ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 1587 - 1608 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Öz:
Bu çalışmanın amacı öğretmen adayları ile öğretim üyeleri arasındaki iletişimin ne düzeyde olduğu ve bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 akademik yılında İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrenimine devam eden 351 ve Bulgaristan Trakia Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenimine devam eden 203 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karagöz ve Kösterelioğlu (2008) tarafından geliştirilen "İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma var olan durumu belirlemeye yönelik olduğu için tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları genel ortalama puanlarına göre göreceli olarak orta düzeyde; saygı, ifade becerisi, değer, motivasyon ve demokratik tutum alt boyutlarına göre göreceli olarak yüksek düzeyde; engeller alt boyutuna göre göreceli olarak çok düşük düzeydedir. Öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları bölüm ve sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; cinsiyet, yaş ve medeni duruma göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları okul öncesi öğretmenliği, İngilizce öğretmenliği ve rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümünde okuyan öğrencilerin algılarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Eğitim fakültesinde öğrenim gören birinci sınıf öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları ikinci sınıf, üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin algılarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bulgaristan Trakia Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları genel ortalama, saygı, ifade becerisi, değer, motivasyon ve demokratik tutum alt boyutlarına göre göreceli olarak yüksek düzeyde; engeller alt boyutuna göre göreceli olarak düşük düzeydedir. Öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları cinsiyet ve sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; bölüm, yaş ve medeni duruma göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Bulgaristan Trakia Üniversitesi'nde öğrenim gören birinci sınıf öğretmen adaylarının öğretim üyelerinin iletişim becerileri ile ilgili algıları ikinci sınıf, üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin algılarından daha yüksek olduğu bulunmuştur
Anahtar Kelime:

EXAMINATION OF THE COMMUNICATION BETWEEN LECTURERS AND TEACHER CANDIDATES (AN EXAMPLE OF ISTANBUL SABAHATTIN ZAIM UNIVERSITY AND BULGARIA TRAKIA UNIVERSITY)

Öz:
This study aims to determine the level of the communication between lecturers and teacher candidates and to understand whether the communication level changes according to some variables. The sample consists of 351 teacher candidates who study at the İstanbul Sabahattin Zaim University Education Faculty in 2014-2015 academic year and 203 teacher candidates who study at Bulgaria Trakia University Education Faculty (total 554). “Communication Skills Rating Scale” developed by Karagöz ve Kösterelioğlu (2008) is used as the data collection tool. The research is organized according to survey model since it aims to determine the existing conditions. The perceptions of Sabahattin Zaim University students about lecturer communication skills are relatively moderate compared to the overall average scores, in subscales respect, expression skills, values, motivation and democratic attitudes relatively high and in subscale barriers relatively very low. The perceptions of students about lecturer communication skills showed a significant difference in department and class variables and it doesn’t show significant difference in gender, age
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA VATANSEVER BAYRAKTAR H, ARNAUDOVA A (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). , 1587 - 1608.
Chicago VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). (2015): 1587 - 1608.
MLA VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). , 2015, ss.1587 - 1608.
AMA VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). . 2015; 1587 - 1608.
Vancouver VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). . 2015; 1587 - 1608.
IEEE VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)." , ss.1587 - 1608, 2015.
ISNAD VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice - ARNAUDOVA, Anna. "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)". (2015), 1587-1608.
APA VATANSEVER BAYRAKTAR H, ARNAUDOVA A (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik), 10(11), 1587 - 1608.
Chicago VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik) 10, no.11 (2015): 1587 - 1608.
MLA VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,ARNAUDOVA Anna ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.11, 2015, ss.1587 - 1608.
AMA VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1587 - 1608.
Vancouver VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1587 - 1608.
IEEE VATANSEVER BAYRAKTAR H,ARNAUDOVA A "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1587 - 1608, 2015.
ISNAD VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice - ARNAUDOVA, Anna. "ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE ÖĞRETİM ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMİN İNCELENMESİ (İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ VE BULGARİSTAN TRAKİA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)". Turkish Studies (Elektronik) 10/11 (2015), 1587-1608.