ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 833 - 850 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Öz: Günümüzde, bir çok alanda olduğu gibi eğitim alanında da teknoloji kullanımı giderek yaygınlaşmakta ve eğitimin her aşamasında teknolojiden etkin bir şekilde istifade etme yoluna gidilmektedir. Eğitim ve öğretimdeki teknolojik gelişmelerden yararlanmanın öğrenciler ve öğretmenler açısından birçok alanda faydası vardır ve günümüzde teknolojinin kullanımı artık bir zorunluluk haline gelmiştir. Değişim ve dönüşümler toplumları birçok yönden etkiler, bu değişim ve dönüşüm teknolojiyi ve iletişim alanındaki gelişmeleri beraberinde getirmektedir. Eğitim ve öğretim alanındaki sorunların çözümünde karşılaşılan zorlukları düşünülürse, günümüzde en iyi yaklaşım bilgi teknolojilerinin sağladığı olanaklardan yararlanmaktır. Bilgisayar Destekli Eğitim günümüzde teknolojinin daha verimli ve etkin olarak kullanılmasında çok önemli bir yer tutmaltadır. Bu yaklaşımda tablet bilgisayarlar ve akıllı tahta ile eğitim, önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Fatih Projesi kapsamında sunmuş olduğu, Akıllı Tahta ve Tablet Bilgisayarlar ile ilgili öğretmenlerin yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri incelenmektedir. Araştırmada Malatya ilinde 2014 - 2015öğretim yılında 6 farklı lisede görev yapan, FATİH Projesi kapsamında teknolojik olanakların sağlandığı okullarda, farklı branşlarda 25 öğretmenin görüşünden faydalanıldı. Veri toplama aracı olarak; Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanıldı. Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin akıllı tahta ve öğrencilere dağıtılan tabletler ile ilgili yaşadıkları sıkıntılar ve çözüm önerileri için, öğretmenler ile görüşmeler yapılarak olası sıkıntıları ortaya çıkarmak ve öğretmenlerin bakış açısından projenin bir değerlendirmesini yapmaktır. Proje kapsamında dağıtılan akıllı tahta ve tablet bilgisayarların öğretmen ve öğrenciler tarafından hangi amaçlarla ve ne sıklıkla kullanıldığı, uygulanan okullarda ortaya çıkan sorun ve eksikliklerin neler olduğu incelenmiştir. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Öğretmenlerin Fatih Projesi hakkındaki algıları ve perspektifleri belirlemede, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde de içerik analizi tekniği kullanılmıştır
Anahtar Kelime: PROBLEMS AND SOLUTION OFFERS OF THE TEACHERS ABOUT SMART BOARDS AND THE TABLETS DELIVERED TO THE STUDENTS
Öz: Introduction:Nowadays, the use of technology in the field of education isincreasingly becoming common as in many areas and it is exploitedeffectively at every stage of education. There are many advantages ofusing technological developments in education and training forstudents and teachers and at the present time, using the technologyhas become a necessity.PurposeThe purpose of this study is to find out the possible difficulties byinterviewing with the teachers about the problems related with thesmart boards and tablets that were delivered to the students and aboutthe solution suggestions and to make an evaluation of this project fromthe point of teachers. That with what purpose and how often the smartboards and tablets that were delivered in the scope of the project areused by the teachers and students and what the problems anddeficiencies are at schools where they are used are analysed.Conceptual FrameworkChanges and transformations effect the society in many ways,these changes and transformations accompany the technology anddevelopments in communication area. For overcoming the difficultiesthat are encountered in solving the problems in education and trainingarea, if traditional approaches are considered to be insufficient, the bestapproach is to use the advantages provided by information technologies.Computer Assisted Training has got a very important place in using thetechnology more effectively and efficiently. In this approach, the trainingwith tablets and smart boards is very important. Nowadays, the use oftechnology in the field of education is increasingly becoming commonas in many areas and it is exploited effectively at every stage ofeducation. There are many advantages of using technologicaldevelopments in education and training for students and teachers andat the present time, using the technology has become a necessity. Inthis study, the problems that the teachers have related with the SmartBoards and the Tablets which have been given by the Ministry ofEducation within the frame of Fatih Project and their solutions areanalyzed. MethodIn the study, the views of 25 teachers who are employed indifferent branches in 6 different high schools in which technologicalopportunities are provided within the scope of FATIH Project in 2014-2015 academic year in Malatya, were benefited. As the data collectiontool, Semi-structured interview form was used. In the survey, easilyaccessible state sampling which is one of the purposeful samplingmethods was used. For determining the teachers’ perceptions andperspectives about Fatih Project, phenomenology design that is amongthe qualitative research methods is used. In the evaluation of the data,content analysis method is used.Findings and discussionAccording to the findings, it has been determined that in-servicetraining for the smart board is inadequate, teachers didn’t use theinformation technologies adequately during their high school trainingbefore they started teaching and they don’t find their training sufficient,in the practice of FATIH Project the biggest problem they encounter isthe lack of substructure, school books are not compatible with thesmart boards, the lessons are not visual and auditory and the level oftablets’ use is very