Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 153 - 167 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi

Öz:
Araştırma vaka temelli rol play etkinliklerinin hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeyine etkisini belirlemek amacıyla randomize olmayan paralel kontrollü araştırma tipinde yapılmıştır. Drama dersini alan toplam 44 öğrenci araştırmanın girişim grubunu, dersi almayan 165 öğrenci de kontrol grubunu oluşturmuştur. Girişim grubundaki öğrencilere altı hafta drama, empati, iletişim becerileri ve rol play konularında teorik bilgi verilmiş olup kalan sekiz haftasında vaka temelli rol play grup çalışması etkinlikleri uygulanmıştır (toplam 28 saat). Veri, Kişisel Bilgi Formu ve Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) kullanılarak internet tabanlı olarak toplanmıştır. Veri analizi için yüzdelik, standart sapma, Mann-Whitney U ve Kruskal-wallis tek yönlü varyans testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %52.2'si 21 yaş ve üzeri, %76.4'ü kadın, %78'i çekirdek aile yapısındadır. Girişim grubu ve kontrol grubu EEÖ puan ortalamaları arasında fark bulunmamıştır (p=.614). Tüm öğrencilerin EEÖ puan ortalaması 68.10±6.23 bulunmuştur. Sınıflara göre EEÖ puan ortalamaları: birinci sınıf 68.18±6.32, ikinci sınıf 68.01±6.15, üçüncü sınıf 68.05±6.18, dördüncü sınıf 68.56±7.02'dir. Sınıf (p=.996), yaş (p=.519) ve aile yapısı (p=.851) tiplerine göre EEÖ puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Kız öğrencilerde 68.50±6.03, erkeklerde 66.19±6.91 göre (p=.027); insanlara yardım etme sebebi ile hemşirelik mesleğini tercih eden öğrencilerde (p=.008) diğer öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek empatik eğilim olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeyi orta derecededir; eğitim yılı yükseldikçe bu düzeyde değişim olmamıştır. Vaka temelli rol play etkinliklerinin öğrencilerin empatik eğilim düzeylerine etkisi olmadığı belirlenmiştir. Kız öğrencilerin ve insanlara yardım etmek amacı ile hemşirelik mesleğini tercih eden öğrencilerin empatik eğilimlerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik

