SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 933 - 954 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ
Öz: Bu çalışmanın amacı, ilkokulda yer alan serbest etkinlikler dersinin öğretimine yönelik sınıf öğretmenlerinin kendilerini ne düzeyde yeterli gördüklerini belirlemektir. Tarama modeline dayalı bu araştırma kapsamda, sınıf öğretmenlerinin görüşleri araştırmacılar tarafından geliştirilen Serbest Etkinlikler Dersi Değerlendirme Ölçeği (SEDDÖ) ile elde edilmiştir. Elde edilen öğretmen görüşleri cinsiyet, mesleki kıdem ve okulların yerleşim yerleri değişkenlerine göre açıklanmıştır. Örneklem grubu 2013-2014 akademik döneminde Şırnak ilinden kadrolu sınıf öğretmenleri arasından seçkisiz olarak oluşturulmuştur. Araştırma örneklem grubu 116 bayan, 109 erkek toplam 225 öğretmeden oluşturulmuştur. Bunların 137'si köy, 36'sı belde/ilçe ve 21'i ise şehir merkezlerinde görev yapan öğretmenlerdir. Verilerin tanımlanan evrenin normal olasılık dağılımına uyup uymadığı Kolmogorov-Smırnov sınaması ile test edilmiştir. Verilerin dağılımı ile normal olasılık dağılımı arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Veriler SPSS 15.00 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde yeterlik durumlarını belirlemek için ortalama ve standart sapma, bağımsız değişkenler arası ilişkileri belirlemek için ise Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada, sınıf öğretmenleri serbest etkinlikler derslerinde kendilerini kısmen yeterli görmeleri yanında, bu derste öğrencilerin işbirliği, teknoloji okuryazarlığı, bireysel farklılıklar ve disiplinler arası eğitim gibi gelişimlerinde çok yararlı olduklarına inanmaktadırlar. Araç-gereç eksiklikleri olmasına rağmen serbest etkinlikler dersi hakkında öğretmenler olumlu düşünceye sahiptirler
Anahtar Kelime: THE COMPETENCY LEVELS OF THE PRIMARY SCHOOL TEACHERS TOWARDS TEACHING OF FREE ACTIVITIES LESSON
Öz: Bu çalışmanın amacı, ilkokulda yer alan serbest etkinlikler dersinin öğretimine yönelik sınıf öğretmenlerinin kendilerini ne düzeyde yeterli gördüklerini belirlemektir. Tarama modeline dayalı bu araştırma kapsamda, sınıf öğretmenlerinin görüşleri araştırmacılar tarafından geliştirilen Serbest Etkinlikler Dersi Değerlendirme Ölçeği (SEDDÖ) ile elde edilmiştir. Elde edilen öğretmen görüşleri cinsiyet, mesleki kıdem ve okulların yerleşim yerleri değişkenlerine göre açıklanmıştır. Örneklem grubu 2013–2014 akademik döneminde Şırnak ilinden kadrolu sınıf öğretmenleri arasından seçkisiz olarak oluşturulmuştur. Araştırma örneklem grubu 116 bayan, 109 erkek toplam 225 öğretmeden oluşturulmuştur. Bunların 137’si köy, 36’sı belde/ilçe ve 21’i ise şehir merkezlerinde görev yapan öğretmenlerdir. Verilerin tanımlanan evrenin normal olasılık dağılımına uyup uymadığı Kolmogorov-Smırnov sınaması ile test edilmiştir. Verilerin dağılımı ile normal olasılık dağılımı arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Veriler SPSS 15.00 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde yeterlik durumlarını belirlemek için ortalama ve standart sapma, bağımsız değişkenler arası ilişkileri belirlemek için ise Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada, sınıf öğretmenleri serbest etkinlikler derslerinde kendilerini kısmen yeterli görmeleri yanında, bu derste öğrencilerin işbirliği, teknoloji okuryazarlığı, bireysel farklılıklar ve disiplinler arası eğitim gibi gelişimlerinde çok yararlı olduklarına inanmaktadırlar. Araç-gereç eksiklikleri olmasına rağmen serbest etkinlikler dersi hakkında öğretmenler olumlu düşünceye sahiptirler
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AYDIN, A. BAKIRCI, H. ve ÜREY, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim, 41(193), 214-231
- BİLGİN, H., AYKAÇ, N., KABARAN, H. ve ATAR, E. (2014). İlkokul 1. Sınıf öğrencilerinin 4+4+4 uygulaması sonucunda yaşadıkları sorunların öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Muğla İli Örneği). Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6439 Volume 9/2 Winter 2014, p. 335-348.
