Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 353 - 368 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Eğitimin ana hedefi toplumun ihtiyaç duyduğu nitelikli insanı yetiştirmektir. Günümüzde meydana gelen hızlı gelişim ve değişim sürecinin gerekliliği olarak coğrafya okuryazarlığı; her bireyin eğitim sürecinin bir parçası olması zorunluluğunu da beraberinde getirmektedir. Coğrafya okuryazarlığı algı düzeyi yüksek olan bireyler; coğrafyadaki kavramları ve kavramlar arasındaki ilişkileri oluşturabilen, dünyayı daha iyi anlayabilen, yaşam alanını daha iyi organize edebilen bireylerdir. Çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının coğrafya okuryazarlığı algılarının ne düzeyde olduğunu tespit etmektir. Ayrıca düşük algı düzeylerinin geliştirilmesi için önerilerde bulunmaktır. Öğretmen adaylarının gelecekte öğrencilerine rehberlik edecek ve onları hayata hazırlayacak olmaları nedeniyle; coğrafi bilgi ve algı düzeylerinin yüksek olması gerekliliğine olan inanç da bu çalışmanın hazırlanmasında vesile olmuştur. Öğretmenler, edinmiş oldukları bilgilerle öğrencilerinin coğrafya okuryazarlıklarını geliştirerek bu bilgileri yaşamları süresince kullanabilen insanlar olarak yetişmelerini sağlamaya çalışırlar. Literatür taramasında coğrafya okuryazarlığı ile ilgili yapılan çalışmaların genellikle "bilginin ölçülmesi" ile sınırlı tutulduğu (Dikmenli, 2014) görülmüştür. Oysa coğrafya okuryazarlığı algısı; bilginin alınması, yorumlanması, seçilmesi ve düzenlenmesinden oluşmaktadır. Bu çalışmada ise öğretmen adaylarının coğrafi okuryazarlık düzeyleri değil, algı düzeyleri sorgulanmıştır. Çalışmanın alanın da bir ilk olması sebebiyle literatüre önemli bir katkı sağlayacağı da düşünülmektedir. Bu çalışmada, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı bölüm/anabilim dallarında farklı sınıf düzeylerinde okuyan toplam 473 öğretmen adayının coğrafya okuryazarlık algı düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Veriler, coğrafya algı düzeyini belirlemeye yönelik olarak Dikmenli (2014) tarafından geliştirilmiş olan 21 maddelik beşli likert tipindeki "Coğrafya Okuryazarlığı Algı Ölçeği" ile toplanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının coğrafya okuryazarlığı algılarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

EXAMINATION OF TEACHER CANDIDATES’ GEOGRAPHY LITERACY PERCEPTION LEVELS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES

Öz:
Head and Keywords: The aim of the study is to determine the level of teacher candidates’ geography literacy perception and to raise awareness on these issues. It also examines whether geography literacy perception level differs based on gender, department and grade levels. According to the results, it was found that geography student teachers’geography literacy were high. Teacher candidates’ geography literacy was determined to differ significantly depending on gender, department and grade levels. Introduction and Purpose of the Study: To be geography literate does not only mean having knowledge of geography. Literacy is a systematically approach to an incident, a phenomenon, a situation and a place, which requires understanding and comprehension, and whichaims that the learners reach certain skills by gaining capability of analysis and synthesis. The belief that teacher candidates should have high levels of geography knowledge and perception because they will guide their students and prepare them for life in the future led to this study. Teachers try to raise students who can make use of their knowledge of geography by improving their geography literacy level. Not geography literacy level but perception level of geography literacy was examined in this study. It was also examined whether geography literacy perception level differs based on gender, department and grade levels. Conceptual Issues Related to the Work / Theoretical Framework: There is limited research on geography literacy in the relevant literature. It was found in those studies that geography literacy level is low. According to the research carried out by National Council for Geographic Education (NCGE) to determine the geography literacylevel of Americans, 25% of Americans couldn’t know the location of the Pacific Ocean, and 14% of them couldn’t even show their country on the map. Accordingly, NCGE carried out a new research and prepared a report contributing a lot to geography education. With this report prepared on behalf of many organizations related to geographyeducation, geography education was grouped under 6 main headingsand18 standards. It was determined what geography literate should know with these standards. The main titles of these standards are: The World with Spatial Expression, Places and Regions, PhysicalSystems, Environment and society, and Using Geography (National National Geographic Society [NGS] have researches carried out regularly for young people in the18-24 age range about their geography literacy levels. Recent questions related to countries which were on the