low and they are used with wrong purposes. One ofthe important findings of the study is that besides technical problems,the materials that are compatible with smart boards are not enoughand teachers need pedagogical and professional support about the useof the technology within the frame of this project. Additionally in thisstudy, that the efforts for increasing the efficiencies of teachers andstudents’ education of Information Technologies are not made, thatthere is not a supportive structure for research&development ineducation and interactive content development efforts, that in case offailure, necessary technical support is not given to the tablets afterdistributed to students, that the process of integration of teachingprogrammes with technology should be well-programmed and that theteachers are not guided for preparing and developing materials areother important findings. As a result of the research, the project ofFATIH is insufficient and it is understood that the goals that aredetermined for FATIH Project are not clear. Moreover, according to thefindings of this study, the goals of FATIH Project, shareholders and theirneeds are not defined clearly. It is understood that before the projectplanned, the examples of past experiences and projects were notevaluated well enough and its examples in other countries were notfully investigated. It is not possible to talk about the success of theprojects that have not subconstruction. It has been observed that theteachers who find difficult to use smart boards do not want to usecomputers during the lesson and they insist that traditional methodsshould be used. According to the result of this study, it has beendetermined that smart boards and tablets are not used properly.Another problem is the in-service training that the teachers receive. Inservicetrainings, as they are in a general format and consist of mostlytheoretical knowledge, do not meet the need. As stated by the teachers,it has been said that the activities would be more fruitful if they areheld in small groups and spread over a longer period. That the teachersdo not have enough practices in in-service trainings (presenting a lesson with a smart board, teaching with tablets ..etc) is often expressedas a problem.Conclusions and recommendationsAs a result of the research, the project of FATIH is insufficient andit is understood that the goals that are determined for FATIH Project arenot clear. Moreover, according to the findings of this study, the goals ofFATIH Project, shareholders and their needs are not defined clearly. It
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKÇAYIR, M. (2011). Akıllı tahta kullanılarak işlenen matematik dersinin sınıf öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- AKGÜN, Ö. E. (2008). Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı. D. Deryakulu (Ed.), Bilişim Teknolojileri Eğitiminde Sosyo-Psikolojik Değişkenler (1-32). Ankara: Maya Akademi.
- AKKOYUNLU, B. (1995). Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğretmenlerin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12,105-109.
- AKKOYUNLU, B. ve KURBANOĞLU, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
- ALTINÇELİK, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- ANNELLS, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
- ARABACI,İ.B., NAMLI A., (2014). Dershanelerin kapatılması sürecinin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/11 Fall 2014, p. 31- 48, ANKARA-TURKEY
- AŞKAR, P., ve USLUEL-KOÇAK, Y. (2003). Bilgisayarların benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: Üç okulun karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 15-25.
- AYVACI, H., BAKIRCI H. ve BAŞAK M., (2014). Fatih Projesinin Uygulama Sürecinde Ortaya Çıkan Sorunların İdareciler, Öğretmenler ve Öğrenciler Tarafından Değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty),2014,Cilt:XI, Sayı:I,20-46
- BALCI, S. (2013). Türkçe dersinde “tablet pc pilot uygulaması” yla öğretim gören öğrencilerin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/1 Winter 2013, p. 855-870.
- BANOĞLU, K. MADENOĞLU, C. UYSAL, Ş. ve DEDE A. (2014). FATİH Projesine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi, EBAD-JESR Uluslar arası e-dergi. Cilt:4 Özel sayı: 1 Nisan 2014
- BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., DEMİREL, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13. Baskı). Ankara: PegemA.
- CAFFARELLA, E. P. (1999). The major themes and trends in doctoral dissertation research in educational technology from 1977 through 1998. Stanford, CA: ERIC Clearinghouse in Information Resources (ED 436178).
- CAMNALBUR, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- CENGİZ, D. (2012). Okullarda teknoloji kullanımı ile beşeri altyapı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. XIV. Akademik Bilişim Konferansı, 1-3 Şubat, Uşak Üniversitesi.
- CRESWELL, J. W. (2013). Qualitative inquiry & resaerch design: Choosing among five approaches (Third edition). New York: Sage.
- ÇAĞILTAY, K. ÇAKIROĞLU, J. ÇAĞILTAY, N. ve ÇAKIROĞLU, E. (2001), Öğretimde Bilgisayar Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,21,19–28
- ÇELİK H, C., ve BİNDAK, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
- ÇİLENTİ, K. (1988), Eğitim Teknolojisi ve Öğretim, Ankara: Yargıcı Matbaası
- DAVİS, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of ınformation technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
- DENİZ, L. (1992). Bilgisayar destekli eğitim projesi: Aşamalar, eleştiriler, öneriler. M.Ü. Atatürk eğitim fakültesi eğitim bilimleri dergisi, 4, 45-58.
- EKİCİ. S., Yılmaz, B., (2013). Türk Kütüphaneciliği, 27,2(2013), 317-339.
