SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl: 2017 Cilt: 46 Sayı: 215 Sayfa Aralığı: 69 - 86 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Öz: Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin matematik kaygı düzeylerini çeşitli değişkenlere göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada az araştırılmış ya da hiç araştırılmamış değişkenlerin ele alınması ve öğretmenlerin örneklem olarak seçilmesi, araştırmayı önemli kılmıştır. Araştırmaya, 428 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veri toplamak için, Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö) kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde iki yönlü varyans analizi (two-way ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin matematik kaygı puanları, mezun olunan bölüm, meslek memnuniyeti, sınıf mevcudu, okutulan sınıf, yüksek lisans ve mesleki yayın takibi değişkenlerine göre anlamlı bir fark oluşturmaktadır. Yapılan iki yönlü varyans analizine göre ise, mezun olunan bölüm ve meslek memnuniyeti değişkenlerinin ortak etkisinin öğretmenlerin matematik kaygıları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, sınıf mevcudu ve okutulan sınıf değişkenlerinin ortak etkisinin öğretmenlerin matematik kaygıları üzerinde anlamlı etkisinin olduğu saptanmıştır. Benzer olarak, yüksek lisans ve mesleki yayın takibi değişkenlerinin ortak etkisinin öğretmenlerin matematik kaygıları üzerinde etkili olduğu görülmüştür
Anahtar Kelime: Konular:
INVESTIGATION OF MATHEMATICS ANXIETY OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES
Öz: The aim of this study is to examine mathematics anxiety level of primary school teachers in terms of different variables. In this study, a sample of the selection of teachers and variables of this study are the ones which have been researched very little or have never been studied is to make research more important. Sample group of this study consists of 428 primary school teachers chosen. In order to collect data Mathematic Anxiety Scale for Teachers and Pre-service Teachers has been used. For data analysis two-way ANOVA and Tukey tests have been used. According to research results, there was a significant difference between teachers’ math anxiety scores with department graduated, job satisfaction, classroom size, classroom being taught, professional publication followed and master’s degree variables. According to two way ANOVA test it has been seen that variables of department graduated and job satisfaction have a common effect on mathematical anxiety of teachers. Also, it has been seen that variables of classroom size and classroom being taught have a common effect on mathematical anxiety of teachers. In addition it has been seen that variables of master’s degree and professional publication have a common effect on mathematical anxiety of teachers
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar, M., ve Anıl, D. (2009). Classroom Teacher Evaluation Methods to Use in The Performance Assessment Process Qualification of Able, They Comparison Problems and Solution Proposals.[Sınıf Öğretmenlerinin Performans Değerlendirme Sürecindeki Değerlendirme Yöntemlerini Kullanabilme Yeterlikleri, Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri]. TUBAV Journal of Science, 2(3), 354-363.
- Ada, Ş., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ., ve Yalçın, S. (2013). Öğretmenlerin Motivasyon Etkenleri/ Motivation Factors of Teachers. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 151-166.
- Aiken, L. R. (1970). Attitudes Toward Mathematics. Review of Educational Research, 40(4), 551- 596.
- Aslan, G. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Sürekli Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Baki, A., ve Birgin, O. (2004). Alternatif Değerlendirme Aracı Olarak Bilgisayar Destekli Bireysel Gelişim Dosyası Uygulamasından Yansımalar: Bir özel durum çalışması. Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 75-99.
- Baloğlu, M. (1999). A Comparison of Mathematics Anxiety and Statistics Anxiety in Relation to General Anxiety. Erıc Document Reproduction Service No. 436703.
- Baloğlu, M. 2001. Matematik Korkusunu Yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 59-76.
- Bekdemir, M., Işık, A., ve Çıkılı, Y. (2004). Matematik Kaygısını Oluşturan ve Artıran Öğretmen Davranışları ve Çözüm Yolları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(16), 88-89.
- Çelik, V. (1998). Alan Dışından Gelen Sınıf Öğretmenlerinin Sosyalizasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(14), 191-208.
- Çiftçi, S. (2008). İlköğretim Birinci Kademe 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Performans Görevlerine İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 9(3), 934-951.