press and in which there were different changes and developments wereasked to young people. However, it was understood that approximately half of the participants don’t have enough knowledge about these countries and the events took place in them. 66% of the participants couldn’t show the location of Iraq in which USA carried out military intervention. Although the images of tsunami disaster which affected inIndonesia in 2005 were in the press in a long time, 75% of Americans couldn’t show this country on the map (National Geographic Roper Survey, 2006). In a research supported by International Geographical Union (IGU) and USA National Geographic Society, geography literacy map of the 52 countries including Turkey was tried to be illustrated. Thegeography department first grade students from all these 52 countries were asked to draw the outline of world map. Consequently, it was found out that geography literacy level was in the low category in Muslim countries including Turkey (Saarinen and MacCabe, 1995).Similarly, it was determined in many researches carried out on the sample groups of different grade and age levels in different countries that students’ geography knowledge was not in a sufficient level (Torrens, 2001; Oigara, 2006; Gençtürk, 2009). Method: The participants of this research were 473 students who were studying at 7 different departments and different grade levels in 2012-2013 Spring Term. Appropriate sampling was used in forming theparticipants. ‘Geography literacy perception scale’ which was developed by Dikmenli (2014) was used in order to gather the data. This scale includes 21 items and 3 sub-factors. It was a Likert scale which can be graded between 1-5. The items were designed and graded as: “(1) never”, “(2) rarely”, (3) sometimes”, “(4) usually” and “(5) always”The items in the scale includes 3 sections relating to geography literacy perception: The ability to know the location (9 items), and the comprehension of human-environment interactions (7items), and critical thinking skills with geographic knowledge (5 items). There are 14 positive and 7 negative statements. So, while the least possible point is21, the most possible one is 105. The model which was developed by Mcbeth, Hungerford, Marcinkowski, Volk and Meyers (2008) was benefitted in the grading of the sub-factors of the scale. Results and Discussion: According to the results of the study, itwas identified that the teacher candidates have a high level of geography literacy perception. As for the sub-factors, teacher candidates’ perceptions were found to be high in the ability to know location and in the comprehension of human-environment interactions, but middle in critical thinking skills with geographical knowledge.Higher geography literacy perception level is the dimension that indicates ability has literally turned to skills. However, it came out that the teacher candidates’ geography literacy perception were not in such a level. Based on this result, it can be said that the objectives of geography lesson concentrate on knowledge and attitude levels,however, it cannot sufficiently affect skill dimension. Male teacher candidates’ geography literacy perception level was observed to be significantly higher than female teacher candidates’ geography literacy perception level. As for the sub-categories of thescale, it was occurr
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKENGİN, H. (2013). Genel fiziki coğrafya. Hamza Akengin ve İskender Dölek (Editörler), Pegem Akademi Yayınları, Ankara
  • ALIM, M. (2008). Lise öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik tutumları. Doğu Coğrafya Dergisi, 13(19), (25-32)
  • ALKIŞ, S. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının Avrupa birliği ülkelerini haritada konumlandırma becerileri. İlköğretim Online, 5(2), (25-34), [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • ALTINBILEK, M. S. ve SANALAN V. A. (2005). Coğrafya okuryazarlığı I: giriş. Doğu Coğrafya Dergisi, 13(341-357).
  • BACKLER, A. and STOLTMAN, J. (1986). The nature of geographic literacy.ERIC Clearing House for Social Studies/Social Science Education, Bloomington.
  • DEN BROK, P., LEVY, J., WUBBELS, T., & RODRIGUEZ, M. (2003). Cultural influences on students’ perceptions of videotaped lessons. International Journal of Intercultural Relations, 27, (355-374).
  • DİKMENLİ, Y. (2014). Geographic literacy perception scale (GLPS) validity and reliability study. Mevlana International Journal of Education (MIJE) Vol. 4(1), (1-15), [Online]:http://mije.mevlana.edu.tr/http://dx.doi.org/10.13054/mije.13.43.4.1
  • GENÇTÜRK, E. (2009). İlköğretim sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • GENÇTÜRK, E. (2013). Sosyal Bilgiler için çoklu okuryazarlıklar, Ebru Gençtürk ve Kadir Karatekin (Editörler), Pegem Akademi Yayınları, Ankara
  • İLHAN, A., GÜLERSOY, A. E., ve GÜMÜŞ, N. (2013). Coğrafya dersi (ortaöğretim) başarısını etkileyen faktörlerin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), (61-77).
