ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 7 Sayfa Aralığı: 881 - 898 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR
Öz: Cumhuriyet dönemi Türk Milli Eğitim Sistemi özellikle son yıllarda hem okul sistemleri hem de programlar olarak önemli bir yapılanma içerisindedir. Bu yapılanma ve değişim sürecinde sistemin bütün paydaşları önemli sorunlar yaşamakta, sorunlar çözümlenirken yeni sorunlar ortaya çıkmakta, eğitim sistemi adeta bir sorunlar manzumesi olarak sürekli şikayet edilen ve tartışılan bir fenomen olarak ülke gündemini oluşturmaktadır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının TME Sisteminin mevcut yapısı içerisinde algıladıkları sorunların neler olduğu ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu araştırma betimsel bir araştırma olup nitel veri toplama tekniklerinin kullanıldığı bir durum çalışmasıdır. Araştırmada nitel veriler görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubu 25'i erkek, 44'ü kız toplam 69 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemlerinden frekans analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmada katılımcılar TME sistemine ilişkin 25 farklı boyutta 207 sorun ifade etmişlerdir. Bunlardan 124'ü kızlar, 83'ü ise erkekler tarafında belirtilmiştir. Öğrencilerce ifade edilen görüşler toplam olarak belirtilme sıklıkları göre sıralı olarak şöyledir: Sistemin sürekli değişmesi, öğretmenlerin niteliksizliği, programların yapısı, ezbere dayalı eğitim, bölgeler arası eğitim eşitsizliği, tek tip insan yetiştirme, sınav odaklı eğitim, okulların cazip olmaması, verilen eğitimin yetersizliği, öğretmenöğrenci ilişkilerindeki bozulma, özel ve devlet okullarının farklı eğitim vermesi, kalitesiz eğitim, rehberlik hizmetlerinde yetersizlik, mesleki eğitime önem vermeme, okul aile ilişkisi, eğitimin yönetimi, karma eğitim, başarı değerlendirmesi, kitap kullanımı, spor ve engellilere önem vermeme, zorunlu din eğitimi, burs desteği, okul güvenliği, yabancı dil öğretimi, okul kontenjanları. Araştırmada cinsiyetlere göre belirtilen görüşler arası pozitif yönlü yüksek ilişki bulunmuştur
Anahtar Kelime: PROBLEMS PERCEIVED BY PRESERVICE TEACHERS ON THE TURKISH NATIONAL EDUCATION SYSTEM
Öz: IntroductionTurkish Education System and education management field are inthe process of reconstruct in recent years. The problems of TurkishEducation System increase day by day and become more complicatedas a result of discipliner paradigmatic changes. In this study, it isstudied to find out what problems are that preservice teachers perceivein the existing structure of TNE System. When analyzed the researchthat is made about the TNE System, it can be said that the mostemphasized problems are teacher education system, not acquiring as aprofession of school management, centralist structure of system,vocational and technical education and problems of higher educationsystem. Problems in the field of education continue seriously in Turkey.Although the problems in TNE System are known and expressed,number of studies that explore preservice teachers’ opinions about thissubject is less. As a near future pragmatist, young preservice teachers’findings and opinions about education system that can come outaccording to research outcomes will give feedback to develop thesystem. Preservice teachers views about system are similar to situationidentified in the studies which are carried out by different sharers. Inthis study, it is aimed to determine pedagog preservice teachers viewsabout the problems of TNE System. The result of this study can alsoprovide feedback to the system of other research results made on TNESystem. It is also important in terms of being a sample to studies whichwill be carried out with different methods in the future. In the study, itis studied to find out what problems are in current structure of TNESystem that preservice teachers perceive.MethodIt is a descriptive research and a case study in which methods ofqualitative data collection are used. In this research, qualitative datasare collected with interview method. Study group is determined byHomogeneus sampling which is one of the Purposeful samplingmethods. Study group of research is composed of 2014–2015 academicyear, fall semester, Education Faculty Psychological Counselling andGuidance first semester students, 25 (36%) of students are girls, 44(64%) of then are boys and totaly 69 students are interviewed. Semistructuredinterview form is used as a data collection tool in theresearch. In checking validity and reliability; firstly in the process ofdata collection, interview form based on expert appraisals is developedand the substances which are achieved over 70% are determined bycalculating percentage of compliance that is proposed by Miles &Hubermas(1994) and participants’ willigness is provided to theinterview. In the research, opinions which are acquired in written areanalyzed one by one. The opinions that participants Express accordingto semi-structured and open-ended substances are analyzed