ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 1587 - 1608 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)
Öz: Bu çalışmanın amacı öğretmen adayları ile öğretim üyeleri arasındaki iletişimin ne düzeyde olduğu ve bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 akademik yılında İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrenimine devam eden 351 ve Bulgaristan Trakia Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenimine devam eden 203 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karagöz ve Kösterelioğlu (2008) tarafından geliştirilen "İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma var olan durumu belirlemeye yönelik olduğu için tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları genel ortalama puanlarına göre göreceli olarak orta düzeyde; saygı, ifade becerisi, değer, motivasyon ve demokratik tutum alt boyutlarına göre göreceli olarak yüksek düzeyde; engeller alt boyutuna göre göreceli olarak çok düşük düzeydedir. Öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları bölüm ve sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; cinsiyet, yaş ve medeni duruma göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları okul öncesi öğretmenliği, İngilizce öğretmenliği ve rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümünde okuyan öğrencilerin algılarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Eğitim fakültesinde öğrenim gören birinci sınıf öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları ikinci sınıf, üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin algılarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bulgaristan Trakia Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları genel ortalama, saygı, ifade becerisi, değer, motivasyon ve demokratik tutum alt boyutlarına göre göreceli olarak yüksek düzeyde; engeller alt boyutuna göre göreceli olarak düşük düzeydedir. Öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları cinsiyet ve sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; bölüm, yaş ve medeni duruma göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Bulgaristan Trakia Üniversitesi'nde öğrenim gören birinci sınıf öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları ikinci sınıf, üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin algılarından daha yüksek olduğu bulunmuştur
Anahtar Kelime: EXAMINATION OF THE COMMUNICATION BETWEEN LECTURERS AND TEACHER CANDIDATES (AN EXAMPLE OF ISTANBUL SABAHATTIN ZAIM UNIVERSITY AND BULGARIA TRAKIA UNIVERSITY)
Öz: This study aims to determine the level of the communication between lecturers and teacher candidates and to understand whether the communication level changes according to some variables. The sample consists of 351 teacher candidates who study at the İstanbul Sabahattin Zaim University Education Faculty in 2014-2015 academic year and 203 teacher candidates who study at Bulgaria Trakia University Education Faculty (total 554). “Communication Skills Rating Scale” developed by Karagöz ve Kösterelioğlu (2008) is used as the data collection tool. The research is organized according to survey model since it aims to determine the existing conditions. The perceptions of Sabahattin Zaim University students about lecturer communication skills are relatively moderate compared to the overall average scores, in subscales respect, expression skills, values, motivation and democratic attitudes relatively high and in subscale barriers relatively very low. The perceptions of students about lecturer communication skills showed a significant difference in department and class variables and it doesn’t show significant difference in gender, age
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- ANSARI, Z. A. and S. CHAWDHRI. (1990). Questionnaire for Assessing The Study Problems of Students Development and Validation. National Institute Of Psychology. Islamabad. P. 11.
- ARSLAN, F. (2011). Sınıf Yönetiminde Öğretim Elemanlarının İletişim Davranışlarına İlişkin Öğrenci Görüşleri (Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- BIRCH, S. H., & LADD, G. W. (1997). The Teacher-Child Relationship and Children's Early School Adjustment, Journal Of School Psychology, 35, Pp. 61-79.
- BOLAT, S. (1990). Yükseköğretimde Öğretim Elemanı-Öğrenci İletişimi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- CHEPCHIENG, M.., MBUGUA S. N. and KARIUKI M. W., (2006) University Students' Perception of Lecturer-Student Relationships: A Comparative Study of Public and Private Universities in Kenya, Educational Research and Reviews, Vol. 1 (3), Pp. 80-84
- DERYAKULU, D. (1992). Öğretim Elemanı-Öğrenci Arası İletişimde İstenilen Öğretim Elemanı Davranışlarının Gösterilmesini Engelleyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- DETTMER, P. A., THURSTON, L. P., & DYCK, T. (1996). Consultation, Collaboration and Teamwork for Students With Special Needs. Needham Heights, Ma; Allyn & Bacon. Holt
- ERDEM, A. R., GÖZEL, E. (2013). Eğitim Fakültelerinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının İletişimde Saydamlık Becerisinin Öğretim Elemanları ve 4. Sınıf Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 1, S. 61-73.
- ERDOĞAN, S. (2001). Sınıf Yönetiminde Öğrenci Kontrolü Açısından Olumlu Öğretmen-Öğrenci İlişkileri,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
- ERGIN, A., GEÇER, A. (1999). “Öğrenci Algılarına göre Öğretim Elemanlarının İletişim Biçimleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, sayı 32 (1-2), 1-27.