- BOZAK, A., APAYDIN, Ç. ve DEMİRTAŞ, H. (2012). Serbest etkinlik dersinin etkililiğinin denetmen, yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, Cilt:11, Sayı:2, 520-529.
- BİNBAŞIOĞLU, C. (2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler, İstanbul.
- BÜKÜŞOĞLU, N. ve BAYTURAN, A. F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psikososyal durumlarına ilişkin algısı üzerindeki rolü. Ege Tıp Dergisi 44 (3), 173 – 177.
- BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇOKLUK, Ö. ve KÖKLÜ, N. (2012). Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara.
- BJARNADOTTİR, R. (2004). Modern adolescents’ leisure activities : a new field for education? Nordic Journal of Youth Research, 12 (4), 299- 315.
- DEMİRTAŞ, A. (1988). Temel eğitimimizin temel sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:3, 51-63.
- DÜNDAR, H. ve KARACA, E.T. (2011). İlköğretim okullarında serbest etkinlikler dersinin değerlendirilmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 2,417-437.
- GÖKBULUT, Y ve YÜCEL YUMUŞAK, E. (2014). Oyun destekli matematik öğretiminin 4. Sınıf kesirler konusundaki erişi ve kalıcılığa etkisi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6117 Volume 9/2 Winter 2014, p. 673-689.
- GÖMLEKSİZ, M. N. ve ÖZDAŞ, F. (2012). Serbest etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:44, 323-335.
- GÖMLEKSİZ, M.N. ve ÖZDAŞ, F. (2013). Serbest etkinlikler dersinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:23, Sayı:1, 105-118.
- GÜLTEKİN, M., ATALAY, N. ve AY, Y. (2014). İlköğretimde serbest etkinliklere yönelik sınıf öğretmeni ve öğrenci görüşler. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:22 No:2, 419—437.
- GÜLSOY, T. ve UÇGUN, D. (2013). 6. Sınıf öğrencilerinin kelime hazinesinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkisinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6102 Volume 8/13 Fall 2013, p. 943-952.
- GÜN, E.S. (2013). Serbest etkinlik uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 3, 21-33.
- HARTEL, J. (2009). Leisure and hobby information and its users. Encyclopedia of library and information sciences,Third Edition. 1(1), 3263 – 3274. London: Taylor & Francis Publisher.
- HUEBNER, AJ. & MANCİNİ, JA. (2003). Shaping structured out- of- school time use among youth: the effects of self, family, and friend systems. Journal of Youth and Adolescense, 32(6), 453- 463.
- İNAL, U. (2009). Adana il sınırları içerisindeki yatılı ilköğretim bölge okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşam kalitesi algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- KARASAR, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara.
- KARAKUŞ, M., ASLAN,S. ve ERGÜVEN, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul 4. Sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7100 Volume 9/8 Summer 2014, p. 209-234.
- KAZU, H. ve ASLAN, S. (2013). Serbest etkinlik dersinin birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Elazığ İli Örneği), Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:34, 133-145.
- KÖSE, E. (2004). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinlikleri tercih etme nedenleri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 2004.
- MEB. (2010). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı 20.07.2010 tarihli ve 75 sayılı kararı, Ankara.
- TTKB (2010). İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı 20.07.2010 tarihli ve 75 sayılı kararı, Ankara.http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 15.4.2013 tarihinde edinilmiştir.
- MİLLES, M.B. and HUBERMAN, A.M. (2002). The qualitative researcher’s companion. California: Sage Publications.
