ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Yıl: 2017 Cilt: 46 Sayı: 214 Sayfa Aralığı: 303 - 316 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Öz: Araştırmanın amacı, ana okul, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin müzeleri öğrenme ortamı olarak kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada, Ankara ilinde görev yapan okulöncesi öğretmelerine, müze eğitiminin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek amacı ile SWOT analizi yapılmıştır. Sınıf öğretmenleri ile ortaokul branş öğretmenlerine ise üç bölümden oluşan anket kullanılmıştır. Araştırmada ilk bölümde öğretmenlerin müze eğitimi konusunda ki fikirleri belirlenmiş ardından müze ziyaretlerinin eğitim amaçlı kullanılmasının öğrenci açısından ne gibi yararları olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin müzelerin eğitim amaçlı kullanılmamasının ya da yetersiz kullanılmasının nedenlerinin neler olabileceğine yönelik düşünceleri belirlenmiştir. Verilerin analizi sonucu öğretmenler, müzeleri öğrenme ortamı olarak kullanımı konusunda çeşitli zorluklarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir. Öğrenci açısından planlı müze gezilerinin çok yararlı olduğunu düşünene öğretmenler, her branş dersi ve yaş grubu için müze gezilerinin düzenlenmesinin gerekli olduğuna da belirtmişlerdir. Yapılan anketlerde öğretmenlerin ortak görüşü, planlı müze gezisi hakkında çok fazla bilgi birikimi ve deneyimi olmadıklarıdır. Bu ortak görüş çerçevesinde, müzelerin öğrenme ortamı olarak etkin kullanılmasına ilişkin öneriler yapılmıştır
Anahtar Kelime: Konular:
TEACHERS’ POINT OF VIEW ON MUSEUMS AS A LEARNING ENVIRONMENT
Öz: The purpose of this article is to determine the recognition and awareness levels of the nursery, primary and high school teachers working in the province of Ankara in terms of their view on museums as a learning environment. For the study, a SWOT analysis was conducted on the preschool teachers working in Ankara to determine the strengths and weaknesses of museum education, and a survey consisting of three parts was carried out over class teachers and high school branch teachers. In the study, firstly the probable positive and negative aspects of the use of museum visits for educational purposes were indicated with respect to the teachers’ ideas on museum education. Thus, suggestions were presented having stated the teachers’ view on the rare usage or complete ignorance of museums as a learning environment
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktekin, S. (2008). Müze Uzmanlarının Okulların Eğitim Amaçlı Müze Ziyaretlerine İlişkin Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). Cilt 9, Sayı 2, (103-111)
- Ballıng, J.D. & Falk, J.H. (1980). A Perspective on field trips: Environmental Effect on Learning Curator, vol.4, num.23, 229- 240.
- Buyurgan,S. ve Mercin L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Veday Özsoy (Ed.) Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
- Cooper, C.P., and Latham, J. (1988). The Pattern of Educational Visits in England. Leisure Studies, Volume 7, pp.255-266.
- Dilli, R. & Bapoğlu Dümenci, S. (2015). Okul Öncesi Dönemi Çocuklarına Anadolu’da Yaşamış Nesli Tükenmiş Hayvanların Öğretilmesinde Müze Eğitiminin Etkisi. Eğitim ve Bilim, cilt 40,sayı 181, 217-230.
- Erdamar, G. (2011). Yaşam Boyu Öğrenme. Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (219-237). Ankara: Pegem.
- ICOM Uluslararası Müzeler Konseyi. (2007). According to the ICOM Statutes, adopted during the 21st General Conference in Vienna, Austria, in 2007 (http://icom.museum/the-vision/museum-definition/).
- MEB. (2008). İlköğretim 1-8. Sınıflar Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi ile Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Müze İle Eğitim. http://ttkb.meb.gov.tr/yenicalismalar/muze/muze-prmgr.pdf.
- Marcus, A.S. (2007). Representing the Past and Reflecting the Present: Museums, Memorials, and the Secondary History Classroom, Social Studies, 98, 3, 105-110.
- Mercin, L. (2002). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Müzelerin Sanat Eğitimi Amaçlı Kullanılmasına İlişkin Yönetici ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Mercin, L., & Alakuş, A. O. (2005). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Programlarının “Müze Eğitimi ve Uygulamaları” Dersi Açısından Değerlendirilmesi. Sanat Dergisi: Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 8, 1-10.
- Onur, B. (2012). Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim (Müze Psikolojisine Giriş). Ankara: İmge.
- Özsoy, V. (2002). Resim-iş (Sanat) Öğretmeni Eğitimine Yönelik Lisansüstü Programlarda Müze Eğitiminin Yeri ve Önemi. G.Ü. Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde. 08-10 Mayıs 2002. Ankara.
- Sternberg, S. (1989). The Art of Participation. Nancy Berry and Susan Mayer (Ed.) Museum Education History, Theory,and Practice. Reston: The National Art Education Association, 155.
- Şar, E., & Sağkol, T. (2013) Eğitim Fakültelerinde Müze Eğitimi Dersi Gerekliliği Üzerine, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2013-2), 83-90.
- Şimşek, C.L. (2011). Okul Dışı Öğrenme Ortamları ve Fen Eğitimi. Canan Laçin Şimşek (Ed.), Fen eğitiminde okul dışı öğrenme ortamları içinde (1-21). Ankara: Pegem.
- Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11 (4), 883-896.
- Tezcan Akmehmet, K.& Ödekan, A. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi, İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:3, Sayı:1, 47-58 Aralık.
APA | DİLLİ R (2017). ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 303 - 316. |
Chicago | DİLLİ Rukiye ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2017): 303 - 316. |
MLA | DİLLİ Rukiye ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2017, ss.303 - 316. |
AMA | DİLLİ R ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2017; 303 - 316. |
Vancouver | DİLLİ R ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2017; 303 - 316. |
IEEE | DİLLİ R "ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.303 - 316, 2017. |
ISNAD | DİLLİ, Rukiye. "ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2017), 303-316. |
APA | DİLLİ R (2017). ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim, 46(214), 303 - 316. |
Chicago | DİLLİ Rukiye ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim 46, no.214 (2017): 303 - 316. |
MLA | DİLLİ Rukiye ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim, vol.46, no.214, 2017, ss.303 - 316. |
AMA | DİLLİ R ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim. 2017; 46(214): 303 - 316. |
Vancouver | DİLLİ R ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim. 2017; 46(214): 303 - 316. |
IEEE | DİLLİ R "ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Milli Eğitim, 46, ss.303 - 316, 2017. |
ISNAD | DİLLİ, Rukiye. "ÖĞRETMENLERİN MÜZELERİN ÖĞRENME ORTAMI OLARAK KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Milli Eğitim 46/214 (2017), 303-316. |