MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 447 - 460 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Öz: Bu araştırmada, öğretmen adaylarının değer öğretimine yönelik tutumlarının belirlenmesini sağlayacak ölçüm güvenirliğine sahip bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada öncelikle konuyla ilgili ölçek maddelerini oluşturmak amacıyla ilgili literatür taranmış, ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliğinin belirlemek amacıyla uzman görüşüne başvurulmuştur. Görüşler doğrultusunda 25 maddeden oluşan deneme formu Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesinde 2012-2013 güz döneminde öğrenim gören 100'ü kız ve 178'i erkek olmak üzere toplam 278 son sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Pilot uygulama sonucu elde edilen veriler üzerinde yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucu, ölçeğin iki faktörlü bir yapıda olduğu gözlenmiştir. Toplamda 9'u olumlu ve 7'si olumsuz olmak üzere 16 maddeden oluşan bu iki yapının, "değer öğretimini önemseme" ve "değer öğretimini değerli bulma" boyutlarını yansıttığına karar verilmiştir. İki faktörlü yapı ölçeğe dair toplam varyansın %55.74'ünü açıklamaktadır. Veri seti ile yapılan birinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonucu iki faktörlü yapı doğrulanmış, uyum indekslerinin iyi ve kabul edilebilir uyum değerlerine sahip olduğu gözlenmiştir (X2/sd: 2.05; RMSEA: .06; NFI: .91; CFI: .95; GFI:.91; RFI: .90; AGFI: .89; SRMR: .04). Güvenirlilik çalışmaları tamamlanan ölçeğin tamamına ilişkin, Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı ?=.93 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeğinin ölçüm güvenirliğine sahip bir ölçme aracında bulunması gereken psikometrik özelliklere sahip olduğuna karar verilmiştir
Anahtar Kelime: VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF ATTITUDE SCALE FOR THE TEACHING OF NATIONAL VALUES (MDÖTÖ)
Öz: In this research, it was aimed to develop a measurement tool having the reliability of measurements to determine the attitudes of teacher candidates on value education. Primarily, the relevant literature was scanned in order to form the scale on the subject matter in the research, the expert opinion was asked in order to determine the scope and the appearance validity of scale. In line with opinions, the test form consisting of 25 items was applied to 278 students at last class composed of 100 female and 178 male students studying during the fall semester 2012-2013 in Faculty of Industrial Arts Education in Gazi University. The exploratory factor analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used for the structure validity of data obtained from the pilot application results. As a result of exploratory factor analysis, it was observed that the scale has a structure with two factors. I was decided that these two structures consisting of 16 items, 9 positive and 7 negative, reflect the sizes of "care about the value of education" and "finding valuable the value education". The structure with two factors explains the 555.74 of total variance of scale. As a result of first degree confirmatory factor analysis with data set, the structure with two factors was confirmed, it was observed that the conformity index has good and acceptable conformity values (X2/sd: 2.05; RMSEA: .06; NFI: .91; CFI: .95; GFI:.91; RFI: .90; AGFI: .89; SRMR: .04). Cronbach's alpha internal consistency coefficient related to the whole of scale completing reliability studies was defined as α = 0.93. as a consequence, it was decided that the Scale For Attitudes On Teaching National Values has psychometric properties required for an instrument with measurement reliability
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- ACAT, B. ve ASLAN, M.( 2011). Okulların Karakter Eğitimi Yetkinliği Ölçeği (OKEYÖ). Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 9, No. 21, 7-27
- AKGÜL, A. ve ÇEVİK, O. (2003). İstatistiksel Analiz Teknikleri Spss’te İşletme Yönetimi Uygulamaları. Ankara: Emek Ofset.
- ARAN, C.Ö. ve DEMİREL, Ö. (2013). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:12 Sayı:46 (151-168).
- BAŞ, G. ve BEYHAN,Ö. (2012). Türkiye’de Değer Eğitimi Konusunda Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 10, No. 24, 55-77.
- BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- COOMBS-RİCHARDSON, R., & HOMER T. (2005). A Comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4 (3), 263- 277.
- ÇAVDARCI, M. (2002), “Türkiye’de Sosyal Değerlerin Aşınması ve Kültür Sömürgeciliği”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
- ÇENGELCİ,T., BARIŞ,H. ve KARADUMAN,H. (2013). Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 11, No. 25, 33- 56.