-

Öz:
The research was carried out as non-randomized parallel controlled trial in order to determine theeffect of case-based role play activities on the level of empathic tendency of nursing students. 44students taking drama classes constituted the intervention group, whereas 165 students who didnot take these classes constituted the control group. Students in the intervention group were giventheoretical lectures on drama, empathy, communication skills and role play for six weeks and for therest eight weeks, they were given disease/case-based role play as group study activities (28 hours intotal). Data was collected internet-based using Personal İnformation Forms and Emphatic TendencyScale (ETS). Percentage, standard deviation, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis one-way analysisof variance were used for data analysis. 52.2% of students involved in the study were at the age of21 and above, 76.4% of them were women, and 78% of them were members of nuclear families.There was no difference among the ETS score averages of the intervention group and the controlgroup (p=.614). ETS score average of all students was found out to be 68.10±6.23. ETS score averagesaccording to their years of study was 68.18±6.32 for the first year students, 68.01±6.15 forthe second year students, 68.05±6.18 for the third year students, and 68.56±7.02 for the fourth yearstudents. Difference among ETS score averages according to year of study (p=.996), age (p=.519)and family structure (p=.851) was not found out to be significant. The emphatic tendency was foundout to be statistically significant in female students as 68.50±6.03 compared to male similarly it wasdetermined to be high in students who chose this profession due to the desire for helping peoplecompared to the others. In conclusion, the emphatic tendency of nursing students was determinedto be at moderate level, and there was no difference as the year of study increased. It was also foundout that case-based role play activities and no effect on the emphatic tendency level of students. Itwas found out that the emphatic tendency level of female students and also of those who chose theprofession of nursing due to the desire for helping others was higher.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • • Acar, F. (2002). Duygusal Zekâ ve Liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53-68.
  • • Arifoğlu, B., Razı, G.S. (2011). Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve İletişim Becerileriyle İletişim Yönetimi Dersi Akademik Başarı Puanı Arasındaki İlişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 7-11.
  • • Ay, F. (2006). Lisans Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Empati Beceri Düzeyine Etkisinin Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 95-105.
  • • Cevahir, R., Çınar N., Sözeri, C., Şahin, S., Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik Öğrencilerinin Devam Ettikleri Sınıflara Göre Empatik Becerilerinin Değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 5-13.
  • • Dağhan, Ş.,Yakıncı, C. (2015). Hemşirelik Anıları. s.İİİ. Ankara : Akademisyen Tıp. • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama İle Geliştirilmesi.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1-2), 155-190.
  • • Dökmen, Ü. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. Küçük Şeyler. s.134-175. İstanbul: Sistem • Dökmen, Ü. (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati. Küçük Şeyler. s.20-22. İstanbul: Sistem.
  • • Erdal, E.(1993). Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar. s.1-7. İzmir: Dağaşan.
  • • Jolliffe, D., Farrington, D. P. (2004). Empathy And Offending: A Systematic Review And Meta-Analysis.
  • Aggression And Violent Behaviour, 9(5), 441-476.
  • • Kağan, M., Ciminli, A. (2016). Ergenlerde Sanal Zorbalık ve Mağduriyetin Empati İle İlişkisinin İncelenmesi.
  • Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1135-1150.doi: 10.17556/jef.66842
  • • Karaca, A., Açıkgöz, F., Akkuş, D. (2013). Eğitim İle Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Geliştirilebilir mi?: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 118-123.
  • • Kırımoğlu, H., Gezer, E., Deveci, A., & Gülle, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet ve Spor Eğitimi Alma Durumlarına Göre Saldırganlık ve Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 5623-3635. doi:10.14687/jhs.v13i3.3919
  • • Küçük, L.(2015).Sağlık Bakım Hizmetlerinde İletişim. Akça Ay (Ed.), Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler (s.88-102).İstanbul: Nobel .
  • • Mert, H., Sezgin, D. (2011). Geleneksel ve Probleme Dayalı Öğrenim Modeliyle Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1), 9-13.
  • • Mete, S., Gerçek, E. (2005). PDÖ yöntemiyle eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve becerilerinin incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 11-16.
  • • Paterson, H., Reniers, B., Vollm, B. (2009). Personality Types And Mental Health Experiences Of Those Who Volunteer For Helplines. British Journal Of Guidance And Counselling, 37(4), 459-471.( http://dx.doi. org/10.1080/03069880903161419).
  • • Reynolds, W., Scott, B. (2000). Do Nurses And Other Professional Helpers Normally Display Much Empathy? Journal of Advanced Nursing, 31(1), 226–234. DOI: 10.1046/j.1365-2648.2000.01242.x
  • • Sabancıoğulları, S., Kelleci, M., Doğan, S., Gölbaşı, Z. (2007). Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin Yıllara Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 (2), 1-6.
  • • Staub, E. (1987). Commentary On Part I. In Eisenberg, N., Strayer, J. (Eds.), Empathy And İts Development. Cambridge Studies İn Social And Emotional Development (pp. 195-217). New York: Cambridge University Press.
  • • Tutuk, A., Al, D., Doğan, S. (2002). Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6 (2), 36-41.
  • • Uncu, F., Açık, Y., Deveci, S.E., Çelebi, E., Oğuzöncül, A.F., Ulaş, B. (2015). Sağlık Yüksekokulunda Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi,3(3),1-8. (Erişim: http://hdergi.ybu.edu.tr/index.php/edergi/article/view/153/pdf_39).
  • • Ünal, S., Öz, F., (2008). Communication Skills Training Programme To İmprove Oncology Nurses Relationships With Patients: An Observational Study. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi , 15(2), 52-67.
  • • Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Alaş.
APA YALÇIN IRMAK A, METİNOĞLU M (2017). VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. , 153 - 167.
Chicago YALÇIN IRMAK AYLİN,METİNOĞLU MERYEM VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. (2017): 153 - 167.
MLA YALÇIN IRMAK AYLİN,METİNOĞLU MERYEM VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. , 2017, ss.153 - 167.
AMA YALÇIN IRMAK A,METİNOĞLU M VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. . 2017; 153 - 167.
Vancouver YALÇIN IRMAK A,METİNOĞLU M VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. . 2017; 153 - 167.
IEEE YALÇIN IRMAK A,METİNOĞLU M "VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi." , ss.153 - 167, 2017.
ISNAD YALÇIN IRMAK, AYLİN - METİNOĞLU, MERYEM. "VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi". (2017), 153-167.
APA YALÇIN IRMAK A, METİNOĞLU M (2017). VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 5(12), 153 - 167.
Chicago YALÇIN IRMAK AYLİN,METİNOĞLU MERYEM VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 5, no.12 (2017): 153 - 167.
MLA YALÇIN IRMAK AYLİN,METİNOĞLU MERYEM VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, vol.5, no.12, 2017, ss.153 - 167.
AMA YALÇIN IRMAK A,METİNOĞLU M VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2017; 5(12): 153 - 167.
Vancouver YALÇIN IRMAK A,METİNOĞLU M VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2017; 5(12): 153 - 167.
IEEE YALÇIN IRMAK A,METİNOĞLU M "VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi." GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 5, ss.153 - 167, 2017.
ISNAD YALÇIN IRMAK, AYLİN - METİNOĞLU, MERYEM. "VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi". GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 5/12 (2017), 153-167.