Yıl: 2013 Cilt: 2013 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 14 - 26 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ile öğrenci kontrol ideolojileri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Bu nedenle bu araştırma "ilişkisel tarama modeli"nde bir araştırma olup, betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak "öğretme-öğrenme anlayışları ölçeği" ile "öğrenci kontrol ideolojileri ölçeği" kullanılmıştır. Yapılan araştırmada Pearson momentler çarpımı korelasyon analizi sonucunda, öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğretme-öğrenme anlayışı ile öğrenci kontrol ideolojileri arasında negatif yönde anlamlı ilişki, geleneksel öğretme-öğrenme anlayışı ile öğrenci kontrol ideolojileri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca, yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda da öğretme-öğrenme anlayışlarının öğrenci kontrol ideolojilerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu anlaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Correlation Between Pre-Service Teachers’ Teaching-Learning Conceptions and Their Student Control Ideologies

Öz:
The purpose of this study was to investigate the correlation between pre-service teachers’ teaching-learning conceptions and their student control ideologies. For this purpose, “correlations survey method” was adopted in this study in order to find answers to the research questions. According to Pearson’s moments correlation analysis carried out in the study, it was found out that there was a significant negative correlation between pre-service teachers’ constructivist teaching-learning conception and their student control ideologies. Also, it was found that there was a significant positive correlation between pre-service teachers’ traditional teaching-learning conception and their student control ideologies. On the other hand, according to the results of the regression analysis, it was found out that pre-service teachers’ teaching-learning conceptions predicted their student control ideologies significantly
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altuğ, S. C. (2007). Sınıf öğretmenlerinin öğrenci kontrol ideolojilerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkçe uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Beycioğlu, K., Konan, N., & Aslan, M. (2007, September). Pupil control ideology among high school teachers in Malatya, Turkey. Paper Presented at the European Conference on Educational Research, Ghent, Belgium.
  • Baş, G. (2011). Teacher student control ideology and burnout: Their correlation. Australian Journal of Teacher Education, 36(4), 84-94.
  • Beyhan, Ö. (2013). The correlation of students’ views on constructivist learning environment and teachers’ student control ideologies. Educational Research and Reviews, 8(9), 553-559.
  • Bıkmaz, F. H. (2011, Ekim). Öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ve bilimsel epistemolojik inançları. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Biggs, J. (1996). Enhancing teaching throught constuctive alignment. Higher Education, 32, 347-364.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms (Revised ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Celep, C. (1998, Eylül). Öğretmen yeterlik duygusu, öğretmenlerin yönetim, çalışma grubu ve öğrenci hakkındaki inancı ve öğrenci kontrol yönelimi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Konya.
  • Celep, C. (1997a). Öğretmen adaylarının öğrenci kontrol yönelimleri. Eğitim ve Bilim, 21(106), 12-22
  • Celep, C. (1997b, Ekim). Sınıf öğretmenlerinin yeterlik duygusunu etkileyen etmenler: Öğretmenlerin yönetim, çalışma grubu ve öğrenci hakkındaki inancı ile öğrenci kontrol yönelimi açısından. III. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Chai, C. S., & Khine, M. S. (2008). Assessing the epistemological and pedagogical beliefs among pre-service teachers in Singapore. Khine, M. S. (Ed.), In knowing, knowledge and beliefs: Epistemological studies across diverse cultures (pp. 287-299). Amsterdam, Netherlands: Springer.
  • Chan, K. W., & Elliot, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817-831.
  • Chan, K. W. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69, 36-50.
  • Cheng, M. M. H., Chan, K-W., Tang, S. Y. F., & Cheng, A. Y. N. (2009). Pre-service teacher education students' epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 319-327.
  • Chyn, M. (1992). Pupil control ideology, locus of control effects in students’ study habits and attitudes. Journal of Educational Psychology, 15, 129-172.
  • Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Alken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioural sciences (3rd ed.). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Deibert, J., & Hoy, W. K. (1974). Custodial high schools and self-actualization of students. Educational Research Quarterly, 2, 24-31.
