Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 533 - 548 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Öz:
Bu araştırmada, Duyuşsal Davranış Eğitimi Programı'nın erinlik dönemi çocuklarının sosyal beceri düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, nicel araştırma geleneği içinde yer alan öntest-sontest kontrol gruplu bir çalışmadır. Araştırmanın bağımlı değişkeni "çocukların sosyal becerileri", bağımsız değişkeni ise "duyuşsal davranış eğitimi programı" olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Begüm Kartal Ortaokulunda okuyan altıncı sınıf öğrencilerinden amaçlı örnekleme yöntemlerinden "ölçüt örnekleme" ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu; 14 deney ve 14 kontrol grubunda olmak üzere toplam 28 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara 8,5 haftalık duyuşsal davranış eğitimi programı uygulanmıştır. Araştırmanın verileri "Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme (MÇSBD)" ölçeği ile toplanmıştır. Matson, Rotatory ve Hessel tarafından 1983 yılında geliştirilen bu ölçeğin Türkçeye uyarlaması Bacanlı ve Erdoğan (2003) tarafından yapılmıştır. Ölçek, öğrencilere deney öncesi ve sonrasında uygulanmıştır. Sosyal becerileri değerlendirme ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde Bağımsız T-Testi, Bağımlı T-Testi ve ANCOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre: Araştırma sonunda uygulamaya katılan öğrencilerin olumlu sosyal becerilerinin arttığı saptanmıştır. Duyuşsal Davranış Eğitimi Programı öğrencilerde sosyal becerilere ilişkin bir farkındalık oluşturmuştur; program öğrencilerin duygularını ifade etme, öfke kontrolünü sağlayabilme, empati kurabilme, yardımlaşma becerisi, paylaşma becerisi, hoşgörülü olabilme gibi sosyal becerilerinde bir gelişime neden olmuştur. Sonuç olarak, çalışmada uygulanan Duyuşsal Davranış Eğitimi Programı, çocukların sosyal beceri gelişimini desteklemiştir.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF AFFECTIVE BEHAVIOUR PROGRAM ON PUBERTY PERIOD CHILDREN’S SOCIAL SKILL LEVELS

Öz:
In this study, the effect of Affective Behavior Education Programon the social skills levels of adolescents was investigated. Thedependent variable of the study was the “students’ social skills levels”and the independent variable of the study was the “Affective BehaviorEducation Program”.Participants consisted of 28 students studying at the 6th grade ofBegum Kartal Secondary School within the Malatya City NationalEducation Directorate. Students were selected by the criterion samplingtechnique which is one of the methods of purposeful sampling. Each ofthe experimental and control groups consisted of 14 students.The “Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY)”was used as data collection tool in the study. This scale was developedby Matson, Rotatory and Hessel in 1983 and translated into Turkish byBacanlı and Erdoğan (2003). The data obtained from the MESSY scalewere through the application of series of Independent T-Test, DependentT-Test and ANCOVA. According to the findings of the study Studentsgained awareness about their social skill levels by participating in theAffective Behavior Education Program. A significant development wasobserved on some social skills such as expressing their emotions, angermanagement, empathy, cooperation, sharing and tolerance.Accordingly, it can be stated that the program supported thedevelopment of children's social skills.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA duran m, Saban A (2015). DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. , 533 - 548.
Chicago duran munise,Saban Ahmet DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. (2015): 533 - 548.
MLA duran munise,Saban Ahmet DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. , 2015, ss.533 - 548.
AMA duran m,Saban A DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. . 2015; 533 - 548.
Vancouver duran m,Saban A DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. . 2015; 533 - 548.
IEEE duran m,Saban A "DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ." , ss.533 - 548, 2015.
ISNAD duran, munise - Saban, Ahmet. "DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ". (2015), 533-548.
APA duran m, Saban A (2015). DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(11), 533 - 548.
Chicago duran munise,Saban Ahmet DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.11 (2015): 533 - 548.
MLA duran munise,Saban Ahmet DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.11, 2015, ss.533 - 548.
AMA duran m,Saban A DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 533 - 548.
Vancouver duran m,Saban A DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 533 - 548.
IEEE duran m,Saban A "DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.533 - 548, 2015.
ISNAD duran, munise - Saban, Ahmet. "DUYUŞSAL DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMININ ERİNLİK DÖNEMİ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/11 (2015), 533-548.