Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 1637 - 1650 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ

Öz:
Sınıf ortamı öğretmenin bilgiyi dikte ettiği bir yerden ziyade öğrenciler için tarih disiplininin ana özelliklerinin farkına varmalarında aktif bir öğrenme çevresi olmalıdır. Bu bakımdan müzeler çocuklara ilk elden kaynaklarla çalışma, gözlem ve araştırma yapma imkânı sağlanmaktadır. Bu çalışma, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve Tarih Öğretmenliği kullanılmasına ilişkin görüşlerini ve farkındalık düzeylerini belirlemek ve müzelerin eğitim amaçlı kullanılmasının Tarih öğretimine katkısının ne olabileceğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve amaçlı örnekleme yolu izlenmiştir. Araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşme formunda yer alan açık uçlu sorular yardımıyla toplanan nitel veriler 'betimsel analiz' yöntemine göre analiz edilmiştir. Araştırma sonunda müze ziyaretlerinin öğrenme sürecinde derse karşı ilgiyi artırdığı, merak duygusunu geliştirdiği ve müzedeki nesnelerle birebir karşılaşmanın öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesini kolaylaştırdığı görülmüştür. Bunun yanı sıra bu çalışmayla müze ziyaretlerinin kalıcı öğrenmeye katkı sağladığı da belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler ışığında Tarih ve Sosyal Bilgiler dersinde müzelerden en üst düzeyde yararlanabilmek için öncelikle eğitsel müze ziyaretlerinin programla eşgüdümlü olarak düzenlenmesi ve bu ziyaretlerin okullarda zorunlu hale getirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda özellikle Tarih ve Sosyal Bilgiler öğretmen adayları için, lisans eğitiminde mutlaka müze ile eğitime ilişkin bir ders konulmasının zorunluluk olduğu kanaati oluşmuştur
Anahtar Kelime:

TEACHER CANDIDATES' OPINIONS AND EXPERIENCES ABOUT THE IMPORTANCE OF THE MUSEUM IN THE TEACHING OF HISTORY AND SOCIAL STUDIES

