Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1079 - 1100 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER

Öz:
Bu çalışmada sınıf yönetiminde önemli bir yeri olan motivasyon kavramı, motivasyon sürecinin işleyişi, motivasyonun özellikleri, sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu, öğrenci motivasyonunu etkileyen etmenler konularına ilgili alanyazın doğrultusunda yer verilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden döküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma için konuyla ilgili kaynaklara ve verilere ulaşılarak alan yazın taraması yapılmıştır. Araştırma ile ilgili kitap, tez ve raporlar incelenmiş elde edilen veriler sistematik bir biçimde bütünleştirilmeye çalışılmıştır. Motivasyon kavramını, davranışa enerji ve yön veren ve bireylerin belirli amaçlara yönelmesini sağlayan güçler olarak tanımlamak mümkündür. Motivasyon kavramının temelinde davranışların tetiklenmesi, yönlendirilmesi ve sürdürülmesi yatar. Motivasyonun temel amacı, baskı ve zorlama olmadan bireylerin istekli, verimli ve etkin çalışmalarını sağlamaktır. İnsanlar temel beklentileri karşılandığı sürece daha verimli çalışacak, motivasyonları da yüksek olacaktır. Motivasyon ile performans arasında doğru orantı vardır. Öğrencinin motivasyonu ne kadar yüksekse, performans da o derece yüksek olacaktır. Sınıf ortamında etkili ve verimli öğrenme-öğretme sürecinin gerçekleştirilebilmesi için öğretmenin planlı ve programlı olması, öğretim ortamında ilgili yöntem, teknik, araç-gereç ve materyalleri etkili şekilde kullanması, bilgi donanımının iyi olması, iyi bir rehber olmasının yanısıra öncelikle öğrencilerin ilgili konuya motivasyonunu sağlamak ve bunu ders boyunca sürdürebilmek önem taşır. İyice motive olmuş (güdülenmiş) öğrencilerden oluşan sınıfın varlığı hem öğrenme-öğretme faaliyetlerini kolaylaştırmakta, hem de sınıfta istenmeyen davranışlar azalmakta, dolayısıyla da sınıf yönetimi kolaylaşmaktadır
Anahtar Kelime:

STUDENT MOTIVATION IN CLASSROOM MANAGEMENT AND FACTORS THAT AFFECT MOTIVATION

Öz:
In this study the concept of motivation that plays an important rolein the management class in, the functioning of the motivation process,the characteristics of motivation, the motivation of students in classroommanagement, the factors that influence student motivation issues areprovided in accordance with the relevant literature.The qualitative research method document review is used in thisresearch study. The literature review was conducted by accessingresources and data relevant to the research. Books, theses and reportsrelated to the study are examined and the data obtained is tried to beintegrated in a systematic manner.The concept of motivation, can be defined as the power that givesenergy and direction to the behaviour of individuals thereby enablingthem to move towards a specific goal.On the basis of the concept of motivation lies triggering, directingand sustaining of the bevavior. The main purpose of motivation is to letindividiuals provide effecient and effective operation without pressure orcoercion. As long as the basic expectations are met, people will work moreefficiently and their motivation will be high. There is a direct correlationbetween performance and motivation. The higher the motivation of thestudents, the performance will be that high.Altough it is necessary to have teachers that are planned andprogrammed and that uses in teaching environment techniques, toolsand materials effectively to realize an effective and efficient teachinglearningprocess in the classroom, it is important that students aremotivated and sustain their motivation along the course. The existince ofclasses that consist of well-motivated students decreases undesirablebehaviour in the classroom, eases teaching-learning activities ofstudents, thus facilitates classroom management.There are internal and external factors affecting the motivation tolearn. Extrinsic factors are many and varied. there are many factors suchas the attitude of the family, their issues, teacher's exterior appearance,teaching techniques, the behavior of the students, the characteristics ofthe classroom. Without internal factors, external factors often do notprovide motivation. It will be difficult to teach Students if they don’t wantto learn (Ünal and Ada, 2003: 117). Intrinsic factors are related mostly tothe attitudes towards learning and achievement, interests, and tointernal causes such as the level of attention and personality traits.Intrinsic motivation is motivation created by the needs arising from theindividual himself. The source of intrinsic motivation, curiosity fromwithin the individual, interests, learning needs can be a sense ofcompetence and development. While extrinsic motivation is motivationin order to complete the task or activity there must be an award providedby someone else. Extrinsic motivation is connected to external stimuli. External stimuli are reward, punishment, recognition, pressure, request,to be loved, to be accepted (Erdem, 2012).Students are motivated when they pay more attention to students'course, when they are interested in the class and when they try to dotheir homework and exams; in cases the students can not show thebehavior stated it can be said that they were unable to provide themotivation. A student not motivated in the classroom can show someundesirable behavior. Not motivated or low motivation students show thefollowing behaviors continuing classes not regularly, listening to coursesnot carefully, directing the attention to their friends or outside events,when facing difficulty in the homework no willingness to search answers,appearing in classes indifferent to the topic, drawing their attention tothe course is difficult by the teacher etc. . In contrast, it is possible to saythat the high motivation students are willing to learn, they come preparedfor the lesson they constantly ask questions, they participate in thediscussion, they are willing to research, they have higher energy level.The strategies to motivate students in the classroom are as follows.