GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Yıl: 2016 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 217 - 224 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Öz: Amaç: Gebelerin duygusal zekâları ile prenatal bağlanma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma; Erzurum'da bir kadın doğum hastanesi polikliniklerine Eylül 2015/Mart 2016 tarihleri arasında başvuran gönüllü ve araştırmaya katılma kriterlerini taşıyan 350 gebe ile yürütülmüştür. Veriler; kişisel bilgi formu, Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği ve Prenatal Bağlanma Envanteri kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Bulgular: Gebelerin Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği'nden aldıkları toplam puan ortalaması 143.39±16.47 ve Prenatal Bağlanma Envanteri'nden aldıkları toplam puan ortalaması 65.12±11.12 olarak bulunmuştur. Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği ile Prenatal Bağlanma Envanteri puan ortalamaları arasında ilişki incelendiğinde; gebelerin duygusal zekâları ile prenatal bağlanmaları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (p=0.000, r=0.318). Sonuç: Gebelerin Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği'nden ve Prenatal Bağlanma Envanteri'nden aldıkları toplam puan ortalamalarına göre duygusal zekâlarının normal düzeyde olduğu, prenatal bağlanma düzeylerinin ise iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gebelerin duygusal zekâ düzeyleri arttıkça prenatal bağlanma düzeyinin de arttığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
The Correlation Between Emotional Intelligence and Prenatal Attachment Levels of Pregnant Women
Öz: Aim: The study was conducted in order to examine the correlation between emotional intelligence and prenatal attachment levels of pregnant women. Method: The study was conducted with voluntary 350 pregnant women who applied to outpatient clinics of a maternity hospital in Erzurum between September 2015 and March 2016 and met inclusion criteria. The data were collected by using personal information form, Emotional Intelligence Evaluation Scale, and Prenatal Attachment Inventory. In order to assess data; descriptive statistics and Pearson Correlation analysis were used. Results: It was found that total mean score obtained by the pregnant women from Emotional Intelligence Evaluation Scale and Prenatal Attachment Inventory was 143.39±16.47 and 65.12±11.12, respectively. When the correlation between Emotional Intelligence Evaluation Scale and Prenatal Attachment Inventory was examined, it was determined that there was a statistically significant positive correlation between emotional intelligence and prenatal attachment of pregnant women (p=0.000, r=0.318). Conclusion: According to their Emotional Intelligence Evaluation Scale and Prenatal Attachment Inventory total mean scores, it was found that emotional intelligence of the pregnant women was at normal level and their prenatal attachment levels were at well level. As emotional intelligence levels of the pregnant women increased, their prenatal attachment level increased.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bakır N, Ölçer Z, Oskay Ü. Yüksek Riskli Gebelerin Prenatal Bağlanma Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Ana Çocuk Sağlığı Dergisi 2014;1(1):25-37.
- Beydağ K. Doğum Sonu Dönemde Anneliğe Uyum ve Hemşirenin Rolü. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007;6(6):479-84.
- Bloom K. The Development of Attachment Behaviors in Pregnant Adolescents. Nursing Research 1995;44(5):284-9.
- Bridge B. Siz Olsaydınız Ne Yapardınız? Duyguları Eğitimi. 2.Baskı. İstanbul: Beyaz Yayınları;2004.p.14.
- Ciarrochi J, Chan Amy YC, Bajgar J. Measuring Emotional İntelligence in Adolecents. Personality and Individual Differences 2001;31(7):1105-19.
- CoGkun A, Güngör G. Genetik Danışmanlık ve Prekonsepsiyonel Bakım. Coşkun A, editör. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı.1.Baskı. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları;2012.p.128.
- Dağlar G, Naim N, Bilgiç D, Kadıoğlu M. Gebelikte Duygulanım Bozukluğu. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 2015;2(1):27-40.
- DaG Z. Gebeliğin Psikososyal ve Kültürel Boyutu. Taşkın L, editör. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13.Baskı. Ankara: Akademisyen Tıp Kitapevi;2016.p.254-7.
- Della Vedova AM, Dabrassi F, Imbasciati A. Assessing Prenatal Attachment in A Sample of Italian Women. Journal of Reproductive and Infant Psychology 2008;26(2):86-98.
- Duyan V, Gül Kapısız S, Yakut H. Doğum Öncesi Bağlanma Envanteri"nin Bir Grup Gebe Üzerinde Türkçe"ye Uyarlama Çalışması. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi 2013;10(39):1609-14.
- Elkin N. Gebelerin Prenatal Bağlanma Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Faktörler. Sted 2015;24(6):230-6.
- Ergin EF. Üniversite Öğrencilerinin Sahip Oldukları Duygusal Zekâ Düzeyleri ile 16 Kişilik Özelliği Arasında İlişki Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, 2000.
