BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ

Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 1359 - 1376 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ

Öz:
Bu çalışmanın konusu, bilgisayar oyunlarının 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin şiddet eğilimlerine etkilerinin araştırılmasıdır. Bu dönemdeki çocukların bilgisayar oyunlarında şiddet içeren oyunları ne kadar tercih ettiği ve bu durumun şiddet tutumlarına etkisi araştırma konusu kapsamındadır. Ailelerin sıkça dile getirdiği bilgisayar oyunlarının çocuklar üzerindeki etkileri eğitim bilimcilerin de düşündükleri ve üzerinde araştırma yaptıkları önemli konulardan birisidir. Çocukların bilgisayar başında harcadığı zaman her geçen gün artmakta ve bilgisayar oyunları ders dışı vakit geçirme etkinliklerinde üst sıralara doğru sürekli yükselmektedir. Günümüz gençliğinin en önemli sorunlarından birisi hiç kuşkusuz ki şiddete olan eğilimleridir. Bu bağlamda, bilgisayar oyunları ile şiddet arasındaki ilişki önemli bir sorun olarak ele alınmalıdır. Çünkü sanallığın bir özdeşim yöntemi olabileceği ve çocukluk döneminin de taklit etme ve model alma bakımından en uygun evre olduğu dikkate alındığında konu daha bir önem arz etmektedir. Araştırma evreni; araştırmanın yürütüldüğü Kırşehir'deki okulların 4, 5 ve 6. sınıflarında öğrenim gören öğrencileri iken, örneklemi aynı ilin bir özel ilkokul ve orta okulunun 4., 5. ve 6. sınıflarına devam eden öğrencileri olarak belirlenmiştir. Araştırmada veriler, 27 soru üzerinden anket yoluyla toplanmış olup; anket soruları üç bölümde yapılandırılmıştır. İlk bölümde katılımcıların demografik özellikleri, ikinci bölümde çalışmaya katılan öğrencilerin bilgisayar oyunlarını oynama sıklık ve alışkanlıkları, üçüncü bölümde ise öğrencilerin şiddet tutumları ve bilgisayar oyunlarının buna etkisine yönelik sorular yer almaktadır. Anket sonuçlarının yararlanılmıştır. değerlendirilmesinde SPSS programından göre doğrulanamamıştır. Araştırma sonuçlarına göre, bilgisayar oyunlarında en çok tercih edilen türler içinde strateji geliştirici ve eğitici oyunlar yer almaktadır. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu oyun salonlarına gitmeden tek başına oynamayı tercih etmektedirler. Öğrencilerin çoğunluğunun bilgisayarda şiddet içeren oyunları tercih etmedikleri ve bilgisayar oyunlarındaki şiddetten ciddi düzeyde rahatsızlık duydukları da araştırmanın sonuçları arasındadır
Anahtar Kelime:

THE EFFECTS OF COMPUTER GAMES ON 4th, 5th, AND 6th GRADE STUDENTS’ TENDENCY TO VİOLENCE

Öz:
The aim of this stady to explore the effects of the violent tendencies of computer games on the 4th, 5th, and 6th grade students, this study contains that how much these kinds of games are prefferret by students and the effect of this situation on violent behavior. Effects of computer games on children is one of the outstanding topics expressed by families, and researched by pedagogs. While the time spent by children on computer increases every day, computer games continuously goes up in the list of leisure time activities. One of the most majör problems of today’s children is decidedly their tendency to violence. The correlation between computer games and violence is a topic that needs to be approached within this context, since this topic bears significancy considering the identification possibility within virtuality as a method, and childhood is the most open process in life regarding imitating and taking someone as a model. This research is a descriptive research employing descriptive survey model aimed to reveal a situation as it is. This research is structured as quantitative. Sample of this research is 102 4th, 5th, and 6th grade students in 2014-1015 School Year within the same province’s elementary and middle schools. Data in this research has been collected through a questionnaire consisted of 27 questions, which has been structured within three sections: In the first section demographical questions, in the second section questions about frequency and habits of computer game playing of attendees, and in the third section questions about the students’ approach towards violence, and the effects of computer games on their approach. One of the main hypotheses of our research, that adolescents play a lot of computer games and tendency of violence increases as a result of this has not been validated.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ANDERSON, C.A. & BUSHMAN, B.J. (2002). Human agression. Annual Reviews of Psychology, 53, 27-51.
  • BİLGİ, A. (2005). Bilgisayar oyunu oynayan ve oynamayan ilköğretim öğrencilerinin saldırganlık, depresyon ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • BORA, T. (2007). Milliyetçilik ve şiddet. Şiddet Sempozyumu Bildirileri İçinde, ss.7-14. Ankara: Türk Tabipler Birliği Yayınları.
  • BRAND, J.E., KNİGHT, S.J., MAJEWSKİ, J., (2003). The diverse worlds of computer games: A content analysis of spaces, populations, styles and narratives. I. Level Up Digital Games Research Conference, University of Utrecht, The Netherland.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö.E., KARADENİZ, Ş ve DEMİRCİ F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • DEMİR, Y. Ve KUMCAĞIZ, H. (2015). Öğrencilerin Anne Baba Tutumlarını Algılama Biçimleri ve Şiddete Eğilimleri. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 10/2 Winter 2015 p.221-234. ISSN: 1308-2140, www.turkishhstudies.net, Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7696 ANKARA-TURKEY
  • DOUGLAS A. G., LYNCH, P.J., LİNDER, J.R. ve WALSH, D.A. (2004). The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. Journal of Adolescence, 27, 5–22.
  • ERTEN, Y. ve ARDALI, C. (1996). Saldırganlık, şiddet ve terörün psikososyal yapıları. Cogito, 6:143-165.
  • FIRAT, H. (2013). Çocuk Oyunları-Eğitim İlişkisi: Bezirgân Başı Örneği. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/13 Fall 2013, p. 885-896, ISSN: 1308-2140, www.turkishhstudies.net, ANKARA-TURKEY
  • GENÇOĞLU, C., KUMCAĞIZ, H., Ve ERSANLI, K. (2014). Ergenlerin Şiddet Eğilimine Etki Eden Ailevi Faktörler. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 9/2 Winter 2014 p.639-652. ISSN: 1308-2140, www.turkishhstudies.net, ANKARA-TURKEY
  • GİLES, J.W., ve HEYMAN, G.D. (2005). Preschoolers' use of trait-relevant information to evaluate the appropriateness of an aggressive response. Aggressive Behavior. 31, 498-509.
  • GÜLEÇ, H., TOPALOĞLU, M., ÜNSAL, D. Ve ALTINTAŞ M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1): 112-137
  • HASKAN, Ö. (2009). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • KARASAR, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi, (18. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KARS, G.B. 2010. Şiddet içerikli bilgisayar oyunlarının çocuklarda saldırganlığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KEANE, J. (1998). Şiddetin uzun yüzyılı. (Çev: B. Peker). Ankara: Dost Kitabevi.
  • KÖKNEL, Ö. (2000). Bireysel ve toplumsal şiddet. İstanbul: Altın Kitaplar Basımevi.
  • KRUG E.G., DAHLBERG, L.L., MERCY, J.A., ZWİ, A.B., LOZANO, R. (Eds.) (2002). World report on violence and health. WHO: Switzerland.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2006). Okullarda Şiddetin Önlenmesi. http://orgm.meb.gov.tr/mevzuat/genelgeler/okullardasiddet.htm (MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2006 /1324 sayılı genelge) Erişim Tarihi: 01.08. 2015.
  • ÖĞÜLMÜŞ, S. (2007). Okullarda şiddet ve önlenmesi. (Ed.; S. Gelbal). Okullarda şiddetin önlenmesi: Mevcut uygulamalar ve sonuçları. (ss. 25-48). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • ÖZ. M. (2009). Bilgisayar oyunlarının çocukların bilişsel performansına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • OLWEUS, D. (1999). Bullying prevention program. Boulder, CO: Center for the Study and Prevention of Violence, Institute of Behavioral Science, University of Colorado at Boulder.
  • SAĞLAM, H. (2011). Bilgisayar oyunlarının öğrencilerin sosyalleşme süreci ve şiddet eğilimleri üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SOMERSAN S. (1996). Şiddetin iki yüzü. Cogito, 6: 41- 50.
  • SUBAŞI, N. ve AKIN, A. (2007). Kadına yönelik şiddet: Nedenleri ve sonuçları. http://www.sabem.saglik.gov.tr/Akademik_Metinler/linkdetail.aspx?id=2145. Erişim Tarihi: 1.05.2015.
  • TBMM Araştırma Komisyonu Raporu (2007). Çocuklarda ve gençlerde artan şiddet eğilimi ile okullarda meydana gelen olayların araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi komisyon raporu, 10/337, 343, 356, 357 esas sayılı rapor. http://www.sck.gov.tr/Tbmm. Erişim Tarihi: 10.07.2015
  • THOMAS, S. P. ve SMİTH, H. (2004). School Connectedness, Anger Behaviors, Relationships of Violent and Nonviolent American Youth. Perspectives in Psychiatric Care, 40(4), 135-138.
  • WOLF R., DAİCHMAN, L. Ve BENETT G. (2002). Abuse of the elderly. In World Report on Violence and Health (Eds EG Krug, LL Dahlberg, JA Mercy, AB Zwi, R Lozano), 123- 146. Geneva, WHO
  • YILDIRIM, A. (1998). Sıradan şiddet: Kadına ve çocuğa yönelik şiddetin toplumsal kaynakları. İstanbul: Boyut Yayınları.
  • YILMAZ, N. (2004). Öfke ile başa çıkma eğitiminin ve grupla psikolojik danışmanın ergenlerin öfke ile başa çıkabilmeleri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
APA ŞAHİN A (2015). BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. , 1359 - 1376.
Chicago ŞAHİN Ayfer BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. (2015): 1359 - 1376.
MLA ŞAHİN Ayfer BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. , 2015, ss.1359 - 1376.
AMA ŞAHİN A BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. . 2015; 1359 - 1376.
Vancouver ŞAHİN A BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. . 2015; 1359 - 1376.
IEEE ŞAHİN A "BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ." , ss.1359 - 1376, 2015.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer. "BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ". (2015), 1359-1376.
APA ŞAHİN A (2015). BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(11), 1359 - 1376.
Chicago ŞAHİN Ayfer BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.11 (2015): 1359 - 1376.
MLA ŞAHİN Ayfer BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.11, 2015, ss.1359 - 1376.
AMA ŞAHİN A BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1359 - 1376.
Vancouver ŞAHİN A BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1359 - 1376.
IEEE ŞAHİN A "BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1359 - 1376, 2015.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer. "BİLGİSAYAR OYUNLARININ 4, 5. ve 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/11 (2015), 1359-1376.