  • Driscoll, M. P. (2000). Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon.
  • Duffy, G., & Roehler, L. (1986). Constraints on teacher change. Journal of Teacher Education, 35, 55-58.
  • Dunlop, J. C., & Grabinger, R. S. (1996). Rich environments for the active learning in higher education. Wilson, G. B. (Ed.), Constructing learning environments: Case studies in instructional design (pp. 65-82). Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications.
  • Ekici, G. (2006, Nisan). Öğretmenlerin sınıf yönetimi profilleri ile özyeterlikleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Ekici, G. (2004). Birinci kademe öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim,29(131), 50-60.
  • Fer, S., & Cırık, I. (2007). Yapılandırmacı öğrenme: Kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Gagnon, G. W., & Collay, M. (2001). Designing for learning: Six elements in constructivist classrooms. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc.
  • Helsel, A. R. (1971). Value orientation and pupil control ideology of public school educators. Educational Administration Quarterly, 7, 24-33.
  • Honey, M., & Moeller, B. (1990). Teachers’ beliefs and technology integration: Different values, different understandings. Technical Report No. 143. Center for Technology in Education, New York.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. (2008). Educational administration: Theory, research, and practice (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Hoy, W. K. (2001). Pupil control studies: A historical, theoretical, and empirical analysis. Journal of Educational Administration, 39(5), 424-441.
  • Hoy, W. K. (1969). Pupil control ideology and organizational socialization: A further examination. The School Review Quarterly, 77(3-4), 257-265.
  • Hoy, W. K. (1967). Organizational socialization: The student teacher and pupil control ideology. The Journal of Educational Research, 61(4), 163-155.
  • Jessup, S. (1995). To control or not to control: Pre-service teachers’ preconceptions of classroom management. Paper Presented to the Annual Australian of Research in Education Conference, Hobart.
  • Johns, F., Karabinus, N., & MacNaughton, R. (1989). School discipline guidebook: Theory into practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • Jones, M. G., & Araje, L. B. (2002). The impact of constructivism on education: Language, discourse and meaning. American Communication Journal, 5(3), 1-10.
  • Jones, D. R., & Harty, H. (1980). Secondary school student teacher classroom control ideologies and amount of engaged instructional activities. The High School Journal, 64, 13-15.
  • Jones, L. P., & Blankenship, J. W. (1972). The relationship of pupil control ideology and innovative classroom practices. Journal of Research in Science Teaching, 9(3), 281-285.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2008). Educational administration: Concepts and practices (5th ed.). Belmont, CA: Thomson Books/Cole.
  • Lunenburg, F. C., & Mankowski, S. A. (2000, April). Bureaucracy and pupil control orientation and behavior in urban secondary schools. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, USA.
  • Lunenburg, F. C., & Cadavid, V. (1992). Locus of control, pupil control ideology, and dimensions of teacher burnout. Journal of Instructional Psychology, 19, 13-22.
  • Lunenburg, F. C. (1991). Educators’ pupil control ideology as a predictor of educators’ reactions to student disruptive behavior. The High School Journal, 74, 81-87.
  • Lunenburg, F. C., & Schmidt, L. J. (1989). Pupil control ideology, pupil control behavior, and the quality of school life. Journal of Research and Development in Education, 22, 36-44.
  • Lunernburg, F. C. (1984). Pupil control in schools: Individual and organizational correlates. Lexington, MA: Ginn and Company.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). Boston: Pearson Education Ltd.
  • Moussiaux, S. J., & Norman J. T. (2003). Constructivist teaching practices: Perceptions of teachers and students. [Available online at: http://www. ed.psu.edu], Retrieved on January 12, 2008.
  • Multhauf, A. P., Willower, D. J., & Licata, J. W. (1978). Teacher pupil-control ideology and behaviour and classroom environmental robustness. The Elementary School Journal, 79(1), 40-46.