- EMRE, G., KAYA, Z., ÖZDEMİR, T.Y., KAYA, O. N.,( 2011). Akıllı Tahta Kullanımının Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Hücre Zarının Yapısı Konusundaki Başarılarına ve Bilgi Teknolojilerine Karşı Tutumlarına Karşı Etkileri, 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), 2011, pp 24-27.
- ERGÜNEŞ, Y. (1995), Eğitim Psikolojisi, Balıkesir: İnce Ofset ve Matbaacılık
- GÜROL, M. (1997). Bilgisayar Destekli Eğitim, F.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Ders Notu, Elazığ 1997.
- HAWKRİDGE, D. (1983). New information technology in education. Londra: Croom Helm.
- İŞMAN, A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 72-92.
- International Society for English in Education. (2000). NETS-standards for teachers. Washington DC: ISTE.
- KAMACI, E., DURUKAN, E., (2012). Araştırma Görevlilerinin Eğitimde Tablet Bilgisayar Kullanımına İlişkin Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 1/3 2012 s. 203-215, TÜRKİYE
- KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
- KAYADUMAN, H., SIRAKAYA, M. ve SEFEROĞLU, S. (2011). Eğitimde FATİH Projesinin Öğretmenlerin Yeterlik Durumları Acısından İncelenmesi. Akademik Bilişim, İnönü Üniversitesi, Malatya
- KESER, H., Çetinkaya, L., (2013). Öğretmen ve Öğrencilerin Etkileşimli Tahta Kullanımına Yönelik Yaşamış Oldukları Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/6 Spring 2013, p. 377-403, ANKARA-TURKEY
- KLEİMAN, G. M. (2000). Myths and realities about technology in K-12 schools: Five years later. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4 (2), 248–253.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb. gov.tr/tr/index.php. İndirme Tarihi: 17.08.2013.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2012). Eğitimde FATİH Projesi. http:// fatihprojesi. meb.gov.tr/ tr/index.php adresinden 20/04/2013 tarihinde ulaşılmıştır.
- NEUMAN, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I‐II. Cilt 5. Basım). İstanbul: Yayın Odası.
- OĞUZ, O., OKTAY, A., AYHAN, H. (2004). 21.Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul.
- ÖKAN, A., DENİZ, D. (2014). Orta Öğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin FATİH Projesi’ne İlişkin Görüşleri, Ege Eğitim Dergisi 2014 (15) 1: 161-175
- SARUHAN, Ş. C. ve ÖZDEMİRCİ, A. (2005).Bilim, Felsefe ve Metodoloji. İstanbul: Alkım.
- ŞAD, S.N., (2012). An attitude scale for smart board use in education: Validity and reliability studies, Computers and Education on Vol 58, 2012, pp 900-907.
- ŞİMŞEK, H. ve YILDIRIM, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- ŞİMŞEK, H. (2004). Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi : Karşılaştırmalı Örnekler Ve Türkiye İçin Öneriler. Çağdaş Eğitim Dergisi. Yıl : 29, Sayı : 307, Tekışık Yayıncılık.
- TAN, Ş., (2005), Öğretimi Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Yayınları
- WALSH, C.S., (2007). Creativity as Capital in The Literacy Classroom: Youth As Multimodal Designers, Literacy, 41(2), 79–85.
- YAVUZ, S. ve COŞKUN, A. S. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 274-286.
- YILDIRIM, A. Ve ŞİMŞEK, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin.
APA | ŞANLI Ö, Altun M, tan ç (2015). ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. , 833 - 850. |
Chicago | ŞANLI Önder,Altun Mehmet,tan çetin ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. (2015): 833 - 850. |
MLA | ŞANLI Önder,Altun Mehmet,tan çetin ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. , 2015, ss.833 - 850. |
AMA | ŞANLI Ö,Altun M,tan ç ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. . 2015; 833 - 850. |
Vancouver | ŞANLI Ö,Altun M,tan ç ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. . 2015; 833 - 850. |
IEEE | ŞANLI Ö,Altun M,tan ç "ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ." , ss.833 - 850, 2015. |
ISNAD | ŞANLI, Önder vd. "ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ". (2015), 833-850. |
APA | ŞANLI Ö, Altun M, tan ç (2015). ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 833 - 850. |
Chicago | ŞANLI Önder,Altun Mehmet,tan çetin ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.3 (2015): 833 - 850. |
MLA | ŞANLI Önder,Altun Mehmet,tan çetin ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.3, 2015, ss.833 - 850. |
AMA | ŞANLI Ö,Altun M,tan ç ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 833 - 850. |
Vancouver | ŞANLI Ö,Altun M,tan ç ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 833 - 850. |
IEEE | ŞANLI Ö,Altun M,tan ç "ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.833 - 850, 2015. |
ISNAD | ŞANLI, Önder vd. "ÖĞRETMENLERİN AKILLI TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLET BİLGİSAYARLAR İLE İLGİLİ YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/3 (2015), 833-850. |