withdescriptive analyze method, each opinion is taken out inventory byforming necessary themes according to substances. Qualitative datasÖğretmen Adaylarının Türk Mili Eğitim Sistemi Üzerine Algıladıkları Sorunlar 883Turkish StudiesInternational Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or TurkicVolume 10/7 Spring 2015which are acquired are reviewed via frequency analysis which is one ofcontent analysis methods. After participants views are classifiedaccording to each scale substance in terms of meaning, the views thathave same meaning are gathered under a group and findings areinterpreted by digitizing. In this search, data analysis process isexplained in detail and acquired opinions are included in findingssection. In this process, readers are left making interpretation fromoriginal opinions of participants.FindingsParticipants express 207 problems in 25 different aspects relatedTNE System. 124 of these problems are stated by girls and 83 of theseproblems are stated by boys. Views of students are sequentially statedaccording to frequency of indicating and order of importance like below:unsettled of system, propertylessness of teachers, structure ofschedules, rote- learning based education system, inequality ofeducation among regions, training monotype people, exam-centerededucation, nondesirable schools, inadequacy of education, distortion inteacher-student relationship, different education in public and privateschools, poor quality education, inadequacy of counselling service, notgiving importance to vocational training, parent-teacher relation,management of education, coeducation, success evaluation, usage ofbook, not caring handicapped students and sport, compulsory religionlesson, scholarship, school security, foreign language teaching, schoolcontingent. In the study, there is positive high correlation among viewsaccording to gender.Conclusion and DiscussionIt is seen that there are lots of researches and comments on TNESystem in the literature. Findings are presented below in the context ofsystem evaluation and discussing with research findings because thisstudy’s borders are to define the situation from the views of preserviceteachers. A considerable amount of poor quality finding is reached ineducation in this study. In the study, the most indicated problems areunsettled and continually changing of system, inadequacy of education,propertylessness of teachers, exam-centered education and rote-basededucation. In the research, students express 207 problems in 25different aspects related TNE System. The most frequently stated 9problems are like these: unsettled of education, propertylessness ofteachers, rote-based education, schedules, inequality of educationamong regions, nondesirable schools, training monotype people, examcenterededucation, indequacy of education.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKYOL, B. ve ARSLAN, H. (2014). The evaluatıon of hıgher educatıon problems ın Turkey European Scientific Journal March 2014 edition vol.10, No.7: 72-84.
- AVCI, Ü. ve SEFEROĞLU, S.S. (2011). Bilgi toplumunda öğretmenin tükenmişliği: teknoloji kullanımı ve tükenmişliği önlemeye yönelik alınabilecek önlemler, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 9, 13‐26.
- AYDIN, A. (1996) Milli Eğitim Politikaları ve Şuralar, Ankara, Milli Eğitim Basımevi.
- AYDIN, A. (2000). Zorunlu temel eğitim uygulaması ve çözüm bekleyen sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 98-103. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/pauefd/article/view/5000056392 adresinden erişildi.
- BAŞKONUŞ,T., AKDAL, D. ve TAŞDEMİR, M. (2011). Ahi Evran Üniversitesi eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin gelecek beklentileri. 2nd International conference on new trends in education and their ımplications, 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey: Siyasal Kitabevi, Ankara, Turkey, 2011www.iconte.org: 1512-1522.
- BİLGİN, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal.
- BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E.K., AKGÜN, Ö.,E.,KARADENİZ, Ş., DEMİREL, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (11.Basım) Pegem A, Ankara.
- DEMİR, S.B., DOĞAN, S. ve PINAR, M.A. (2013). 4+4+4 yeni eğitim sistemi’nin yansımaları: beşinci sınıflardaki eğitim-öğretim sürecinin branş öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9 Summer. 1081-1098, ANKARATURKEY
- DURMUŞÇELEBİ, M. ve BİLGİLİ, A. Yeni (12 yıllık) eğitim sistemi, karşılaşılan sorunlar ve dünyadaki uygulamalardan bazılarının incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 603-621, ANKARA-TURKEY
- ELMA, C. (2003). İlköğretim okulu öğretmenlerinin işe yabancılaşması (Ankara ili örneği), Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. GARİH, Ü. (2001). Yönetim Teknikleri. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
- GAY, L. R., MİLLS G. E., & AİRASİAN, P. (2006). Educational research competencies for analysis and applications (8th ed.). New Jersey: Pretice-Hall Inc.