  • Murray, K., & McDonald, R. (1997). The disjunction between lecturers’ conceptions of teaching and their claimed educational practice. Higher Education, 33, 331-349.
  • Phillips, D. C. (2000). An opinionated account of the constructivist landscape. Phillips, D. C. (Ed), Constructivism in education: Opinions and second opinions on contoversial issues (pp. 1-16). Chicago, Illionis: The University of Chicago Press.
  • Rideout, G., & Windle, S. (2010). Beginning teachers’ pupil control ideologies: An empirical examination of the impact of beliefs about education, mentorship, induction, and principal leadership style. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 104(1), 1-30.
  • Saban, A. (2004). Öğrenme-öğretme süreci: Yeni teori ve yaklaşımlar (3. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Schmidt, L. J. (1992). Relationship between pupil control ideology and the quality of school life. Journal of Invitational Theory and Practice, 45, 889-896.
  • Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (10. baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şahin, S., & Yılmaz, H. (2011). A confirmatory factor analysis of the teaching and learning conceptions questionnaire (TLCQ). Journal of Instructional Psychology, 38(3), 194-200.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74-75, 49-52.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Özden, Y. (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı (s. 99-146). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Turan, S., & Can, S. (2008). Öğretmenlerin öğrenci kontrol ideolojileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 95-113.
  • Okafor, P. C. (2006). School climate, pupil control ideology, and effectiveness. Yayımlanmamış doktora tezi, St. John’s University, New York.
  • Oğuz, A. (2011, Eylül). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışlarının incelenmesi. XX. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Burdur.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme (5. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Delta Yayıncılık.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü ortamların yapılandırmacı öğrenme açısından değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 1-29.
  • Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerler ile öğrenci kontrol ideolojilerine ilişkin görüşleri arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 297-315.
  • Yılmaz, K. (2009). Primary school teachers’ views about pupil control ideologies and classroom management styles. Cypriot Journal of Educational Sciences, 4, 157-167.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin okul yöneticilerinin liderlik davranışları ve öğrenci kontrol ideolojilerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 32(146), 12-23.
  • Yılmaz, K. (2002). İlköğretim okulu öğretmenlerinin okul yöneticilerinin liderlik davranışları ve öğrenci kontrol ideolojilerine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Willower, D. J., Eidel, T. L., & Hoy, W. K. (1973). The school and pupil control ideology (Revised ed.). University Park, PA: Pennsylvania State University Press.
  • Willower, D. J., & Jones, R. G. (1963). When pupil control becomes an institutional theme. Phi Delta Kappa, 45, 107- 109.
APA BAŞ G, Beyhan Ö (2013). Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. , 14 - 26.
Chicago BAŞ Gökhan,Beyhan Ömer Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. (2013): 14 - 26.
MLA BAŞ Gökhan,Beyhan Ömer Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. , 2013, ss.14 - 26.
AMA BAŞ G,Beyhan Ö Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. . 2013; 14 - 26.
Vancouver BAŞ G,Beyhan Ö Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. . 2013; 14 - 26.
IEEE BAŞ G,Beyhan Ö "Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki." , ss.14 - 26, 2013.
ISNAD BAŞ, Gökhan - Beyhan, Ömer. "Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki". (2013), 14-26.
APA BAŞ G, Beyhan Ö (2013). Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013(1), 14 - 26.
Chicago BAŞ Gökhan,Beyhan Ömer Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013, no.1 (2013): 14 - 26.
MLA BAŞ Gökhan,Beyhan Ömer Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2013, no.1, 2013, ss.14 - 26.
AMA BAŞ G,Beyhan Ö Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 2013(1): 14 - 26.
Vancouver BAŞ G,Beyhan Ö Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 2013(1): 14 - 26.
IEEE BAŞ G,Beyhan Ö "Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013, ss.14 - 26, 2013.
ISNAD BAŞ, Gökhan - Beyhan, Ömer. "Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları ile Öğrenci Kontrol İdeolojileri Arasındaki İlişki". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013/1 (2013), 14-26.