- ÇOKLUK, Ö., ŞEKERCİOĞLU, G. VE BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara : Pegem Akademi.
- ERDAL, K. (2009). Eğitim Değerleri Açısından Çocuk Kitapları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı: 17.1-18.
- FİDAN, K. N. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 2(2), 1-18.
- GÜNGÖR, E.(1995). Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
- KAĞITÇIBAŞI, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. Evrim Basım Yayım, İstanbul.
- KARATAY H. (2011). Transfer of Values in the Turkish and Western Children’s Literary Works: Character Education in Turkey‛, Educational Research and Reviews. Vol. 6 (6), 472-480.
- KESKİNOĞLU, Ş. M. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerine Uygulanan Mesnevi Temelli Değerler Eğitimi Programının Ahlaki Olgunluğa ve Saldırganlık Eğilimine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- MEB (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 4. sınıf öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
- MERTER, F. ve ŞEKERCİ, H. (2015). Değerlerin Kaybolma Durumuna İlişkin Sınıf Öğretmeni Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 Winter 2015, p. 851- 874 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7987 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.
- MEYDAN, H. (2014). Okulda Değerler Eğitiminin Yeri Ve Değerler Eğitimi Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 2014, 93-10.
- NESLİTÜRK,S. ve ÇELİKÖZ, N. ( 2015). Okul Öncesi Değerler Ölçeği Aile ve Öğretmen Formunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:24. 19-42
- ÖZDAMAR, Kazım.(1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir:Kaan Kitabevi.
- ÖZKAN, R. ve SYLU, A. (2014). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Benimsedikleri Temel İnsani Değerler. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 1253-1265.ANKARA-TURKEY.
- SHARMA, S. (1996). Applied multivariate techniques. New York: John Wiley and Sons, Inc.Stieger, J. H. (2007). Understanding the limitations of global fit assessment in structural equation modeling. Personality and Individual Differences, 42 (5), 893-898.
- SCHERMELLEH-ENGEL, K., & MOOSBRUGGER, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
- SENEMOĞLU, N. ve ISCAN, D.C. (2009). İlköğretim 4. Sınıf Düzeyinde Değerler Eğitimi Programının Etkililiği. Eğitim ve Bilim. Cilt 34, Sayı 153.
- ŞENCAN, H. (2005) Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- TABACHNICK, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Boston: Allyn and Bacon.
- TAVŞANCIL, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- TAY,B., DURMAZ, F.Z. ve ŞANAL, M. (2013). Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Öğrencilerin Değer ve Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri. GEFAD / GUJGEF 33(1): 67-93.
- YALAR, T. ve YANPAR YELKEN, T. (2011). Değerler Eğitiminin İyilestirilmesi İle İlgili Öğretmen Görüslerinin Belirlenmesi ve Bir Program Modülü Örneğinin Gelistirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:10 Sayı:38 (079-98).
- YAŞAR,Ş, KASA, B. ve BAYIR, Ö.G. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlerin Ulusal Ve Evrensel Olarak Sınıflandırılması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 Winter 2015, p. 581-600 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7867 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY
- YAŞAROĞLU,C. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Social Science. Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS237. Number: 27 , 503-515
- YAZICI, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
- YILDIRIM, K. (2009). Values educatin experiences of Turkish class teachers: A phenomonological approach. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 165-184.
- YILMAZ, M. (2010). Ergenlerde Şiddetin Önlenmesinde Din Eğitiminin Rolü. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.Erzurum.
APA | çetin ş (2015). MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 447 - 460. |
Chicago | çetin şaban MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2015): 447 - 460. |
MLA | çetin şaban MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2015, ss.447 - 460. |
AMA | çetin ş MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2015; 447 - 460. |
Vancouver | çetin ş MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2015; 447 - 460. |
IEEE | çetin ş "MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.447 - 460, 2015. |
ISNAD | çetin, şaban. "MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2015), 447-460. |
APA | çetin ş (2015). MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 10(11), 447 - 460. |
Chicago | çetin şaban MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.11 (2015): 447 - 460. |
MLA | çetin şaban MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.11, 2015, ss.447 - 460. |
AMA | çetin ş MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 447 - 460. |
Vancouver | çetin ş MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 447 - 460. |
IEEE | çetin ş "MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.447 - 460, 2015. |
ISNAD | çetin, şaban. "MİLLİ DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (MDÖTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 10/11 (2015), 447-460. |