- D’Ailly, H., ve Bergering, A. J. (1992). Mathematics Anxiety and Mathematics Avoidance Behavior: A Validation Study of Two MARS Factor-Derived Scales. Educational and Psychological Measurement, 52(2), 369-377.
- Delice, A., Ertekin, E., Aydın, E., ve Dilmaç, B. (2009). Öğretmen Adaylarının Matematik Kaygı- sı ile Bilgibilimsel İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 361-375.
- Efe, F. (1998). Eğitim Fakültesi Mezunu Olmayan İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlilikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- ERG, (2014). Türkiye PISA 2012 Analizi: Matematikte Öğrenci Motivasyonu, Özyeterlik, Kaygı ve Başarısızlık Algısı. Eğitim Reformu Girişimi, Araştırma Notu, Sabancı Üniversitesi.
- Gündüz, B. (2005). İlköğretim Öğretmenlerinde Tükenmişlik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 1(1): 152-166.
- Gürbüz, R., ve Yıldırım, K. (2014). An Investigation of Primary School Teachers Level of Mathematics Anxiety. International Conference on Education in Mathematics, Science & Technology, 188, Konya/Turkey.
- Gürbüz, R., ve Yıldırım, K. (2016). An Investigation of Mathematics Anxiety of Primary School Teachers. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(3), 536-552.
- Hacıömeroğlu, G. (2014). Elementary Pre-service Teachers’ Mathematics Anxiety and Mathematics Teaching Anxiety. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 1-10. ISSN: 1473-0111.
- Hadley, K. M., ve Dorward, J. (2011). The Relationship among Elementary Teachers’ Mathematics Anxiety, Mathematics Instructional Practices, and Student Mathematics Achievement. Journal of Curriculum & Instruction, 5(2).
- Hasırcı, Ö. K., ve Sadık, F. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2).
- He, H. (2007). Adolescents Percepeption of Parental and Peer Mathematics Anxiety and Attitude Toward Mathematics: A Comparative Study of European-American and Mainland Chinese Student. Doctoral dissertation. Washington State University College of Education.
- Hussain, S., Ali, R., Khan, M. S., Ramzan, M., ve Qadeer, M. Z. (2011). Attitude of Secondary School Teachers Towards Teaching Profession. International Journal of Academic Research, 3 (1), 985-990.
- Jackson, C. D. ve Leffingwell, J. R. (1999). The Role of The Instructors in Creating Math Anxiety in Students From Kindergarten Through College. The Mathematics Teacher. 92(7):583-86.
- Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin Yeterlilik Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2008. Cilt:V (I), 70-97.
- Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları, Ankara.
- Keklikçi, H., ve Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Korku Düzeyleriyle Matematik Öğretmenlerine Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 198-204.
- Kilmen, S., ve Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme İlkelerini Uygulama Düzeylerine İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 27-55.
- Lazarus, M. (1974). Mathophobia: Some Personal Speculations. Natuonal Elementary Principal, 53: 16-22.
- Lerkkanen, M. K., Kiuru, N., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., Rasku-Puttonen, H., Siekkinen, M., ve Nurmi, J. E. (2014). The Role of Teaching Practices and Class Size in Finnish Students’ Reading and Math Development in Grade 1.
- Levine, D. U., ve Havighurs, R. J. (1992). Society and Education. Allyn and Bacon, 1992.
- Lovett, S., ve Cameron, M. (2011). Schools As Professional Learning Communities For Early-Career Teachers: How Do Early-Career Teachers Rate Them? Teacher Development, 15(1), 87-104.
- Ma, X., ve Xu, J. (2004). The Causal Ordering of Mathematics Anxiety and Mathematics Achievement: A Longitudinal Panel Analysis. Journal of Adolescence, 27 (2), 165- 179.
- Mcmillan, J. H., ve Schumacher, S. (2001). Research in Education. A Conceptual İntroduction (5th ed.). New York: Addison Wesley Longman Inc.
- Miron, L. (2013). Elementary Math Content Delivery and Class Size Concerns. Doctoral dissertation, Walden Unıversıty.