  • KARABAĞ, S. (2001). Sosyal bilgiler programlarında coğrafya konularının içeriği ders kitabı inceleme kılavuzu., L. Küçükahmet ve C. Şahin (Editörler), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KARASAR, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KOCALAR, A. O. ve DEMİRKAYA, H. (2014). Coğrafya öğrenmek niçin önemlidir? Lise öğrencilerinin algıları. Doğu Coğrafya Dergisi, 32, (123-144).
  • KUBİATKO, M., JANKO, T. AND K. MRAZKOVA, (2012). Czech student attitudes towards geography, Journal of Geography, 111(2), (67-75).
  • MEB (2011). Coğrafya dersi öğretim programı (9,10,11, ve 12.sınıflar), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MCBETH W., HUNGERFORD, H. R., MARCİNKOWSKİ, T., VOLK, T. and MEYERS, R. (2008). National Environmental Literacy Asesment Project: Year 1, National Baseline Study of Middle Grade Students; Final Research Report, Florida Institute of Technology, Melbourne, Unpublished Project Report. USA.
  • NATİONAL COUNCİL FOR GEOGRAPHİC EDUCATİON (NCGE). (1998). The complex issue sfacing your community and business require geographi cknowledge [Brochure]. Indiana, PA: NCGE. International Online Journal of Educational Sciences, 2010, 2 (1), (110- 132) http://www.ncge.org/publications/resources/business/page2.html
  • NATIONAL GEOGRAPHIC-ROPER PUBLIC AFFAIRS (NGRS) (2006). Geographic literacy study. Prepared for: The National Geographic Education Foundation National Geographic Society NW Washington, D.C.
  • NATIONAL GEOGRAPHIC SOCIETY (NGS). (1994). Geography for life: The national geography standards. Washington, DC: Author.
  • OIGARA, J. (2006). A multi-method study of background experiences influencing levels of geographic literacy. Unpublished Ph.D. Thesis Binghamton University. USA.
  • ORGANISATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT-(OECD) (1995). Literacy, economy and society: Results of the first internetional literacy survey. Paris.
  • ROGERS, L. (1997). Geographic literacy through children’s literature. Colorado. Teacher İdeas Pres.
  • SAARINEN, T. F.,and MACCABE C. L. (1995). World patterns of geographic literacy based on sketch map quality. The Professional Geographer 47(2), (196-204).
  • STOLTMAN, J. P., (1991). Teaching geography at school and home.Eric Clearing House for Social Studies. Social Since Education. Bloomington. ED 335284.
  • TORRENS, P. M. (2001). Where in the world? Exploring the factors driving place location knowledge among secondary level students in Dublin, Ireland. Journal of Geography, 100(2), (49-60).
  • ÜNLÜ, M. (2011). Coğrafya derslerinde coğrafi becerilerin gerçekleşme düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), (2155-2172).
  • WINSHIP, J. P. (2004). Geographic literacy and world knowledge among under graduate college students. Unpublished Master Theses. Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, Virginia
APA Dikmenli Y (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 353 - 368.
Chicago Dikmenli Yurdal ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2015): 353 - 368.
MLA Dikmenli Yurdal ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2015, ss.353 - 368.
AMA Dikmenli Y ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2015; 353 - 368.
Vancouver Dikmenli Y ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2015; 353 - 368.
IEEE Dikmenli Y "ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.353 - 368, 2015.
ISNAD Dikmenli, Yurdal. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2015), 353-368.
APA Dikmenli Y (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 353 - 368.
Chicago Dikmenli Yurdal ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.3 (2015): 353 - 368.
MLA Dikmenli Yurdal ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.3, 2015, ss.353 - 368.
AMA Dikmenli Y ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 353 - 368.
Vancouver Dikmenli Y ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 353 - 368.
IEEE Dikmenli Y "ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.353 - 368, 2015.
ISNAD Dikmenli, Yurdal. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA OKURYAZARLIĞI ALGI DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/3 (2015), 353-368.