Yıl: 2013 Cilt: 2013 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 144 - 155 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin kolektif yeterlik düzeylerini belirlemek ve öğretmenlerin kolektif yeterlik düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışma, nicel verilerin nitel verilerle desteklendiği karma araştırma modeline göre tasarlanmıştır. Bu şekilde, nitel ve nicel verilerin güçlü yönleri araştırma bulgularına yansıtılmıştır. 2012-2013 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilen çalışmanın evrenini Muğla il merkezi; Marmaris ve Köyceğiz ilçeleri ile il merkezi ve ilçelere bağlı köylerdeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin kolektif yeterlik düzeylerini belirlemek için Goddard, Hoy ve Woolfolk-Hoy (2000) tarafından geliştirilen, Kurt (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan "Kolektif Yeterlik Ölçeği (KYÖ)"; nitel verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış ve odak grup görüşme formu ve öğretmenlerin kişisel bilgilerine ulaşmak için araştırmacılar tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler bilgisayar ortamında gerekli istatistiksel işlemlerle analiz edilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin kolektif yeterlik algıları cinsiyet değişkenine göre anlamlı olarak farklılık göstermezken; branş, mesleki kıdem ve görev yapılan okulun yerleşim birimi değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılık göstermiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Analyzing the Collective Efficiency of Primary School Teachers In Terms of Some Variables

Öz:
The aim of this research is to determine collective efficiency of the teachers working in primary schools and to evaluate their level of collective efficiency in terms of different variables. This study based on mixed research model in which the research is supported by both quantitative and qualitative variables. In this way, the strong aspects of quantitative and qualitative data were reflected in the research. The universe of this research conducted in 2012-2013 education period consists from teachers working in schools in Muğla town center; Marmaris, Köyceğiz and their villages. In order to determine the collective efficiency of the teachers, “The Collective Efficiency Scale” which was developed by Goddar, Hoy and Woolfolk-Hoy (2000) and translated and transcribed by Kurt (2009); in order to determine the qualitative data, semi-structured interview and focus group form prepared by researchers and in order to reach personal data of the teachers, “Personal Data Form” developed by researchers were used in this study. The data of the research were analyzed in computer based on statistical methods. According to analysis of this study, on the one hand there was no meaningful diversity in the teacher’s collective efficiency perceptions in terms of gender variable; on the other hand meaningful diversity was found in terms of variables such as branch, seniority, the location of the school
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Balcı, A.(2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H.Freeman and Company.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. London: Sge publications.
  • Cybulski, T. G., Hoy, W. K. & Sweetland, S.R. (2005). The roles of collective efficacy of teachers and fiscal efficiency in student achievement. Journal of Educational Administration, 43 (5), 439–461.
  • Eells, R. J. (2011). Meta-Analysis of the Relationship Between Collective Teacher Efficacy and Student Achivement. DoctoralThesis, Loyola University, Chicago.
  • Ekici, G., Gürçay, D. ve Yılmaz, M. (2009). Öğretmen Kolektif Yeterlik İnancını Yordayan Faktörler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 119-128.
  • Erden, E. (2007). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi öz yeterlilik inançlarının öğrencilerin fen tutumları ve akademik başarıları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Goddard, R. D. (2001). Collective efficacy: A neglected construct in the study of the schools and student achievement. Journal of Educational Psychology, 93 (3), 467-476.
  • Goddard, R. D. (2002b). Collective efficacy and school organization: A nultilevel analysis of teacher influence in schools. Theory and research in educational administration. Hoy, W.K ve Miskel, C. G.(Eds), Theory and Research in Educational Administration. 1, 169–184.
  • Goddard, R. D., & Skra, L. (2006). The influence of school social composition on teachers' collective efficacy beliefs. Educational Administration Quarterly, 42(2), 216-235.
  • Goddard, R. D., Hoy, W.K. & Woolfolk-Hoy, A. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and ımpact on student achievement. American Education Research Journal, 37(2), 479–507.
  • Goddard, R. G., Hoy, W. K. & Woolfolk Hoy, A. (2004). Collective efficacy: Theoretical development, empirical evidence, and future directions. Educational Researcher, 33(3) 3–13.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. New York: State University of New York Press.
  • Hoy, W. K.; Sweetland, S. R., & Smith, P. A (2002). Toward an organizational model of achievement in high schools: The significance of colective efficacy. Educational Administration Quarterly, 38, 177-93.
  • Lee, F. L. F. (2005). Collective efficacy, support for democratization, and political participation in Hong Kong, Intemational Joumal of Public Opinion Research, 18(3), 298-317.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Mulholland J., Dorman J. P. & Odgers B. M. (2004) “Assessment of Science Teaching Efficacy of Preservice Teachers in an Australian University”, Australian Catholic University, Virginia, Queensland 4014, Australia.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurt, T. (2009). Okul müdürlerinin dönüşümcü ve işlemci liderlik stilleri ile öğretmenlerin kolektif yeterliği ve öz yeterliği arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, T. (2012). Öğretmenlerin Öz Yeterlik ve Kolektif Yeterlik Algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (10)2, 195- 227.
  • Parker, K., Hannah, E., & Topping, K.J. (2006). Collective teacher efficacy, pupil attainment and socio-economic status in primary school. Improving Schools © SAGE Publications 9(2).
  • Tschannen-Moran, M. & Barr, M. (2004). Fostering Student Learning: The Relationship of Collective Teacher Efficacy and Student Achievement. Leadership and Policy in Schools , 3(3), 189–209.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA DUMAN B, GÖÇEN KABARAN G, DURAN   (2013). İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 144 - 155.
Chicago DUMAN Bilal,GÖÇEN KABARAN GÜLER,DURAN  Volkan İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2013): 144 - 155.
MLA DUMAN Bilal,GÖÇEN KABARAN GÜLER,DURAN  Volkan İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2013, ss.144 - 155.
AMA DUMAN B,GÖÇEN KABARAN G,DURAN   İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2013; 144 - 155.
Vancouver DUMAN B,GÖÇEN KABARAN G,DURAN   İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2013; 144 - 155.
IEEE DUMAN B,GÖÇEN KABARAN G,DURAN   "İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.144 - 155, 2013.
ISNAD DUMAN, Bilal vd. "İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2013), 144-155.
APA DUMAN B, GÖÇEN KABARAN G, DURAN   (2013). İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013(1), 144 - 155.
Chicago DUMAN Bilal,GÖÇEN KABARAN GÜLER,DURAN  Volkan İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013, no.1 (2013): 144 - 155.
MLA DUMAN Bilal,GÖÇEN KABARAN GÜLER,DURAN  Volkan İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2013, no.1, 2013, ss.144 - 155.
AMA DUMAN B,GÖÇEN KABARAN G,DURAN   İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 2013(1): 144 - 155.
Vancouver DUMAN B,GÖÇEN KABARAN G,DURAN   İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 2013(1): 144 - 155.
IEEE DUMAN B,GÖÇEN KABARAN G,DURAN   "İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013, ss.144 - 155, 2013.
ISNAD DUMAN, Bilal vd. "İlköğretim Öğretmenlerinin Kolektif Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013/1 (2013), 144-155.