- GEDİKOĞLU, T. (2005). Avrupa birliği sürecinde Türk Eğitim Sistemi: sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1,Haziran 2005, 66-80.
- GÜL, H. (2008). Türkiye’nin eğitim sorunları, AKP’nin eğitime bakışı ve çözüm önerileri. Toplum ve Demokrasi, 2 (3), Mayıs-Ağustos, 181–196.
- GÜNDÜZ, Y. ve CAN, E. (2011). Öğretmenlerin eğitim sistemi ve uygulamalarına ilişkin güncel sorunları algılama düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 745-774.
- GÜR, B. S. ve ÇELİK, Z. (2009). Türkiye’de millî eğitim sistemi: yapısal sorunlar ve öneriler. Ankara: SETA.
- KARAHAN, Ö. ve KARAHAN, A.Y. (2012) Üniversitelerin meseleleri. Yükseköğretim Dergisi, (2), 2, 80-84.
- KINCAL, R. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara. Nobel Yayınevi.
- KYRİACOU, C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, 53(1), 27‐35.
- OKÇABOL, R. (1998). Türkiye’de öğretmen profili araştırması ve öğretmen yetiştirmede yeni arayışlar. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi 9-11 Eylül 1998, Cilt 1, Konya: Selçuk Ün. Yayınları
- OKÇABOL, R. (2001). Eğitim hakkı: Gerçekleşmeyen bir ilke. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
- ÖZEL, E., BAYINDIR, N., GOKÇE, M. ve OZEL, A. (2014). Perceptıon levels of educatıonıonal problems of preservıce teachers: wıth cartoons. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3 Winter 2014, p. 1085-1092, ANKARA-TURKEY
- ÖRÜCÜ, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk Eğitim Sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 20(3), 327-358. doi: 10.14527/kuey.2014.014
- ÖZER, A. (2012). Türkiye üniversite sistemine genel bir bakış, yaşanan sorunlar ve çözüm için bir model önerisi. Yükseköğretim Dergisi, 2(2):61-72.
- ÖZTÜRK, C. (2010). 21.yüzyılın eşiğinde Türkiye’de öğretmen yetiştirme. İçinde. Oğuz, O.(Ed) vd. 21.Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi, Ankara: Pegem Akademi, 2.Basım,179-224.
- SAYLAN, N. (2013). Sürekli değişen öğretmen yetiştirme sistemi. Uluslar Arası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, (3) 6:9-19.
- ŞİMŞEK, H., BALAY, R. ve ŞİMŞEK, A. S. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinde mesleki yabancılaşma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2 (1). 53-72.
- ŞİŞMAN, M. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Yayınları. UYGUN, S. (2012). Basında öğretmen sorunları, Milli Eğitim, 41 (194), 72-91.
- YAYLACI, A.F. (2013). Öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin yaklaşım sorunu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 25-40
- YILDIRIM, A. ve ŞİMSEK, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6.Basım) Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- YILMAZ, K. ve ALTINKURT, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk Eğitim Sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 8(1), 942-973.
APA | TAŞDEMİR M (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. , 881 - 898. |
Chicago | TAŞDEMİR MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. (2015): 881 - 898. |
MLA | TAŞDEMİR MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. , 2015, ss.881 - 898. |
AMA | TAŞDEMİR M ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. . 2015; 881 - 898. |
Vancouver | TAŞDEMİR M ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. . 2015; 881 - 898. |
IEEE | TAŞDEMİR M "ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR." , ss.881 - 898, 2015. |
ISNAD | TAŞDEMİR, MEHMET. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR". (2015), 881-898. |
APA | TAŞDEMİR M (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 881 - 898. |
Chicago | TAŞDEMİR MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.7 (2015): 881 - 898. |
MLA | TAŞDEMİR MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.7, 2015, ss.881 - 898. |
AMA | TAŞDEMİR M ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(7): 881 - 898. |
Vancouver | TAŞDEMİR M ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(7): 881 - 898. |
IEEE | TAŞDEMİR M "ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.881 - 898, 2015. |
ISNAD | TAŞDEMİR, MEHMET. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRK MİLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE ALGILADIKLARI SORUNLAR". Turkish Studies (Elektronik) 10/7 (2015), 881-898. |