FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 1427 - 1448 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Bilgi çağını yaşadığımız günümüz dünyasında teknoloji hızla gelişmekte ve hayatımızın her alanını etkilemektedir. Kurum ve kuruluşlar teknolojinin sağladığı yenilik ve kolaylıklardan üst seviyede yararlanmak için birçok çalışma ve yatırım yapmaktadır. Eğitim öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü yerler olan okullar da bu durumdan en çok etkilenen kurumlardandır. Okulların teknolojik bakımdan güçlendirilmesini sağlamak, okullara yenilikler katmak ve öğrencilere daha iyi bir eğitim öğretim hizmeti sunmak için birçok çalışma yapılmaktadır. Bu çalışmaların en kapsamlı olanlarından birisi de Fatih Projesi'dir. Bu proje ile okulların teknolojik altyapı açısından güçlendirilmesi, akıllı tahtalarla donatılması ve öğrencilere tablet bilgisayarlar dağıtılarak eğitimde teknolojiden en üst seviyede faydalanılması amaçlanmıştır. Bu araştırmada, ülkemizde başlatılmış olan bu teknolojik yenilenme ve değişim sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. 388 sınıf öğretmeni üzerinde yürütülen çalışma sonucunda araştırmaya katılan sınıf öğretmenleri, Fatih Projesi'nin öğrencilerin teknolojiden daha fazla faydalanmasına olanak sağlayacağını belirtmişlerdir. Bunun yanında "geleneksel öğretimden, teknoloji destekli öğretime geçileceği", "nitelikli ve donanımlı bireyler yetişmesine bu projenin katkı sunacağı" yönünde görüşlerin araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerince ifade edildiği görülmektedir. Fatih Projesi'nin gerçekleştirilmesi ve devamını sağlıklı bir şekilde sürdürülmesi için özellikler sosyo-ekonomik ve kültürel düzeyi düşük çevrelerde yer alan okulların sınıf mevcutlarının azaltılması, fiziki alt yapısının geliştirilmesi gerekmektedir. Öğretmenlerin projenin sağlıklı uygulanabilmesi konusunda kendilerini geliştirebilmelerine olanak sağlanmalıdır.
Anahtar Kelime: OPINIONS OF CLASSROOM TEACHERS REGARDING THE FATIH PROJECT
Öz: In our today's world where we experience the age of information, the technology is rapidly developing and makes huge impacts on every aspect of our lives. Institutions and organizations are doing a lot of work and making some investments to benefit from the technology preeminently. The schools, which are places where the educational and training activities are being carried out, have been the most affected institutions by this situation. Many studies are being performed to ensure that the schools are being technologically strengthened, to add innovations to schools and to provide students with a better service of education and teaching. The most comprehensive of these studies is the Fatih project. It was aimed to strengthen the technological infrastructure of the schools, to be equipped with interactive whiteboards and to make a benefit at the highest level from the technology in education by this project by distributing tablet computers to the students. In this research this technological innovation and change launched in our country has been examined according to the views of the classroom teachers. The research was carried out according to the survey model, one of the quantitative research methods. The classroom teachers participating in the research as the result of the studies conducted on 388 classroom teachers have stated that the Fatih project would allow more students to benefit from the technology. Besides, it is seen that classroom teachers participating in the research state that teachers will pass from the traditional learning to the technologysupported education and this project will contribute to the growth of qualified and equipped individuals. In order to implement and sustain Fatih Project a healthy way and successfully, it is necessary to improve the physical infrastructure and reduce class sizes, especially for schools located in environments characterized by low socio-economic and cultural level. Teachers should also be provided oppotunities to develop themselves about the healthy implementation of the project
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKÇAYIR, M. (2011). Akıllı Tahta Kullanılarak İşlenen Matematik Dersinin Sınıf Öğretmenliği Birinci Sınıf Öğrencilerinin Başarı, Tutum ve Motivasyonlarına Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- AKINCI, A., KURTOĞLU, M., ve SEFEROĞLU, S. S. (2012), “Bir Teknoloji Politikası Olarak Fatih Projesinin Başarılı Olması İçin Yapılması Gerekenler: Bir Durum Analizi Çalışması”, Akademik Bilişim, 1-3 Şubat, Uşak.
- BALAY, R. (2004). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim.” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2): 61-82.
- BAYDAR, M. L., GÜL, H. ve AKÇİL, A. (2007). “Bilimsel Araştırmanın Temel İlkeleri.” Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi.
- BİLİCİ, A., AKDUR, T. E. , YILDIZBAŞ, A., GÜNDAY, Ö. ve ÇİÇEK, H. (2011), “Eğitimde Fatih Projesinin Sağlaması Öngörülen Fayda ve Sosyal Etkileri”, In 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül, Elazığ.
- BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- ÇAKMAK, Z., TAŞKIRAN, C., (2014) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkısh Studıes. 9/5.529-537.
- ÇİFTÇİ, S., TAŞKAYA, S. M., ve ALEMDAR, M. (2013). “The Opinions of Classroom Teachers About FATIH Project.” Elementary Education Online, 12(1): 227-240.
- DURSUN, F. (2006). “Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri.” Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2: 33-57.