- Eswi A, Khalil A. Prenatal Attachment and Fetal Health Locus of Control Among Low Risk and High Risk Pregnant Women. World Applied Sciences Journal 2012;18(4):462-71.
- Kubilay S. Duygusal Zekânızı Keşfedin, 1. Baskı. İstanbul: Truva Yayıncılık;2006.p.56-8.
- Kuyumcu B, Güven M. Türk ve İngiliz Üniversite Öğrencilerinin Duygularını Fark Etmeleri ve İfade Etmeleri ile Psikolojik İyi Oluşları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012;32(3):589-607.
- Küçükoğlu S, KarakaG SA. Bir Eğitim Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Duygusal Zekâ Düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(3):8-13.
- Muller M. Prenatal and Postnatal Attachment: A Modest Correlation. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing 1996;25(2):161-6.
- Sardoğan ME, Kaygusuz C. Antisosyal Kişilik Bozukluğu Tanısı Almış ve Almamış Olan Bireylerin Duygusal Zekâ Düzeyleri Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi 2006;1(7):85-102.
- SolmuG T. Bağlanma, Evlilik ve Aile Psikolojisi. 1. Baskı. İstanbul: Sistem Yayıncılık;2010.p.35-36.
- SolmuG T. Kadınlık ve Annelik Psikolojisi. 1. Baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık;2012.p.29.
- Süleymangil N. Duygusal Zekâ Test Kitabı, 1. Baskı. İstanbul: MNS Yayıncılık;2000.p.15-26.
- TaGtan M. Duygularla Güçlenmek, 1. Baskı. İstanbul: Hayat Yayıncılık;2003.p.152.
- Tetik S, Açıkgöz A. Duygusal Zekâ Düzeyinin Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkisi: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Elektronik Meslek Yüksekokulları Dergisi 2013;3(özel sayı):87-97.
- Titrek O. IQ' dan EQ' ya Duyguları Zekice Yönetme. 1. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık;2007.p.77,78,84.
- ToktamıGoğlu M. Aklın Öteki Sesi Duygusal Zekâyla Başarı. 2. Baskı. İstanbul; Kapital Medya Hizmetleri AŞ;2004.p.70.
- Yaylacı GÖ. Kariyer Yaşamında Duygusal Zekâ ve İletişim Yeteneği. 1. Baskı. İstanbul: Hayat Yayıncılık;2006.p.202.
- YeGilyaprak B. Duygusal Zekâ ve Eğitim Açısından Doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2001;25:139-46.
- Yılmaz SD, Beji NK. Gebelerin Stresle Başa Çıkma, Depresyon Ve Prenatal Bağlanma Düzeyleri Ve Bunları Etkileyen Faktörler. Genel Tıp Dergisi 2010;20(3):99-108.
- Yılmaz SD. Prenatal Anne-Bebek Bağlanması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2013;10(3):28-33.
- Yılmaz SD, Beji NK. Prenatal Bağlanma Envanteri'nin Türkçe' ye Uyarlanması: Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013;16(2):103-9.
- Yüksel BS. Duygusal Zekâ Neden IQ'dan Önemlidir, 21.Baskı. İstanbul: Varlık Yayınları; 2002.p.56,61,62,67,126.
APA | Sade G, ÖZKAN H (2016). GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 217 - 224. |
Chicago | Sade Gülüzar,ÖZKAN Hava GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. (2016): 217 - 224. |
MLA | Sade Gülüzar,ÖZKAN Hava GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 2016, ss.217 - 224. |
AMA | Sade G,ÖZKAN H GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2016; 217 - 224. |
Vancouver | Sade G,ÖZKAN H GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2016; 217 - 224. |
IEEE | Sade G,ÖZKAN H "GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ." , ss.217 - 224, 2016. |
ISNAD | Sade, Gülüzar - ÖZKAN, Hava. "GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ". (2016), 217-224. |
APA | Sade G, ÖZKAN H (2016). GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(4), 217 - 224. |
Chicago | Sade Gülüzar,ÖZKAN Hava GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 19, no.4 (2016): 217 - 224. |
MLA | Sade Gülüzar,ÖZKAN Hava GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.19, no.4, 2016, ss.217 - 224. |
AMA | Sade G,ÖZKAN H GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(4): 217 - 224. |
Vancouver | Sade G,ÖZKAN H GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(4): 217 - 224. |
IEEE | Sade G,ÖZKAN H "GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19, ss.217 - 224, 2016. |
ISNAD | Sade, Gülüzar - ÖZKAN, Hava. "GEBELERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI İLE PRENATAL BAĞLANMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 19/4 (2016), 217-224. |