- MOBLEY, T.A (1975). Leısure educatıon and the qualıty of lıfe. (içinde: Mundy, J.& Cannon, F. C. (1975) (Ed).1. NATIONAL LEISUREEIDICATION-CoNFEREFTCT' "Leisure Education and the Quality of Life" leoFlorida State University, January, 1975 Tallahassee
- MOTA, J. & ESCULCAS, C. (2002). Leisure – time physical activity behavior: Structured and unstructured choices according to sex, age, and level of physical activity. International Journal of Behavioral Medicine, 9(2), 111- 121
- MUNDY,J. (1975). Professıonal preparatıon' of leısure servıce personnel for leısure educatıon. (içinde: Mundy, J.& Cannon, F. C. (1975) (Ed).1. NATIONAL LEISUREEIDICATIONCoNFEREFTCT' "Leisure Education and the Quality of Life" leoFlorida State University,'January, 1975 Tallahassee
- ORAL, G. (2002). İlköğretimde öğrencilerin sosyal katılımını özendirmeye yönelik bir program. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, Cilt:19, Sayı: 2, 30-44.
- SARGIN, M. (1969). Beden Eğitimi. Konya.
- SARGIN, M. ve TAŞDEMİR, M. (2014). “Sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersine ilişkin görüş ve sorunları: bir durum çalışması (Şırnak ili örneği)” 9th International Balkans Education and Science Congress, 16-18 Ekim, Trakya Üniversitesi, Edirne. http://www.bes2014.org. 231-236.
- SARI, M. (2012). An Investigation of High School Students’ Participation in Extracurricular Activities Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 72-89, [Online]: http://www.keg.aku.edu.tr. Erişim:10.11.2014
- SEÇER, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi. Ankara, Anı Yay
- SELLİCK, J. (2002). Leisure education: models and curriculum development. www.cprs.org/membersonly/ LeisureEducation_Models.doc Erişim Tarihi: 15.10.2014.
- STEARNS, E. & GLENNİE, E. J. (2010). Opportunities to participate: extracurricular activities’ distribution across and academic correlates in high schools. Social Science Research, 39, 296–309.
- ŞENER DEMİR, T. (2004). Okul öncesi eğitim kurumlarında oyun politikası. Türkiye’de Çocuk Oyunları: Araştırmalar, Ankara
- TAŞDEMİR, M. (2003). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme (2.Baskı), Ankara, Ocak Yay.
- TEZCAN, M. (1980). Çocuk, çalışma yaşamı ve boş zaman uğraşıları. Çocuk ve Eğitim. Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara, 171-190.
- TORKILDSEN, G. (2005). Leisure and Recreation Management (5th Edition), Routledge, NY.
- WİLSON, D.,M., GOTTFREDSON, D., C., CROSS, A., B., RORİE, M., & CONNELL, N. (2009). Youth development in after-school leisure activities. The Journal of Early Adolescence, 30 (5), 668- 690.
APA | TAŞDEMİR M, SARGIN M (2015). SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. , 933 - 954. |
Chicago | TAŞDEMİR MEHMET,SARGIN Musa SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. (2015): 933 - 954. |
MLA | TAŞDEMİR MEHMET,SARGIN Musa SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. , 2015, ss.933 - 954. |
AMA | TAŞDEMİR M,SARGIN M SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. . 2015; 933 - 954. |
Vancouver | TAŞDEMİR M,SARGIN M SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. . 2015; 933 - 954. |
IEEE | TAŞDEMİR M,SARGIN M "SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ." , ss.933 - 954, 2015. |
ISNAD | TAŞDEMİR, MEHMET - SARGIN, Musa. "SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ". (2015), 933-954. |
APA | TAŞDEMİR M, SARGIN M (2015). SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 933 - 954. |
Chicago | TAŞDEMİR MEHMET,SARGIN Musa SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.3 (2015): 933 - 954. |
MLA | TAŞDEMİR MEHMET,SARGIN Musa SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.3, 2015, ss.933 - 954. |
AMA | TAŞDEMİR M,SARGIN M SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 933 - 954. |
Vancouver | TAŞDEMİR M,SARGIN M SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 933 - 954. |
IEEE | TAŞDEMİR M,SARGIN M "SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.933 - 954, 2015. |
ISNAD | TAŞDEMİR, MEHMET - SARGIN, Musa. "SERBEST ETKİNLİKLER DERSİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİN KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/3 (2015), 933-954. |