- EKİZ, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- FER, S. (2011). Öğretim tasarımı (2. Baskı). Ankara: Anı yayıncılık.
- GÜROL, M., DONMUŞ, V., ve ARSLAN, M. (2012). “İlköğretim Kademesinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Fatih Projesi İle İlgili Görüşleri.” Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi: 3(3).
- GÖKDAŞ, i. ve KAYRİ, M. (2005). “E-Öğrenme Ve Türkiye Açısından Sorunlar, Çözüm Önerileri.” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2).
- İLHAN, S. (2011). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Uygulamaya Dayalı Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Becerileri İle Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyonkocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
- JORESKOG, K.G. ve SORBOM, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language, Chicago IL: Scientific International Software. 28 Eylül 2013 tarihinde http://books.google.com.tr/books?id=f61i3quHcv4C adresinden alınmıştır.
- KARAKAYA, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (ss. 57-83). Ankara: Anı Yayıncılık.
- KESER, H. ve ÇAKIR, H. (2009). “Çoklu Zeka Kuramına Göre Hazırlanmış Olan Bilgisayar Destekli Trafik Eğitim’ine İlişkin Öğrenci Görüşleri.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3): 835-848.
- KLİNE, R. B. (2005). “Principlesandpractice of Structurale Quations Modeling”, New York: Guilford, s.115-170.
- MEB (2014). “Fatih Projesi Hakkında”. 12 Eylül 2104 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden alınmıştır.
- PARA, D. ve AYVAZ REİS, Z. (2009), “Eğitimde Bilişim Teknolojileri Kullanılması: Kimyada Su Döngüsü”, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat, Şanlıurfa.
- SİPAHİ, B., YURTKORU, E. S. ve ÇİNKO, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPPS’le veri analizi (3. baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
- SOLAK, M. (2009). İlköğretimde Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- ŞAHİN, A., ve AKÇAY, A. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 6(2). 909-918.
- ŞANLI, Ö., ALTUN, M., TAN, Ç, (2015) Öğretmenlerin Akıllı Tahta ve Öğrencilere Dağıtılan Tablet Bilgisayarlar İle İlgili Yaşadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Turkısh Studıes . 10/ 3. 833-850
- ŞAHİN, B. (2009). METODOLOJİ. A. TANRIÖĞEN (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (ss. 111-131) Ankara: Anı Yayıncılık.
- ŞEN, M. (2013). İlköğretim Birinci Kademe İngilizce Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- ŞİMŞEK, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
- TOSUN, N. (2006). Bilgisayar Destekli ve Bilgisayar Temelli Öğretim Yöntemlerinin, Öğrencilerin Bilgisayar Dersi Başarısı Ve Bilgisayar Kullanım Tutumlarına Etkisi. Trakya üniversitesi eğitim fakültesi örneği. Yayınlanmamış doktora tezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
- YAMAN, E. (2006). “Eğitim Sistemindeki Sorunlardan Bir Boyut: Büyük Sınıflar ve Sınıf Yönetimi.” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3): 261-274.
- YAMAN, H. (2009). “İlköğretim Türkçe Dersi Programının Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1): 329-359.
- YILMAZ, H.H. (2012). Öğretmenlerin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- YILMAZ, V., KARABAT, Ç.G. ve ÇELİK, H. E., (2008). “Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Algılanan Değer, Memnuniyet ve Sadakat Arasındaki İlişkinin Araştırılması: Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Uygulama”. Bankacılık Dergisi, 64: 27-38.
- YILMAZ, V. (2004b). “Lısrel İle Yapısal Eşitlik Modelleri: Tüketici Şikayetlerine Uygulanması”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1): 77-90.
APA | şekerci h, BOZKURT E, ARSLAN S (2015). FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 1427 - 1448. |
Chicago | şekerci hanifi,BOZKURT Eyüp,ARSLAN Seyfettin FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. (2015): 1427 - 1448. |
MLA | şekerci hanifi,BOZKURT Eyüp,ARSLAN Seyfettin FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2015, ss.1427 - 1448. |
AMA | şekerci h,BOZKURT E,ARSLAN S FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2015; 1427 - 1448. |
Vancouver | şekerci h,BOZKURT E,ARSLAN S FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2015; 1427 - 1448. |
IEEE | şekerci h,BOZKURT E,ARSLAN S "FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.1427 - 1448, 2015. |
ISNAD | şekerci, hanifi vd. "FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". (2015), 1427-1448. |
APA | şekerci h, BOZKURT E, ARSLAN S (2015). FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(11), 1427 - 1448. |
Chicago | şekerci hanifi,BOZKURT Eyüp,ARSLAN Seyfettin FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.11 (2015): 1427 - 1448. |
MLA | şekerci hanifi,BOZKURT Eyüp,ARSLAN Seyfettin FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.11, 2015, ss.1427 - 1448. |
AMA | şekerci h,BOZKURT E,ARSLAN S FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1427 - 1448. |
Vancouver | şekerci h,BOZKURT E,ARSLAN S FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(11): 1427 - 1448. |
IEEE | şekerci h,BOZKURT E,ARSLAN S "FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1427 - 1448, 2015. |
ISNAD | şekerci, hanifi vd. "FATİH PROJESİ’NE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/11 (2015), 1427-1448. |