Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1117 - 1130 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Faber vd (2012) tarafından geliştirilen STEM Tutum Ölçeğini (STEM Attitude Scale) Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerliliğini ve güvenirliğini araştırmaktır. Türkçe form, eşdeğerlik sınamasının ardından 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 1360 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Öğrencilerin sınıflarına göre dağılımları incelendiğinde; %29'nu (n=395) altıncı, %31'i (n=422) yedinci ve %40'ı (n=543) sekizinci sınıfta okumaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini incelemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. STÖ' nün güvenirliğinin belirlenmesi için ise Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı, düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ve %27'lik üst ve alt grupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığı t testi ile incelenmiştir. Sonuçlar göstermiştir ki STEM Tutum Ölçeği'nin Türkçe versiyonu dört faktörden oluşmaktadır. Faktörlerin Cronbanch alfa değerleri 0.86 ile 0.89 arasında, düzeltilmiş madde toplam puan korelasyonları 0.38 ile 0.78 arasında değişmektedir. Ölçüt geçerliği sonuçları, ölçeğin amacına hizmet ettiğini göstermiştir. T testi sonuçları ise %27'lik alt ve üst grupların madde ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğunu göstermiştir. Açımlayıcı faktör analizinin ardından ortaya çıkan yapı 1360 ortaokul öğrencisine uygulanarak doğrulayıcı faktör analizi (RMSEA, 0,063; GFI, 0.87; AGFI, 0,85; SRMR, 0.053; NFI, 0.95; CFI, 0.96; IFI, 0.96) yapılmış ve STEM Tutum Ölçeğinin yapısının doğrulandığı belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre, STEM Tutum Ölçeği'nin Türkçe versiyonu, STEM' e karşı öğrenci tutumların ölçülmesi için geçerli ve güvenilirdir
Anahtar Kelime:

STEM TUTUM ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Faber vd (2012) tarafından geliştirilen STEM Tutum Ölçeğini (STEM Attitude Scale) Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerliliğini ve güvenirliğini araştırmaktır. Türkçe form, eşdeğerlik sınamasının ardından 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 1360 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Öğrencilerin sınıflarına göre dağılımları incelendiğinde; %29’nu (n=395) altıncı, %31’i (n=422) yedinci ve %40’ı (n=543) sekizinci sınıfta okumaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini incelemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. STÖ’ nün güvenirliğinin belirlenmesi için ise Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı, düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ve %27’lik üst ve alt grupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığı t testi ile incelenmiştir. Sonuçlar göstermiştir ki STEM Tutum Ölçeği’nin Türkçe versiyonu dört faktörden oluşmaktadır. Faktörlerin Cronbanch alfa değerleri 0.86 ile 0.89 arasında, düzeltilmiş madde toplam puan korelasyonları 0.38 ile 0.78 arasında değişmektedir. Ölçüt geçerliği sonuçları, ölçeğin amacına hizmet ettiğini göstermiştir. T testi sonuçları ise %27’lik alt ve üst grupların madde ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğunu göstermiştir. Açımlayıcı faktör analizinin ardından ortaya çıkan yapı 1360 ortaokul öğrencisine uygulanarak doğrulayıcı faktör analizi (RMSEA, 0,063; GFI, 0.87; AGFI, 0,85; SRMR, 0.053; NFI, 0.95; CFI, 0.96; IFI, 0.96) yapılmış ve STEM Tutum Ölçeğinin yapısının doğrulandığı belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre, STEM Tutum Ölçeği’nin Türkçe versiyonu, STEM’ e karşı öğrenci tutumların ölçülmesi için geçerli ve güvenilirdir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ANDERSON, J. C. & GERBING, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155-173.
  • APA, (2009). Psychology as a Core Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Discipline. Retrieved June 4, 2014 from: http://www.apa.org/pubs/info/reports/stem-discipline.aspx.
  • BALCI, S. (2013). Türkçe dersinde tablet PC pilot uygulamasıyla öğretim gören öğrencilerin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek çalışması. TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 8/1, 2013, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4243, p. 855-870.
  • BRECKLER, S.J. (2007). “S” is for Science. Science Directions, 38(8), 32. Retrieved June 4, 2014 from: http://www.apa.org/monitor/sep07/sd.aspx.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2006). Veri Analizi El Kitabı, (6. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • ÇOKLUK, Ö., ŞEKERCIOĞLU, G., & BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • COLE, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • ERDOĞAN, N., ÖNER, A.T., CAVLAZOĞLU, B., CAPRARO, M.M. & CAPRARO, R.M. (2013, Eylül). The effect of STEM Activities on Students Attitudes toward Science. Creativity and Innovation in Education Research (ECER), Istanbul. Retrieved from http://www.asee.org/documents/sections/pacific-southwest/2007/Vollstedt_et_al.pdf.