(Atherley, 2004; actin. Erdem, 2012): Understanding the interest of thestudents, describing the connection of the subject to real life, helpingstudents improve their achievement expectations of the course, makingthe course interesting, generating enthusiasm in the students, usingprizes, creating a supportive environment. In accordance with thesestrategies some solutions for teachers to motivate students in the classare suggested below.Understanding the interests of students: Teachers should organizeactivities based on student interest. If students find the subjectinteresting, then they actively participate in class. An environment full offun and adventure can be created through unusual activities ineducation. In addition to individual work, students learningenvironments should be planned to facilitate bilateral or group work torespond to social interaction needs.Topics usability description: Students are motivated to learn if theythink that the topic to be presented will respond to the individual needsand if they think that their goals are associated with this issue. The topicsdiscussed in school and beyond, should be explained to students howuseful they could be. The topic must be associated with the lessonslearned before.Helping students to develop their expectation of success: Studentsare motivated when they are focused on success. Teachers should helpstudents to create goals that can be attained in the short term.Making the course interesting: To present the subject in aninteresting and new way motivate students. Continuous use of the samemethods and techniques reduce the students' interests. Teachers shoulduse different methods and techniques to represent the issues andsupport methods and techniques by using the material.Generating enthusiasm in the st
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKSU, Mustafa (1996). Gemi İşletmeciliğinde Motivasyon Uygulamaları, İÜ Mühendislik Fakültesi, Deniz Ulaştırma İşletme Bölümü
  • ARSLAN, Hasan (2012). Sınıf Yönetiminin Temel Kavramları, Sınıf Yönetimi kitabı içinde Ed. Ruhi Sarpkaya, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ATAÇ, Füsun (2002). Psikolojik Eğitim Sanatı Aile ve Çocuk. İstanbul: Beta Yayınları
  • ATAÜNAL, Aydoğan (2000). Öğretmenlik Mesleğine Giriş veya Nasıl Bir İnsan? Ankara: 20 Mayıs Eğitim Kültür ve Sosyal Dayanışma Vakfı Yayını
  • AYDIN, Ayhan. (1998). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • AYDIN, Solmaz (2014). “Öğretmen Adaylarının Başarı Amaç Yönelimleri Ve Akademik ÖzYeterliklerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle İncelenmesi” TURKISH STUDIES - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic- ISSN: 1308- 2140. Volume 9/2 Winter 2014, , www.turkishstudies.net, DOI Number : http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6338 p. 221-230.
  • BALCI, Ali (1993). Etkili Okul-Kuram, Uygulama ve Araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları. Yavuz Dağıtım BAŞAR, Hüseyin (2001). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • BAŞAR, Hüseyin (2008). Eğitim ve Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetimi kitabı içinde, Ed. Esmahan Ağaoğlu, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BAŞARAN, İbrahim Ethem (2000). Örgütsel Davranış. Ankara: Umut Yayın Dağıtm
  • BOZANOĞLU, İhsan (2005), “Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliğinin Güdülenme, Benlik Saygısı, Başarı ve Sınav Kaygısı Düzeylerine Etkisi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt: 38, sayı: 1
  • CELEP, Cevat (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık
  • CEYLAN, Müyesser (2003). İki Öğretmenin Sınıf İçinde Motivasyon Değişkenlerini Dikkate Alma Davranışlarının Betimlenmesi, Anadolu Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • ÇAKIR, Esra (2006). Anadolu Öğretmen Liselerinde Okuyan Öğrencilerin Depresyon ve Motivasyon Düzeyleri, Sakarya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • ÇELİK, Vehbi (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınları
  • DEDE, Yüksel; ARGÜN, Ziya (2004). “Öğrencilerin Matematiğe Yönelik İçsel ve Dışsal Motivasyonlarının Belirlenmesi”, Eğitim ve Bilim, Sayı:29 (134) 49-54
  • DEMİRTAŞ, Hasan (1999). “Sınıf İçinde Öğretmen Davranışları”. Öğretmen Dünyası. Sayı: 238
  • DEMİRTAŞ, Selma (2005). Çalışma Yaşamında Motivasyonun Önemi ve Teşvik Araçlarının Yeri, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi
  • ERDEM, Ali Rıza (2012). Sınıfta Güdüleme, Etkili Sınıf Yönetimi, Ed. Hüseyin Kıran, Ankara: Anı Yayıncılık
  • ERDEN, Münire; AKMAN, Yasemin (1997). Eğitim Psikolojisi- Gelişim Öğrenme- Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınları
  • EREN, Erol (2001). Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • ERSOY, Esen; BAŞER Neş’e (2010). “Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinin Öğrenci Motivasyonuna Etkisi” TURKISH STUDIES - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic- ISSN: 1308-2140. Volume 5/4 Fall 2010, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1766 p.336-358.