- ERGÜN, M. (2001). Üniversitelerde Öğretim Etkinliğinin Geliştirilmesi, Eğitimde Yansımalar IV2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu, Ankara: Tekışık Yayıncılık
- FRYMIER, A. B., HOUSER, M. L. (2000). The Teacher-Student Relationship As An Interpersonal Relationship, Communication Education, Volume 49, Issue 3, pages 207-219,
- GEÇER, A., DERYAKULU, D. (2004). Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Güz, Sayı: 40, S.518-543.
- GÜNAY, K. (2003). Sınıf Yönetiminde Öğretmenlerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- GÜVEN, İ. (2001). Değişen Çağda Öğretmenin Değişen Rolleri. Eğitimde Yasımalar IV- 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu, Ankara: Tekışık Yayıncılık
- KARAGÖZ, Y., KÖSTERELİOĞLU, İ. (2008). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu ile Geliştirilmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81- 98.
- KARASAR, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları
- KAZAR, K. (2014). The Role of Lecturers in Students’ Performance, Icots9
- KRAMSCH, C. (1993). Context and Culture in Language Teaching, Oxford University Press
- LUNENBURG, F. C., & ORNSTEİN, A. C. (1996). Educational Administration: Concepts and Practices (2nd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.
- MAINA, S. (2013). The Effect Of Lecturer's Attitude Toward The Performance of Students In Purchasing Management in Ramat Polytechnic Maiduguri, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, Vol 2 No 7, P.5
- PETRIE, P. (1997). Communicating with Children and Adults, Arnold, London
- PETROVA, D. (2010). Teacher –Student Communication: Psychological Aspects, Sofia University St. Kliment Ohridski Year Book, Vol. 100
- PIANTA, R. C. (1999). Enhancing Relationships Between Children and Teachers. Washington, Dc: American Psychological Association.
- ROGERS, C. (1962). The Interpersonal Relationship: The Core of Guidance. Harvard Education Review 32: 46.
- RYAN, R. M., & GROLNICK, W. S. (1986). Origin and Pawns in the Classroom: Self-Report and Projective Assessments of Individual Differences in Children's Perceptions, Journal of Personality and Social Psychology, 50, Pp.550-558.
- SAMSA, S. (2005). Öğrencilerin, Yükseköğretim Kurumlarında Görev Yapmakta Olan Öğretim Elemanlarının İletişim Biçimlerine İlişkin Algı ve Beklentileri (Pamukkale Üniversitesi Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
- ŞEN, H. Ş., ERİŞEN, Y. (2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 1, 99-116
- SILKÜ, H. A. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarıyla Olan İletişimi ve Bu Konuda Yönetimden Beklenenler, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- VATANSEVER BAYRAKTAR, H., DOĞAN, C. (2014). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Öğretmenleri ile Arasındaki İletişimin Değerlendirilmesi, International Journal Of Social Science Studies, Doi Number:Http://Dx.Doi.Org/10.9761/Jasss2596 Number: 30, P. 237-249, Winter I
- WEST, J. F. & CANNON, G. W. (1988). Essential Collaborative Consultation Competencies for Regular and Special Educators. Journal of Learning Disabilities, 21 (1), 56 - 63, 28.
- YALMAN, M., HAMİDİ, N., B. (2014). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ile İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/8 Summer, p. 853-863, ISSN: 1308-2140, Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7198, Ankara, Turkiye
- YAVUZ, C., YÜCE, G. (2010). Öğretim Elemanlarının İletişim Davranışlarına Yönelik Öğrenci Algı ve Beklentileri (Ordu Üniversitesi Ünye İ.İ.B.F’de Bir Araştırma), İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar, Sayı:30, S.225-240
- YILMAZ, İ., YONCALIK, O., ÇİMEN Z. (2010). İletişim Becerisi İle Öğretimde Yeterlik Arasındaki İlişkinin Öğrenci Algılarına Göre Değerlendirilmesi (Beden Eğitimi ve Spor Alanı), Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Vııı (4) 143-150.
APA | VATANSEVER BAYRAKTAR H, ARNAUDOVA A (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). , 1587 - 1608. |
Chicago | VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). (2015): 1587 - 1608. |
MLA | VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). , 2015, ss.1587 - 1608. |
AMA | VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). . 2015; 1587 - 1608. |
Vancouver | VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). . 2015; 1587 - 1608. |
IEEE | VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)." , ss.1587 - 1608, 2015. |
ISNAD | VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice - ARNAUDOVA, Anna. "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)". (2015), 1587-1608. |
APA | VATANSEVER BAYRAKTAR H, ARNAUDOVA A (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik), 10(11), 1587 - 1608. |
Chicago | VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik) 10, no.11 (2015): 1587 - 1608. |
MLA | VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.11, 2015, ss.1587 - 1608. |
AMA | VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1587 - 1608. |
Vancouver | VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1587 - 1608. |
IEEE | VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1587 - 1608, 2015. |
ISNAD | VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice - ARNAUDOVA, Anna. "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)". Turkish Studies (Elektronik) 10/11 (2015), 1587-1608. |