  • FABER, M., UNFRIED, A., WIEBE, E. N., CORN, J. TOWNSEND, L.W. & COLLINS, T. L. (2013). Student Attitudes toward STEM: The Development of Upper Elementary School and Middle/High School Student Surveys. 120th ASSE Annual Conference & Exposition. Atalanta.
  • FRIDAY INSTI TUTE for EDUCATIONAL INNOVATION (2012). Middle/High School Student Attitudes toward STEM Survey. Raleigh, NC: Author.
  • GONZALEZ, H. B. & KUENZI, J.J. (2012). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A Primer. Congressional Research Service.
  • HOOPER, D., COUGHLAN, J., & MULLEN, M.R. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. Journal of Business Research Methods, 6, 53-60.
  • HU, L. T., & BENTLER, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • JÖRESKOG, K. G., & SÖRBOM, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.
  • KOONCE, D.A., ZHOU, J., ANDERSON, C.D., HENING, D.A. & CONLEY, V.M. (2011). What is STEM?. 8TH ASEE Annual Conference & Exposition, June 26-29, 2011. Ancouver, Canada.
  • LANGDON, D., MCKITTRICK, G., BEEDE, D., KHAN, B. & DOM, M. (2011). STEM: Good Jobs Now and for the Future, U.S. Department of Commerce Economics and Statistics Administration, 3(11), 2.
  • MALTESE, A.V. & TAI, R. H. (2010). Eyeballs in the fridge: Sources of early interest in science. International Journal of Science Education, 32(5), 669–685.
  • MOOMAW, S. (2013). Teaching STEM in the Early Years: Activities for Integrating Science, Technology, Engineering, Mathematics. Yorkton Court: Redleaf Press.
  • OECD. (2010). PISA 2009 results: Executive summary. Retrieved http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/46619703.pdf
  • OSTLER, E. (2012). 21st Century STEM Education: A Tactical Model for Long-Range Success. International Journal of Applied Science and Technology. 2(1), 28-33.
  • SEVİM, O. (2012). Öğretmen Adaylarının Konuşma Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 7/2, 2012, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2981, p. 927-937.
  • SEVİM, O. (2014). Akademik Etik Değerler Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik Ve Geçerlilik Çalışması. TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 9/6, Spring 2014, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6969, p. 943-957.
  • SÜMER, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • TAVŞANCIL, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • WOODRUFF, K. (2013). A History of STEM – Reigniting The Challenge with NGSS and CCSS Retrieved October 1, 2014 from: http://www.us-satellite.net/STEMblog/?p=31.
  • YILDIRIM, B. (2013a, November). STEM Eğitimi ve Türkiye. Paper presented at the meeting of the IV. National Primary Education Student Congress, Nevşehir Hacı Bektaş University, Nevşehir.
  • YILDIRIM, B. (2013b, September). Amerika, AB Ülkeleri ve Türkiye’de STEM Eğitimi. Paper presented at the meeting of the 22rd National Congress of Educational Sciences. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • YILDIRIM, B. ve ALTUN, Y. (2014). STEM Eğitimi Üzerine Derleme Çalışması: Fen Bilimleri Alanında Örnek Ders Uygulanmaları. M. Riedler et al. (Ed.) VI. International Congress of Education Research (s. 239-248). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • VOUTOUR, J. (2014). What is STEM Education? – Definition and Programs. Retrieved September 1, 2014 from: http://championmovement.com/what-is-stem-education/.
  • ZHOU, J. (2010). What is STEM?. Published Master’s Thesis. the Department of Industrial and Systems Engineering. Ohio University, America.
APA YILDIRIM B, Selvi M (2015). ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. , 1117 - 1130.
Chicago YILDIRIM Bekir,Selvi Mahmut ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. (2015): 1117 - 1130.
MLA YILDIRIM Bekir,Selvi Mahmut ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. , 2015, ss.1117 - 1130.
AMA YILDIRIM B,Selvi M ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. . 2015; 1117 - 1130.
Vancouver YILDIRIM B,Selvi M ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. . 2015; 1117 - 1130.
IEEE YILDIRIM B,Selvi M "ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH." , ss.1117 - 1130, 2015.
ISNAD YILDIRIM, Bekir - Selvi, Mahmut. "ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH". (2015), 1117-1130.
APA YILDIRIM B, Selvi M (2015). ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 1117 - 1130.
Chicago YILDIRIM Bekir,Selvi Mahmut ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.3 (2015): 1117 - 1130.
MLA YILDIRIM Bekir,Selvi Mahmut ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.3, 2015, ss.1117 - 1130.
AMA YILDIRIM B,Selvi M ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 1117 - 1130.
Vancouver YILDIRIM B,Selvi M ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 1117 - 1130.
IEEE YILDIRIM B,Selvi M "ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1117 - 1130, 2015.
ISNAD YILDIRIM, Bekir - Selvi, Mahmut. "ADAPTATION OF STEM ATTITUDE SCALE TO TURKISH". Turkish Studies (Elektronik) 10/3 (2015), 1117-1130.