  • ERSÖZ, Aydan (2004). İngilizce Öğretiminde İçsel Güdüleme, Eğitim ve Bilim, Sayı:29 (132)
  • FİDAN, Nurettin (1985). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkım Yayıncılık
  • GÜLTAN UZGÖREN Ceyda (1999). İlköğretim Okulları İkinci Kademe İngilizce Öğrencilerinin Motivasyonu, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi
  • GÜRGAN, Uğur (2012). Sınıfta Güdülenme, Sınıf Yönetimi kitabı içinde Ed. Ruhi Sarpkaya, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • GÜRKAN, Tanju; GÖKÇE Erten (1999). Türkiye’de ve Çeşitli Ülkelerde İlköğretim. Ankara: Siyasal Kitabevi
  • HESAPÇIOĞLU, Muhsin (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri-Eğitim Programları ve Öğretim. İstanbul: Beta Basım-Yayım Dağıtım
  • İŞİGÜZEL, Bahar (2013). “Almanca Öğretmen Adaylarının Alman Diline Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Saptanması” TURKISH STUDIES - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic- ISSN: 1308-2140. Volume 8/12 Fall 2013, www.turkishstudies.net,DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5572, p. 607-614.
  • KAYA, Zeki (2001). Eğitimin Psikolojik Temelleri, Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ed. Özcan Demirel, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • ÖNCÜ, Hüseyin (2001). Motivasyon (Güdülenme), Sınıf yönetimi, Ed. Leyla Küçükahmet. Ankara: Nobel Yayınları
  • ÖZKALP, Enver; KIREL Çiğdem (1998). Örgütsel Davranış, Anadolu Ün. Yayını, No.111, Eskişehir
  • SELÇUK, Ziya; GÜNER Nedret (2000). Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • SENEMOĞLU, Nuray (2000). “Eğitimin Psikolojik Temelleri”. Ed. Sönmez, V., Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
  • SÜNBÜL, Ali Murat (2002). “Bir Meslek Olarak Öğretmenlik” Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ed. DEMİREL Ö., KAYA Z., Ankara: Pegem Yayıncılık
  • SÜREKLİ, D. ve TEVRÜZ Suna (1997). Davranış Düzeltmede Güdü Teorilerinin Katkısı, Endüstri ve Örgüt Psikolojisi, İstanbul: Türk Psikoloji Derneği
  • ŞİMŞEK, M., Şerif, AKGEMİCİ Tahir, ÇELİK Adnan (1998). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Ankara: Nobel Yayınları
  • TAN, Şeref (2001). “Öğrenme Ortamı Olarak Sınıf”, Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ed. Demirel Ö, Kaya Z., Ankara: Pegem Yayıncılık
  • ULUDAĞ, Z., ODACI, H, (2002). Eğitim Öğretim Faaliyetlerinde Fiziksel Mekan, Ankara Milli Eğitim Dergisi, sayı: 153-154
  • ÜLGEN, Gülten (1994). Eğitim Psikolojisi Ankara: Lazer Matbaacılık
  • ÜNAL, Semra; ADA, Sefer (2003). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Matbaası
  • YAVUZ, Fazilet (2006). Okul Motivasyonunu Değerlendirme Ölçeği Yapılandırılması ve Güvenirliği, Marmara Üniveristesi, Yüksek Lisans Tezi
  • YAZICI, Hikmet (2009). Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynakları ve Temel Tutumlar: Kuramsal Bir Bakış, Kastomonu Eğitim Dergisi c.17 no:1
  • YILMAZ, Fatih; ARSLAN BUZLUKLUOĞLU Sevtap (2014). “ÇOMÜ TÖMER’de Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Motivasyon Kaynakları ve Sorunları”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or TurkicISSN: 1308-2140. Volume 9/6 Spring 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6889, p. 1181-1196.
APA VATANSEVER BAYRAKTAR H (2015). SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. , 1079 - 1100.
Chicago VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. (2015): 1079 - 1100.
MLA VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. , 2015, ss.1079 - 1100.
AMA VATANSEVER BAYRAKTAR H SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. . 2015; 1079 - 1100.
Vancouver VATANSEVER BAYRAKTAR H SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. . 2015; 1079 - 1100.
IEEE VATANSEVER BAYRAKTAR H "SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER." , ss.1079 - 1100, 2015.
ISNAD VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice. "SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER". (2015), 1079-1100.
APA VATANSEVER BAYRAKTAR H (2015). SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 1079 - 1100.
Chicago VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.3 (2015): 1079 - 1100.
MLA VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.3, 2015, ss.1079 - 1100.
AMA VATANSEVER BAYRAKTAR H SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 1079 - 1100.
Vancouver VATANSEVER BAYRAKTAR H SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 1079 - 1100.
IEEE VATANSEVER BAYRAKTAR H "SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1079 - 1100, 2015.
ISNAD VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice. "SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ve MOTİVASYONU ETKİLEYEN ETMENLER". Turkish Studies (Elektronik) 10/3 (2015), 1079-1100.