Öz:
The discipline of students, aware of the properties of the class environment rather than an environment dictated the teacher information students should be active learning for the surrounding area. In this regard, museums working with children first-hand source, provides the opportunity to make observations and research. In this study, social studies teacher education and The training of the students of the Department of history at the Museum to be used for the purpose of and to determine the levels of awareness and The teaching of the use of the Museum for educational purposes, the contribution is made in order to put forward what might happen. Research, qualitative research methods of data collection, semi-structured interview technique. In addition, for the purposes of the research sampling path. Visit the Museum at the end of the research during the learning process, which increases the interest and curiosity against the sense of class and object in the Museum with which facilitate the knowledge learned of the encounter, while further consolidating the students arrive at a consensus. In addition, this work of permanent learning and contribution to the Museum. In addition, at the end of the work, especially the history and social studies teachers, undergraduate education is not necessarily putting a course requirement for education with the Museum clearly revealed
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKYÜZ, Y. (1999). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • ALLAN, A. D. (1963). Müzenin Rolü. Müzelerin Teşkilatlanması Pratik Öğütler. (S. İnal, Çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, ss.5-20.
  • ALTIKULAÇ, A. & GÖKKAYA, A., K. (2014). Tarih Öğretiminde Hatıratların Kullanımının Tarihsel Empati Becerisine Etkisi. Turkish Studies, 9/1, ss.21-35.
  • ABU-SHUMAYS, M. & LEİNHARDT, G. (2003). Two Docents in Three Museums: Central and Peripheral Participation. Learning Conversations in Museums. Leinhardt, G., Crowley, K., Knutson, K. (Ed.), United States: Taylor & Francis.
  • ANDERSON, C., & MOORE, A. (1994). Making History Happen Outside the Classroom. In: Bourdillon, H., (ed.), Teaching History. London and New York: Routledge,196-208.
  • ARTUT, K. (2004). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ATA, B. (2002). Müzelerle ve Tarihî Mekânlarla Tarih Öğretimi: Tarih Öğretmenlerinin ‘Müze Eğitimine’ İlişkin Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • BARTON, K. C. & LEVSTİK, L. S. (2013). Teaching History for the Common Good. United States: Routledge.
  • ÇEPNİ, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına.Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • ÇULHA, B. (2006). Tarihsel Mekânlarda Keşfederek Öğrenme Yoluyla Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Öğrenci Görüşleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • DEMİRCİOĞLU, İ. H. (2007). Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi. Bilig, S. 42, ss. 77- 93.
  • DEMİRCİOĞLU, İ. H. & TOKDEMİR, M. A. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi: Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6/15, ss. 69-88.
  • HEİN, E. G. (1998). Learning in the Museum. USA: Routledge Publications.
  • HONG, J. Y. (2015). Cultural Diversity and European Museum Education. International Information Institute, 18/1, pp. 125-129.
  • HOOPER-GREENHİLL, E. (1999). Müze Ve Galeri Eğitimi. (M. Örge Evren, E. G. Kapçı, Çev.).
  • Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları. ICOM, 2007. http://icom.museum/who-we-are/the-vision/museum-definition.html. 11.12.2012’de alındı.
  • IŞIK, H. (2002). Yerel Tarih Konularının Sosyal Bilgiler (6.Sınıf) Programı Üniteleri İle İlişkilendirilmesine Yönelik Bir Uygulama: Pasinler Örneği. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • KALİ, Y., SAGY, O., KUFLİK, T., MOGİLEVSKY, O. & MAAYAN-FANAR, E. (2014). Harnessing Technology for Promoting Undergraduate Art Education: A Novel Model that Streamlines Learning between Classroom, Museum, and Home. Learning Technologies, IEEE, 8/1, pp. 2-17.
  • KAYA, R. & GÜVEN, A. (2012). İlköğretı̇m Yedincı̇ Sınıf Öğrencı̇lerı̇nı̇n Sosyal Bı̇lgı̇ler Derslerı̇nde Tarı̇h Konularının İşlenı̇şı̇ ve Tarı̇hı̇n Değerı̇ İle İlgı̇lı̇ Görüşlerı̇. Turkish Studies, 7/2, ss.675-691.
  • KÜTÜKOĞLU, M. (1990). Tarih Araştırmalarında Usul. İstanbul: Kubbealtı Yayınları.
  • MARCOUSÊ, R. (1973). Changing Museums in a Changing World. Museums, İmagination and Education, UNESCO, ss.17-21.
  • MARCUS, A. S. (2007). Representing the Past and Reflecting the Present: Museums, Memorials, and the Secondary History Classroom, Social Studies, 98/3, ss. 105-110.
  • MEB. (2008). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (6.-7. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: T.C Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Devlet Kitaplar Müdürlüğü Basımevi.
  • MERCİN, L. (2003). Müzelerin Sanat (resim) Eğitimi Amaçlı Kullanılmasına İlişkin Yönetici ve Öğretmenlerin Algılarının Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3. http://www.esosder.org/index.php?sayfa=ozet&no=62. 20.11.2012’de alındı.
  • MİLES, B. M. & HUBERMAN A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. 2nd ed. California, USA: Sage Publications.
  • NAUMOVA, A. (2015). "Touching" the Past: Investigating Lived Experiences of Heritage in Living History Museums. International Journal of the Inclusive Museum, Vol:7, Issue 3/4, pp.1-8.
  • PROCTOR, V. D. (1973). Museums-Teachers, Students, Children. Museums, İmagination and Education. Paris: UNESCO.
  • ROBERTSON, B. (2004). The South Kensington Museum In Context: An Alternative History. Museum And Society, 2/1, pp. 1-14.
  • SARIKÖSE, B. (2011). Tarih Öğretiminde Menkıbelerin Kullanılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.26, ss. 311- 321.
  • SEİDEL, S. & HUDSON, K. (1999). Müze Eğitimi ve Kültürel Kimlik. (B. Ata, Çev.). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları.
  • SİNGH, P. K. (2004). Museum and Education, The Orissa Historical Research Journal, 47 (1), ss.69-82.http://orissa.gov.in/e-magazine/Journal/jounalvol1/Journal.htm 14.10.2012’ de alındı.
  • ŞAHAN, M. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, ss. 487-501.
  • ŞİMŞEK, A. (2011). Geçmı̇şı̇n Nesnesinı̇ Arayan Bilim Arkeolojı̇: Türkiye’de Tarih Öğretimindeki Durumu. Turkish Studies, 6/2, ss.919-934.
  • TÜRKOĞLU, S. (2005). Türkiye’de Müzeler. http://www.kultur.gov.tr/TR/belge/1- 23788/turkiyede-muzeler.html. 14.10.2012’de alındı.
  • YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILMAZ, K. & ŞEKER, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Müze Gezilerine Ve Müzelerin Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1/3, ss. 21-39.
  • YILMAZ, K., FİLİZ, N. & YILMAZ, A. (2013). Learning Social Studies via Objects in Museums: Investigation into Turkish Elementary School Students’ Lived Experiences. British Educational Research Journal. 5/39 ss. 979-1001. ZİLCİOĞLU, Ş. (2008). Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi. Ankara: Ürün Yayınları.
APA YILMAZ A, EGÜZ Ş (2015). TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. , 1637 - 1650.
Chicago YILMAZ ALİ,EGÜZ ŞULE TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. (2015): 1637 - 1650.
MLA YILMAZ ALİ,EGÜZ ŞULE TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. , 2015, ss.1637 - 1650.
AMA YILMAZ A,EGÜZ Ş TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. . 2015; 1637 - 1650.
Vancouver YILMAZ A,EGÜZ Ş TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. . 2015; 1637 - 1650.
IEEE YILMAZ A,EGÜZ Ş "TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ." , ss.1637 - 1650, 2015.
ISNAD YILMAZ, ALİ - EGÜZ, ŞULE. "TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ". (2015), 1637-1650.
APA YILMAZ A, EGÜZ Ş (2015). TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(11), 1637 - 1650.
Chicago YILMAZ ALİ,EGÜZ ŞULE TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.11 (2015): 1637 - 1650.
MLA YILMAZ ALİ,EGÜZ ŞULE TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.11, 2015, ss.1637 - 1650.
AMA YILMAZ A,EGÜZ Ş TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1637 - 1650.
Vancouver YILMAZ A,EGÜZ Ş TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1637 - 1650.
IEEE YILMAZ A,EGÜZ Ş "TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1637 - 1650, 2015.
ISNAD YILMAZ, ALİ - EGÜZ, ŞULE. "TARİH VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH ÖĞRETİMİNDE MÜZENİN ÖNEMİ HAKKINDAKİ TECRÜBE VE DÜŞÜNCELERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/11 (2015), 1637-1650.