Yıl: 2013 Cilt: 9 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 85 - 102 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler

Öz:
İnsanın yaşam biçimi ve kültürel birikimi içinde her zaman sembolik bir yeri olanmobilya, kullanılmaya başlandığı ilk günden beri pratik kullanım işlevine ek olarak biriletişim nesnesidir. Mobilya tasarımında iletişim, biçim dilini meydana getiren öğeler--le; gösterge ve sembollerle sağlanmaktadır. Geçtiğimiz yüzyıl başında tasarımla iletişimişlevinin farkına varılmasıyla birlikte mobilya, mesajların ve ideolojilerin iletilmesinde bir araç olarak kullanılmaya başlanmış; bugün ise teknoloji alanındakigelişmelerin etkisiyle geniş bir anlam içeriğine ve çeşitliliğine ulaşmıştır. Sanatçılar ve tasarımcılar günümüzde mobilya formunu düşünce, felsefe, söylem, fikir, duygu iletenbir araç olarak görebilmekte; aynı zamanda deneysel üretimlerin, çağdaş malzemelerin,bilimsel araştırmaların, güncel tasarım ve üretim yöntemlerinin denendiği bir uygulamaalanı olarak da kullanabilmektedir. Tasarımları kendi birikimi, yaşam stili vebeğenileri doğrultusunda yorumlayan kullanıcı bu tür ürünleri kendisine farklılaşmaduygusu verdiği, statü sağladığı ya da bakış açısını betimleyici nitelik taşıdığı için tercihedebilmektedir. Sembolleşen mobilya, kavramsal içeriğin ve mesajın pratik işlevdenbaskın olduğu, çağdaş sanatın ve tasarımın ortak paydasında yer alan boyutuyla öneçıkmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Mimarlık

-

Öz:
Since the commencement of its use furniture, which always stood on symbolic groundthrough the lifestyles and cultural accumulations ofthe human beings, has always beenan object of communication as well as its practical use. This communication isconveyed by means of units which constitute the medium ofform, indicators and symbols.Upon the recognition of communication via design in the beginning of the last century,furniture has gained use of transmitting messages and ideologies. Today, furniturehas reached to broad content and variety. Artists and designers look into the form offurniture as an instrument to convey ideas, philosophy, statements and emotions. Andfurniture has become an application area where experimental productions, contemporarymaterials, scientific researches, current designs and ideas take place at the sametime. The end user who reads the desings from his/her perspective is free to pick oneamongst which gives the feeling of diflerentiation and gaining status in the society orwhich has descriptive way matching with the end user's point of view, Symbolizedfurniturecomes forth in the common ground of contemporary art and design by having theconceptual content and message more dominant than the practical use.
Anahtar Kelime:

Konular: Mimarlık
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arad, Ron. 2013. Alldesign Uluslararas› 2. Tasar›m Konferanslar›, Hilton ‹stanbul Convention & Exhibition Center.
  • Bayrakç›, O¤uz. 2004. Ça¤dafl ‹letiflim Kuramlar› Aç›s›ndan Tasar›mda ‹letiflimsel Modeller, MSGSÜ Mimarl›k Fakültesi Yay›nlar›, ‹stanbul.
  • Bilgin, Nuri. 1983. Çeflitli Sosyo-Kültürel Gruplarda Eflya Sistemleri ve ‹nsan-Eflya ‹liflkileri, Doçentlik Tezi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay›nlar›, No:28, ‹zmir.
  • Buchler, Justus. 1955. Philosophical Writings of Peirce, Dover Publications, Inc., NY.
  • Lovell, Sophie. 2009. Limited Edition, Prototypes, One-Offs and Design Art Furniture, Birkhauser Verlag AG, Basel.
  • Mugge, Ruth; Schifferstein, Hendrik.N.J.; Schoormans, Jan,P.L. 2008. Product Attachment and Satisfaction: The Effects Of Pleasure and Memories, European Advances in Consumer Research (8): 325-331.
  • Özsoy, H.Özkal. 2009. Endüstri Ürünleri Tasar›m›nda E¤retilemeli Anlat›mlar›n Yöntemsel Kullan›m›, Doktora Tezi, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, ‹stanbul.
  • Schifferstein, Hendrik.N.J.; Hekkert, Paul. 2008. Product Experience, Elsevier Ltd., USA.
  • Uzunarslan, H. fiebnem. 2010. Aesthetic Content in Experimental Design, The Eighteenth International Congress of Aesthetics: Diversities in Aesthetics, Beijing, China.
  • Zapç›, Nurhan. 1996. Al›flkanl›klar›n Konut Araçlar› Tasar›m›na Etkisi Üzerine Bir Araflt›rma, Yüksek Lisans Tezi, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, ‹stanbul.
APA Özçam I (2013). Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. , 85 - 102.
Chicago Özçam Işıl Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. (2013): 85 - 102.
MLA Özçam Işıl Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. , 2013, ss.85 - 102.
AMA Özçam I Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. . 2013; 85 - 102.
Vancouver Özçam I Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. . 2013; 85 - 102.
IEEE Özçam I "Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler." , ss.85 - 102, 2013.
ISNAD Özçam, Işıl. "Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler". (2013), 85-102.
APA Özçam I (2013). Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. Tasarım+Kuram, 9(16), 85 - 102.
Chicago Özçam Işıl Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. Tasarım+Kuram 9, no.16 (2013): 85 - 102.
MLA Özçam Işıl Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. Tasarım+Kuram, vol.9, no.16, 2013, ss.85 - 102.
AMA Özçam I Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. Tasarım+Kuram. 2013; 9(16): 85 - 102.
Vancouver Özçam I Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler. Tasarım+Kuram. 2013; 9(16): 85 - 102.
IEEE Özçam I "Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler." Tasarım+Kuram, 9, ss.85 - 102, 2013.
ISNAD Özçam, Işıl. "Mobilyanın Sembolleşmesi ve Güncel Yönelimler". Tasarım+Kuram 9/16 (2013), 85-102.