Elazığ.
  • Karal, H. ve Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 251-263.
  • Kim, W., Jeong, O. R. ve Lee, S. W. (2010). On social Web sites. Information Systems, 35(2), 215-236.
  • Kocabay, H. (2007). Bir Dedikodu İletim Mekanı Olarak İnternet Sitelerinin Forumları, Millî Folklor Dergisi, 75, 121-125, http://www. milli-folklor. com
  • Koç, M. ve Karabatak, M. (Eylül 2011). Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi [Bildiri], 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Elazığ.
  • Koçer, M. (2012). Erciyes Üniversitesi Öğrencilerinin İnternet Ve Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları, Akdeniz İletişim Dergisi, 18, 70-85.
  • Lee, M. J. W., ve McLoughlin, C. (Şubat 2008). Harnessing the affordances of Web 2.0 and social software tools: can we finally make "student-centered" learning a reality? [Bildiri], The World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, Avusturya: Viyana.
  • Lenhart, A. ve Madden, M. (2007). Teens, privacy & online social networks: How teens manage their online identities and personal information in the age of MySpace. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project.
  • Lockyer, L. ve Patterson, J. (Mayıs 2008). Integrating social networking technologies in education: a case study of a formal learning environment [Bildiri], Proceedings of 8th IEEE international conference on advanced learning Technologies, İspanya: Santander.
  • Mitchell, K. (2009). ESOL students on Facebook, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Portland State University, Oregon.
  • Onat, F. ve Alikılıç, Ö. (2009). Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halkla İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi, Journal of Yaşar University, 3(9), 1111-1143.
  • Osimo, D. (Aralık 2008). Web 2.0 in Government: Why and How, European Commission, [Bildiri], Joint Re-search Centre Institute for Prospective Technological Studies, Luxemburg.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., ve Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook, Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227- 238.
  • Phillips, D. ve Young P. (2009). Online Public Relations: A Practical Guide to Developing an Online Strategy in the World of Social Media, London: CIPR.
  • Preeti, M. (2009). Use of social networking in a linguistically and culturally rich India, The International Information & Library Review, 41(3), 129-136.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları
  • Scott, D. M. (2010). The New Rules of Marketing and PR, New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Skiba, D.J. (2007). Emerging Technology Center: Nursing Education 2.0: YouTubeTM. Nursing Education Perspectives, 28 (2), 100-102.
  • Smudde, P. M. (2005). Blogging, Ethics and Public Relations: A Proactive and Dialogic Approach, Public Relations Quarterly, 50 (3), 35-38.
  • Socialbakers (n.d.). Turkey Facebook Statistics, Erişim tarihi: 10.05.2016, http://www. socialbakers.com/facebook-statistics/turkey Solis, B. ve Breakenridge, D. (2009). Putting the Public Back in Public Relations, New Jersey: Pearson Education.
  • Solmaz, B., ve Görkemli, H.N. (2012). Büyükşehir Belediyeleri ve Sosyal Medya Kullanımı, Akdeniz İletisim Dergisi, 18, 9-20.
  • Stevenson, M. P. ve Liu, M. (2010). Learning a language with web 2.0: Exploring the use of social networking features of foreign language learning websites. CALICO Journal, 27(2), 233-259.
  • Toğay, A., Akdur, T. E., Yetişen, İ. C., ve Bilici, A. (Ocak 2013). Eğitim süreçlerinde sosyal ağların kullanımı bir MYO deneyimi [Bildiri], Akademik Bilişm Konferansı 2013, Antalya.
  • Tosun, G. (2013). Sosyal Medyanın Yazılı Basında Gündem Oluşturmadaki Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tutgun, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Problemli İnternet Kullanımı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vural, Z.B.A. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.
  • Wang, S. S., Moon, S., Kwon, K. H., Evans, C. A. ve Stefanone, M. A. (2010). Face off: Implications of visual cues on initiating friendship on facebook, Computers in Human Behaviour, 26(2), 226-234.
  • Wilcox, D. L. (2006). The Landscape of Today's Public Relations, Anàlisi, 34, 67-85.
  • Wright, C. (2001). Children and Technology: Issues, Challenges and Opportunities, Childhood Education, 78 (1), 37-41.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya, Selçuk İletişim, 7(1), 5-15.
  • Yeniçıktı, T. N. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnstagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, 9(2), 93-115.
  • Yıldırım, N. ve Özmen B. (2012). Video Paylaşım Sitelerinin Eğitsel Amaçlı Kullanımı, e-Journal of New World Sciences Academy, 7(1), 288-295.
APA SÖĞÜT F, ÖZCAN S, ASLAN Y (2016). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. , 155 - 175.
Chicago SÖĞÜT FATİH,ÖZCAN Süleyman,ASLAN Yusuf MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. (2016): 155 - 175.
MLA SÖĞÜT FATİH,ÖZCAN Süleyman,ASLAN Yusuf MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. , 2016, ss.155 - 175.
AMA SÖĞÜT F,ÖZCAN S,ASLAN Y MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. . 2016; 155 - 175.
Vancouver SÖĞÜT F,ÖZCAN S,ASLAN Y MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. . 2016; 155 - 175.
IEEE SÖĞÜT F,ÖZCAN S,ASLAN Y "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI." , ss.155 - 175, 2016.
ISNAD SÖĞÜT, FATİH vd. "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI". (2016), 155-175.
APA SÖĞÜT F, ÖZCAN S, ASLAN Y (2016). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. Erciyes İletişim Dergisi, 4(4), 155 - 175.
Chicago SÖĞÜT FATİH,ÖZCAN Süleyman,ASLAN Yusuf MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. Erciyes İletişim Dergisi 4, no.4 (2016): 155 - 175.
MLA SÖĞÜT FATİH,ÖZCAN Süleyman,ASLAN Yusuf MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. Erciyes İletişim Dergisi, vol.4, no.4, 2016, ss.155 - 175.
AMA SÖĞÜT F,ÖZCAN S,ASLAN Y MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. Erciyes İletişim Dergisi. 2016; 4(4): 155 - 175.
Vancouver SÖĞÜT F,ÖZCAN S,ASLAN Y MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. Erciyes İletişim Dergisi. 2016; 4(4): 155 - 175.
IEEE SÖĞÜT F,ÖZCAN S,ASLAN Y "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI." Erciyes İletişim Dergisi, 4, ss.155 - 175, 2016.
ISNAD SÖĞÜT, FATİH vd. "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI". Erciyes İletişim Dergisi 4/4 (2016), 155-175.