Yıl: 2017 Cilt: 46 Sayı: 216 Sayfa Aralığı: 79 - 101 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Öz:
Bu araştırmada, okul müdürlerinin okul, öğretmen, öğrenci ve veli kavramlarına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri metaforlar aracılığıyla belirlemek amaçlanmaktadır. Mecazlar yoluyla araştırma verilerinin toplandığı bu araştırma, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilen nitel bir çalışmadır. Ankara ili Keçiören ve Altındağ ilçelerinde okul müdürü eğitimlerine katılan 92 okul müdürü ile yapılan görüşmelerde okul müdürlerinin "okul/öğretmen/öğrenci/veli... benzer. Çünkü ..." cümlesini tamamlaması istenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul daha çok sevgi ve dayanışma yeri, şekillenme yeri ve hayatın kendisi; öğretmen koruyan-gözeten, yol gösteren-harekete geçiren kişi; öğrenci şekil verilen-bilgi yüklenen, bakım ve korunmaya muhtaç kişi; veli ise hizmetten faydalanan kişi olarak görülmektedir. Araştırmada üretilen metaforlar genel olarak incelendiğinde, okul müdürlerinin okula, öğretmene ve öğrenciye yönelik olumlu; veliye yönelik ise olumsuz bir düşünce yapısına sahip olduğu söylenebilir. Metaforik algıların oluşmasında içerisinde bulunulan sosyo-kültürel bağlamın önemli bir etkisinin olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda okul müdürlerinin metaforik algılarını, kendilerini kuşatan kültürel kodlar içerisinde incelemekte yarar görülmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

METAPHORIC PERCEPTIONS OF SCHOOL PRINCIPLES REGARDING THE CONCEPT OF SCHOOL, TEACHER, STUDENT AND PARENT

Öz:
The purpose of this research is to determine the mental imagery of school principals regarding the concept of school, teacher, student and parent through metaphors. This study is a qualitative research and a semi-structured interview form that reveals metaphors was used to collect research data. The participants of this research consist of 92 school principals participating in the school principals’ training program in the districts of Keçiören and Altındağ in Ankara province. In this study, the school principals were asked to complete the “School / Teacher / Student / Parent is like a … Because ...” sentence. According to the results of the research, more frequnetly the school is considered as a place of love and solidarity, a place where individuals are shaped, and life itself; the teacher is considered as a person who protects, looks after, leads and motivates people; the student is considered as a person who is shaped or loaded with information, and in need of protection; and the parents are considered like those who benefit from the service. When metaphores produced in the research are examined in general, it is observed that school principals are positive towards the school, teachers and students. It can be said that they have a negative thoughts towards the parents. It is thought that there is a significant effect of the socio-cultural context in the formation of metaphoric perceptions. In this context, it is useful to examine the metaphorical perceptions of school principals in the cultural codes that surround them
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA CEMALOGLU N, Sezgin F, Şahin F, Sönmez E (2017). OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. , 79 - 101.
Chicago CEMALOGLU NECATI,Sezgin Ferudun,Şahin Fatih,Sönmez Emre OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. (2017): 79 - 101.
MLA CEMALOGLU NECATI,Sezgin Ferudun,Şahin Fatih,Sönmez Emre OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. , 2017, ss.79 - 101.
AMA CEMALOGLU N,Sezgin F,Şahin F,Sönmez E OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. . 2017; 79 - 101.
Vancouver CEMALOGLU N,Sezgin F,Şahin F,Sönmez E OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. . 2017; 79 - 101.
IEEE CEMALOGLU N,Sezgin F,Şahin F,Sönmez E "OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI." , ss.79 - 101, 2017.
ISNAD CEMALOGLU, NECATI vd. "OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI". (2017), 79-101.
APA CEMALOGLU N, Sezgin F, Şahin F, Sönmez E (2017). OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim, 46(216), 79 - 101.
Chicago CEMALOGLU NECATI,Sezgin Ferudun,Şahin Fatih,Sönmez Emre OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim 46, no.216 (2017): 79 - 101.
MLA CEMALOGLU NECATI,Sezgin Ferudun,Şahin Fatih,Sönmez Emre OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim, vol.46, no.216, 2017, ss.79 - 101.
AMA CEMALOGLU N,Sezgin F,Şahin F,Sönmez E OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim. 2017; 46(216): 79 - 101.
Vancouver CEMALOGLU N,Sezgin F,Şahin F,Sönmez E OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim. 2017; 46(216): 79 - 101.
IEEE CEMALOGLU N,Sezgin F,Şahin F,Sönmez E "OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI." Milli Eğitim, 46, ss.79 - 101, 2017.
ISNAD CEMALOGLU, NECATI vd. "OKUL MÜDÜRLERİNİN OKUL, ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI". Milli Eğitim 46/216 (2017), 79-101.