- Nolting, P. D. (2011). Math Study Skills Workbook. Nelson Education.
- Pantic. N., ve Wubbels, T. (2010). Teacher Competencies as A Basis for Teacher Education – Views of Serbian Teachers and Teacher Educators. Teaching and Teacher Education. 27, 569-578.
- Peker, M., ve Ertekin, E. (2011). The Relationship between Mathematics Teaching Anxiety and Mathematics Anxiety. The New Educational Review, 23(1), 213-226.
- Robbins S. P. ve Judge, T. A. (2012). Örgütsel Davranış Organizational Behavior. Çev. Ed. İnci Erdem. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
- Sağır, M., Ercan, O., Duman, A., ve Bilen, K. (2014). Matematik Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri İle İş Tatmin Düzeyleri Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(27).
- Scheopner, A. J. (2010). Irreconcilable Differences: Teacher Attrition in Public and Catholic Schools. Educational Research Review, 5(3), 261-277.
- Shields, D. J. (2006). Causes of Math Anxiety: The Student Perspective. Doctoral Dissertation. Indiana University of Pennyslvania.
- Sonnert, G., Sadler, P. M., Sadler, S. M., ve Bressoud, D. M. (2015). The İmpact of İnstructor Pedagogy on College Calculus Students’ Attitude Toward Mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 46(3), 370-387.
- Swetman, D. (1994). Fourth-grade Math: The Beginning of The End? Reading Improvement, 31, 173–176.
- Şahin, F. Y. (2004). Ortaöğretim Öğrencilerinin ve Üniversite Öğrencilerinin Matematik Korku Düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3(5).
- Tankersley, K. (1993). Teaching Math Their Way. Educational Leadership, 50, 12-13.
- Turanlı, N. (2013). Using Fuzzy Statistics to Determine Mathematics Attitude and Anxiety. Middle-East Journal of Scientific Research, 13(4), 568-572.
- Uusimaki, L., ve Nason, R. (2004). Causes Underlying Pre-service Teachers’ Negative Beliefs and Anxieties About Mathematics. In Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4, 369-376.
- Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ- Ö)’nin Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Watt, H. M. G., ve Richardson, P. W. (2008). Motivations, Perceptions and Aspirations Concerning Teaching as A Career for Different Types of Beginning Teachers. Learning and Instruction, 18, 408-428.
- Wilson, S. (2013). Mature Age Pre-service Teachers’ Mathematics Anxiety and Factors İmpacting on University Retention. In Proceedings of the 36th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 666-673).
- Yıldırım, K. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
APA | YILDIRIM K, GÜRBÜZ R (2017). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 69 - 86. |
Chicago | YILDIRIM Kenan,GÜRBÜZ Ramazan SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2017): 69 - 86. |
MLA | YILDIRIM Kenan,GÜRBÜZ Ramazan SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2017, ss.69 - 86. |
AMA | YILDIRIM K,GÜRBÜZ R SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2017; 69 - 86. |
Vancouver | YILDIRIM K,GÜRBÜZ R SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2017; 69 - 86. |
IEEE | YILDIRIM K,GÜRBÜZ R "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.69 - 86, 2017. |
ISNAD | YILDIRIM, Kenan - GÜRBÜZ, Ramazan. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2017), 69-86. |
APA | YILDIRIM K, GÜRBÜZ R (2017). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, 46(215), 69 - 86. |
Chicago | YILDIRIM Kenan,GÜRBÜZ Ramazan SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim 46, no.215 (2017): 69 - 86. |
MLA | YILDIRIM Kenan,GÜRBÜZ Ramazan SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, vol.46, no.215, 2017, ss.69 - 86. |
AMA | YILDIRIM K,GÜRBÜZ R SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2017; 46(215): 69 - 86. |
Vancouver | YILDIRIM K,GÜRBÜZ R SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2017; 46(215): 69 - 86. |
IEEE | YILDIRIM K,GÜRBÜZ R "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Milli Eğitim, 46, ss.69 - 86, 2017. |
ISNAD | YILDIRIM, Kenan - GÜRBÜZ, Ramazan. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Milli Eğitim 46/215 (2017), 69-86. |